Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2017, 19:29 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Enkele situaties die bij mij niet helder zijn in de omschrijving.

*Mag je de karakters meerdere malen in 1 beurt (kost je dan wel elke keer een actie) gebruiken?

* Bij karakter timmerman staan 2 speciale eigenschappen, is het de bedoeling dat je deze als 1 actie mag zien of moet je 1 van de 2 kiezen en zo ja zie mijn vorige vraag.
Zo staan er bij andere karakters ook meerdere speciale eigenschappen in 1 zin beschreven die ik dan ook als 1 actie opvat (en tot zo ver ook zo gespeeld). Echter de timmerman staan er duidelijk 2.

*Wat is eigenlijk het verschil tussen een overstroming en een doorstroom. Nu snap ik dat wanneer er 3 waterblokjes in 1 regio staan, de "4de "niet geplaatst kan worden maar in plaats daarvan een blokje bij de volgende regio komt met eventuele kettingreactie als gevolg. Maar dit komt op het zelfde neer als bij een doorstroom die je sowieso elke beurt moet afwerken (stap 5).
Mijn enige beredenering is:
Overstroming en doorstroom komt dan 2 keer aan bod in 1 beurt bij bijvoorbeeld een storm waardoor het moeilijker wordt. Juist?

* Ik neem aan dat je meerdere dijken mag bouwen op elkaar?

* je mag (als actie) kaarten afgeven (of ontvangen van) aan je medespeler wanneer beide spelers in dezelfde regio staan, maar enkel de kaart(en) die deze regio betreft. De ervaring leert (zeker bij een spel met 2 spelers )dat dit weinig voorkomt aangezien je vaak diezelfde kaart moet opofferen om al in die regio te komen.
Beter voor een spel met 2 spelers zou mij lijken wanneer:
Je beide in dezelfde regio moet staan en 1 of meerdere kaarten mag wisselen van dezelfde kleur. (ipv dezelfde regio)

* Mag je kaarten aan je medespeler geven (bij actie wisselen) als deze hierdoor meer dan 7 kaarten krijgt en er dan andere ervoor weg legt? In bijvoorbeeld het geval dat de speler die niet aan de beurt is 7 kaarten heeft en jij hem/haar 1 kaart geeft.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 09:27 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
1. Elk actie die je uitvoerd met een karakter kost 1 actie, wil je meerdere acties uitvoeren kost het meerdere acties

2. Timmerman nog niet gespeeld maar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als hierboven

3. Overstroming gaat ook over de dijken heen. Een doorstroom komt alleen maar op plekken waar geen dijken staan

4. Dijken mag je zoveel bouwen als je wil, je mag ze ip elkaar stapelen ja. Ook al heb je geen dijken meer in voorraad dan mag je het ergens anders van het bord afpakken

5. Alleen de kaarten van de plek waar je op dat moment staat. Moet niet te makkelijk worden he.

6. Je mag een kaart geven aan een speler die al 7 kaarten in bezit heeft. Deze speler moet dan gelijk een kaart afleggen of een actiekaart uitspelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 09:49 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1662
Woonplaats: Etten-Leur
Vanavond me eens verdiepen in overstromen en doorstromen.

Weet wel dat je bij 1 van de 2 sowieso dijken moet weghalen. Kun je geen dijk weghalen dan dan een waterblokje leggen.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 14:58 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
spanny schreef:
1. Elk actie die je uitvoerd met een karakter kost 1 actie, wil je meerdere acties uitvoeren kost het meerdere acties

2. Timmerman nog niet gespeeld maar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als hierboven

3. Overstroming gaat ook over de dijken heen. Een doorstroom komt alleen maar op plekken waar geen dijken staan

4. Dijken mag je zoveel bouwen als je wil, je mag ze ip elkaar stapelen ja. Ook al heb je geen dijken meer in voorraad dan mag je het ergens anders van het bord afpakken

5. Alleen de kaarten van de plek waar je op dat moment staat. Moet niet te makkelijk worden he.

6. Je mag een kaart geven aan een speler die al 7 kaarten in bezit heeft. Deze speler moet dan gelijk een kaart afleggen of een actiekaart uitspelen.


Oke duidelijk, bedankt voor de opheldering.
Wat betreft aantal dijken per regio dit staat inderdaad in de handleiding. Over het hoofd gezien.

Punt 3, overstromingen, even nagelezen.
Het klopt echter niet dat het water over de dijken kan stromen. (idem doorstroom)
Volgens de handleiding:

Overstromingen:
'Als er een overstroming ontstaat, dan moet je 1 watersteen plaatsen in elke aangrenzende laaggelegen regio die niet door een dijk tussen beide regio's beschermd wordt tegen de overstroming'.
In het voorbeeld van de handleiding eronder wordt het nogmaals geïllustreerd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 17:02 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Jaspervd schreef:
spanny schreef:
1. Elk actie die je uitvoerd met een karakter kost 1 actie, wil je meerdere acties uitvoeren kost het meerdere acties

2. Timmerman nog niet gespeeld maar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als hierboven

3. Overstroming gaat ook over de dijken heen. Een doorstroom komt alleen maar op plekken waar geen dijken staan

4. Dijken mag je zoveel bouwen als je wil, je mag ze ip elkaar stapelen ja. Ook al heb je geen dijken meer in voorraad dan mag je het ergens anders van het bord afpakken

5. Alleen de kaarten van de plek waar je op dat moment staat. Moet niet te makkelijk worden he.

6. Je mag een kaart geven aan een speler die al 7 kaarten in bezit heeft. Deze speler moet dan gelijk een kaart afleggen of een actiekaart uitspelen.


Oke duidelijk, bedankt voor de opheldering.
Wat betreft aantal dijken per regio dit staat inderdaad in de handleiding. Over het hoofd gezien.

Punt 3, overstromingen, even nagelezen.
Het klopt echter niet dat het water over de dijken kan stromen. (idem doorstroom)
Volgens de handleiding:

Overstromingen:
'Als er een overstroming ontstaat, dan moet je 1 watersteen plaatsen in elke aangrenzende laaggelegen regio die niet door een dijk tussen beide regio's beschermd wordt tegen de overstroming'.
In het voorbeeld van de handleiding eronder wordt het nogmaals geïllustreerd.


Ja klopt helemaal. Zo had ik het wel gespeeld maar dacht dat het anders was. Is niet precies hetzelfde als doorstroom, een doorstroom van een plek met 3 water krijgen naburige gebieden 2 water en met een overstroming kan het zo zijn dat die 2 water dus ook 3 worden, dit is met een doorstoming nooit mogelijk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 19:37 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Bij het derde spel hebben we eindelijk alles volgens de spelregels gespeeld. Met de varianten ( in ons geval met o.a. bevolkingsgroepen) En we hebben verloren. Evengoed was de spanning er niet minder om.

2 Aanvullende vragen om zeker te weten wij het het goed hebben gedaan.

Moet er in de regio waarin je een pompinstallatie hebt gezet ook een waterblokje liggen om de keten mee te beginnen? Of kan je ook pompen bedienen zonder dat er een waterblokje in de regio van de pompinstallatie staat maar wel in de aangrenzende regio's.
De handleiding is hier niet duidelijk over; ons lijkt het zo dat de keten begint vanaf de pomp dus ook een waterblokje in de regio van de pomp.

De bevolkingsafnamekaart; Als je er weer bevolkingen bij mag leggen nadat ze eerst door water naar de bevolkingsafname kaart zijn gegaan...Mag je deze blokjes weer van de bevolkingsafnamekaart pakken of blijven deze altijd liggen en pak je nieuwe blokjes uit de doos?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 22:24 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1662
Woonplaats: Etten-Leur
Er moet water liggen in het gebied waarvandaan je pompt. Staat w in de handleiding hoor.

Bevolking die is gestorven blijft dood. Ze komen niet tot leven als er nieuwe aanwas is.

Zelf vanavond met zijn tweeën de basisvariant met de 4 waterwerken gespeeld.

Eerste keer zeer snel verloren.
2e keer bijna 3 waterwerken maar de storm sloeg toe en vanuit zee stroomde het land vol met 5 kettingreacties tot gevolg omdat we 2 kaarten moeten trekken. Dit waren door pech de 2 kaarten die net getrokken waren omdat we kort achter elkaar een storm hadden.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2017, 12:59 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Edwin84 schreef:
Er moet water liggen in het gebied waarvandaan je pompt. Staat w in de handleiding hoor.

Bevolking die is gestorven blijft dood. Ze komen niet tot leven als er nieuwe aanwas is.

Zelf vanavond met zijn tweeën de basisvariant met de 4 waterwerken gespeeld.

Eerste keer zeer snel verloren.
2e keer bijna 3 waterwerken maar de storm sloeg toe en vanuit zee stroomde het land vol met 5 kettingreacties tot gevolg omdat we 2 kaarten moeten trekken. Dit waren door pech de 2 kaarten die net getrokken waren omdat we kort achter elkaar een storm hadden.


Check merci.

Ja die stormen en dan nog eens 'de regen in de drup'..Killing zeker vanaf zeespiegel 3. Wederom 3 dijkdoorbraak kaarten met kans dezelfde kaart te pakken van de storm.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Pandemic: Rising tide; enkele vragen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

Pandemic: Rising Tide



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®