Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Vraag over Amon-Ra
https://www.bordspelmania.eu/bordspellen-algemeen/topic321.html
Pagina 1 van 3

Auteur:  Ponto [ di 03 jan 2006, 21:05 ]
Berichttitel:  Vraag over Amon-Ra

Hallo beste mensen,
even een vraagje over Amon-Ra. In fase 4: het offer aan Amon-Ra moet iedere speler 1 of meer goudkaarten of de kaart '-3' voor zich neerleggen om te offeren. Wat gebeurt er als een speler helemaal geen goudkaarten of -3 kaart heeft? Wij hebben het zo gespeeld dat deze speler een machtkaart moest verkopen voor 1 goud zodat hij toch nog iets kon offeren. Wij wisten nu natuurlijk hoeveel hij ging offeren en konden ons offer daarop aanpassen.

Deze bijzondere situatie staat nergens uitgelegd in de handleiding en ik vroeg me af hoe de rest over deze situatie dacht.

Alvast bedankt!

Auteur:  Erwin [ di 03 jan 2006, 22:06 ]
Berichttitel: 

Helaas is men in de regels vergeten te melden dat je de ?-3? kaart telkens terugkrijgt.

Auteur:  Ponto [ di 03 jan 2006, 22:31 ]
Berichttitel: 

Is dat zo? Heb het al een aantal keer gespeeld en dan op de manier dat de -3 kaart maar eenmalig in heel het spel is per speler. Is trouwens ook wel leuk, aangezien je dan erg moet oppassen wanneer je hem wilt gebruiken.
Maar als de speler geen goudkaarten meer heeft is hij dus verplicht de -3 kaart te spelen, aangezien je die dus terugkrijgt.
Dank je wel voor het antwoord.

Auteur:  Ron [ vr 06 jan 2006, 16:16 ]
Berichttitel: 

Hallo,
Ik heb vorige week voor het eerst amon ra gespeeld en ik had de volgende vraag over het spel. wat gebeurt er als de som van het offer negatief is?
Het lijkt me sterk dat de speler die de -3 kaart gespeeld heeft toch nog drie goudstukken krijgt. In de regels staat namelijk dat hij van het offer steelt.
Alvast bedankt

Auteur:  cymric [ vr 06 jan 2006, 16:50 ]
Berichttitel: 

Rekentechnisch gezien heb je gelijk, maar dit spel trekt zich daar niet zoveel van aan. Je krijgt altijd 3 goudstukken, ongeacht of het totale offer negatief is of niet. Zie het dat je dan niet van het offer steelt, maar van het tafelzilver of iets dergelijks :-).

Auteur:  Ron [ vr 06 jan 2006, 17:30 ]
Berichttitel: 

Okay, dat is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de opbrengst van de boerderijen als de som van het offer negatief is? Brengen die dan niets op of brengen ze altijd minimaal twee goudstukken per oogst op? Je zou denken dat het offerstuk dan aan het begin van de tabel blijft staan. Kun je me vertellen hoe dat zit?

Auteur:  cymric [ vr 06 jan 2006, 18:43 ]
Berichttitel: 

Zoals je zelf al een beetje aangeeft: het offerstuk blijft dan aan het begin van het offerspoor staan. Elke boerderij brengt dan dus 1 goudstuk op. Je kunt dat ook zien aan het label boven dat vakje, daar staat '-- 2', dus 'alles tot en met 2'.

Nog een paar dingen waar je op moet letten omdat die niet duidelijk of verkeerd in de regels staan:
  • Als er bij de telling een gelijkstand is wie de meeste pyramides heeft gebouwd, krijgt elke betrokken speler het volle aantal punten. (Er wordt dus niet door twee gedeeld.)
  • Het vervangen van stenen door pyramides door dubbele pyramides is verplicht: je mag niet opzettelijk schaarste creëren.
  • Denk er bij de machtkaart '3 punten bij 7 machtsymbolen' aan dat de kaasblokjes (zo noem ik ze altijd) in de provincies zelf ook meetellen. Toegegeven, het staat in de regels, maar op zo'n achterafplek dat je er makkelijk overheen leest (wat mij overkwam).
  • Je mag bij een offer van '-3' ook een offerverschuivingsmachtkaart spelen.

Auteur:  Ron [ za 07 jan 2006, 01:38 ]
Berichttitel: 

Okay, ook dat is nu duidelijk. Bedankt voor je uitleg. Ik heb nu nog 1 vraag. is het de bedoeling dat het offerstuk na elk offer weer terug naar het begin gaat (stand 1) of blijft het offerstuk staan op de plek van de laatst geboden stand? Moet je vanuit die stand dan de volgende offers brengen? ook dit staat niet duidelijk in de regels. Voor de rest vinden wij het een erg leuk spel.
Gr.

Auteur:  cymric [ za 07 jan 2006, 02:22 ]
Berichttitel: 

Het offerstuk wordt elke keer opnieuw op het tempelspoor gezet; voorgaande offers uit eerdere spelrondes doen niet terzake.

Auteur:  Ruderat [ ma 30 jan 2006, 09:26 ]
Berichttitel: 

Cymric jij schreef dit:
Denk er bij de machtkaart '3 punten bij 7 machtsymbolen' aan dat de kaasblokjes (zo noem ik ze altijd) in de provincies zelf ook meetellen.


Hmm.. deze machtskaart gaat toch juist over die 'kaasblokjes' in de provincies.....

Auteur:  cymric [ ma 30 jan 2006, 11:19 ]
Berichttitel: 

Ik dacht lange tijd dat het uitsluitend ging om de kaarten zélf. Dat was een uitlegfout geweest, gekoppeld aan het niet-lezen van kleine lettertjes op de allerlaatste bladzijde van de handleiding :-). En ik was (toen het 999 Games forum nog bestond) niet de enige die daar overheen had gelezen.

Auteur:  Ruderat [ ma 30 jan 2006, 16:24 ]
Berichttitel: 

Maar dan weet ik nog niet wat ik 'ook nog' moet tellen? :lol:

Auteur:  Ron [ vr 03 feb 2006, 18:45 ]
Berichttitel: 

Volgens mij gaat het erom dat ze allebei meetellen. Dus zowel de machtkaarten die je in je hand hebt als de kaasblokjes die in je provincies staan afgebeeld.

Auteur:  Ruderat [ ma 06 feb 2006, 09:44 ]
Berichttitel: 

Tja, ok dat zal dan wel.. maar die machtskaarten, die je duur gekocht heb, waar je niks aan hebt leveren weer één goud per kaart op... En als je in de race bent voor het 'meeste' goud...

Keuzes, keuzes, keuzes... :cry: :D

Auteur:  Ron [ di 07 feb 2006, 00:46 ]
Berichttitel: 

Okay dat klopt, maar aan het eind van de eerste sppelhelft telt het goud nog niet mee en dan kunnen die drie punten veel verschil maken.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/