Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eclipse
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 19:48 
Condottiërre

Berichten: 908
Dit spel heb ik een paar weken geleden herontdekt. Het werk goed als 2 speler spel, maar het komt echt goed tot uiting met meerdere spelers. Overlaatst speelden we met 5 het basisspel en dat vond ik geweldig. Ik hou wel van de combinatie van het opbouwen van een economie en het oorlog voeren.

Ten strijde trekken kost geld. En om schepen te bouwen heb je materialen nodig. En om computers en kanonnen te bouwen moet je wetenschappers hebben. Die resources kan je allemaal verkrijgen door het universum te gaan verkennen en planeten te koloniseren.

2 weken geleden heb ik de uitbreiding gekocht (Rise of the Ancients) waar toch een heel aantal zéér mooie toevoegingen in verwerkt zitten. Meer technologieën, Warp Portals, nieuwe manieren om allianties aan te gaan, ...

Ik heb ship pack one nu ook besteld en de mini expansies ga ik ook opsnorren.

Mensen die het spel al gespeeld hebben, wat zijn jullie meningen, welke strategieën gebruik je.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 23:58 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Waar ik vooral voor vrees bij dit spel is de lange speelduur.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2014, 20:43 
Condottiërre

Berichten: 908
Dat vind ik dan weer een groot voordeel. Een spel dat 4 uur duurt, heerlijk. Ik heb het moeilijk om mij volop in te leven in een spel als het op een uurtje voorbij is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2014, 11:02 
Regenmaker

Berichten: 268
Woonplaats: Meerhout
Dit spel is een van mijn favoriete spellen aller tijden. Kvind het gewoon een goeie hybride tussen eurogame cube-pushing en de ameritrash dice rolling :)

Heel goed gedaan is dat het een complex spel is, maar toch relatief makkelijk te leren/onthouden (Eclipse is een van de weinige spellen waarbij ik de spelregels kan onthouden).

Rise of the Ancients vind ik zeker een mooie aanvulling aan het al zeer uitgebreide basisspel maar Ship Pack 1 vond ik te prijzig voor wat het is.

De lange spelduur heeft zo zijn charmes vind ik. Geeft zowat een episch gevoel en meer voldoening om te spelen, maar anderzijds is het niet altijd makkelijk in te plannen. Vergeleken met andere 4x games is het 4 uur zelfs kort (I'm looking at you Twilight Imperium)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2014, 14:08 
Condottiërre

Berichten: 908
Ik heb ook lang getwijfeld over Ship pack one. Hoewel het vooral gebaseerd is op de miniaturen, is het de beurtenvariant die mij over de streep getrokken heeft. Je komt de volgende aan de beurt in dezelfde volgorde dat je gepast hebt. En dat is een techniek die mij zeer interessant lijkt voor dit spel. En de aangepaste schepen zijn een leuke toevoeging, doch een lang niet noodzakelijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: za 24 mei 2014, 14:11 
Condottiërre

Berichten: 908
Donderdag was het hier Eclipse met 4, met de beide expansies.

Het spel begon redelijk rustig. Iedereen beetje afwachtend aan het spelen, aan het exploren, in de hoop zoveel mogelijk planeten te koloniseren om inkomsten te hebben. 2 spelers gaan in ronde 2 een alliantie aan. Ze hebben allebei een stelsel (hex) met een warp-portal in hun bezit, dus hun redenering is dat ze mekaar meteen kunnen helpen in geval van een invasie.

Ikzelf ga met de 4de speler ook een alliantie aan. Het wordt dus 2 tegen 2. Mijn ras heeft het meeste science ter beschikking waardoor ik redelijk snel aan de missiles en +3 technologie geraak. Ik heb op dit moment nog maar 1 stelsel in mijn bezit, waardoor ik veel mogelijkheden heb om extra actie te doen. Ik ben begin schepen te bouwen en te upgraden. Mijn kompaan bouwt ook heel wat schepen, maar heeft niet echt de mogelijkheid om zwaar te upgraden. Hij heeft wel veel material resources. De alliantie van de 2 andere spelers begint sterk te worden, maar waar ze geen rekening mee gehouden hebben is dat je als development (een soort van build actie vanuit de exansie) een warp portal kan bouwen. Wat doet mijn alliantie: wij zetten onze zwaarste schepen, uitgerust met zware raketten en +3 computers op 1 hex en daar bouwen we een warp portal. De tegenstanders zijn niet sterk genoeg om beide warp portals te beschermen.

Wij vallen aan. De tegenstanders komen verdedigen. Wij hebben de strijd verloren maar we kunnen in 1 beurt onze schepen opnieuw kunnen bouwen. Dit omdat ik weinig upkeep kosten heb omdat ik nog steeds maar 2 stelsels in mijn bezit heb. De tegenstander heeft ondanks de overwinning zware en onherstelbare klappen gekregen.

Een beurt later vallen we opnieuw aan. Wij hebben nu meer schepen dan de tegenstander. Daardoor wordt de pinned down regel van toepassing. Er liggen 4 schepen van de tegenstander op de hex die wij aanvallen, dus moeten 4 schepen van ons pinned down blijven op diezelfde tegel. Maar wij hebben meer schepen. Ik koop in mijn volgende beurt de neutron bombs en kan met mijn 5de en zesde schip ongestoord onbeschermde stelsel aanvallen en de population zonder tegenstand wegblazen en de stelsels overnemen.

Mijn alliantie heeft gewonnen. We hebben geen enkel gevecht met glans en glorie gewonnen, het zwaarste gevecht gevecht hebben we zelfs verloren, maar door onze reserve was dat niet fataal.

Er is enorm veel gediscussieerd, overlegd, nagedacht en gevloekt. Het spel heeft 6 uur geduurd en het was de beste sessie die ik ooit van Eclipse gespeeld heb. Graag nog een keer!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Eclipse
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 12:04 
Condottiërre

Berichten: 908
Voor zij die het interessant vinden: de 3 mini - uitbreidingen voor Eclipse staan momenteel op Boardgamegeekstore voor een normale prijs.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Eclipse  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®