Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties





9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 21:19 
Geheim Genootschap

Berichten: 1146
Woonplaats: Westmalle
Wat zijn jullie bevindingen over Dinosaur Island.

Even buiten beschouwing laten de problemen van de kickstarter en de componenten e.d.

Op BGG toch ook heel negatieve reviews, afgewisseld door positieve.

Het lijkt duidelijk dat het eerder een lichte eurogame is, hoe vinden jullie het spel qua gameplay? Is er een slechte balans? Zijn er voldoende keuzes of doe je maar wat? Etc.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 09:34 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 442
Woonplaats: Kaprijke, Belgiƫ
Ik vind Dinosaur Island een erg goed spel. Maar, dat had ik zowel bij korte als medium lengte, eens je goed en wel op weg bent, is het gedaan.
De lange speelduur heb ik wel nog niet geprobeerd.

Ik heb ook Totally Liquid en dat voegt het een en ander toe. Maakt het voor mij niet wat beter. Zorgt voor meer afwisseling, wat extra keuzes (en dus iets moeilijker). Al kost die expansion ook wel wat...

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 09:48 
Burgemeester

Berichten: 1352
Woonplaats: Woudenberg
Ik heb deze en ben er erg blij mee. De kleuren zijn even wennen, zeker de eerste keer dat ik het zag. Smaken verschillen, maar ze springen er in ieder geval wel uit (in tegensteling tot veel andere euro's).

Componenten zijn prima, dobbelstenen zijn erg gaaf en de dino meepels natuurlijk ook. Ben zelf overgestapt op de X-Treme edition, waarbij je 10 verschillende dino's hebt i.p.v. 1 en meepeltjes/flesjes voor de wetenschappers i.p.v. karton, maar maakt voor de gameplay niet uit.

Spel zelf zit degelijk in elkaar. Verzamel DNA, haal je "recepten" voor dino's, bouw je dino's en andere attracties in je park om mensen te lokken en geld te verdienen en zorg ervoor dat je beveiliging op niveau is om te voorkomen dat dino's uitbreken en je bezoekers uitbreken. Je hebt echt het gevoel dat je een dinosaurus-pretpark runt. Worker placement werkt goed en zorgt voor voldoende interactie om de juiste spullen, dino's en attracties te bemachtigen, bovendien is het een race om als eerste de doelstellingen (die per spel varieren) te halen en daarmee de nodige bonuspunten te scoren en het einde van het spel te triggeren.

De geluksfactor is zeer beperkt. Bij het trekken van bezoekers uit de zak (het aantal is afhankelijk van hoe spannend je park is) is er altijd de kans dat je hooligans trekt. Deze zijn vervelend, want betalen geen entree, leveren geen punten op en worden pas als laatste opgegeten, die ratten! Dat risico kun je overigens mitigeren met de juiste kaarten/medewerkers die zulke gasten uit je park schoppen.

De doelstellingen zijn er voor een kort, gemiddeld of lang spel. Dus als je maar een uurtje hebt, kan dat, wil je een avondvullend programma, dan kan dat ook. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, want dan wordt het een beetje repetitief. Het gemiddelde spel is voor mij de sweetspot.

Wat vind ik leuk aan het spel:
-thema;
-uiterlijk & components;
-worker placement;
-toegankelijk. Op de doos staat vanaf 8 jaar en dat wellicht een beetje ambitieus, maar het is zeker niet moeilijk om te leren en uit te leggen en daarmee ook geschikt voor casual gamers;
-catch up mechanisme: spelersvolgorde is gebaseerd op wie er minder punten heeft.

Verbeterpunten?
-de dino's hebben behalve verschillende dreigingsniveau's (en puntenwaarde) geen bijzondere eigenschappen. Dus zelfs planteneters zouden je bezoekers kunnen opeten (danwel erop gaan staan/zitten, is waarschijnlijk ook niet goed voor je). Er staan op BGG wel fan based suggesties om bijzondere eigenschappen toe te voegen;
-er zitten geen events/gebeurtenissen in het spel. Moet je van houden, maar je verwacht stiekem toch wel dat, net als in Jurassic Park, er dingen misgaan;
-het lange spel is een beetje repetitief en zou ik niet aanraden;
-runaway leader: ondanks spelersvolgorde is het moeilijk om iemand die eenmaal op stoom is gekomen nog af te stoppen. Of dat erg is weet ik niet, die speler heeft gewoon beter gespeeld/gepland.

Er is nog een ander, vergelijkbaar spel uitgekomen, DinoGenics wat min of meer hetzelfde zou doen, maar die heb ik niet gespeeld en kan deze dus niet vergelijken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 19:52 
Geheim Genootschap

Berichten: 1146
Woonplaats: Westmalle
Ja zeker, bedankt voor de uitleg.

Klopt het dat de kleine carnivoren minder interessant zijn?
Worden er frequent bezoekers opgegeten, er is een review waar iemand stelt dat dit bijna nooit gebeurd...
Zijn de keuze mogelijkheden spannend genoeg? Of is het gewoon eerder een lichte euro (al kunnen die ook wel spannende keuzes hebben).

Ik vind de artwork en alles fantastisch in ieder geval.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 20:20 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 442
Woonplaats: Kaprijke, Belgiƫ
AlliantieAJ schreef:
Ja zeker, bedankt voor de uitleg.

Klopt het dat de kleine carnivoren minder interessant zijn?
Worden er frequent bezoekers opgegeten, er is een review waar iemand stelt dat dit bijna nooit gebeurd...
Zijn de keuze mogelijkheden spannend genoeg? Of is het gewoon eerder een lichte euro (al kunnen die ook wel spannende keuzes hebben).

Ik vind de artwork en alles fantastisch in ieder geval.


Hangt af van de speelstijl. Ik pas mijn speelstijl zo aan dat er geen bezoekers worden opgegeten. Anderen kijken er niet naar en daar is het een eetfestijn voor de dino's.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 21:59 
Burgemeester

Berichten: 1352
Woonplaats: Woudenberg
In principe loont het niet om bezoekers te laten opeten, want dan zijn het strafpunten in plaats van overwinningspunten. Het kan in het begin nog wel lonen als je daarmee startspeler wordt. Als je het goed plant zou het aantal slachtoffers beperkt moeten zijn.

Het is inderdaad een lichte euro, voor mij is dat prima.

De kleine vleeseters zijn minder interessant, want zijn wel gevaarlijk, maar leveren relatief weinig bezoekers en relatief weinig punten op. Er liggen er overigens altijd maar 1 per soort, dus soms ontkom je er niet aan om deze te nemen. Bovendien zijn ze makkelijker te bouwen dan de grote vleeseters.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 22:24 
5. Shipyard (2009)

Berichten: 2758
Woonplaats: Dessel
DeKerstman schreef:
Ik heb deze en ben er erg blij mee. De kleuren zijn even wennen, zeker de eerste keer dat ik het zag. Smaken verschillen, maar ze springen er in ieder geval wel uit (in tegensteling tot veel andere euro's).

Componenten zijn prima, dobbelstenen zijn erg gaaf en de dino meepels natuurlijk ook. Ben zelf overgestapt op de X-Treme edition, waarbij je 10 verschillende dino's hebt i.p.v. 1 en meepeltjes/flesjes voor de wetenschappers i.p.v. karton, maar maakt voor de gameplay niet uit.

Spel zelf zit degelijk in elkaar. Verzamel DNA, haal je "recepten" voor dino's, bouw je dino's en andere attracties in je park om mensen te lokken en geld te verdienen en zorg ervoor dat je beveiliging op niveau is om te voorkomen dat dino's uitbreken en je bezoekers uitbreken. Je hebt echt het gevoel dat je een dinosaurus-pretpark runt. Worker placement werkt goed en zorgt voor voldoende interactie om de juiste spullen, dino's en attracties te bemachtigen, bovendien is het een race om als eerste de doelstellingen (die per spel varieren) te halen en daarmee de nodige bonuspunten te scoren en het einde van het spel te triggeren.

De geluksfactor is zeer beperkt. Bij het trekken van bezoekers uit de zak (het aantal is afhankelijk van hoe spannend je park is) is er altijd de kans dat je hooligans trekt. Deze zijn vervelend, want betalen geen entree, leveren geen punten op en worden pas als laatste opgegeten, die ratten! Dat risico kun je overigens mitigeren met de juiste kaarten/medewerkers die zulke gasten uit je park schoppen.

De doelstellingen zijn er voor een kort, gemiddeld of lang spel. Dus als je maar een uurtje hebt, kan dat, wil je een avondvullend programma, dan kan dat ook. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, want dan wordt het een beetje repetitief. Het gemiddelde spel is voor mij de sweetspot.

Wat vind ik leuk aan het spel:
-thema;
-uiterlijk & components;
-worker placement;
-toegankelijk. Op de doos staat vanaf 8 jaar en dat wellicht een beetje ambitieus, maar het is zeker niet moeilijk om te leren en uit te leggen en daarmee ook geschikt voor casual gamers;
-catch up mechanisme: spelersvolgorde is gebaseerd op wie er minder punten heeft.

Verbeterpunten?
-de dino's hebben behalve verschillende dreigingsniveau's (en puntenwaarde) geen bijzondere eigenschappen. Dus zelfs planteneters zouden je bezoekers kunnen opeten (danwel erop gaan staan/zitten, is waarschijnlijk ook niet goed voor je). Er staan op BGG wel fan based suggesties om bijzondere eigenschappen toe te voegen;
-er zitten geen events/gebeurtenissen in het spel. Moet je van houden, maar je verwacht stiekem toch wel dat, net als in Jurassic Park, er dingen misgaan;
-het lange spel is een beetje repetitief en zou ik niet aanraden;
-runaway leader: ondanks spelersvolgorde is het moeilijk om iemand die eenmaal op stoom is gekomen nog af te stoppen. Of dat erg is weet ik niet, die speler heeft gewoon beter gespeeld/gepland.

Er is nog een ander, vergelijkbaar spel uitgekomen, DinoGenics wat min of meer hetzelfde zou doen, maar die heb ik niet gespeeld en kan deze dus niet vergelijken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten !!

Als je wil testen Erwin, hij staat hier in de kast eh :wink:

_________________
elke 3de vrijdag en 1e zaterdag van de maand : spelavond in taverne Den Anker in Beerse (gratis toegang !)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2019, 06:37 
Geheim Genootschap

Berichten: 1146
Woonplaats: Westmalle
dirk schreef:
DeKerstman schreef:
Ik heb deze en ben er erg blij mee. De kleuren zijn even wennen, zeker de eerste keer dat ik het zag. Smaken verschillen, maar ze springen er in ieder geval wel uit (in tegensteling tot veel andere euro's).

Componenten zijn prima, dobbelstenen zijn erg gaaf en de dino meepels natuurlijk ook. Ben zelf overgestapt op de X-Treme edition, waarbij je 10 verschillende dino's hebt i.p.v. 1 en meepeltjes/flesjes voor de wetenschappers i.p.v. karton, maar maakt voor de gameplay niet uit.

Spel zelf zit degelijk in elkaar. Verzamel DNA, haal je "recepten" voor dino's, bouw je dino's en andere attracties in je park om mensen te lokken en geld te verdienen en zorg ervoor dat je beveiliging op niveau is om te voorkomen dat dino's uitbreken en je bezoekers uitbreken. Je hebt echt het gevoel dat je een dinosaurus-pretpark runt. Worker placement werkt goed en zorgt voor voldoende interactie om de juiste spullen, dino's en attracties te bemachtigen, bovendien is het een race om als eerste de doelstellingen (die per spel varieren) te halen en daarmee de nodige bonuspunten te scoren en het einde van het spel te triggeren.

De geluksfactor is zeer beperkt. Bij het trekken van bezoekers uit de zak (het aantal is afhankelijk van hoe spannend je park is) is er altijd de kans dat je hooligans trekt. Deze zijn vervelend, want betalen geen entree, leveren geen punten op en worden pas als laatste opgegeten, die ratten! Dat risico kun je overigens mitigeren met de juiste kaarten/medewerkers die zulke gasten uit je park schoppen.

De doelstellingen zijn er voor een kort, gemiddeld of lang spel. Dus als je maar een uurtje hebt, kan dat, wil je een avondvullend programma, dan kan dat ook. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, want dan wordt het een beetje repetitief. Het gemiddelde spel is voor mij de sweetspot.

Wat vind ik leuk aan het spel:
-thema;
-uiterlijk & components;
-worker placement;
-toegankelijk. Op de doos staat vanaf 8 jaar en dat wellicht een beetje ambitieus, maar het is zeker niet moeilijk om te leren en uit te leggen en daarmee ook geschikt voor casual gamers;
-catch up mechanisme: spelersvolgorde is gebaseerd op wie er minder punten heeft.

Verbeterpunten?
-de dino's hebben behalve verschillende dreigingsniveau's (en puntenwaarde) geen bijzondere eigenschappen. Dus zelfs planteneters zouden je bezoekers kunnen opeten (danwel erop gaan staan/zitten, is waarschijnlijk ook niet goed voor je). Er staan op BGG wel fan based suggesties om bijzondere eigenschappen toe te voegen;
-er zitten geen events/gebeurtenissen in het spel. Moet je van houden, maar je verwacht stiekem toch wel dat, net als in Jurassic Park, er dingen misgaan;
-het lange spel is een beetje repetitief en zou ik niet aanraden;
-runaway leader: ondanks spelersvolgorde is het moeilijk om iemand die eenmaal op stoom is gekomen nog af te stoppen. Of dat erg is weet ik niet, die speler heeft gewoon beter gespeeld/gepland.

Er is nog een ander, vergelijkbaar spel uitgekomen, DinoGenics wat min of meer hetzelfde zou doen, maar die heb ik niet gespeeld en kan deze dus niet vergelijken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten !!

Als je wil testen Erwin, hij staat hier in de kast eh :wink:


Hier staat het ook al in de kast :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dinosaur Island
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2019, 08:01 
Burgemeester

Berichten: 1352
Woonplaats: Woudenberg
AlliantieAJ schreef:
dirk schreef:
DeKerstman schreef:
Ik heb deze en ben er erg blij mee. De kleuren zijn even wennen, zeker de eerste keer dat ik het zag. Smaken verschillen, maar ze springen er in ieder geval wel uit (in tegensteling tot veel andere euro's).

Componenten zijn prima, dobbelstenen zijn erg gaaf en de dino meepels natuurlijk ook. Ben zelf overgestapt op de X-Treme edition, waarbij je 10 verschillende dino's hebt i.p.v. 1 en meepeltjes/flesjes voor de wetenschappers i.p.v. karton, maar maakt voor de gameplay niet uit.

Spel zelf zit degelijk in elkaar. Verzamel DNA, haal je "recepten" voor dino's, bouw je dino's en andere attracties in je park om mensen te lokken en geld te verdienen en zorg ervoor dat je beveiliging op niveau is om te voorkomen dat dino's uitbreken en je bezoekers uitbreken. Je hebt echt het gevoel dat je een dinosaurus-pretpark runt. Worker placement werkt goed en zorgt voor voldoende interactie om de juiste spullen, dino's en attracties te bemachtigen, bovendien is het een race om als eerste de doelstellingen (die per spel varieren) te halen en daarmee de nodige bonuspunten te scoren en het einde van het spel te triggeren.

De geluksfactor is zeer beperkt. Bij het trekken van bezoekers uit de zak (het aantal is afhankelijk van hoe spannend je park is) is er altijd de kans dat je hooligans trekt. Deze zijn vervelend, want betalen geen entree, leveren geen punten op en worden pas als laatste opgegeten, die ratten! Dat risico kun je overigens mitigeren met de juiste kaarten/medewerkers die zulke gasten uit je park schoppen.

De doelstellingen zijn er voor een kort, gemiddeld of lang spel. Dus als je maar een uurtje hebt, kan dat, wil je een avondvullend programma, dan kan dat ook. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, want dan wordt het een beetje repetitief. Het gemiddelde spel is voor mij de sweetspot.

Wat vind ik leuk aan het spel:
-thema;
-uiterlijk & components;
-worker placement;
-toegankelijk. Op de doos staat vanaf 8 jaar en dat wellicht een beetje ambitieus, maar het is zeker niet moeilijk om te leren en uit te leggen en daarmee ook geschikt voor casual gamers;
-catch up mechanisme: spelersvolgorde is gebaseerd op wie er minder punten heeft.

Verbeterpunten?
-de dino's hebben behalve verschillende dreigingsniveau's (en puntenwaarde) geen bijzondere eigenschappen. Dus zelfs planteneters zouden je bezoekers kunnen opeten (danwel erop gaan staan/zitten, is waarschijnlijk ook niet goed voor je). Er staan op BGG wel fan based suggesties om bijzondere eigenschappen toe te voegen;
-er zitten geen events/gebeurtenissen in het spel. Moet je van houden, maar je verwacht stiekem toch wel dat, net als in Jurassic Park, er dingen misgaan;
-het lange spel is een beetje repetitief en zou ik niet aanraden;
-runaway leader: ondanks spelersvolgorde is het moeilijk om iemand die eenmaal op stoom is gekomen nog af te stoppen. Of dat erg is weet ik niet, die speler heeft gewoon beter gespeeld/gepland.

Er is nog een ander, vergelijkbaar spel uitgekomen, DinoGenics wat min of meer hetzelfde zou doen, maar die heb ik niet gespeeld en kan deze dus niet vergelijken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten !!

Als je wil testen Erwin, hij staat hier in de kast eh :wink:


Hier staat het ook al in de kast :lol:


Veel plezier er mee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dinosaur Island  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO