De eerste Endeavor hebben we binnen onze spellenclub veel gespeeld. Juist de eenvoudige spelregels en het 'ontdekken' van het bord sprak ons aan. En daarbij nog de nodige interactie zonder weggeveegd te worden. Het beste met 4 a 5, maar ook met 3 vond ik hem heel goed. Juist omdat dan de kans daar is dat niet alle werelddelen ontdekt worden. Alleen het 'afschaffen van de slavernij' gebeurde zelden. (Voor de mensen die er aanstoot aan zouden kunnen nemen, de slavernij zit leuk verwerkt in dit geschiedkundig ontdekkingsreisspel, is niet een groot onderdeel en kan dus ook afgeschaft worden. Er staat een goed verhaal over slavernij in de historie en het gebruik ervan in het spel in het regelboek.)
Endeavor Age of Sail was voor mij een no-brainer. Direct gebackt. Enkele regelaanpassingen zonder de basisregels geweld aan te doen, mooier materiaal (ook niet meer zo flets als het origineel) plus enkele uitbreidingen (Exploits - ook allemaal historisch verantwoord) maken het spel nog beter. En sinds de uitbreiding 'Age of Expansion' werd toegevoegd is het helemaal smullen. Nog meer mogelijkheden, er wordt meer aangevallen en zeker niet onbelangrijk, het is nu bij elk spel spanend of de 'slavernij' wordt afgeschaft of niet. Dit spel staat vast in mijn top 10 (niet ingestuurd voor de Spellengek top 100 - shame) en is behoorlijk populair binnen onze club.
Dat blijkt ook wel door de aandacht van ons voor deze Endeavor Deep Sea. Ik heb zitten twijfelen of ik het nu wel of niet moest kopen, omdat Age of Sail niet verbeterd kan worden imo
. Het basisspelsysteem blijft grotendeels onveranderd. Maar juist het compleet ander thema, waarbij je toch ook gaat 'ontdekken', het modulaire bord (waardoor het ontdekken telkens anders verloopt) en de verschillende scenario's (zoals je al opmerkt, zowel solo (niet interessant) als coöp (misschien) en competetief (jazeker!) maken het voor mij waarschijnlijk toch anders genoeg (zo niet compleet anders).
Ik heb hem gebackt, en met mij nog 5(!) anderen van onze club.