Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
White Goblin Games

3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 09:56 
7. Concordia Venus (2018)

Pura Vida schreef:
Edwin84 schreef:
Eindelijk de knoop doorgehakt en toch Viticulture EE gekocht. Eerste potje is goed bevallen met paar kleine minpuntjes.

Nu gaat het kriebelen om ook Tuscany EE te kopen met name omdat die volgens mij die minpuntjes (soms afhankelijk geluk van de kaarten, met name wijnorders) oplost.

@Pura Vida jij hebt deze veel gespeeld denk ik? Hoe is Tuscany met 2 spelers?

Ha Edwin,
Volgens mij hoort je vraag in een ander, of beter: nieuw draadje thuis. Dit is namelijk een oud draadje over Viticulture World. Een spel met prachtige doos die hier allang het huis weer uit is.
Jouw vraag gaat over Tuscany. Misschien dat iemand kan knippen en plakken?

Anyway: Het geluk der kaarten blijft wel een beetje met Tuscany, maar deze uitbreiding geeft wel meer mogelijkheden voor de punten. Eerlijk gezegd vond ik dat geluk al geen probleem bij de basis, want je kunt bij Viticulture (bijna) altijd wel ergens anders aan werken als een bepaalde kaart niks is.
Tuscany voegt heel veel thema toe met de seizoenen die nu meer kloppen met wat je kunt doen. Spel wordt rijker qua mogelijkheden. Er zit iets van gebiedscontrole in met directe bonussen én een puntenboost aan het einde van het spel, je kunt extra gebouwen neerzetten ('oranje kaarten') die je spel versterken, er zit een tactisch element in met het plaatsen van je haan voor het volgende 'jaar', er zijn meer mogelijkheden om aan kaarten te komen (dus voor jouw minpuntje: mitigatie van het trekken van een slechte kaart) etc. Ik speel in elk geval niet meer zonder. Tuscany integreert heel goed en verbetert een toch al prima spel.
Je hebt BGG natuurlijk allang gecheckt, ik denk dat het geluid daar eensluidend is.

Iets heel anders: de extra kaarten zijn óók wel tof. Met name die van de Rhine Valley omdat die kaarten extra focus leggen op het produceren en verkopen van wijn.

Laatst bijgewerkt door Bart op di 19 sep 2023, 22:01, in totaal 2 keer bewerkt.
draadje geknipt en geplakt - hoop dat het de originele conversatie correct weergeeft

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 12:00 
Grote Dalmuti

Bedankt voor de toelichting. Meer manieren om punten te halen is zeker een pré. Dan ben je wat flexibeler om uit te wijken met je strategie. Heb inderdaad op BGG al wat gelezen.

Die kaart met sterren schijnt met 2 personen minder uit de verf te komen lees ik. De andere toevoegingen spreken me ook meer aan. Vooral ook het haan spoor vind ik er beter uitzien. Met 2 gaat toch vaak iemand voor die extra werker. Leuk dat dan deze persoon gedwongen wordt de ronde erna eerste te gaan zonder bonus. Maakt de keuze wat interessanter met twee.

De andere uitbreidingen met kaarten weet ik nog niet. Die voegen eigenlijk niets iets toe aan het spel maar vervangen beiden de huidige bezoekers. Moet het spel daarvoor vaak hebben gespeeld wil ik daar behoefte aan hebben dat ik ben uitgekeken op de standaard bezoekers.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 16:51 
Feeling lucky...

Ik ben in de minderheid, maar ik vind Viticulture minder leuk met Tuscany. Wat ik zo mooi vind aan Viticulture is dat het thematisch allemaal zo logisch is. De wijnranken die worden geplant, de druiven die geoogst worden en de wijn die ouder wordt in je kelder.

Dan komt Tuscany, waar je je werker ergens neer kunt zetten zodat je invloed krijgt in de Tuscany regio wat je dan weer een directe willekeurige bonus geeft? Of werkers die kunnen tijdreizen? De gebouwen zijn wel leuk, maar die maken het geheel t.o.v. je medespelers weer asymmetrisch.
Op de een of andere manier gaat mijn vrouw ook heel slecht op Tuscany. Waar wij normaal gesproken wel aan elkaar gewaagd zijn komt het bij Tuscany geregeld voor dat ik tot wel 100% meer scoor t.o.v. haar. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer.

Ik speel dus liever de OG Viticulture, desgewenst met de uitbreiding Moor Visitors of Visitors from the Rhine Valley. Moor Visitors is vooral... more van hetzelfde zeg maar; meer visitor kaartjes. Daar waar de standaard en Moor visitors vaak een vrij krachtig random voordeel kunnen geven focussen de Rhine visitors zich meer op voordeel in de primaire processen. Die laatste heeft dan ook mijn voorkeur.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

3 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Viticulture EE en Tuscany EE