Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 17:00 
Sojaboon

Berichten: 20
We spelen nu al een maand met veel plezier Carcassonne.

We spelen inmiddels met:
-Carcassonne
-de uitbreiding
-kathedralen en herbergen
-kooplieden en bouwmeesters
-De rivier
-Graaf, koning en consorten
-Draak, fee en jonkvrouw

Supercombinatie. Vooral Draak en Fee maakt het voor mij af.

Maar er zijn een paar onuidelijkheden waar ik graag andersmans mening over wil.

1. Als je geen horige zet mag je de fee verplaatsen.
Stel je zet een bouwmeester in een stad. Mag je dan nog de fee verplaatsen? M.a.w. wordt een bouwmeester als een horige gezien?

2. Als je een drakentegel trekt mag je de draak laten lopen. Maar als je die beurt geen horige zet mag je dus eerst de fee verplaatsen en vervolgens de draak laten lopen?

3. De boeren en weiden
a. Mag je in een weide waar je een boer hebt staan nog een boer plaatsen?
b. Mag je in een weide waar je medespeler een boer heeft staan jouw boer plaatsen?
c. Als er twee verschillende weides aan een stad liggen. En in beide weiden staat een boer. Wordt deze stad twee maal meegeteld?

4. Aan het einde van het spel worden de tellingen van de onafgemaakte steden en wegen gedaan. Kun je aan het einde van het spel vanuit de stad carcassonne horigen plaatsen in de onafgebouwde steden, kloosters en wegen?


Laatst bijgewerkt door Darksun op ma 23 feb 2015, 17:59, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 17:18 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1099
Woonplaats: Beverwijk
1. en 2. weet ik zo niet, maar

3a. Nee, alleen in een leeg weiland
3b. idem
3c. Ja, bij de waardering van de weilanden tel je voor elk weiland de aangrenzende steden; of steden ook voor andere weilanden geteld zijn doet er niet toe.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 17:21 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Je kan bij Carc inderdaad boeren niet in een weiland leggen waar al een boer ligt, wat je wel kan doen is twee weilanden verbinden zodat je op die manier toch ook in dat weiland terecht komt.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 17:41 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 3777
Woonplaats: Geldrop/NL
1. Nee. Het is of horige, of bouwmeester, of varken, of fee, of....
2. Ja dat mag.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 17:58 
Sojaboon

Berichten: 20
Ok superbedankt!

Ik heb nog een vraag:

4. Aan het einde van het spel worden de tellingen van de onafgemaakte steden en wegen gedaan. Kun je aan het einde van het spel vanuit de stad carcassonne horigen plaatsen in de onafgebouwde steden, kloosters en wegen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 19:14 
Horige

Berichten: 12
4. Ja dat mag. De speler die de laatste tegel heeft gelegd, mag als eerste één horige vanuit Carcassonne naar een onafgewerkte straat, stad, klooster of weide verplaatsen. Dan mag de volgende speler dit doen. Dit gaat zo verder tot de laatste horige uit Carcassonne verplaatst is. Vanuit het stadsdeel waar de graaf staat, mogen uiteraard nog steeds geen horigen weggenomen worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016, 12:29 
Horige

Berichten: 15
al een oud onderwerp maar ik heb toch nog een vraag over punt 3c. In de (oude) versie van carcassonne die ik net heb gekocht staat dat als er 2 weides grenzen aan een stad ook gekeken wordt naar wie de meeste boeren heeft, alleen deze krijgt de punten voor de stad. Vb weide a heeft 2 gele boeren, weide b maar 1 rode. Dan krijgt alleen geel de 3 punten voor die betreffende stad.
Wat is nu juist? Kan een groot verschil maken namelijk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016, 12:43 
.

Berichten: 87
Woonplaats: Hoofddorp
grietje schreef:
al een oud onderwerp maar ik heb toch nog een vraag over punt 3c. In de (oude) versie van carcassonne die ik net heb gekocht staat dat als er 2 weides grenzen aan een stad ook gekeken wordt naar wie de meeste boeren heeft, alleen deze krijgt de punten voor de stad. Vb weide a heeft 2 gele boeren, weide b maar 1 rode. Dan krijgt alleen geel de 3 punten voor die betreffende stad.
Wat is nu juist? Kan een groot verschil maken namelijk


Een stad kan voor meerdere weilanden punten opleveren. De speler of spelers die de meeste boeren in een weiland hebben krijgen de punten voor alle afgeronde steden in dit weiland.
In jouw voorbeeld zou geel dus punten krijgen voor de stad omdat deze aan weiland a grenst en rood punten omdat deze stad ook aan weiland b grenst. Pas als geel en rood in hetzelfde weiland hadden gelegen, had alleen geel punten gehad omdat hij meer boeren in dit weiland heeft.

Edit:
Er wordt dus per weiland geteld (hoeveel afgeronde steden er in liggen) en niet per stad (speler met meeste boeren in aangrenzende weilanden krijgt de punten)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016, 13:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1099
Woonplaats: Beverwijk
grietje schreef:
al een oud onderwerp maar ik heb toch nog een vraag over punt 3c. In de (oude) versie van carcassonne die ik net heb gekocht staat dat als er 2 weides grenzen aan een stad ook gekeken wordt naar wie de meeste boeren heeft, alleen deze krijgt de punten voor de stad. Vb weide a heeft 2 gele boeren, weide b maar 1 rode. Dan krijgt alleen geel de 3 punten voor die betreffende stad.
Wat is nu juist? Kan een groot verschil maken namelijk
Ik zou kiezen voor de nieuwe regels: die zijn eenvoudiger en ze zijn nu -eindelijk- ook in Nederland ingevoerd. Om onduidelijke redenen heeft Nederland ca. tien jaar na Duitsland de overstap gemaakt.

De verschillen:
-De nieuwe regels leveren voor steden 2 punten per stadstegel op, ook voor een stad van 2 tegels (geen uitzondering meer).
-De weides: 3 ipv 4 punten per stad aan een weide. Steden kunnen dubbel geteld worden; voor elk weiland opnieuw (zo hoef je niet bij te houden welke stad al geteld is).

In de nieuwste versie is er ook nog de optie om zonder weides te spelen: kan ik me voorstellen om dat 1 of 2 keer te doen, maar daarna lekker de weides mee laten doen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016, 13:48 
Horige

Berichten: 15
bedankt voor de antwoorden. Had het voorheen al eens volgens de nieuwe regels gespeeld (maar toen nog niet zelf in bezit). Maar door de oude regels raakte ik een beetje in de war :) Zonder weilanden? hmm nee, gewoon gelijk er bij, anders mis je ook een groot deel van het spel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 18:16 
Zwarte piet

Berichten: 6
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb ook een vraag :D

Als ik een horige neerzet in een onafgebouwde stad, en andere doet hetzelfde met zijn stad.

Als het bij elkaar komt (door met 1 tegel beide steden met elkaar te verbinden), is er dan sprake van n puntendeling? Of horige met minste staddelen vliegt eruit?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 18:22 
8. Rajas of the Ganges (2017)

Berichten: 3480
Woonplaats: Woerdense Verlaat
RedBull0079 schreef:
Ik heb ook een vraag :D

Als ik een horige neerzet in een onafgebouwde stad, en andere doet hetzelfde met zijn stad.

Als het bij elkaar komt (door met 1 tegel beide steden met elkaar te verbinden), is er dan sprake van n puntendeling? Of horige met minste staddelen vliegt eruit?


De punten worden inderdaad gedeeld als jullie beide 1 horige op de (nu ontstane) stad hebben staan. Mocht één persoon twee horigen hebben staan, krijgt hij/zij wel alle punten en de ander niets. Dit geldt natuurlijk ook bij de grote horige (die voor 2 horigen telt) in de uitbreiding.

De regel is dus: de persoon met de meerderheid aan horigen krijgt alle punten, bij gelijkstand, krijgt elke deelnemende speler de volle punten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 19:14 
Zwarte piet

Berichten: 6
Woonplaats: Bodegraven
Duidelijk, dus bij t geval van dat je 3 steden bij elkaar bouwt met 1 kaart, dan kan dit situatie dus ontstaan (dat je meer horigen hebt) want je mag per stad toch maar 1 horige neerzetten.
(geen uitbreiding)

Bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 19:25 
9. 7 Wonders Duel (2015)

Berichten: 3480
Woonplaats: Woerdense Verlaat
RedBull0079 schreef:
Duidelijk, dus bij t geval van dat je 3 steden bij elkaar bouwt met 1 kaart, dan kan dit situatie dus ontstaan (dat je meer horigen hebt) want je mag per stad toch maar 1 horige neerzetten.
(geen uitbreiding)

Bedankt!


Klopt, zo'n situatie kan alleen ontstaan wanneer een stad ontstaat uit meerdere (eerst losstaande) steden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Vragen over Spelregels Carcassonne  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Carcassonne



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO