Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




80 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie hoop je dat de volgende president van US wordt?
Biden 62%  62%  [ 47 ]
Trump 5%  5%  [ 4 ]
Geen van de twee, kiezen tussen de 'lesser of two evil' 33%  33%  [ 25 ]
Totaal aantal stemmen : 76
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 13:59 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Jehnnycash schreef:
AlliantieAJ schreef:
Zonder heel je scriptie hier te posten ;) kan je mss je laatste zin toelichten?

Het spel is nu moeilijk te verkrijgen, zijn natuurlijk ook hoogdagen ... verschijnt binnenkort wel op Boardgamearena (in beta nu).


Je kunt de Nederlandse politiek onoverzichtelijk vinden omdat er momenteel 16 fracties in de Tweede Kamer zitten, maar we zitten in ieder geval in een situatie waarin jouw stem daadwerkelijk telt. Ik zou het niet kunnen verkroppen als je weet dat de meerderheid van het land de ene persoon verkiest boven de ander, maar dat door gekronkel in de regeltjes toch de ander het voor het zeggen krijgt. Fascinerend... ;)


Hoe zet je dit tegenover het proportionele systeem dat hier wordt gebruikt?

Er wordt hier graag gegoocheld met de stemmen die Clinton meer haalde maar in onze landen met het proportionele systeem is dat ook niet van tel?

Om een Belgisch voorbeeld te geven, bij de vorige verkiezingen haald Groen een paar duizend stemmen meer dan de Waalse groene partij Ecolo maar qua zetelverdeling had Groen 8 zetels en Ecolo liefst 13. De grootste Waalse partij PS haalde +/- 641000 stemmen en kreeg 20 zetels terwijl Vlaams Belang 810000 stemmen haalden en twee zetels minder had, 18.

De voor- en nadelen van dit systeem zijn gekend. Bij ons is het ook niet de meerderheid die aan zet is.

Heb je een ruw idee hoe dit in de VS zou uitpakken?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 14:31 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
AlliantieAJ schreef:
Hoe zet je dit tegenover het proportionele systeem dat hier wordt gebruikt?

Er wordt hier graag gegoocheld met de stemmen die Clinton meer haalde maar in onze landen met het proportionele systeem is dat ook niet van tel?

Om een Belgisch voorbeeld te geven, bij de vorige verkiezingen haald Groen een paar duizend stemmen meer dan de Waalse groene partij Ecolo maar qua zetelverdeling had Groen 8 zetels en Ecolo liefst 13. De grootste Waalse partij PS haalde +/- 641000 stemmen en kreeg 20 zetels terwijl Vlaams Belang 810000 stemmen haalden en twee zetels minder had, 18.

De voor- en nadelen van dit systeem zijn gekend. Bij ons is het ook niet de meerderheid die aan zet is.

Heb je een ruw idee hoe dit in de VS zou uitpakken?


Nou ik heb weinig kaas gegeten van het Belgische systeem, maar een verschil met het VS systeem is dat er in de VS een meerderheidsstelsel is, en in België niet. In de VS wint de persoon die de meerderheid van de stemmen krijgt automatisch dat gehele district, in België is er binnen zo'n district wél sprake van evenredige vertegenwoordiging. Maar wat er dan dus gebeurt is dat je in zo'n district afrondt. Dus stel;
Partij A krijgt in district X 16.000 stemmen en in district Y 9.900 stemmen. Om één zetel te verkrijgen moet je 10.000 stemmen krijgen. Zij krijgen dus 1 zetel in X en 0 in Y met in totaal 25.900 stemmen.
Partij B krijgt in district X 11.000 stemmen en in district Y ook 11.000 stemmen. Ze krijgen in X 1 zetel, en in Y ook 1 zetel, met in totaal 22.000 stemmen.

Dus doordat er min of meer tussendoor afgerond wordt, kan het zo zijn dat een partij met meer stemmen minder zetels heeft. Hoe dit systeem uit zou pakken in de VS weet ik niet. Dat kun je wel berekenen als je tijd over hebt ;) En het zit vast veel ingewikkelder dan dit, maar ik denk dat dit is waar jij op doelde.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 16:03 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Erwin schreef:
De alleged Narcissist/Racist/Pedophile/Conman/Tax Evader/Fraud/Adulterer-in-Chief en zijn corrupte partij zullen er ongetwijfeld alles aan doen om een gunstige uitslag bij elkaar te manipuleren en/of frauderen. Ze hebben de rechters in elk geval al opgesteld.

Ontwaar ik hier een Trump fan :lol:?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 16:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
maxitaxi777 schreef:
Erwin schreef:
De alleged Narcissist/Racist/Pedophile/Conman/Tax Evader/Fraud/Adulterer-in-Chief en zijn corrupte partij zullen er ongetwijfeld alles aan doen om een gunstige uitslag bij elkaar te manipuleren en/of frauderen. Ze hebben de rechters in elk geval al opgesteld.

Ontwaar ik hier een Trump fan :lol:?


Herstel: vermeend fan :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: vr 30 okt 2020, 19:03 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Erwin schreef:
maxitaxi777 schreef:
Erwin schreef:
De alleged Narcissist/Racist/Pedophile/Conman/Tax Evader/Fraud/Adulterer-in-Chief en zijn corrupte partij zullen er ongetwijfeld alles aan doen om een gunstige uitslag bij elkaar te manipuleren en/of frauderen. Ze hebben de rechters in elk geval al opgesteld.

Ontwaar ik hier een Trump fan :lol:?


Herstel: vermeend fan :lol:

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: vr 30 okt 2020, 19:28 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Leuk gevonden Bruno. :lol:

Overigens klopt deze laatste wel. Hij was eind vorige eeuw een prima staatssecretaris van Financiën.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020, 13:21 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Nog een paar dagen ... deze peiling laat een duidelijke tendens zien ...

Als er nog stemmers zijn? :D

Of een opbouwende bijdrage aan het debat?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020, 14:15 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... te/616951/

Voor de liefhebber ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020, 20:36 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
AlliantieAJ schreef:
Jehnnycash schreef:
AlliantieAJ schreef:
Zonder heel je scriptie hier te posten ;) kan je mss je laatste zin toelichten?

Het spel is nu moeilijk te verkrijgen, zijn natuurlijk ook hoogdagen ... verschijnt binnenkort wel op Boardgamearena (in beta nu).


Je kunt de Nederlandse politiek onoverzichtelijk vinden omdat er momenteel 16 fracties in de Tweede Kamer zitten, maar we zitten in ieder geval in een situatie waarin jouw stem daadwerkelijk telt. Ik zou het niet kunnen verkroppen als je weet dat de meerderheid van het land de ene persoon verkiest boven de ander, maar dat door gekronkel in de regeltjes toch de ander het voor het zeggen krijgt. Fascinerend... ;)


Hoe zet je dit tegenover het proportionele systeem dat hier wordt gebruikt?

Er wordt hier graag gegoocheld met de stemmen die Clinton meer haalde maar in onze landen met het proportionele systeem is dat ook niet van tel?

Om een Belgisch voorbeeld te geven, bij de vorige verkiezingen haald Groen een paar duizend stemmen meer dan de Waalse groene partij Ecolo maar qua zetelverdeling had Groen 8 zetels en Ecolo liefst 13. De grootste Waalse partij PS haalde +/- 641000 stemmen en kreeg 20 zetels terwijl Vlaams Belang 810000 stemmen haalden en twee zetels minder had, 18.

De voor- en nadelen van dit systeem zijn gekend. Bij ons is het ook niet de meerderheid die aan zet is.


Sterker nog, de twee partijen die in Vlaanderen de meeste stemmen haalden zitten zelfs niet in de regering. Plus dat we dan nog eens een aantal ministers rijker zijn waarop niet gestemd kon worden ! Begrijpe wie kan ...

Maar on topic nu, Ik vrees toch wel wat dat Trump het wederom gaat halen. Ik begrijp niet dat de democraten niets beter konden voorleggen dan Biden. Er moet daar toch iemand zijn die wat capabeler overkomt en een iets jongere leeftijd kan voorleggen, hoewel Trump ook niet meer van de jongste is natuurlijk.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 14:25 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
1. De voorverkiezingen hebben duidelijk gemaakt dat de Democratische kiezers Joe Biden als kandidaat wilden. De meerderheid vond hem blijkbaar de beste optie.
2. De vraag is niet zozeer hoe capabel Joe Biden is, maar of hij capabeler is dan Donald Trump. Persoonlijk zou ik ze als volgt rangschikken: Biden > een zak aardappelen > Trump.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 17:07 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Je hebt ook nog een onafhankelijke kandidaat van de derde partij (https://en.wikipedia.org/wiki/Third_party_(United_States)), maar gezien die kandidaat en partij niet de centen heeft hoor je daar nauwelijks wat van en krijgt die bijna geen stemmen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 08:50 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Zo te zien is de kans toch wel erg groot dat Trump het nog vier jaar wordt (gewonnnen in Florida, op voorsprong in Pennsylvania). Het enige positieve wat je daar misschien over kan zeggen is dat het dan daarna in elk geval klaar is, maar zelfs dat vraag ik me af - ik zie hem er ook nog wel voor aan dat hij dat grondswetamendement (max twee termijnen), wat de Republikeinen tijdens Eisenhower hebben ingevoerd, gaat aanpakken...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 09:45 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Het rare van dit circus is wel dat ik deze morgen erg benieuwd was wie er voor stond. Dat heb ik nooit als er verkiezingen zijn in Duitsland, België, Frankrijk of Engeland.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 10:36 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
Ik hoor steeds overal dat wat er vanochtend was nog niet zoveel kan zeggen omdat er relatief erg veel stemmen via de post zijn gedaan. Tellen daarvan duurt veel langer, kan wel maanden duren tot er een definitieve verkiezingsuitslag is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Trump of Biden
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 15:28 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
We kunnen van die verkiezingen net zo goed een spelletje maken, zo'n circus is het. Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, maar misschien wint Biden wel gewoon. De wens is de vader van de gedachte. Wisconsin, Michigan, Nevada... dat zijn 32 kiesmannen, gevoegd bij de 238 die hij al heeft, komt hij op 270. In Michigan staat hij nog achter, maar Biden loopt nu elk uur in op Trump in deze staat.

En overigens zie je grofweg hetzelfde beeld als vier jaar geleden. Popular vote is ruim voor Biden, countryside vet voor Trump en zo'n beetje alle steden voor Biden, vaak met 60% of meer. De verkiezingskaart van de VS lijkt wel een stedenbouwkundige kaart en de tweedeling is wel heel erg goed zichtbaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
80 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bistro 'Off topic'  
 Feed - Onderwerp - Trump of Biden  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®