Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties





1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Legendary Kingdoms
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 11:42 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 743
Woonplaats: Woerden
Ik weet niet precies meer hoe ik op de titel kwam en of er een speciaal hoekje in bsm voor is, maar hier mijn impressie van Legendary Kingdoms.

Legendary Kingdoms is een adventure RPG boek zoals choose your own adventure boekjes en een beetje zoals 4AD, waarbij je primair solo een groepje avonturiers samenstelt, in een setting terecht komt en moet proberen door keuzes te maken en met saving throws probeert skill checks te halen en op basis daarvan verder komt in het verhaal.
Je hebt dus geen vervelende Dungeon Master nodig.

Als kind verslond ik de CYOA boeken in de nl bieb, maar tegenwoordig boeien ze me niet meer, heb klassiekers zoals deathtrap dungeon e.d. wel gekocht en geprobeerd maar ze zijn me te willekeurig. LK is minder willekeurig omdat het bijhoudt wat je weet en wat je kunt.

Het LK verhaal is, net zoals de CYOA boekjes, opgeknipt in genummerde hoofdstukjes en je springt bij elke keuze naar het bijbehorende genummerde volgende hoofdstukje.
Het leuke ervan is dat je een stukje kunt "spelen/lezen" in bed of vliegtuig en het weegt weinig en kost weinig plek om te spelen.

Het LK boek 1 zelf is opgedeeld in drie delen, 1 voor de wereld, globaal beschreven; 1 voor de helden, voorgefabriceerd plus desgewenst hoe je zelf een held opbouwt; 1 voor de keuze hoofdstukjes, een stuk of 200 ervan. Om spoilers te voorkomen ga ik het verhaal niet uitschrijven maar het begint ermee dat je gevangen genomen wordt en in een arena moet overleven als gladiator.

Ter onderscheid, 4 Against Darkness is eigenlijk een kerker/helden generator waarbij je zelf maar het verhaal moet bedenken, gaat tot ongeveer level 3 helden en er zijn een stuk of 10 vervolgboeken voor als je meer epische verhalen wilt meemaken met je doorgegroeide helden. Je houdt in een sheet bij hoe je kerker eruit ziet, en wat voor spul je helden dragen.

Legendary Kingdoms bevat geen kerkergenerator maar je houdt ook in een sheet bij wat je helden dragen. En wat ze voor aanwijzingen ontdekt hebben, wat sommige keuzes beinvloedt.
Allebei vergen dus wat inlevingsvermogen in een middeleeuwse setting, waar LK wat meer invloeden van Storm (de strip) lijkt te hebben en 4AD meer de cliche d&d setting volgt.

LK is niet een kickstarter.
Het project wordt door het team zelf gefinancierd en geproduceerd, dus als je het wilt kopen en het project wilt stimuleren willen ze graag dat je het direct van hen bestelt.

Het aantrekkelijke is dat het
(1) bedacht is door een doorgewinterde DM, die veel van zijn best practices in het verhaal stopt;
(2) boek 1 is van een set van 6 toekomstige, nog niet geschreven maar wel grof omkaderde verschillende settings elk met een andere omgeving dus;
(3) het niet meteen GAME OVER is als je een skill check niet haalt; ter vergelijking er is zoiets als Lone Wolf wat je als app op android gratis kunt spelen, en dat is continu game over;
(4) boek 1 eerste helft gratis te downloaden en door te pluizen is.

Nu de nadelen:
(1) de website en info zijn extreem lastig te vinden dus bij deze: https://www.legendarykingdoms.co.uk/product/the-valley-of-bones-book-one/, email: jon@edrpg.co.uk (@webmaster: dit mailadres is op hun website dus het lijkt me niet ongepast om dit emailadres te noemen hier)
(2) de schrijver is niet heel actief wbt feedback, zeg maar gerust negeert feedback;
(3) het verhaal is op zich wel aardig maar het is ronduit slecht geschreven.

Wat er slecht aan is geschreven is dat het de informatie die je held zou moeten hebben mixt met informatie die de held niet kan weten en mixt met informatie die je als speler hebt maar de held niet.
Voorbeeld 1:
- de eerste keer dat je met je ogen knippert tegen de felle zon in de arena, zie je de koning en zijn bewaker. De bewaker wordt beschreven met een achtergrond en wat hij is en hoe hij heet. Leuk maar als karakter weet je dat helemaal niet, het is een vreemde stad.
2:
- je komt vanuit een corridor een kamer in die half onder water staat. Ga je A de natte doorgang verder of B de droge doorgang. Weet ik veel! Wat ontbreekt is meer informatie over wat mijn karakter ziet aan die twee. Verder, als de kamer half onder water staat, waarom was de corridoor waar ik zonet doorheen kwam niet ook onder water? Als ik halverwege de hoogte van de kamer uitkwam in die kamer, wat voor vreemde ingang is dat dan?
3:
- je komt een kamer in waar je toorts spinnewebben wegschroeit. Oh o dan weet je het wel. Er is een smalle doorgang waar je doorheen kunt kijken en grote spinnen ziet. Ga je die doorgang door? Geen informatie over of die doorgang recht omhoog is, recht omlaag, of in een zijwand, en dat maakt nogal wat uit.
4:
je held is eigenlijk een bijfiguur en komt een jong meisje tegen dat allerlei sjieke Engelse woorden gebruikt die ik moest opzoeken op merriam webster. Mijn held zou dat opvallen maar geen enkele notie hierover. Later wordt dat duidelijk, maar het hindert wel.

Kortom, iemand kan 30-ish jaar ervaring hebben als DM maar ik had niet graag aan zijn tafel gespeeld. Mocht je dit soort boeken diggen, dan kun je de gratis demo uitproberen en zelf oordelen tot hoever je het uithoudt..

TIP: in Acrobat reader kun je in de PDF met Ctrl-F het volgende nummertje intikken en dat scheelt je bladeren, meestal dan, want zoeken naar 5 levert je 15,25 etc.

EDIT: ik heb wel Legends of Novus (https://www.kickstarter.com/projects/fundamentalgames/legends-of-novus?ref=user_menu) gebackt, dat is ook redelijk verhalend, maar de kickstart creator erkent dat hij slecht in taal is, en dat blijkt ook wel, maar die past tenminste verbetervoorstellen door, en dan vind ik het helemaal niet erg om er tijd in te steken. Zijn forte is spelmechanisme. Ieder zijn ding. Isofarian Guard (https://www.kickstarter.com/projects/skykingdomgames/the-isofarian-guard?ref=user_menu)heb ik mijn twijfels nog over, ze gooien met unieke skilltrees alsof het niets is. Iconografie en tokens zijn nog brak, eigenlijk zou ik moeten wachten tot een 2e editie. Tekst ervan - en de quasi noorse/GoT setting - bevalt me wel daarentegen.

_________________
Een dag niet geleefd is een dag niet gespeeld


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Legendary Kingdoms  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO