Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





46 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2020, 23:34 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Pinson schreef:
Dit bericht staat op de Facebook pagina van de Spellenpoort uit Amersfoort...

VERS VAN DE PERS : MARACAIBO GAAT TOCH EEN NEDERLANDSE EDITIE KRIJGEN, OOK TWEE UITBREIDINGEN ONDERWEG.
In oktober zal er een Nederlandse editie komen van het spel Maracaibo van Alexander Pfister (Great Western Trail, Port Royal) Nadat White Goblin zich had terug getrokken als uitgever leek het er op dat er geen vertaling meer zou komen. Maar uitgeverij Gerinomo gaat een beperkte oplage van 1000 stuks maken. De prijs zal ovb €65,- worden en het spel wordt in de loop van oktober verwacht. Ook twee uitbreidingen worden vertaald en zullen later verschijnen. Heb je belangstelling dan kun je nu al inschrijven. Geronimo gaat deze zomer ook nog met It's a Wonderfull World komen, een titel waar wij zeer naar uitkijken.


Dat bericht klopt toch niet volledig vermoed ik. Dat bericht doet uitschijnen dat het op 2 uitbreidingen voor Maracaibo gaat, maar volgens mij gaat het om 2 uitbreidingen voor It's a Wonderful World. Maracaibo heeft nog geen expansions dus...

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door StanTem op do 11 jun 2020, 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020, 10:19 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Andere invalshoek die ook on-topic is: dankzij Luisa Colombo spreek ik nu eindelijk de titel van dit spel correct uit!

https://youtu.be/DjRJXHYOSHQ

Voordat ik me stort op Crowdfinder om dit spel redelijk blind toe te voegen aan mijn collectie vraag ik jullie wie het spel al speelde, wat jullie indrukken zijn en of je hem volgend jaar in je Spellengek Top 100 lijstje zou opnemen? Helemaal leuk zou zijn als je nu al een “flavour text” erbij zou kunnen schrijven waaruit blijkt waarom deze in jouw lijst staat.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020, 15:53 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Pinson schreef:
Dit bericht staat op de Facebook pagina van de Spellenpoort uit Amersfoort...

VERS VAN DE PERS : MARACAIBO GAAT TOCH EEN NEDERLANDSE EDITIE KRIJGEN
...uitgeverij Gerinomo gaat een beperkte oplage van 1000 stuks maken. De prijs zal ovb €65,- worden en het spel wordt in de loop van oktober verwacht.


Wie weet of de mini-uitbreiding Armada direct meevertaald en meegeleverd wordt?
En hoe zit dat bij de editie die via Crowdfinder te bestellen is?

Van BGG:
Citaat:
La Armada is a mini-expansion for Maracaibo.

It contains three new career cards: English, French and Spanish. For one of their goals, these cards require a number of locations to be controlled by the corresponding nation. It also contains nine B project cards, that are also linked to specific nations. The mini-expansion also contains some replacement cards for the core game, correcting some misprints (only necessary for the 1st edition).



_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020, 16:25 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
mazinho schreef:
Pinson schreef:
Dit bericht staat op de Facebook pagina van de Spellenpoort uit Amersfoort...

VERS VAN DE PERS : MARACAIBO GAAT TOCH EEN NEDERLANDSE EDITIE KRIJGEN
...uitgeverij Gerinomo gaat een beperkte oplage van 1000 stuks maken. De prijs zal ovb €65,- worden en het spel wordt in de loop van oktober verwacht.


Wie weet of de mini-uitbreiding Armada direct meevertaald en meegeleverd wordt?
En hoe zit dat bij de editie die via Crowdfinder te bestellen is?

Van BGG:
Citaat:
La Armada is a mini-expansion for Maracaibo.

It contains three new career cards: English, French and Spanish. For one of their goals, these cards require a number of locations to be controlled by the corresponding nation. It also contains nine B project cards, that are also linked to specific nations. The mini-expansion also contains some replacement cards for the core game, correcting some misprints (only necessary for the 1st edition).


De kaarten Martyr (2 stuks) en The Adventurer zijn alleen foutief in de eerste versie, deze zijn hersteld in de tweede versie.

Voor diegene die reeds Maracaibo hadden hebben ze deze kaarten toegevoegd aan de mini uitbreiding La Armada.

De tweede editie in het Engels heeft La Armada er niet standaard bij, die dien je apart aan te schaffen.

Verder heeft de tweede editie die nu in het Engels uitgeleverd wordt 100 en 200 punten tokens i.p.v. 10 geld tokens, regel verbeteringen en grotere cirkels voor 21a, 21b en 22.

Tweede editie bevatte ook een fout waarbij 200 punten token 100 punten aangaf die nu hersteld is in de derde versie.

Hoe het voor de Nederlandse versie zit weet ik niet, misschien kan Geronimo hier op antwoorden. Neem aan dat ze de derde editie gaan uitbrengen.

Alleen Crowdfinder kan je vertellen welke versie het is. Bij de barcode staat bijvoorbeeld 12/2019-1 (2nd Ed.).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020, 16:58 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Heeft iemand hier het spel gespeeld?

Ben heel benieuwd hoe jullie het ervaringen dat de speler die het snelste reist ook de spelduur bepaald en min of meer bepaald of een lange termijn strategie werkt.

Vind ook de speelduur op BGG van 30 tot 120 minuten erg breed.

Dit doet me ondanks mijn interesse in het spel toch twijfelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020, 21:53 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Edwin84 schreef:
Heeft iemand hier het spel gespeeld?

Ben heel benieuwd hoe jullie het ervaringen dat de speler die het snelste reist ook de spelduur bepaald en min of meer bepaald of een lange termijn strategie werkt.

Vind ook de speelduur op BGG van 30 tot 120 minuten erg breed.

Dit doet me ondanks mijn interesse in het spel toch twijfelen.


Ik heb het alleen solo gespeeld en daarin gaat Jean vrij hard waardoor je gemiddeld 3 a 4 beurten hebt inclusief de laatste actie.

Als iedereen elke stad bezoekt, afgewisseld met dorp actie of bezoek van een helper in een gemakkelijk spel zonder campaign dan heb je elke ronde zeker 5 beurten wat goed mogelijk is aangezien iedereen dezelfde stad kan bezoeken. Met een moeilijk spel komen er nog 2 stad mogelijkheden bij.

Daarnaast kan het langzamer zeker als je een dorp actie neemt met 2 stappen, als iedereen dat een hele ronde doet duurt het spel 10 beurten maar dit is heel onwaarschijnlijk.

Denk dus dat een langzaam spel je 5-7 beurten geeft en een snel spel 3-5 beurten.

Als er maar één iemand 3 a 4 beurten neemt hebben alle andere spelers ook maar 3 a 4 beurten waarbij de speler die sneller gaat tevens extra punten krijgt aan het eind van elke ronde. Als iemand de laatste plek voor de ronde aan doet hebben alle andere spelers namelijk nog maar één beurt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020, 07:55 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Heb je wel het idee dat je bewust een strategie kan kiezen of ben je afhankelijk van de speelsnelheid die de bot voor jou kiest?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020, 08:31 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Edwin84 schreef:
Heb je wel het idee dat je bewust een strategie kan kiezen of ben je afhankelijk van de speelsnelheid die de bot voor jou kiest?
In het begin voelde ik mij zeker opgejaagd doordat Jean alleen steden aandoet.

In het begin van de rondel / track als er niks tussen de steden ligt is Jean met 2 beurten nagenoeg altijd al bij positie 11 van de 20. Ik speel campaign waardoor het bord wijzigt waardoor Jean vaak 1 extra beurt per ronde nodig heeft dus gemiddeld 4.

Met 2 beurten ben je zelf gemiddeld ook wel bij positie 10 omdat je met village / dorp acties vaak 5 - 7 stappen verder wilt gaan. Als je 1 stad aandoet en een village / dorp actie van 7 stappen dan ben je ook rond positie 8 - 11 op het bord. Alleen als je een keer voor een helper op een bepaalde positie gaat kom je waarschijnlijk minder ver.

Als Jean in de wat moeilijkere varianten 3x 2 stappen doet heb je maar 3 beurten.

Na een aantal keer moet ik zeggen dat ik toch altijd kan doen wat ik wil en focus op mijn strategie. Heb elke keer op verschillende manieren gewonnen en Jean biedt een geduchte tegenstand gedurende het hele spel met aan het eind een redelijk evenredige score.

Wat wel zo is, is dat je zowel in aantal guests, explorer track positie en het ontwikkelen van je schip (vrijmaken van meer opties) je niet te ver moet achterblijven want hiervoor krijgt Jean belachelijk veel extra punten.

Het voelt nu voor mij dat je goede keuzes kan maken met wat je wilt bereiken en net als in alle andere euro's moet je keuzes maken en omdat dit een rondel is waar je maximaal 7 stappen mag doen en je tegenstanders hebt die eerder rond willen zijn (onafhankelijk van Jean of echt medespelers) voel je altijd gezonde druk.

Bij rondels voel ik altijd druk, dat je niet alles kan doen en moet wachten totdat je weer rond bent en daar eigenlijk niet op kan wachten.

Maracaibo heeft dan ook nog een bonus van punten aan het einde van de rondel, wat heel erg hetzelfde voelt als het gevoel bij GWT wanneer iemand sneller rond gaat, alle benodigde koeien heeft en ook nog eens hogere waarden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2020, 17:26 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Iemand intussen wel al een idee wanneer maracaibo uitkomt? Ik lees oktober 2020 en voorjaar 2021?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2020, 18:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Mistharfare schreef:
Edwin84 schreef:
Heb je wel het idee dat je bewust een strategie kan kiezen of ben je afhankelijk van de speelsnelheid die de bot voor jou kiest?
In het begin voelde ik mij zeker opgejaagd doordat Jean alleen steden aandoet.

In het begin van de rondel / track als er niks tussen de steden ligt is Jean met 2 beurten nagenoeg altijd al bij positie 11 van de 20. Ik speel campaign waardoor het bord wijzigt waardoor Jean vaak 1 extra beurt per ronde nodig heeft dus gemiddeld 4.

Met 2 beurten ben je zelf gemiddeld ook wel bij positie 10 omdat je met village / dorp acties vaak 5 - 7 stappen verder wilt gaan. Als je 1 stad aandoet en een village / dorp actie van 7 stappen dan ben je ook rond positie 8 - 11 op het bord. Alleen als je een keer voor een helper op een bepaalde positie gaat kom je waarschijnlijk minder ver.

Als Jean in de wat moeilijkere varianten 3x 2 stappen doet heb je maar 3 beurten.

Na een aantal keer moet ik zeggen dat ik toch altijd kan doen wat ik wil en focus op mijn strategie. Heb elke keer op verschillende manieren gewonnen en Jean biedt een geduchte tegenstand gedurende het hele spel met aan het eind een redelijk evenredige score.

Wat wel zo is, is dat je zowel in aantal guests, explorer track positie en het ontwikkelen van je schip (vrijmaken van meer opties) je niet te ver moet achterblijven want hiervoor krijgt Jean belachelijk veel extra punten.

Het voelt nu voor mij dat je goede keuzes kan maken met wat je wilt bereiken en net als in alle andere euro's moet je keuzes maken en omdat dit een rondel is waar je maximaal 7 stappen mag doen en je tegenstanders hebt die eerder rond willen zijn (onafhankelijk van Jean of echt medespelers) voel je altijd gezonde druk.

Bij rondels voel ik altijd druk, dat je niet alles kan doen en moet wachten totdat je weer rond bent en daar eigenlijk niet op kan wachten.

Maracaibo heeft dan ook nog een bonus van punten aan het einde van de rondel, wat heel erg hetzelfde voelt als het gevoel bij GWT wanneer iemand sneller rond gaat, alle benodigde koeien heeft en ook nog eens hogere waarden.
Klinkt toch wel erg leuk. Hopelijk kan ik tegen de tijd dat uitkomt het spel een keer proberen voordat ik koop.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2020, 21:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Wanneer was Maracaibo nou beschikbaar in het Nederlands en wie geeft hem uit ookalweer?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2020, 21:23 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Edwin84 schreef:
Wanneer was Maracaibo nou beschikbaar in het Nederlands en wie geeft hem uit ookalweer?

nieuws-en-geruchten/topic28108.html
Tot nog toe niets van vernomen dat er iets veranderd is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2020, 21:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Kon dit bericht niet terugvinden. Bedankt.

Even wachten tot oktober dus.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2020, 12:54 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Edwin84 schreef:
Heeft iemand hier het spel gespeeld?

Ben heel benieuwd hoe jullie het ervaringen dat de speler die het snelste reist ook de spelduur bepaald en min of meer bepaald of een lange termijn strategie werkt.

Vind ook de speelduur op BGG van 30 tot 120 minuten erg breed.

Dit doet me ondanks mijn interesse in het spel toch twijfelen.

Ik heb dit spel nu toch al een aantal keer gespeeld (niet solo) en persoonlijk vind ik dit één van de beste spellen van het afgelopen jaar. En dit dan nog als geen Pfister fan.
De snelheid kan idd vrij hard variëren naargelang wat je allemaal kan en wil doen. De ervaring leert me dat er bijna nooit echt gerushed wordt naar het einde van een ronde, integendeel, je wil eigenlijk altijd nog één of meerdere acties doen voordat de ronde eindigt. De rondes gaan ook wel altijd langer en langer duren aangezien je in latere rondes veel meer mogelijkheden hebt onderweg.
De luck met het trekken van de kaarten valt ook zeer goed mee, de deck vliegt er telkens door, keuzes genoeg.
Als je het spel voldoende kent zal je zeker een lange termijn strategie hebben maar onderweg zal je zeker nog wel wat tactisch moeten bijsturen en profiteren van de plotselinge mogelijkheden.
Ook het legacy gedeelte vind ik een absoluut pluspunt, het is zeker niet overheersend maar het voegt zeer leuke extra's toe naargelang je verder en verder komt.
Twee kleine nadelen voor mij persoonlijk zijn ten eerste het lelijke speelbord (maar dat weet je van te voren als je deze koopt), artwork op de kaarten vind ik dan wel weer oke. Tweede minpunt is de speelduur, je mag zeker in je eerste spellen toch al snel rekenen op een speelduur van 50-60' per speler, nadien reduceert het wat tot 40' per speler.
30' zoals aangegeven op de doos lijkt me nagenoeg onmogelijk tenzij je vier rondes rushed maar leuk zal het dan niet worden vrees ik.

Zoals hierboven al aangegeven voor mij één van de toppers van het afgelopen jaar !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2020, 13:02 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Bedankt voor deze review
Geeft een heel goed beeld.

Denk dat ik hem toch ga halen maar dan voor 2 tot 3 spelers. 4 duurt me dan te lang.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
46 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Maracaibo / Cooper Island  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Cooper Island, Maracaibo



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®