Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:02 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Welke spellen uit je collectie worden door beginners/niet-spelers bijna altijd gesmaakt en welke spellen werden een grote teleurstelling?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:04 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
altijd gesmaakt: king of tokyo
Ik ben dan ook nog niemand tegen gekomen die dit spel niet leuk vind.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:17 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
missiloon schreef:
altijd gesmaakt: king of tokyo
Ik ben dan ook nog niemand tegen gekomen die dit spel niet leuk vind.

Ik ben ze wel tegengekomen. Onbegrijpelijk. Overigens waren dat niet eens "beginners", maar mensen met wie ik vaak genoeg een spelletje speel. Ticket to Ride, Catan e.d. vinden ze veel leuker. Maar goed, het zijn ook RoboRally-fans, dus ik kan ze moeilijk serieus nemen ;-)

Spelletjes die echt iedereen leuk vindt, bestaan gewoon niet.
Maar een grote kans op positieve reactie krijg je met spellen, die je snel kunt uitleggen, die de speler wel voor keuzes stellen maar niet te complex, en die de "beginner" het gevoel geven dat hij/zij serieus mee strijdt om de overwinning.

Voorbeelden:
Diamant
Guillotine
Catan (duurt eigenlijk iets te lang om uit te leggen, maar heeft het voordeel een bekende naam te zijn)
Expedition
Ticket to Ride
King of Tokyo

Er zijn er vast nog wel meer te vinden, maar dit zijn spellen waarmee ik de "minder ervaren spelers" doorgaans wel weet te vermaken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:18 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik merk dat de meeste beginners naar de eenvoudigere spellen uit mijn spellenkast grijpen. Boonanza, Pandemie, Stenen Tijdperk, Machiavelli, 7 Wonders, Kolonisten van Catan, Saboteur, Dixit Odyssey, Weerwolven van Wakkerdam, Dominion, Jungle Speed en Ticket To Ride waren stuk voor stuk successen. Deze spellen kan ik dan ook zeker elke beginner aanraden!

Hoogspanning, Puerto Rico, Yspahan, Ra en Formula D worden niet door iedereen gesmaakt om uiteenlopende redenen (te moeilijk, te langdradig, te weinig spelersinteractie, te lange uitleg...) ondanks dat ik dit prachtige spellen vind.

Als ik speel met beginners, merk ik ook bij mezelf dat ik vaker korte, eenvoudige spellen zal voorstellen ipv langere bordspellen. Een lange uitleg schrikt veel beginners immers af.

Mijn vader speelt heel graag dammen en schaken. Toen ik hem YINSH cadeau gaf voor zijn verjaardag, bleef het lange tijd in de folie zitten. Het interesseerde hem niet en hij was te oud om nog nieuwe regels te leren zei hij :D Onlangs hebben we het dan toch eens samen gespeeld (nadat ik lang op hem had ingepraat) en hij vond het meteen geweldig. Onbekend is vaak onbemind.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:20 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
missiloon schreef:
altijd gesmaakt: king of tokyo
Ik ben dan ook nog niemand tegen gekomen die dit spel niet leuk vind.


Mijn vriendin, mijn schoonzus en een vriendin houden niet van dit spel. Kan toeval zijn, maar ik merk dat in mijn vriendenkring mannen dit spel leuker vinden dan vrouwen...

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:44 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Altijd gesmaakt: Dominion, Mystery of the Abbey, Dixit.

Ik heb Agricola met mijn vrouw geprobeerd, maar dat is niet echt een goed spel voor haar. Ze houdt meer van kleine spelletjes met simpele regels zoals Guillotine, Lost Cities et al.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:29 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
ditterio schreef:
missiloon schreef:
altijd gesmaakt: king of tokyo
Ik ben dan ook nog niemand tegen gekomen die dit spel niet leuk vind.


Mijn vriendin, mijn schoonzus en een vriendin houden niet van dit spel. Kan toeval zijn, maar ik merk dat in mijn vriendenkring mannen dit spel leuker vinden dan vrouwen...


"gelukkig" hier geen last van, man/vrouw, jong/wat ouder allemaal vonden ze het tot dusver leuk, al wint bij ons tot dusver bijna altijd de nieuweling, maar dat zal wel toeval zijn :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:47 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Vooral de kleine spelletjes als Regenwormen, Sushi-bar, Graantje de Voorste, ... vallen vaak in de smaak bij onze beginners-vrienden.

Ook Boonanza, Het Verboden Eiland, Ubongo en Ticket to Ride (Europa) konden ze wel appreciëren.

Wat ons opviel was dat een grote doos hun vaak afschrikte, want daar zit waarschijnlijk veel materiaal in en is bijgevolg ook een moeilijk spel.. Bovendien moet de uitleg zeer snel gebeuren want als je iets te veel moet uitleggen denken ze al: 'dat is te moeilijk'..
Bovendien kan het best ook een thema hebben, zodat ze hun echt kunnen inleven in het verhaal en niet zomaar doelloos iets zitten te doen om punten te scoren..

Ondertussen zijn onze meeste spel-vrienden al geen beginners meer en wagen ze hun ook al aan Pandemie, Yspahan, Dominion, Agricola, De Kathedraal, ...

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:48 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
missiloon schreef:
altijd gesmaakt: king of tokyo
Ik ben dan ook nog niemand tegen gekomen die dit spel niet leuk vind.

Dan heb je nog niet met mij gespeeld :sick:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 13:21 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Heel herkenbaar, Elsje :wink:
Een vaak gehoorde zin bij beginners is ook: "kom laat ons maar beginnen, ik zal het wel snappen terwijl ik het speel". Dit komt meestal niet goed :mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 14:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Regenwormen is een gaaf spel voor beginners,
maar ook Flash Point vind ik leuk, omdat het coöp is,
is het niet erg dat je tijdens het spel blijft ondersteunen.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 14:55 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik dacht dat je bedoelde: Hoe reageren niet-spelers als ik mij kast spellen opendoe?
Nou, de meeste reageren met verbazing dat het er veel zijn. Vervolgens gaan ze beter kijken en ontdekken dat ze er bijna geeneen kennen (alleen mijn bovenste plank is oude meuk en die kennen ze wel :lol: ).

Als we gaan spelen kies ik meestal voor Stone Age en/of Ticket to Ride.
(Of Ave Ceasar, Trans Amerika, Kakkerlakkenpoker, Formula D, Metro, Blokus, Perudo, Verflixxt, Regenwormen of Keltis, ook allemaal eens beginners voorgeschoteld).

De reacties vervolgens zijn zo goed dat ze graag nog een keer komen..... en weer later komen ze me vragen waar ze het kunnen kopen, wat de speelgoedzaak bij hun in het dorp heeft het niet. :lol:

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 16:23 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Bridget schreef:

De reacties vervolgens zijn zo goed dat ze graag nog een keer komen..... en weer later komen ze me vragen waar ze het kunnen kopen, wat de speelgoedzaak bij hun in het dorp heeft het niet. :lol:


:lol: Dit is wat ze noemen 'besmetten met het spellenvirus' :clap:

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012, 17:25 
8. Biblios (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 483
Woonplaats: Belsele, BE
Enkele van mijn spellen die bij een groepje beginners in de smaak vielen :
Biblios, For Sale, Incan Gold, Vegas, Regenwormen, Olympicards, Kalimambo en zelfs Stenen Tijdperk en Ghost Stories

Om de één of andere reden vielen deze twee al bij meerdere mensen minder in de smaak :
King of Tokyo & Viva Pamplona


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012, 19:03 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Bridget schreef:
Ik dacht dat je bedoelde: Hoe reageren niet-spelers als ik mij kast spellen opendoe?
Nou, de meeste reageren met verbazing dat het er veel zijn.


Bekende geluiden. Mijn buffetkast in de woonkamer roept al zulke reacties op, terwijl daarin slechts een slordige 25 spellen achter glas staan. Kun je nagaan hoe raar men kijkt wanneer ik meld dat dit ongeveer 1% van mijn spellenstapel is.

Terug naar de startvraag: alles met een uitgebreide regeluitleg en een wagonlading tactiek en/of strategie valt slecht bij niet-spelers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - BEGINNERS Wat denken niet-spelers over jouw spellen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

beginners



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®