Tips in tijden van corona pandemie!
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 11:05 
Horige

Een artikel uit de Volkskrant van 30/12/2019: "Het bordspel ligt weer op tafel, want de homo ludens is toch een groepsdier"

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-bordspel-ligt-weer-op-tafel-want-de-homo-ludens-is-toch-een-groepsdier~bbd6bbadb/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Veel plezier ermee!

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 11:12 
4. King of Tokyo (2011)

Net gelezen. Lijkt aardig op het stuk van de NRC. Gaat over dezelfde spellenwinkel/café wat op zich dan weer jammer is (beetje eenheidsworst). Waarom bezoeken niet ook even een bordspellenavond van een spellenclub of zo?

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 11:23 
1. Wingspan (2019)

Leuk stukje!

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 12:28 

Wat ik me na het lezen van dat artikel afvroeg, is of de geïnterviewde bezoekers alleen bordspellen spelen in dat café of thuis ook een collectie hebben.

Helaas vond de journalist het interessanter om in te gaan op de zelfgeknutselde uitbreiding van Terraforming Mars. Ik vermoed dat niet veel bordspelers zelf hun uitbreidingen gaan bedenken dus vond het jammer dat er zoveel nadruk op kwam te liggen. Als er trouwens één spel is met reeds een behoorlijk assortiment aan uitbreidingen dan is het wel Terraforming Mars, dus waarom zijn die bezoekers aan het knutselen gegaan?

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 12:35 
6. Eufraat & Tigris (1997)

Op zich opmerkelijk dat een artikel met als verhaallijn “bordspellen worden steeds meer populair onder een breder publiek” inzoomt op iemand die TFM 300 keer gespeeld heeft... was leuker geweest als ze gelegenheidsspelers geïnterviewd hadden.

Online Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  

BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020, 15:56 
spelen houdt je jong

Mooi en groot artikel in de Volkskrant: "Het bordspel ligt weer op tafel"
paginagroot met foto van Spellencafé The Boardroom in Haarlem.

Mijn reactie in een ingezonden brief daarop was de volgende:

waarom het gewone extreem maken?

Leuk: een artikel over bordspelen. Over het weer ‘gewoon’ worden van een (bord)spelletje spelen. Niet achter de computer, maar thuis en in verenigingsverband.
Dan lees je het artikel en blijkt dat de verslaggeefster juist de extremen aanhaalt. Bordspelen duren normaliter tussen de 30 en 90 minuten. Het leuke is dat er zo heel veel verschillende zijn, en dat je er op een avond gemakkelijk een paar kunt spelen. In wisselende samenstellingen als je op een vereniging speelt.
Maar wat wordt concreet besproken? Terraforming Mars. Een zeer complex spel dat zeer lang duurt. En wie wordt aangehaald? Een speler die al 300 keer dit spel gespeeld heeft. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt: het bestaat pas vanaf september 2016. En iemand die bijna altijd dat spel wint. In een spel met 5 mannen. Terwijl juist de vrouwen heel erg in opmars zijn in de spellenwereld.
Samen spelen heel verschillende spelen spelen is juist zo leuk omdat er altijd verschillende winnaars zijn. En winnen leuk is, maar samenspelen het leukst.

Laatst bijgewerkt door LivingTale op wo 08 jan 2020, 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020, 16:01 
9. Flash Point: Fire Rescue (2011)

Het stuk is hier al elders op het forum geplaatst met de reacties eronder... Zie beste-van-web/topic27112.html Graag je reactie daar plaatsen.

Laatst bijgewerkt door Bart op za 04 jan 2020, 15:30, in totaal 1 keer bewerkt.
berichten samengevoegd

BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020, 19:55 

Elders op dit forum:

LivingTale schreef:
Mooi en groot artikel in de Volkskrant: "Het bordspel ligt weer op tafel"
paginagroot met foto van Spellencafé The Boardroom in Haarlem.

waarom het gewone extreem maken?

Leuk: een artikel over bordspelen. Over het weer ‘gewoon’ worden van een (bord)spelletje spelen. Niet achter de computer, maar thuis en in verenigingsverband.
Dan lees je het artikel en blijkt dat de verslaggeefster juist de extremen aanhaalt. Bordspelen duren normaliter tussen de 30 en 90 minuten. Het leuke is dat er zo heel veel verschillende zijn, en dat je er op een avond gemakkelijk een paar kunt spelen. In wisselende samenstellingen als je op een vereniging speelt.
Maar wat wordt concreet besproken? Terraforming Mars. Een zeer complex spel dat zeer lang duurt. En wie wordt aangehaald? Een speler die al 300 keer dit spel gespeeld heeft. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt: het bestaat pas vanaf september 2016. En iemand die bijna altijd dat spel wint. In een spel met 5 mannen. Terwijl juist de vrouwen heel erg in opmars zijn in de spellenwereld.
Samen spelen heel verschillende spelen spelen is juist zo leuk omdat er altijd verschillende winnaars zijn. En winnen leuk is, maar samenspelen het leukst.

Jep, helemaal mee eens.
Hoewel, ik sluit niet uit dat er monomane fanboys bestaan die TM ook echt al 300 keer gespeeld hebben. En niks anders dan dat.

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 05:44 
Jakkiebak!

misschien zijn jullie bekend met de oer-rotterdamse term: miereneuken?

wees gewoon blij dat ie niet over catan begint.
wees blij dat er uberhaupt iemand een stukje schrijft.

wat is nou het ene ding wat je nooit moet doen bij een gegeven paard?
hier is een hint:
Afbeelding

Afbeelding
Met Ego denk je dat je alles kan maken...

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 08:58 
Party Animal

Het artikel doet onze hobby geen recht aan en nodigt niet uit om als niet-speler ook eens langs te lopen bij The Boardroam (of andere spellenzaak).

Nou schijnt negatieve reclame ook positief te werken, maar anders dan het NRC artikel heb ik dit artikel niet met anderen gedeeld.

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 12:17 
Munchkin

Tja als bordspel liefhebbers delen wij deze artikelen.

Hoeveel mensen die gewoon de krant lezen zouden beide artikelen onder ogen krijgen?

Het artikel is denk ik meer bedoeld om over de bordspelgroep te vertellen dan specifiek bordspellen in het algemeen.

Offline Profiel     

11 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - Volkskrant 30 december 2019 over bordspellen