Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




96 berichten | Pagina 5 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 11:59 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Ik denk dat ik toch Lost Cities kies, ook op basis van eigen ervaring.
Dit spel is namelijk één van de weinige die mijn vrouw wel weet te waarderen en dat is toch een redelijke graadmeter. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 17:14 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: nijmegen
Net zoals Kiek ben ik ook een echte beginner en vind ik artikelen zoals deze erg behulpzaam en interessant. Ondanks dat in de lokale spellen winkel over het algemeen goed advies wordt gegeven biedt een topic als dit toch net wat meer handvatten voor het aanschaffen van nieuwe spellen. Daar voor dus veel dank !

Een follow-up op dit artikel zou bijvoorbeeld nog wel welkom zijn. Met misschien meer categorieën spellen: Bijvoorbeeld ik vind het oorlogsaspect van Risk prachtig, maar heb geen idee wat een goed spel zou zijn met net wat meer tactiek en invloed op het spel. Ik heb diplomacy gespeeld maar dat vond ik langdradig, Game of thrones bevalt me opzich goed maar is ook lastig te introduceren aan nieuwe spelers.

Of een follow-up met wat meer informatie over spellen net een stapje ingewikkelder.
Slechts ideetjes hoor.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012, 14:09 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
@ Shibby... Dat zou Memoir '44 kunnen zijn. Alleen is dit spel maar voor 2 personen geschikt. Daarnaast is het best prijzig in aanschaf (nieuw prijs). Echter je speelt daarbij wel de veldslagen na uit de 2e wereldoorlog.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 15:37 
Avatar gebruiker
shibby schreef:
Bijvoorbeeld ik vind het oorlogsaspect van Risk prachtig, maar heb geen idee wat een goed spel zou zijn met net wat meer tactiek en invloed op het spel. Ik heb diplomacy gespeeld maar dat vond ik langdradig, Game of thrones bevalt me opzich goed maar is ook lastig te introduceren aan nieuwe spelers.

Als opvolger van Risk kan ik je persoonlijk Nexus Ops aanbevelen. Speelt heel aardig en is minder langdradig. Nog steeds een combinatie van terrein innemen en dobbelen om te vechten, maar de ondergrond en de eenheden spelen hierbij een rol.
Zonder dobbelen is Neuroshima Hex het bekijken waard, al vond ik dat persoonlijk een afknapper (maar ik begrijp zeer goed dat men dit een goed spel vindt, alleen niet mijn meug).


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 15:54 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Ik ben bezig met een follow-up waar onder andere Small World in zal komen wat wellicht voor jou een goede keus is.

Het lastige van een follow-up is wel dat het gelijk heel persoonlijk wordt. De games in deze lijst zijn nog redelijk mainstream en algemeen geaccepteerd, maar zodra je het een tikkeltje ingewikkelder maakt gaat persoonlijke smaak een redelijke rol spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 16:02 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Davio schreef:
Het lastige van een follow-up is wel dat het gelijk heel persoonlijk wordt.

Misschien is het een idee om forumleden wat mogelijke follow-ups te laten opnoemen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 16:17 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
shibby schreef:
Een follow-up op dit artikel zou bijvoorbeeld nog wel welkom zijn. Met misschien meer categorieën spellen: Bijvoorbeeld ik vind het oorlogsaspect van Risk prachtig, maar heb geen idee wat een goed spel zou zijn met net wat meer tactiek en invloed op het spel. Ik heb diplomacy gespeeld maar dat vond ik langdradig, Game of thrones bevalt me opzich goed maar is ook lastig te introduceren aan nieuwe spelers.

Zoals reeds gezegd zijn vervolgspellen eigenlijk niet goed meer algemeen aan te bevelen. Het gaat al snel om specifieke dingen die een rol spelen en benadrukt moeten worden; en heel misschien is een aspect dat eerst niet zo leuk wordt gevonden opeens wel leuk in een andere omgeving. En dan gaan spellen opeens flink uit de pas lopen. We zouden dan voor elk spel een filmpje à la Scott moeten maken zoals ik op de eerste pagina heb gezet: ondoenlijk.

Met andere woorden: hoe meer je zelf hebt gespeeld, hoe beter het advies wordt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 16:20 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Seabie schreef:
Davio schreef:
Het lastige van een follow-up is wel dat het gelijk heel persoonlijk wordt.

Misschien is het een idee om forumleden wat mogelijke follow-ups te laten opnoemen?

Bij deze.

Ik wil echter wel spellen aanbevelen waar ik zelf in ieder geval over gehoord heb; dat zijn er heel wat, maar er zullen er ook een hoop zijn die ik niet ken of waar ik niks mee heb.

Misschien is het beter om per categorie te denken.

Ik heb in ieder geval Puerto Rico en Agricola op de lijst staan, toch twee zwaargewichten binnen onze hobby. Small World wil ik erbij doen omdat het toch redelijk simpel is, maar voor de Risk-liefhebbers meer kan bieden. Bij Small World kun je wel proberen om, net als in Risk, lekker in je hoekje te gaan zitten wachten, maar dat kun je nooit lang volhouden.

Dan wil ik nog een partygame, al zijn die sowieso wel op beginners gericht.
Wat ik niet wil, zijn wargames van 3 uur. Een spel als Memoir is echter wel een goede kandidaat omdat dit een lichtere variant is.

Maar goed, bovenaan mijn 2e lijst staat al een disclaimer. Als je de spellen uit dit topic gespeeld hebt, zul je zelf een persoonlijke smaak ontwikkelen. De spellen waar ik van hou zijn niet per definitie de spellen waar een ander van houdt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 16:58 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik zou bij de "opvolgspellen" sowieso ook een spel met veilingen als belangrijk element opnemen. Daar zijn er ook best wel veel van, waaronder diverse klassiekers: Ra, Hoogspanning, Vorsten van Florence. In verband met verkrijgbaarheid lijkt Hoogspanning me (van deze drie) de meest geschikte voor in jouw lijst. Maar misschien is er nog wel een ander veilingspel wat mij nu even niet te binnen schiet, maar wat iets beginners-vriendelijker is (want dat kun je van Hoogspanning niet echt zeggen).

En een meerderheden-spel misschien. El Grande is natuurlijk de klassieker in deze categorie, maar is die nog makkelijk verkrijgbaar?

Beide genres zijn een beetje uit de mode geraakt geloof ik (het lijkt wel alsof alles tegenwoordig deck-building of worker placement moet zijn), maar als je iemand wilt "inwijden" in de bordspellenwereld kun je er nog steeds niet omheen wat mij betreft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 19:20 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Een opvolglijst zie ik ook niet zozeer in een vorm als "als je dit spel leuk vindt, probeer dan dit eens." Ik zie meer heil in een lijst met een insteek als "als je het eerste lijstje doorgekomen bent en je hebt honger naar meer, kijk dan naar dit lijstje." Natuurlijk kan je in zo'n tweede lijstje refereren naar eerdere spellen, maar het hoeven niet persé logische gevolgen te zijn op eerder gespeelde spellen. Ook vind ik dat het niet allemaal 'zware' spellen hoeven te zijn. Natuurlijk, spellen als Agricola en Puerto Rico zijn zeker geschikt voor een dergelijke lijst, maar dan wel met de kanttekening dat ze een stuk pittiger zijn om te leren. Ook moeten er niet alleen spellen op staan voor het zogenaamde stereotype 'veelspeler', maar eerder voor elk wat wils. Niet alleen euro's à la Agricola en Puerto Rico dus, maar wellicht ook enkele abstracte spellen, wat ameritrash, enzovoorts. Tegelijkertijd moeten het wel allen spellen zijn waar spelers niet direct in verzuipen (wat per speler behoorlijk kan verschillen natuurlijk, maar m'n intentie is duidelijk denk ik).

Spellen waar ik aan zit te denken (met soms expres enkele spellen ertussen om de discussie aan te wakkeren):

YINSH
Hive
Cosmic Encounter
Small World
Snow Tails
Neuroshima Hex!
Ra
Stef Stuntpiloot
Yspahan
Puerto Rico: Kaartspel
Coloretto
Wizard
Tai Pan
Boonanza
Perudo
Frank's Zoo
Roborally
Pandemie
Race For The Galaxy
Summoner Wars
Memoir '44
The Resistance
Sint Petersburg
Survive: Escape From Atlantis!
King of Tokyo
Battle Line

Zo flinke lijst, nu stop ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 20:32 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: nijmegen
Davio schreef:
Ik ben bezig met een follow-up waar onder andere Small World in zal komen wat wellicht voor jou een goede keus is.

Het lastige van een follow-up is wel dat het gelijk heel persoonlijk wordt. De games in deze lijst zijn nog redelijk mainstream en algemeen geaccepteerd, maar zodra je het een tikkeltje ingewikkelder maakt gaat persoonlijke smaak een redelijke rol spelen.


Ik heb laats small world bemachtigd en vind het inderdaad een heel gaaf spel ! Ik had er nog nooit aan gedacht dat het wellicht meer om persoonlijke voorkeur gaat bij een follow-up.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012, 22:25 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Welke spellen worden het meest gesmaakt en welke totaal niet?

Hieronder vind je een lijst van alle spellen die ik al met minstens 7 verschillende personen heb gespeeld. Naast de naam van het spel komen 2 getallen. Het eerste getal staat voor het aantal personen die dit spel (heel) leuk vonden. Het tweede getal staat voor het aantal personen uit mijn vriendengroep (inclusief mezelf) die het spel redelijk of slecht vonden. Mijn vriendengroep is een combinatie van gelegenheidsspelers, niet-spelers en een klein aantal veel-spelers.

7 Wonders 9-1
Trivial Pursuit Team Edition 6-1
Puerto Rico 8-2
Boonanza 16-0
King of Tokyo 8-2
Kolonisten van Catan 9-0
Formula D 9-5
Weerwolven van Wakkerdam 18-1
Koehandel Master 6-4
The Resistance 9-2
Machiavelli 10-2
Ticket To Ride 13-2
Dominion 6-1
Dixit Odyssey 22-3
Saboteur 15-3
Pandemie 9-0
Stenen Tijdperk 9-0

Op die manier krijg je een idee welke spellen het meest aanslaan.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 13:28 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Mac-S schreef:
Ik zou bij de "opvolgspellen" sowieso ook een spel met veilingen als belangrijk element opnemen. Daar zijn er ook best wel veel van, waaronder diverse klassiekers: Ra, Hoogspanning, Vorsten van Florence. In verband met verkrijgbaarheid lijkt Hoogspanning me (van deze drie) de meest geschikte voor in jouw lijst. Maar misschien is er nog wel een ander veilingspel wat mij nu even niet te binnen schiet, maar wat iets beginners-vriendelijker is (want dat kun je van Hoogspanning niet echt zeggen).

En een meerderheden-spel misschien. El Grande is natuurlijk de klassieker in deze categorie, maar is die nog makkelijk verkrijgbaar?



Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Ik vind Kolonisten meer in het kader van beginspel, en zou ik Hoogspanning en El grande aanraden als opvolgspel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 11:02 
Uno

Berichten: 1
Bedankt!
Dit is inderdaad een post die ik goed kan gebruiken als beginneling!
Ik heb eigenlijk van kinds af aan grote interesse in gezelschapsspelen maar ik ga er nu pas echt werk van maken. Posts zoals deze kunnen mij helpen om mij een beetje op weg te helpen in het gigantische aanbod van spellen! Ik ben je er heel dankbaar voor ;-).

Groetjes,

Evelyne


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 18:19 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Niet beginnen zou ik zeggen ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
96 berichten | Pagina 5 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - Advies voor Beginnende Verzamelaars  

Gebruikers die deze topic waarderen

dunco, jehamming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

beginners



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®