Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 09:19 
PIONier

Berichten: 2
Kun je spel ontwikkelaars indelen in categorieën van moeilijkheidsgraad? Bijvoorbeeld een beginner zou zich meer op een bepaalde spel ontwikkelaar kunnen concentreren of gaat deze vlieger zo niet op.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 09:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Dit verschilt heel erg per ontwikkelaar.

Uwe Rosenburg heeft zowel Odin en Friesche Velden bedacht die zeer zwaar zijn als Boonanza en Patchwork welke beide een stuk lichter zijn.

Mocht je op zoek zijn naar een bepaald soort spel dan is er vast wel iemand die een ontwikkelaar kan voorstellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2018, 16:52 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Knizia: van Eufraat en Tigris tot Circus Flocati :D

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2018, 18:59 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Corros schreef:
Kun je spel ontwikkelaars indelen in categorieën van moeilijkheidsgraad? Bijvoorbeeld een beginner zou zich meer op een bepaalde spel ontwikkelaar kunnen concentreren of gaat deze vlieger zo niet op.


Deze vlieger gaat inderdaad zo niet op. Vooral in het brede segment familiespellen vind ik de auteur meestal geen graadmeter voor de moeilijkheidsgraad.

Bij complexere spelsoorten als war games, 18xx-achtigen enzovoort is de band tussen auteur en zwaarte wat gemakkelijker te leggen. Dit geldt omgekeerd ook voor de specialisten in kinderspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2018, 18:50 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Vergis je niet:

1) Knizia's ET heeft hem 4 jaar gekost, en het spel is enorm versimpeld van niet-te-doen tot het uiteindelijk heerlijke ET.
2) Ander voorbeeld: Tresham heeft 5 jaar speltesten gedaan op 1830, los van de ontwikkeling ervan dus.
Echt goede spellen krijg je pas na 4-5 jaar aanklooien.

Kickstarters zijn een goed voorbeeld van hoe het vooral niet moet: elk jaar een spel uitbrengen levert troep op.
Voorbeelden:
The Pursuit of Happiness, Tribes: Early Civilizations, Virus. Santorini (suf, teveel pvc)

3) Sagrada, en Aeon's end zijn uitzonderingen: het basis idee heeft veel tijd gekost, maar de opvolgers WE en AEL zijn elk een jaar ontwikkeltijd geweest.
4) Direwild: idem, zie https://www.kickstarter.com/projects/10 ... =user_menu waar dus 5 jaar in gestoken is. Dan wil ik het wel backen.

Maar KS die in een paar maanden gedaan zijn kun je gevoeglijk negeren.

Ik wil maar zeggen: zelf spel maken kost veel tijd. Maar is wel superleuk.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Laatst bijgewerkt door kosterix op vr 23 maart 2018, 18:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 11:30 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik zou toch niet alle kickstarter spellen troep noemen. Ook al is het je ding niet: Zombicide, Rising Sun, The 7th Continent, Gentes en Gloomhaven (om er enkele te noemen), kan je toch geen troep noemen? Toch niet als je de vele recensies mag geloven. Er zit inderdaad troep tussen, maar even goed in de gewone retail.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: vr 23 maart 2018, 18:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
ditterio schreef:
Ik zou toch niet alle kickstarter spellen troep noemen. Ook al is het je ding niet: Zombicide, Rising Sun, The 7th Continent, Gentes en Gloomhaven (om er enkele te noemen), kan je toch geen troep noemen? Toch niet als je de vele recensies mag geloven. Er zit inderdaad troep tussen, maar even goed in de gewone retail.


Hm.
Ik zeg niet dat alle ks troep zijn. ik zeg dat een goed spel maken vele jaren kost, en de weg erheen kan een mooie reis zijn. De spellen die jij noemt ondersteunen dat. En Intertoys ligt vol met troep, maar heeft wel patchwork, en laatst kingdomino voor een tientje.

Maar als je vraagt aan de kick start meneer/mevrouw hoe lang heeft het geduurd in maanden, en het is minder dan 50, dan ben je een high risk investor, zogezegd.

Langdurige ontwikkeling is ook geen garantie voor een goed spel trouwens, denk maar aan Darkest Night Second Edition. Er stond trouwens een maandje geleden in het NRC (zaterdag editie) een heel artikel over zelf je eigen bordspel ontwerpen. Was het lezen waard, heb het alleen niet bewaard, misschien online terug te vinden.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Laatst bijgewerkt door kosterix op vr 23 maart 2018, 18:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: vr 23 maart 2018, 18:50 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Minder dan 50 kan makkelijk.

Genoeg professionele spelontwerpers die ook KS doen. Die maken wel een spel in 2 jaar.

Zeker als het een remake betreft.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spel ontwikkelaar
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2018, 10:03 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
ditterio schreef:
Ik zou toch niet alle kickstarter spellen troep noemen. Ook al is het je ding niet: Zombicide, Rising Sun, The 7th Continent, Gentes en Gloomhaven (om er enkele te noemen), kan je toch geen troep noemen? Toch niet als je de vele recensies mag geloven. Er zit inderdaad troep tussen, maar even goed in de gewone retail.


Gentes is geen Kickstarter spel in bedoelde zin. Dit is immers een gepimpte herdruk van een spel dat de 'wasstraat' van een ervaren uitgever/redacteur heeft doorlopen. En dat zie je eraan af. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - Spel ontwikkelaar  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®