Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Endeavor Deep Sea
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2023, 16:13 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Toevallig zag ik op BGG informatie over deze Kickstarter via GameFound voorbij komen en kreeg interesse.

Endeavor is een spel dat ik toen het net uitkwam in 2009 me aantrok en ook in 2018 met de opvolger Endeavor Age of Sail in 2018 weer. Maar toch vond ik het thema net te droog en de kleuren te flets dat het me niet over de streep wist te trekken.

Nu met de Deep Sea implementatie heb ik hem wel gebacked via Crowdfinder. Deze variant speelt zich af onder de zee met een diepzee duik thema. Het is in basis hetzelfde spel maar nu is het speelbord modulair. Je kunt 8 verschillende scenario's spelen (zowel solo, tegen elkaar als coop).

De Kickstarter loopt nog een dag. Sta er wel van te kijken dat ik op dit forum niet eerder een bericht over dit spel had gezien.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Endeavor Deep Sea
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2023, 09:56 
1. De Vorsten van Florence (2000)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
De eerste Endeavor hebben we binnen onze spellenclub veel gespeeld. Juist de eenvoudige spelregels en het 'ontdekken' van het bord sprak ons aan. En daarbij nog de nodige interactie zonder weggeveegd te worden. Het beste met 4 a 5, maar ook met 3 vond ik hem heel goed. Juist omdat dan de kans daar is dat niet alle werelddelen ontdekt worden. Alleen het 'afschaffen van de slavernij' gebeurde zelden. (Voor de mensen die er aanstoot aan zouden kunnen nemen, de slavernij zit leuk verwerkt in dit geschiedkundig ontdekkingsreisspel, is niet een groot onderdeel en kan dus ook afgeschaft worden. Er staat een goed verhaal over slavernij in de historie en het gebruik ervan in het spel in het regelboek.)

Endeavor Age of Sail was voor mij een no-brainer. Direct gebackt. Enkele regelaanpassingen zonder de basisregels geweld aan te doen, mooier materiaal (ook niet meer zo flets als het origineel) plus enkele uitbreidingen (Exploits - ook allemaal historisch verantwoord) maken het spel nog beter. En sinds de uitbreiding 'Age of Expansion' werd toegevoegd is het helemaal smullen. Nog meer mogelijkheden, er wordt meer aangevallen en zeker niet onbelangrijk, het is nu bij elk spel spanend of de 'slavernij' wordt afgeschaft of niet. Dit spel staat vast in mijn top 10 (niet ingestuurd voor de Spellengek top 100 - shame) en is behoorlijk populair binnen onze club.

Dat blijkt ook wel door de aandacht van ons voor deze Endeavor Deep Sea. Ik heb zitten twijfelen of ik het nu wel of niet moest kopen, omdat Age of Sail niet verbeterd kan worden imo 8). Het basisspelsysteem blijft grotendeels onveranderd. Maar juist het compleet ander thema, waarbij je toch ook gaat 'ontdekken', het modulaire bord (waardoor het ontdekken telkens anders verloopt) en de verschillende scenario's (zoals je al opmerkt, zowel solo (niet interessant) als coöp (misschien) en competetief (jazeker!) maken het voor mij waarschijnlijk toch anders genoeg (zo niet compleet anders).
Ik heb hem gebackt, en met mij nog 5(!) anderen van onze club. :clap: :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Endeavor Deep Sea
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2023, 11:22 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Heel leuk om te lezen. Krijg nu nog meer zin in dit spel al.moeten we nog een jaar wachten.

Toen de eerste uitkwam meerdere keren in de winkel in mijn handen gehad maar toen toch Colloseum, Cuba en daarna Lost Temple gekocht. Alleen van Lost Temple van Bruno Faidutti spijt gehad had beter Endeavor kunnen kiezen destijds denk ik.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Endeavor Deep Sea  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Tags

Endeavor Deep Sea



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®