Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Puerto Rico: Kapiteinsfase
https://www.bordspelmania.eu/bordspellen-algemeen/topic198.html
Pagina 1 van 2

Auteur:  Nala [ do 20 okt 2005, 16:23 ]
Berichttitel:  Puerto Rico: Kapiteinsfase

Gisteravond weer eens een potje gespeeld en iets tegengekomen wat nog niet eerder plaatsvond. We speelden met 4 spelers. De speler aan de beurt (speler 1) koos de Kapiteinsrol. In alle drie de schepen stonden al stenen, maar geen van alle vol. Speler 1 heeft een Werf.
Er was op een schip nog 1 plek voor 1 indigo. Speler 1 heeft 6 indigo en 2 mais. Speler 2 heeft tabak, koffie en 1 indigo. Speler 3 en 4 hebben niks wat ertoe doet.
Speler 1 kiest ervoor om eerst 1 indigo te leveren aan het schip, zodat speler 2 dat niet meer kan. Vervolgens is speler 1 weer aan de beurt en levert hij de overige 5 indigo aan zijn Werf.
Mag dat? (Het gaat er dus om dat hij 2 keer indigo levert, 1 keer aan een gewoon schip en vervolgens aan zijn werf. Niet om het feit dat er twee schepen (1 schip en 1 werf) zijn met indigo, dat mag.)
Alvast bedankt!

Auteur:  Tsja [ do 20 okt 2005, 19:30 ]
Berichttitel: 

Volgens mij mag dat :?

Auteur:  syroit [ do 20 okt 2005, 20:10 ]
Berichttitel: 

Tsja schreef:
Volgens mij mag dat :?


Dacht ik ook :!:

Auteur:  Ruderat [ vr 21 okt 2005, 08:33 ]
Berichttitel: 

Ja dat mag.
Het is immers je EIGEN schip die één 'goeder soort' kan verplaatsen. Welke en hoeveel maakt gene 'drol' uit.

Auteur:  Nala [ zo 23 okt 2005, 20:45 ]
Berichttitel: 

Dank jullie wel mannen!

Auteur:  EvilBro [ do 27 okt 2005, 08:27 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

Deze situatie staat uitgelegd in de duitse versie van de regels (bij de uitleg over de werf). Is dit bij de nederlandse regels niet zo?

Auteur:  Bart [ vr 28 okt 2005, 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

EvilBro schreef:
Deze situatie staat uitgelegd in de duitse versie van de regels (bij de uitleg over de werf). Is dit bij de nederlandse regels niet zo?


Citaat nederlandse spelregels:
"Werf: ... Het eigen werfschip neemt ook -in tegenstelling tot de drie schepen- een goederensoort op, die al op één van de schepen aanwezig is of die de eigenaar van een andere werf al geleverd heeft."


Bart (in een andere draad) schreef:
Iznogoedh schreef:
De spelregels nooit gelezen?? :wink:


Aha, ik vroeg me al af waarom ze die overbodige papieren bij de spelletjes steken. :o

Auteur:  Nala [ vr 28 okt 2005, 17:08 ]
Berichttitel: 

Dank je wel voor het citaat uit het regelboekje, maar dat beantwoord de vraag niet. Natuurlijk lees ik altijd eerst de regels, nu komt het een beetje over alsof je me een dom gansje vindt. Moest ik toch even zeggen.

Auteur:  Bart [ vr 28 okt 2005, 23:51 ]
Berichttitel:  Puerto Rico: Kapiteinsfase - werf

Nala schreef:
Dank je wel voor het citaat uit het regelboekje, maar dat beantwoord de vraag niet. Natuurlijk lees ik altijd eerst de regels, nu komt het een beetje over alsof je me een dom gansje vindt. Moest ik toch even zeggen.


Dat was zeker niet de bedoeling. Excuses als dit zo overkwam. :oops:

En spelregels correct lezen is niet altijd even eenvoudig, zoals ik zelf moet toegeven, want het antwoord op je vraag staat er inderdaad niet duidelijk vermeld.

Een aantal verduidelijkingen van de spelregels vind je op BoardGameGeek:
http://www.bggfiles.com/viewfile.php3?fileid=2606 (zie 6c)

Auteur:  kolonist [ za 29 okt 2005, 03:36 ]
Berichttitel: 

Nala schreef:
Dank je wel voor het citaat uit het regelboekje, maar dat beantwoord de vraag niet. Natuurlijk lees ik altijd eerst de regels, nu komt het een beetje over alsof je me een dom gansje vindt. Moest ik toch even zeggen.


Het citaat van Bart is juist precies het antwoord op jou vraag... :roll:

Auteur:  Nala [ ma 31 okt 2005, 21:56 ]
Berichttitel: 

Okee dan Bart, excuses aanvaard! :wink:

En Kolonist, sorry, maar dan heb je toch ook niet goed gelezen. Of ik heb een vaag stukje getypt...

Laten we het topic maar laten voor wat het is, ik heb een antwoord op mijn vraag. Dank daarvoor.

Auteur:  Wall [ za 01 okt 2011, 09:42 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

Aansluitend heb ik er toch nog een vraag over. Gisteren kwamen we voor het dilemma te staan, dat op één schip 5 mais lag (met nog één vak vrij) en 1 persoon 5 maisveldjes en een werf bezat. Elke ronde leverde hij aan zijn fictieve schip en vergaarde 5 punten. Zodoende werd het andere schip nooit volgeladen en kregen wij nooit de kans om een mais te pakken.

Klopt dit of moet je eerst een normaal schip van dezelfde soort aanvullen, alvorens je fictieve schip te mogen gebruiken?

Auteur:  Bridget [ za 01 okt 2011, 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

Dit mag. Slim gespeeld.

O, toch een opmerking: de maïs die hij aan zijn fictieve schip levert gaat terug in de algemene voorraad, dan kunnen jullie ook weer maïs produceren. Of had niemand een maïs veld?

Auteur:  Wall [ za 01 okt 2011, 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

toch wel, maar met zijn 5 maisvelden kaapte hij de mais weer weg en bleef er weer niks voor ons over. Ik weet niet hoe het nu kwam, maar hij kreeg telkens de mais.

Auteur:  Peter Hein [ za 01 okt 2011, 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Puerto Rico: Kapiteinsfase

Dat is volstrekt legaal en inderdaad zelfs vrij slim. Een van de redenen waarom de Werf zo'n krankzinnig goed gebouw is.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/