Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Vraag regel Carcassonne
https://www.bordspelmania.eu:443/bordspellen-algemeen/topic18517.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  Plukeenproos [ za 08 okt 2016, 15:05 ]
Berichttitel:  Vraag regel Carcassonne

Hallo!

Ik heb een vraagje:

Als je de uitbreiding De draak, de fee en de jonkvrouw speelt in combinatie met Het rad van fortuin: mag/moet de Draak over de tegels van het Rad van Fortuin-bord lopen? Aan de ene kant zijn dit volwaardige tegels, aan de andere kant kan in principe niemand erop staan (tenzij met tunnel) en loopt de Draak lekker makkelijk tegels met horigen mis.

Alvast bedankt!

Auteur:  lejaspi [ wo 26 okt 2016, 16:00 ]
Berichttitel:  Re: Vraag regel Carcassonne

Ik denk dat je dat gewoon aan het begin van het spel wat moet afspreken.

Hier skippen we de rad tegels gewoonlijk. Als je er met de draak naartoe zou gaan ga je gewoon meteen door aan de andere kant of aan een zijkant.

Auteur:  Plukeenproos [ wo 26 okt 2016, 16:10 ]
Berichttitel:  Re: Vraag regel Carcassonne

Leuk idee, dankje :)

Auteur:  Plukeenproos [ wo 26 okt 2016, 16:16 ]
Berichttitel:  Re: Vraag regel Carcassonne

Nog een vraag: wij gebruiken de uitbreiding "de volgeling" met de fantoom. Deze mag je in je beurt naast je normale horige ook op dezelfde tegel inzetten op een ander project. De Bouwmeester en herder worden ook als horige gezien. De vraag is:"mag je naast het inzetten van je Bouwmeester of herder de fatoom ook inzetten of alleen bij het inzetten van een normale horige?

Auteur:  lejaspi [ do 27 okt 2016, 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Vraag regel Carcassonne

Plukeenproos schreef:
Nog een vraag: wij gebruiken de uitbreiding "de volgeling" met de fantoom. Deze mag je in je beurt naast je normale horige ook op dezelfde tegel inzetten op een ander project. De Bouwmeester en herder worden ook als horige gezien. De vraag is:"mag je naast het inzetten van je Bouwmeester of herder de fatoom ook inzetten of alleen bij het inzetten van een normale horige?


Ik heb 'm zelf nog nooit gespeeld, maar ik zou zeggen alleen naast een 'normale' horige. Anders schieten we toch een beetje aan het idee van de herder en bouwmeester voorbij? Die zijn namelijk geen autonome horigen en zijn evengoed afhankelijk van een 'normale' horige. De fantoom laten afhangen van een op zich al afhankelijke horige lijkt me wat ver te gaan?

Auteur:  rober [ vr 28 okt 2016, 09:44 ]
Berichttitel:  Re: Vraag regel Carcassonne

Via BGG kwam ik bij de volgende link.

https://sites.google.com/site/carcassonnefanseite/regeln-zu-mini-erweiterungen

Daarin wordt vermeld dat het niet uitmaakt wat je als eerste zet doet.
Zolang je de fantoom in je voorraad hebt, kun je hem als 2e volgeling zetten.

Citaat:
Je nachdem welche Grundspiele und /oder Erweiterungen genutzt werden gibt es verschiedenste Möglichkeiten für die erste und zweite Setzphase:

1. Setzphase:

a. Gefolgsmann (inkl. Wagen, Bürgermeister et c.), Baumeister, Schwein oder Gutshof setzen
b. Fee versetzen
c. Mit Burgfräulein einen Gefolgsmann aus einer Stadt entfernen
d. Den Zaubergang benutzen
e. Drachen setzen
f. Gefolgsmann ins Schicksalsrad setzen
g. Turmteil setzen / Turm erweitern
h. Turm abschließen
i. Mit „Das Fest“ einen GFM zurückholen
j. verzichten

2. Setzphase nur mit dem Phantom:

k. Phantom setzen
l. Phantom ins Schicksalsrad setzen
m. Mit Phantom Turm abschließen
n. Mit dem Phantom die Sonderfunktion des Plättchens benutzen, wenn diese nicht schon in der 1. Setzphase genutzt wurde.


Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:wave:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/