Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 02:08 
5. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 204
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
Beste mensen,

Bij deze mijn eerste post op dit forum en gelijk een vraag.
In Caylus bij het verkrijgen van het prestige van de koning, mag je dan ook je fiche laten staan en hetzelfde prestige nog eens nemen?
Bijvoorbeeld, als je op het betreffende spoor nog niet verder kan, omdat de kerkers/muren of torens nog niet afgebouwd zijn?
Of MOET je het fiche verschuiven bij het nemen van een prestige.
Ik kan dit niet letterlijk uit de spelregels halen.

Ik hoor graag jullie reactie!

Groeten!

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 09:40 
Geheim Genootschap

Berichten: 1099
Woonplaats: Westmalle
Als ik me niet vergis mag dit niet.

Je mag een privilege nemen van degene waar je schijf staat of lager maar niet meer dan twee dezelfde per keer.

Wat wel kan is via het veld dat je prestige koopt met linnen en hetzelfde prestige opnieuw na het bouwen.

Zolang je niet vooruit de fundamenten van het kasteel gaat ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:02 
6. Lorenzo il Magnifico (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 204
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
AlliantieAJ schreef:
Als ik me niet vergis mag dit niet.

Je mag een privilege nemen van degene waar je schijf staat of lager maar niet meer dan twee dezelfde per keer.

Wat wel kan is via het veld dat je prestige koopt met linnen en hetzelfde prestige opnieuw na het bouwen.

Zolang je niet vooruit de fundamenten van het kasteel gaat ...


Bedankt voor je reactie.
Ik kan de vraag ook zo stellen:
Is het verplicht je fiche een vakje te verplaatsen als je een privilege neemt?
Kan je hem ook laten staan als hij niet verder kan en dat privilege nogmaals nemen?
Bijvoorbeeld, als je in die fase op het spoor nog niet verder mag, doordat er nog niet afgebouwd is.

Ik was trouwens in de veronderstelling dat je bij een privilege kopen via het speciale gebouw (voor 1 linnen en 1 dinar), ook je fiche moet verplaatsen?

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:28 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5706
Woonplaats: Rijen
Je moet je fiche op het spoor verplaatsen als dat kan. Kan ik hem niet verder verplaatsen omdat dit deel nog niet gescoord is, dan mag ik wel die rij gebruiken, maar blijft mijn fiche gewoon staan.

Je ontvangt het privilege van het vakje waar je op staat of van een eerder vakje. Dus als ik op het 2e vakje sta van grondstoffen, kan ik kiezen of ik een voedsel neem of een hout of een steen.

Hanho schreef:
Ik was trouwens in de veronderstelling dat je bij een privilege kopen via het speciale gebouw (voor 1 linnen en 1 dinar), ook je fiche moet verplaatsen?


Correct.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:30 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5706
Woonplaats: Rijen
Overigens mag je per fase maar eenmaal een privilege rij kiezen. Dus als je in dezelfde fases twee of meer privileges krijgt, moeten die op twee of meer verschillende rijen worden gebruikt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:33 
8. The Voyages of Marco Polo (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 204
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
BaSL schreef:
Je moet je fiche op het spoor verplaatsen als dat kan. Kan ik hem niet verder verplaatsen omdat dit deel nog niet gescoord is, dan mag ik wel die rij gebruiken, maar blijft mijn fiche gewoon staan.

Je ontvangt het privilege van het vakje waar je op staat of van een eerder vakje. Dus als ik op het 2e vakje sta van grondstoffen, kan ik kiezen of ik een voedsel neem of een hout of een steen.

Hanho schreef:
Ik was trouwens in de veronderstelling dat je bij een privilege kopen via het speciale gebouw (voor 1 linnen en 1 dinar), ook je fiche moet verplaatsen?


Correct.


Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Dan spelen wij het dus goed, alleen nog niet met dat je ook een spoor mag kiezen waar je fiche niet verder kan.
Gaan we vanaf nu zo doen.

Thanks!

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:34 
4. Grand Austria Hotel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 204
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
BaSL schreef:
Overigens mag je per fase maar eenmaal een privilege rij kiezen. Dus als je in dezelfde fases twee of meer privileges krijgt, moeten die op twee of meer verschillende rijen worden gebruikt.


Daar ben ik me van bewust. Dus als je een privilege via een gebouw krijgt mag je bij het bouwen in het kasteel nogmaals dezelfde rij kiezen, maar niet twee keer in dezelfde fase. Duidelijk!

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Caylus vraag
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 11:35 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5706
Woonplaats: Rijen
:thumbup: Veel plezier!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Caylus vraag  

Gebruikers die deze topic waarderen

Hanho

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Caylus, QWG Games, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO