Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs 2023 - nominaties

13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 09:08 
BordSpelMania Fan!

Hoi,

We plannen binnen 10 dagen voor een viertal dagen naar Utrecht te gaan met het gezin (5 personen) . Ik heb enkele vragen en hoop dat er een local is die me kan helpen:

- We zijn vrij laat met boeken maar er is nog plaats in The Anthony Hotel.
Iemand ervaring met dit hotel? Ligt dit in een veilige buurt? Stationsbuurten zijn niet overal even veilig.

- We willen een dagje naar Amsterdam vanuit Utrecht met de trein. Best ticketjes in het station kopen? Tot hoe laat rijden de treinen 's avonds?

- We willen een escape room doen in Utrecht. Tips?

- Welke spellenwinkels zijn er? Enkel kopen of ook spelen?

- Waar moeten we zeker naar toe gaan in Utrecht? (Musea, ...)

- Waar kunnen we lekker eten voor een correcte prijs (géén sterrenzaken!)
- De vriendin van mijn jongste zoon is gluten intolerant. Zijn er plaatsen waar ze toch lekker kan eten?

- Waar kan de oudste zoon de beste friet met een frikandel (Lange Jan?) eten? (Hij heeft autisme en lust bijna niets)

- Is er een tram/metro in Utrecht? Zo ja, echt nodig of is alles te voet te doen? Bestaan er dagpassen?

- Nog andere tips?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Erik

BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453

Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 09:48 
.

Alvast welkom in de mooiste stad van Nederland. Er zijn hier wel meer Utrechters, maar ik trap hem vast af,.

Kire schreef:
- We zijn vrij laat met boeken maar er is nog plaats in The Anthony Hotel.
Iemand ervaring met dit hotel? Ligt dit in een veilige buurt? Stationsbuurten zijn niet overal even veilig.

Lombok (de wijk waar het hotel ligt) was van oudsher een immigrantenwijk (vooral moluks) maar is enorm aan gewerkt afgelopen jaren. De kanaalstraat waar het hotel aan ligt is de drukste winkelstraat van de wijk, met veel groentewinkels en bakkers met een multiculturele achtergrond. Het is ook een heel gezellige wijk, en het deel waar het hotel licht is heel rustig.

Kire schreef:
- We willen een dagje naar Amsterdam vanuit Utrecht met de trein. Best ticketjes in het station kopen? Tot hoe laat rijden de treinen 's avonds?

Als je dan toch per sé naar Amsterdam wil, dan kun je inderdaad gewoon met de trein gaan. Je kunt ook via ns.nl tickets op je telefoon krijgen, dan betaal je geen 1 euro per papieren kaartje extra. Je kunt daar ook de reistijden checken, maar vanuit Amsterdam rijden er ook nog nachttreinen naar Utrecht.

Kire schreef:
- We willen een escape room doen in Utrecht. Tips?

De spellenwinkel Subcultures aan de oude gracht (zie ook hieronder) heeft een hele leuke, verder zit aan de gracht ook nog Escaperoom Mysterium, die vond ik ook leuk.

Kire schreef:
- Welke spellenwinkels zijn er? Enkel kopen of ook spelen?

Er zitten aan de oude gracht (ongeveer 400 meter uit elkaar) 4 spellenwinkels.
Subcultures
The Joker
Never Neverland
Het Lab
The joker heeft een grote kelder waar regelmatig wargames en TCG worden gespeeld, Het lab heeft grote tafels waarop vaak demospellen liggen. Subcultures organiseert 2 keer per week een spellenavond geloof ik, en het lab ook 1 keer per week. Details staan ongetwijfeld op de websites.

Kire schreef:
- Waar moeten we zeker naar toe gaan in Utrecht? (Musea, ...)

Het spoorwegmuseum is altijd de moeite waard (kun je ook met de trein heen vanuit cetraal station). En museum catharijneconvent is ook de moeite waard.
Wat mij betreft kun je niet in Utrecht zijn geweest zonder de domtoren te beklimmen, en daaromheen is tegenwoordig ook een hele leuke expositie van opgravingen onder de Dom. Maar geen idee hoe druk dat is.
Wat ik zelf altijd heel erg leuk vind, zeker als het lekker weer is, is een fluisterbootje huren (bijvoorbeeld bij rijnauwen of greenjoy) en lekker door de grachten varen. Utrecht is leuk vanaf het water.

Kire schreef:
- Waar kunnen we lekker eten voor een correcte prijs (géén sterrenzaken!)

Eén van mijn favoriete restaurants is Taj Mahal op de zadelstraat. een Indiaans restaurant. Verder is het bijna overal wel prima. Wat betreft glutenintolerantie, is het misschien verstandig vooraf te vragen/bellen of een restaurant er goed rekening mee houdt. Over het algemeen gaat dat geloof ik wel goed.

Kire schreef:
- Waar kan de oudste zoon de beste friet met een frikandel (Lange Jan?) eten? (Hij heeft autisme en lust bijna niets)

Manneken pis voor vlaamse frieten :D
Verder vind ik zelf de friet van Bram Ladage het lekkerst.
Beide hebben verschillende kiosken in de stad.

Kire schreef:
- Is er een tram/metro in Utrecht? Zo ja, echt nodig of is alles te voet te doen? Bestaan er dagpassen?

Er is een tram, maar die rijd hoofdzakelijk naar Nieuwegeijn/Ijselstein en naar de Uithof.science park.
Voor het grootste interessantste deel is Utrecht heel goed te voet te doen. Misschien een huur/deel-fiets (we hebben TIER in de stad). Er rijden ook veel bussen, maar geen diee of je dagpassen kunt kopen.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 11:12 
Burgemeester

@Pieter.Schutz Nou nou jij kunt wel stadswandelingen gaan geven. Petje af.
Ken je Citytrip Brugge en Citytrip Antwerpen?
Als Citytrip Utrecht ooit nog eens uit zal komen…

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 16:08 
BordSpelMania Fan!

Pieter, bedankt voor de uitgebreide feedback!

BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 17:40 
Standaard moderator

Afhankelijk van interesses zijn het gerrit rietveldhuis (architectuur) en of het nijntjemuseum (dick bruna) ook interessant.
Midden in de stad het muziekorgelmuseum van speelklok tot pierement.
Het universiteitsmuseum.

Een echt science museum met doe dingen voor de kinderen hebben we niet, maar daarvoor heb je in amsterdam bij het Centraal station museum NEMO.

Restaurant “camping ganspoort” een leuke plek.
Geen opsmuk maar goed en betaalbaar, en elke twee weken op dinsdag pubquiz van de upbeatles.

Allerlei soorten restaurantjes vind je aan de oude gracht in de werfkelders (niet op straat niveau, maar op -1, op waterniveau.)

Landgoed amelisweerd voor wandelingen en pannenkoeken

De grachten rond kan met een fluisterboot, maar ook met een kano, een waterfiets of een rondvaartboot.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 19:26 
BordSpelMania Fan!

Bedankt Jeroen!

Het hotel ligt intussen vast, dus kan de voorbereiding beginnen!

Ik vrees dat Nijntje op het programma zal komen. Mijn jongste zoon is hevige fan :-)

De fluisterbootjes lijken me leuk. Indien het weer mee zit, zal ik zeker voorstellen.

Het Rietveldhuis heb ik net even bekeken en doet me denken aan het Sonneveldhuis in Rotterdam. Dat vond ik de moeite. Is dit iets vergelijkbaar qua opzet?

Ik heb ook een AR app gevonden met een Dom-wandeling. Lijkt me ook tof om te doen.

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2023, 08:49 
Garnaal

En anders staat er nog veel meer informatie op Tripadvisor
https://www.tripadvisor.nl/Attractions- ... recht.html

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2023, 10:37 
Caballero

Ik ga ook altijd graag naar het Catharijneconvent. Dat is een museum over religie. Dat klinkt misschien suf, maar is het niet. Ik ben vooral fan van hun afdeling met middeleeuwse objecten. Ze hebben nog tot en met 17 september een speciale tentoonstelling “Ode aan Antwerpen” over de invloed van de Vlaamse schilders op de Nederlandse schilderkunst in de 16e en 17e eeuw.

https://www.catharijneconvent.nl/

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2023, 17:28 
BordSpelMania Fan!

Knipoog schreef:
En anders staat er nog veel meer informatie op Tripadvisor
https://www.tripadvisor.nl/Attractions- ... recht.html

Inderdaad, die had ik al gevonden maar ik ben ook/vooral benieuwd naar de suggesties van andere bordspelers. Ik hoop zo enkele extra relevante tips te krijgen!

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2023, 17:30 
BordSpelMania Fan!

Dagmar schreef:
Ik ga ook altijd graag naar het Catharijneconvent. Dat is een museum over religie. Dat klinkt misschien suf, maar is het niet. Ik ben vooral fan van hun afdeling met middeleeuwse objecten. Ze hebben nog tot en met 17 september een speciale tentoonstelling “Ode aan Antwerpen” over de invloed van de Vlaamse schilders op de Nederlandse schilderkunst in de 16e en 17e eeuw.

https://www.catharijneconvent.nl/

Ziet er interessant uit! Ik leg het voor aan het gezin.

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2023, 21:36 
Caballero

En ik kan overigens ook de eerdere tip voor het Speelklok tot Pierement museum volmondig beamen. Leuk voor volwassenen en super leuk voor jonge kinderen. In het museum zie je allemaal zaken die muziek maken, denk aan super schattige speeldozen en verfijnde klokken, maar ook grote straatorgels die op vol volume aan gaan. Vaak beweegt er ook nog van alles. Echt een aanrader voor het hele gezin.

BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 14:04 
BordSpelMania Fan!

Dagmar schreef:
En ik kan overigens ook de eerdere tip voor het Speelklok tot Pierement museum volmondig beamen. Leuk voor volwassenen en super leuk voor jonge kinderen. In het museum zie je allemaal zaken die muziek maken, denk aan super schattige speeldozen en verfijnde klokken, maar ook grote straatorgels die op vol volume aan gaan. Vaak beweegt er ook nog van alles. Echt een aanrader voor het hele gezin.

Bedankt Dagmar! Ziet er inderdaad heel leuk uit.

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2023, 21:12 
Nou moe!

Er waren een aantal jaren terug ook nog volgende draadjes, de laatste zelfs van heel lang geleden:

13 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bistro 'Off topic'  
 Feed - Onderwerp - Vragen over en tips voor Utrecht?