maxitaxi777 schreef:
Terraforming Mars is toch eigenlijk al een kaartspel met een er aan de haren bijgesleept spelbord? Ik snap het bijhouden van temp, zuurstof, lakes en scoring, maar die stad- en bostegeltjes plaatsen en dan een puntje hier en een puntje daar... Heb me altijd afgevraagd of dat niet anders kon met behoud van het goedwerkende kaart- en productiesysteem. Misschien is dit de variant voor mij
.
Terraforming Mars is voor mij een spel dat vooral heel
leuk is om te spelen. En dat komt juist door het bord, de tegeltjes, het schuiven van blokjes, waardoor het thema goed binnen komt. Eigenlijk gaat jouw vraag over de essentie van het doen van spelletjes. Die doe ik niet vanwege een "goed werkend kaart- en productiesysteem" alléén, maar óók vanwege het plezier van het spelen zelf. In mijn beeld doet TM allebei perfect: een zeer goed kaartsysteem combineren met dingen die de spelbeleving maximaliseren. Als je TM vaker speelt, merk je ook dat je het zonder oog voor wat er op het bord gebeurt zeker niet wint. Tot wel eenderde van de punten zijn daar te verdienen.
Als dat goede kaartsysteem ook in dat nieuwe spel zit, waarbij de speelduur ook nog eens korter is, dan is Ares wat mij betreft geslaagd als aanvulling.
Overigens vind ik die "stockfoto's" juist onwijs leuk. Regelmatig gelachen om wat erop staat, foto én tekst. Het zijn de kwinkslagen die TM nog eens extra leuk maken voor ons.