Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 14:23 
kooiker

Berichten: 707
Ik heb een oude editie van Carcassonne. Vorige week speelde ik het een keer met iemand die het spel pas had gekocht en toen merkte ik dat de spelregels hier en daar gewijzigd zijn. Het meest opvallend is dat een stad van 2 tegels nu 4 punten krijgt i.p.v. 2 punten in de oude editie. Dat was even wennen, vooral omdat mijn tegenspeler allemaal 2-tegel-stadjes aan het maken was. De uitdaging om juist grotere steden te maken is m.i. nu helaas minder geworden, jammer, wat mij betreft een verkeerde aanpassing die het spel juist minder leuk/spannend maakt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 14:37 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Dat is inderdaad een hele oude regel, geloof dat hij al zeker jaar of 5 is aangepast omdat dit dan eenduidig is voor stadtegels punten waardering. Ben wel van mening dat het leuker is om grotere steden te maken door die 2 punten regel toe te passen maar met de 4 punten regel wordt het spel niet iets spannender.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 16:17 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Wij gaven eerst juist 4 punten aan kleine steden en juist de laatste paar jaren zijn we veranderd naar 2 punten voor kleine steden. Inderdaad om grotere steden juist te belonen en om 'kruimels' (zo noemen we goedkope punten, zoals een korte weg zonder vijver die ook 2 punten waard is) wat meer te voorkomen. Al is de 'kruimel'-tactiek natuurlijk ook een tactiek.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 18:08 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb ook de oude versie met de 2 punten regel. Sinds de ipad app speel ik met mijn vriendin de 4 punten regel. Hierdoor verandert het spel iets, maar grotere steden zijn sowieso risicovol. Mijn vriendin vind het leuk om me vast te zetten namelijk, heel irritant. De 4 punten regel is beter naar mijn mening als je het spel wat harder speelt.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 19:36 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
In mijn oude versie verdienen boeren nog 4 punten voor elke afgebouwde stad die ze kunnen bevoorraden aan het eind van het spel. De huidige regels kennen slechts 3 punten toe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 20:53 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
pleunie.william schreef:
In mijn oude versie verdienen boeren nog 4 punten voor elke afgebouwde stad die ze kunnen bevoorraden aan het eind van het spel. De huidige regels kennen slechts 3 punten toe.

Klopt, dat was op het NK dit jaar ook nog een discussiepunt voor sommigen. :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 22:58 
kooiker

Berichten: 707
Ja, die 4 punten voor een afgebouwde stad in een weiland hadden wij ook al snel vervangen voor 3 punten want dat voelde meer in evenwicht. Maar de oude 2-puntenregel voor een 2 tegelstadje houden we er lekker in, die vind ik toch meer uitdagender


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2014, 23:11 
Meeple

Berichten: 14
pleunie.william schreef:
In mijn oude versie verdienen boeren nog 4 punten voor elke afgebouwde stad die ze kunnen bevoorraden aan het eind van het spel. De huidige regels kennen slechts 3 punten toe.


Met de uitbreiding "Kooplieden en Bouwmeesters" krijg je een varkentje. Hiermee kan je met 1 wei weer 4 punten verdienen per afgebouwde stad. :crazy:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014, 10:37 
kooiker

Berichten: 707
Haha, om het vooral niet te verwarrend te maken dus :roll: Laten we dan maar lekker spelen op de manier die we zelf het leukst vinden, is iedereen gelukkig :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Carcassonne nieuwe spelregels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®