Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 11:07 
Matroos

Berichten: 44
Woonplaats: Groningen
Hoi allemaal,

Ik heb nu een aantal keren De Glasstraat gespeeld. In het begin was ik razend enthousiast. Het spel lijkt heel veel mogelijkheden te bieden en kent vele leuke spelmechanismes. Nu bekroop mij gisteren het gevoel dat er eigenlijk iets niet klopt. Ik ben benieuwd hoe jullie het spel ervaren.
Ik speelde het spel bijna uitsluitend met twee spelers.

Gisteren kocht ik twee 'bruine' gebouwen en mijn man kocht een aantal 'blauwe' en 'gele'. Ik kwam op 17 punten en hij op 7.
Nu heb ik het gevoel dat het veel beter werkt om direct voor de 'bruine' puntengebouwen te gaan en de andere soorten te negeren. Het spel lijkt met zijn gemiddeld 25 (?) acties (twee per eigen karakter, één per meegelift karakter, min één per door een ander meegelift karakter) echt veel te kort om te investeren in de blauwe en de gele gebouwen. Vooral omdat ik ze ook erg duur vind. Nauwelijks goedkoper dan de bruine. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de kosten in verhouding staan.

Dit valt me heel erg tegen, want het zou betekenen dat je 2/3 van de kaarten beter niet kan gebruiken en de strategie veel beperkter is. Wat zou jullie ervaringen? En hoeveel punten is ongeveer normaal?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 11:46 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik heb het enkel solo gespeeld tot nu toe dus daar zit wel wat verschil op.

Ik vind ook wel dat het spel net wat te kort is.

Ik koop toch meestal wel een 3 tal blauwe proces gebouwen in het begin van het spel.

De scores kunnen we niet vergelijken, die liggen bij een solospel hoger dacht ik. In het spel staat dat een goede score 30 is, daar ben ik één keer over gegaan.

Ik vind het wel een heel goed solo spel in ieder geval en ben heel benieuwd naar een spel met 2.

Zoals wel meer spellen van Uwe heb je wel een tijdje nodig om alles te doorgronden en pas echt vlot te weten wat je doet. Daarom zou ik de eerste spellen met de basisgebouwen spelen, dat is al stevig genoeg.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 13:08 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik heb het spel pas één keer gespeeld, maar wel met twee spelers.

Ik zie zelf wel het nut van de blauwe gebouwen, maar het is denk ik wel de truc om daar goede combinaties mee te maken. De bruine gebouwen zijn toch nog wel een stuk duurder, en hebben meestal glas of baksteen nodig om te bouwen. De blauwe gebouwen leveren weliswaar geen punten op, maar geven je wel heel veel vrijheid in het managen van je productiewielen.

Het ligt er dus denk ik ook aan hoe vaak jij gebruik maakt van je blauwe gebouwen. Als je goede combinaties hebt en ze maar vaak genoeg gebruikt, helpen ze je juist om waarde te creëren. Denk eraan dat je ze zo vaak kunt gebruiken als je wil, en op elk gewenst moment. Als je ze slim gebruikt kun je ze zo inzetten dat je glas en bakstenen produceert, die je weer uit kunt geven aan de gebouwen die punten opleveren.

Ik weet niet meer exact wat voor combinaties ik had, maar volgens mij had ik een blauw gebouw waarmee ik steen kon omzetten in zand, en een blauw gebouw waarmee ik van zand glas kon maken. Ik zorgde er daarom voor dat ik veel steengroeves had, en speelde dan het personage waarmee je steen krijgt per steengroeve (mijn tegenspeelster had niets aan die kaart, dus speelde hem eigenlijk nooit). En zo ontstond er toch een waardeketen.

Het lastige is wel dat je niet weet welke gebouwen er in het spel komen. Dus je kunt niet een standaard strategie uitspelen. Het is zaak de goede combinaties te herkennen, en dan moet je er natuurlijk nog in slagen om dat gebouw als eerste aan te schaffen.

Wij vonden het spel overigens ook te kort, en hebben er aan het eind voor gekozen om nog één extra ronde te spelen. Na die ronde lagen onze beide borden ook wel ongeveer vol, en voelde het spel wel als 'af'. Er staat ook in de spelregels dat je een ronde kunt toevoegen als je van 'langere spellen' houdt.

Benieuwd wat anderen van dit spel vinden, ik ben er zelf ook nog niet helemaal verliefd op. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 14:43 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik heb het een stuk of 8x met anderen gespeeld en een stuk of 7x solo.

Heb niet alle scores bijgehouden, maar nadat de eerste 2 potjes de winnaars onder de 20 punten scoorden, heeft de winnaar daarna altijd 20+ gescoord (vaak is rond de 25 wel goed voor een 1e plek). De genoemde 17 punten is dus wel redelijk, maar die 7 punten is wel heel erg weinig. Nooit een lagere score gezien dan 13 (was met 4 waarbij iemand veel pech had) eigenlijk...

In mijn ervaring zijn de blauwe (productie) gebouwen en gele (instant) gebouwen minstens net zo belangrijk als de bruine (punten-) gebouwen. Het spel is echter een kwestie van timing, tactiek, beetje planning, en op het juiste moment het juiste gebouw kopen. Het belangrijkste in het spel, zoals ik dat zie, is om je productiewiel te laten draaien. Zoveel mogelijk laten draaien. Dat zorgt voor productie van goederen, die je kunt inzetten voor gebouwen die je helpen je wiel weer te laten draaien, enz. enz. Alles draait oom je economie gaande te houden (vaak liever eerder iets aardigs kopen dan té lang sparen voor dat ene mooie gebouw, tenzij die echt cruciaal is)

Hoe ik het bekijk is grofweg dit:
- Blauwe gebouwen zijn aan het begin van het spel het meeste waard. Hoe vaker je ze kan gebruiken, hoe beter. Het is soms zelfs slim om het grondstoffen verzamelen (dmv je kaarten) toe te spitsen om optimaal gebruik te maken van je blauwe gebouwen. Wat goedkope blauwe gebouwen die 0 punten opleveren zijn vaak een mooi begin. Naarmate het spel vordert, worden blauwe gebouwen minder waard als productiegebouwen, maar vergeet niet dat ze ook nog gewoon punten waard zijn. Overigens wel belangrijk dat je gebouwen enige synergie hebben. Bijv. de soup kitchen (1 water -> 2 voedsel) en clay pit (1 water -> 2 klei) werken niet zo goed samen, omdat ze allebei water nodig hebben. Dat kan werken, maar dan sein je wel heel duidelijk dat je veel water nodig gaat hebben en daar springen je tegenspelers op in. In plaats van die clay pit kun je dan beter een sand factory hebben (1 voedsel-> 2 zand). Die combi zorgt ervoor dat 1 water kan worden omgezet in 4 sand. Erg netjes! Bovendien zijn de gebouwen samen ook nog eens 3 punten waard.
- Gele gebouwen zijn situationeel. Soms kun je er weinig mee, soms zijn ze perfect om je economie verder te helpen of je te helpen voor puntengebouwen. Ze zijn vaak wel situationeel. Ze leveren vaak punten op voor iets wat je hebt (bijv. 1 kool per 1 water op 1 wiel), of ze leveren direct een stoot aan grondstoffen op (bijv. 7 voedsel op 1 wiel). Met goed plannen kan dat een hele fijne influx zijn voor je economie. Soms passen ze ook perfect bij een bruin gebouw, als je bijv. punten krijgt voor een speciale grondstof en je die met een geel gebouw mooi kunt aanvullen. En net als bij blauwe gebouwen leveren ze ook zelf natuurlijk punten op.
- Bruine gebouwen zijn het meest tricky (vooral met 3-4 spelers). Je wil zo lang mogelijk wachten met het kopen van pure punten-gebouwen (omdat die je economie niet helpen), maar als je dat te lang doet, koopt je buurman hem voor je neus weg. Meestal probeer ik dus redelijk snel 1 lekker scoregebouw te krijgen (bijv. voor een bos-vierkantje, of aaneengesloten bossen). Dan heb ik een gericht doel voor de rest van het spel. Terwijl ik daarmee bezig ben, koop ik andere gebouwen om m'n economie gaande te houden en op het eind pak ik nog 1-3 andere bruine gebouwen die punten voor iets opleveren (bijv. overgebleven grondstoffen).

Ik zie glasstraat vooral als een tactisch spel, waarbij je aan het begin je richt op 1 doel (1 scoregebouw), en vervolgens nieuwe doelen opstelt en bijstelt aan de hand van welke nieuwe gebouwen (blauw/geel/bruin) er komen. Zoek naar leuke synergieën!

Er zijn veel synegieën, hier zijn wat die redelijk straightforward zijn:
- Carpenter's workshop (instant 7 hout; koop die als je 0 hout hebt) + Carving workshop (productie 1 hout -> 2 voedsel). Dat zorgt voor veel hout (vaak nodig om te bouwen), en veel voedsel (max. 14) wanneer je wil, dat je mooi kunt spreiden over je 2 wielen.
- Buttery (instant 3 voedsel op beide wielen) + water tank (instant 7 water) + clay basin (productie 1 water + 1 voedsel -> 3 klei). Drie goedkope gebouwen (clay basin is zelfs gratis!) en die zorgen voor heel veel klein (een belangrijke bouwstof).

enz. enz.
Er zijn zo ongelooflijk veel synergieën dat er altijd wel een paar te vormen zijn gedurende het spel.

Overigens ook echt een geweldig solospel, al wordt het dan echt een puzzel. Mijn beste score is 34, maar heb wel eens scores gezien dicht tegen de 40.
Kortom, ik vind het een topspel. Speel het helaas te weinig.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 14:49 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Ik zie glasstraat vooral als een tactisch spel, waarbij je aan het begin je richt op 1 doel (1 scoregebouw), en vervolgens nieuwe doelen opstelt en bijstelt aan de hand van welke nieuwe gebouwen (blauw/geel/bruin) er komen.

Hmm, daar houd ik persoonlijk wel van, toch maar eens proberen dit spel als ik de kans krijg dus...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2016, 14:53 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Robertopellizini schreef:
Overigens ook echt een geweldig solospel, al wordt het dan echt een puzzel. Mijn beste score is 34, maar heb wel eens scores gezien dicht tegen de 40.
Kortom, ik vind het een topspel. Speel het helaas te weinig.


Dat is sterk, ik kwam 1x bij het solospel op 32.5 uit.
Je hebt wel wat geluk nodig met de gebouwen die eruit komen, dat kan je wel wat opvangen met gebouwen in je privaat en de harlekijn ...
Je kan gewoon met het aanbod dat er is een score van 25 halen dat gezien de omstandigheden het maximum is ...
Misschien eens een keertje het aanbod van gebouwen zelf selecteren en dan proberen voor de max te gaan :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 14 jun 2016, 11:47 
Matroos

Berichten: 44
Woonplaats: Groningen
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik zal het nog maar weer eens een paar potjes gaan spelen. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2016, 14:12 
5. Terra Mystica (2012)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind het echt een heel tof spel alleen ik heb altijd het idee dat het al afgelopen is voor je het weet. Als het aan mij zou liggen zouden er nog wel een aantal rondes bij mogen, ik heb nu altijd het gevoel dat het nog niet klaar is omdat je dingen aan het doen bent maar ze nooit echt af kunt ronden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2016, 22:22 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
De meeste Uwe spellen vind ik thematisch erg sterk. het is vaak ook gewoon leuk om je ´boerderijtje´ op te bouwen (of net wat het thema te bieden heeft).
Bij Glasstraat vind ik dat een stuk minder het geval. Ik heb bij dit spel veel meer het gevoel dat ik al vanaf mijn eerste beurt bezig ben met mijn eindpunten. Het spel heeft in mijn ogen te weinig inhoud om het vaak op tafel te krijgen. Uwe heeft gewoon een groot probleem met dit spel.. Dat probleem zijn de andere Uwe spellen die uitgebreider en vaak leuker zijn...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 15:06 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Wat wel nog leuk is, is dat er al heel wat ligt op het bord voor je begint, je kan dat allemaal wegwerken, of bepaalde onderdelen, of weer andere dingen uitbouwen die je dan ziet verschijnen.

Ik vind het toch echt wel een sterk spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 13:16 
2. Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)

Berichten: 13
Woonplaats: Nijmegen
Anneke schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb nu een aantal keren De Glasstraat gespeeld. In het begin was ik razend enthousiast. Het spel lijkt heel veel mogelijkheden te bieden en kent vele leuke spelmechanismes. Nu bekroop mij gisteren het gevoel dat er eigenlijk iets niet klopt. Ik ben benieuwd hoe jullie het spel ervaren.
Ik speelde het spel bijna uitsluitend met twee spelers.

Gisteren kocht ik twee 'bruine' gebouwen en mijn man kocht een aantal 'blauwe' en 'gele'. Ik kwam op 17 punten en hij op 7.
Nu heb ik het gevoel dat het veel beter werkt om direct voor de 'bruine' puntengebouwen te gaan en de andere soorten te negeren. Het spel lijkt met zijn gemiddeld 25 (?) acties (twee per eigen karakter, één per meegelift karakter, min één per door een ander meegelift karakter) echt veel te kort om te investeren in de blauwe en de gele gebouwen. Vooral omdat ik ze ook erg duur vind. Nauwelijks goedkoper dan de bruine. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de kosten in verhouding staan.

Dit valt me heel erg tegen, want het zou betekenen dat je 2/3 van de kaarten beter niet kan gebruiken en de strategie veel beperkter is. Wat zou jullie ervaringen? En hoeveel punten is ongeveer normaal?


Ik heb precies de omgekeerde ervaring. Zonder die blauwe lijk je niet te kunnen winnen.. moet je minstens 2 van hebben om lekker uit de startblokken te komen. Dat zegt Uwe ook in zijn strategietips. Maar misschien heb ik me daar blind op gestaard! ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - De Glasstraat, leuk spel?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Tags

Glasstraat, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®