Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Thebes en Mr.Jack
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 19:33 
6. Stoom: Rails, Roem en Rijkdom (2009)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Traditiegetrouw ga ik voor in de herfstvakantie een nieuw spel kopen. De grote vraag is nu: welke? :?:
Ik twijfel erg tussen Thebes (mijn dochter heeft net op school over het thema archeologie gewerkt en is er helemaal weg van) of Mr. Jack (een thema dat vooral mijn -bijna 8-jarige- zoon zal aanspreken).
Nadeel van Mr. Jack is natuurlijk dat het alleen met 2 speleres te spelen is, maar dat vind ik niet erg. Wat ik me wel afvraag is of Thebes wel leuk is met 2 spelers. Dat kan namelijk wel eens doorslaggevend zijn voor mijn keus. :?:
Daarnaast mijn vraag: Zijn deze spellen eenvoudig te leren voor kinderen van 8-10 jaar oud? Welke van de 2 is het eenvoudigst? :?:
Wie kent deze spellen en kan me verder helpen?
(allebei wil ik ze niet kopen om geld over te houden voor het Spellenspektakel)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 19:42 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Thebes is heel goed met z'n tweeën te spelen. Verder is het thema uitstekend in het spel verwerkt, dus dat lijkt me een duidelijke pre.
Over Mr. Jack kan ik niet veel zeggen. Dat heb ik nog steeds niet gespeeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 20:05 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb beide gespeeld en vind ze ook allebei leuk, dus dat maakt het lastig een advies te geven 8)

Toch komt in de praktijk bij ons Thebes vaker op tafel omdat het inderdaad leuk is met twee maar ook met drie of vier.

Ook denk ik dat Thebes meer een familiespel is dan Mr. Jack. Thebes is goed te doen voor mijn dochter van 7, maar Mr. Jack is toch lastiger. Ieder personage heeft eigen kenmerken en dat vraagt toch een stukje inzicht om dit toe te passen.

Kortom als je een familiespel zoekt om met de kinderen te spelen zou ik voor Thebes gaan :D . Zoek je iets pittigers dat je wilt spelen met oudere kinderen of echtgenoot dan zou ik Mr. Jack nemen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 20:17 
2. Orléans (2014)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Peter Hein en Dierik, bedankt :D . Hier heb ik wat aan. Als ik jullie reacties zo lees, denk ik dat ik nu voor Thebes ga.
Mr.Jack zal nog een poosje moeten wachten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:10 
6. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Misschien ga ik het je nog moeilijk maken: ik vind Thebes dus echt helemaal niks! Het spelmateriaal ziet er prima uit en ook de manier om aan kaartjes en dergelijke te komen is erg leuk. Maar de opgravingen is een drama. De hele spelopzet wordt in één keer teniet gedaan!

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat iemand 2 opgravingen mocht doen en de 2 hoogste fiches uit de zak haalt, terwijl iemand net ervoor 6 keer in de zak mocht grabbelen en er 5 keer zand en 1 fiche met 1 punt uithaalt. Dan kun je net zo goed met een dobbelsteen gooien en kijken wie het hoogste gooit om te bepalen wie er wint.

Ik ben niet snel negatief over spellen (zie ook de spelbeschrijvingen die ik gemaakt heb voor Spelmagazijn), maar Thebes speel ik echt niet meer.
Overigens won ik het spel toen wel een keer en werd ik ook een keer 2e, dus daardoor komt mijn negatieve beeld niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:16 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Enrico schreef:
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat iemand 2 opgravingen mocht doen en de 2 hoogste fiches uit de zak haalt, terwijl iemand net ervoor 6 keer in de zak mocht grabbelen en er 5 keer zand en 1 fiche met 1 punt uithaalt. Dan kun je net zo goed met een dobbelsteen gooien en kijken wie het hoogste gooit om te bepalen wie er wint.


Het klopt inderdaad dat Thebes door het blind "grabbelen" een zekere geluksfactor heeft, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat één speler hier continue voordeel van had. Meestal verdeelde het geluk en de tegenslag zich redelijk over de verschillende spelers. Mij stoort het in elk geval niet :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:23 
2. Kingsburg (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het zal ook zeker afhangen van het type spellen die je leuk vindt. Ik heb helemaal geen hekel aan spellen met een (grote) geluksfactor, maar een spel is òf strategisch/tactisch òf het is een geluksspel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:33 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Hmm, Enrico, dat zie ik toch anders. Natuurlijk komt er wat geluk bij kijken als je fiches uit de zak trekt, maar dat geluk kun je in grote mate sturen door het verzamelen van meer kennis. Dan nog kun je (veel) geluk of pech hebben, maar daar staat tegenover dat je in Thebes ook op andere manieren punten kunt scoren. Met de tentoonstellingen en congressen kun je veel punten halen, en daar heb je geen hoge fiches voor nodig.

In de potjes die ik gespeeld heb, was de winnaar even vaak niet als wel de speler die de meest waardevolle schatten had opgegraven.

Het is net als met Carcassonne: daar kun je ook geluk of pech hebben met het trekken van de fiches, maar uiteindelijk telt slim spel zwaarder.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:42 
10. La Citta (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De tentoonstellingen en congressen is ook een prima element in het spel, maar ik stoor me eraan dat de verhouding tussen de voorbereiding voor de opgravingen en het aantal punten dat je ermee scoort niet in verhouding tot elkaar staat. Je bent een tijdje bezig met het verzamelen van kaarten en dan moet je nog maar afwachten wat het je op gaat leveren. Dit doet voor mij zoveel afbreuk aan het spel, dat het voor mij helemaal niet meer interessant is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008, 22:51 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Johanna schreef:
Peter Hein en Dierik, bedankt :D . Hier heb ik wat aan. Als ik jullie reacties zo lees, denk ik dat ik nu voor Thebes ga.
Mr.Jack zal nog een poosje moeten wachten.


Vanuit jou optiek met een kind van 7 lijkt dat ook een hele goed keuze.
Kinderen vinden een geluks factor vaak ook wel leuker en alle tactische keuzes. Tenminste zo keer ik er vroeger als kind tegen aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Thebes en Mr.Jack  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Mr. Jack, Thebes



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®