Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




104 berichten | Pagina 6 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014, 01:50 
10. First Class (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
ditterio schreef:
Abstract spel: elk spel zonder nadrukkelijke omkleding met een onderwerp. (Alternatief: een abstract spel houd je over als je van een willekeurig spel het onderwerp weglaat.)

Voorbeelden: schaken, dammen, yinsh, ...


Er zijn al veel pogingen gedaan, en er is al veel over gediscussieerd, over wat een abstract spel wel en niet is. Misschien moeten we dat hier niet nog eens overdoen. Het is eerder een term die gevoelsmatig gebruikt wordt, en moeilijk valt te vatten in een rationele definitie.

In principe zijn ALLE spellen abstract (en heeft schaak ook een thema/onderwerp), maar abstractie is er in verschillende gradaties. Het is een continium volgens mij. We noemen een spel daarom pas abstract, vanaf een zekere graad van abstractie.

Een abstractie graad zie ik dan als de mate waarin details over een thema zijn weggelaten, of omgezet naar een eenvoudige vorm...

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2017, 17:07 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
MINT = ?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2017, 19:05 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Mint zegt iets over de staat van een spel. Een mint spel is nieuw, zelf niet uitgepakt, ongeopend, met de folie er nog omheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2017, 15:05 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Shit, ik dacht dat mint een perfecte conditie was. Dus wel open maar in een nieuwstaat..Ik moet mijn tradelijst dus snel eens aanpassen!

JeVo schreef:
Mint zegt iets over de staat van een spel. Een mint spel is nieuw, zelf niet uitgepakt, ongeopend, met de folie er nog omheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2017, 16:02 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Joverowa schreef:
Shit, ik dacht dat mint een perfecte conditie was. Dus wel open maar in een nieuwstaat..Ik moet mijn tradelijst dus snel eens aanpassen!

JeVo schreef:
Mint zegt iets over de staat van een spel. Een mint spel is nieuw, zelf niet uitgepakt, ongeopend, met de folie er nog omheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ik zou het niet aanpassen Joverowa. Jouw hantering komt mijns inziens beter overeens met de oorspronkelijke betekenis in het Engels.
Mint komt van de Engelse uitdrukking 'in mint condition', wat zoveel betekent als: In perfecte conditie (onaangetast). Of zoals we in het Nederlands zeggen: ZGAN (zo goed als nieuw).
Wat Jeroen zegt is mijns inziens nog een stapje erboven. Daarvan zou ik zeggen: "new in shrink".

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2017, 16:21 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Dat is dezelfde redenering als ik ...

Robertopellizini schreef:
Joverowa schreef:
Shit, ik dacht dat mint een perfecte conditie was. Dus wel open maar in een nieuwstaat..Ik moet mijn tradelijst dus snel eens aanpassen!

JeVo schreef:
Mint zegt iets over de staat van een spel. Een mint spel is nieuw, zelf niet uitgepakt, ongeopend, met de folie er nog omheen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ik zou het niet aanpassen Joverowa. Jouw hantering komt mijns inziens beter overeens met de oorspronkelijke betekenis in het Engels.
Mint komt van de Engelse uitdrukking 'in mint condition', wat zoveel betekent als: In perfecte conditie (onaangetast). Of zoals we in het Nederlands zeggen: ZGAN (zo goed als nieuw).
Wat Jeroen zegt is mijns inziens nog een stapje erboven. Daarvan zou ik zeggen: "new in shrink".

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2017, 22:24 
Matroos

Berichten: 41
Woonplaats: Roeselare
Misschien een idee:
Alles die al reeds gevraagd & uitgelegd zijn in beginpost te zetten?
Of is het juist de bedoeling dat we iedere post moeten lezen?

Allee, ik zeg maar wat, omdat ik meestal de eerste post lees en als ik merk dat er veel "pagina's " zijn, begin ik toch wel beetje af te haken en ga ik wel ander forumpost lezen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2020, 14:12 
Sojaboon

Berichten: 26
Wat betekent het als een spel AP prone is?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2020, 15:12 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
AP prone: een spel is dan vatbaar voor Analyses paralyses.

Een spel waarbij je elke beurt uit heel veel mogelijkheden kan kiezen wat te doen.
Bij mensen met keuze stress of de gewoonte alle mogelijke zetten door te willen denken, leidt dit tot hele lange denkpauzes van de actieve speler.
Waardoor het een heel langdradig spel kan worden.

We zeggen dan dat zo’n speler last heeft van AP, zichzelf verlamt als het ware omdat hij alle mogelijke optie wil verkennen.

AP proneTerwijl als je het spel vlot doorspeelt het een prima spel kan zijn.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2020, 15:17 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Vergelijk het met de zoon van een schaakgrootmeester.
Die speelt schaak tegen zijn vriendje en ze doen ieder elke 5 sec een zet. Vlot spel, met 10 minuten klaar.
Dan speelt die zoon tegen zijn vader.
Hij speelt elke 5 sec zijn zet, zijn vader elke 2 minuten een zet. Dat kereltje zit zich al gauw te vervelen omdat zijn vader zo ontzettend lang nadenkt. Hij vindt er niks meer aan.

Maar op het kampioenschap speelt zijn vader tegen iemand die ook 2 minuten per zet nodig heeft en vinden ze het allebei prima.

Het spel schaken is AP prone, maar dat komt er alleen maar uit als zoonlief tegen zijn vader speelt.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2020, 15:32 
Sojaboon

Berichten: 26
Thanks voor de duidelijke uitleg. Nu begrijp ik waarom de term gebruikt werd bij Five tribes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2020, 16:16 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
skof schreef:
Thanks voor de duidelijke uitleg. Nu begrijp ik waarom de term gebruikt werd bij Five tribes.

Graag gedaan

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2020, 19:19 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
skof schreef:
Thanks voor de duidelijke uitleg. Nu begrijp ik waarom de term gebruikt werd bij Five tribes.

Dat is inderdaad een spel dat daar zeer veel last van kan hebben. Ik heb dat een aantal keer gespeeld waarvan enkel de eerste keer vlot verliep en dan is het zeker een goed spel. Maar al de keren daarna waren met AP spelers en dan is dit gewoon een rotding waar je door moet.
Voor mij dus geen Five tribes meer :crazy:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2020, 11:21 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1440
Woonplaats: Woudenberg
Analysis paralysis kan inderdaad heel vervelend zijn. Maak het regelmatig mee dat mensen in hun eerste potje al hun opties al willen afwegen, terwijl ze dat helemaal niet kunnen overzien.

Het zou schelen als mensen accepteren dat bij veel spellen het eerste potje toch echt een leer-potje is. Probeer wat dingen uit, maak fouten en leer ervan, in plaats van het spel enorm vertragen voor de medespelers.

Wij spelen tegenwoordig veel op Boardgamearena en daar kun je ook zien hoe lang iedereen heeft "nagedacht" over zijn beurt. Soms is er wel enige correlatie tussen de score en de denktijd, maar vaak ook helemaal niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2020, 11:59 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
AP is ook per speler en spel afhankelijk. Ik vind het wel belangrijk om vooraf te bekijken of het spel en de spelers(groep) matchen.

Ik heb één vriend die erg (over)analyseert. Ik vind dat geen probleem en dan wacht ik rustig af, maar mijn vrouw vind dat irritant en gaat daar dan ongeduldig van doen. Dan zijn er twee mensen chagerijning.
Dus als zij samen meespelen spelen we iets wat zich minder leent voor AP. Terwijl in een andere samenstelling zo'n spel prima kan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
104 berichten | Pagina 6 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 5, 6, 7  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - BEGINNERS Spellenwoordenboek  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

beginners Spellenwoordenboek



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®