Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Augsburg 1520?
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 17:27 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Uit de afdeling Evenementen:

Tsaar schreef:
Tenslotte werd ik uitgenodigd plaats te nemen bij een Augsburg-demo, maar hoewel ik het behoorlijk goed deed en een fikse voorsprong op mijn medespelers wist te nemen, kon het me niet echt bekoren. Misschien vond ik de geluksfactor wel wat aan de te grote kant, en het bieden werd niet echt spannend.


Zijn er nog meer mensen die dit hebben gespeeld? Ben eigenlijk behoorlijk benieuwd naar deze nieuwe Alea.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 19:07 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Je moet van bieden houden anders is er niets aan. Aantal ronden (4-7) die je speelt varieert met het aantal mensen die meedoen. Elke ronde moet je kaarten bieden op één persoon van in totaal 5 afgebeelde personen en diegene met het hoogste nummer van de meest geboden kaarten mag twee van de drie gebieden (geld, punten, schuldbewijzen) opwaarderen. Omdat er niet voor iedereen een opwaardeerkaartje aanwezig is mag je deze ook van een medespeler afpakken. Wie op het laatst de meeste punten heeft mag zich winnaar noemen!

Op zich een aardig spel. Weet niet hoe het speelt met 2 personen maar met 4 is het leuk. Komt ook wel wat bluf bij kijken. Bij thuiskomst bleek dat we 2 regels niet goed uitgelegd hebben gekregen. Laat het nu net regels zijn waarvan ik dacht dat dát wel anders kon....
Ik kan het zelf nog met geen ander spel vergelijken want heb zelf ook weinig biedspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 19:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Om nog wat toe te voegen: ik vond het nogal suf om te bieden met een kwantiteit aan kaarten, maar de doorslag in de veiling wordt gegeven door slechts een kaart (met de hoogste waarde). Je bent afhankelijk van het toeval of je enigzins interessante kaarten in je hand krijgt, en of er genoeg van dezelfde kleur tussen zitten.
Wegens tijdgebrek heb ik het spelletje niet helemaal kunnen uitspelen, dus wellicht was het in de laatste fase toch nog interessant geworden, maar eerlijk gezegd vrees ik van niet.
Overigens geen kwaad woord over Michiel die het uitlegde (hoewel nou ook weer niet alles vooraf verteld had hoeven worden) of over de twee medespelers. Het lag aan Augsburg en, vooruit dan, ook aan de tijdsdruk m'n trein te halen :?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 19:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Boes schreef:
Ik kan het zelf nog met geen ander spel vergelijken want heb zelf ook weinig biedspellen.


Funkenschlag!
En het bieden op de electriciteitscentrales heb je helemaal in eigen hand, met als begrenzing natuurlijk de aanwezige liquide middelen :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 19:24 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Augsburg heeft mij verrast. Het spel werd helaas slecht uitgelegd, maar toen alles een beetje in elkaar viel werd het een heel interessant spel....

De veilingen gaan er volgens mij niet om, wie er in kwantiteit de meeste kaartjes heeft. Maar wie het eerste de voor hem interessante kaarten kan bemachtigen.
Bij het "kopen" van handkaarten kun je dan al redelijk bepalen in welke hoek jij gaat zitten.
Het gebruik van de jokers kan dan toch verrassend zijn, wanneer je in kwantiteit biedt... immers durft iemand met hele goede (=hoge) kaarten lang door te gaan en deze te verspelen. Hij heeft er immers veel voor betaald.... En jij krijgt i.i.g. nog 100 gulden.
Daarnaast is het bewaren van goede handkaarten tot de laatste veiling ook heel handig, zeker wanneer je daarmee een betere scoreresultaat krijgt door net dat ene kaartje van een andere speler af te pakken. Of had de speler, die de vorige biedronde won die moeten voorkomen door een bepaalde kaart te nemen?
Daarnaast vond ik het blokkeren van de hardloper wel aardig gevonden. Ok het houdt maar even op, maar hij of zij zal toch goed moeten plannen om voldoende geld te hebben en op de juiste kaart te kunnen bieden om voorbij de 25/45 te komen.

Het zal niet verbazen, dat dit spel hoog op mijn wishlist staat.
En ja... ik heb een zwak voor veiling/biedspellen.. ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2006, 19:29 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Tsaar schreef:
Boes schreef:
Ik kan het zelf nog met geen ander spel vergelijken want heb zelf ook weinig biedspellen.


Funkenschlag!
En het bieden op de electriciteitscentrales heb je helemaal in eigen hand, met als begrenzing natuurlijk de aanwezige liquide middelen :P



Ja al 3 keer de regels gelezen maar nog niet in de gelegenheid geweest om het te spelen (helaas, helaas) Heb gisteren nog demo-video/podcast oid gezien bij Board Games with Scott met hulp van de auteur Friedemann Friese (http://www.boardgameswithscott.com/)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Augsburg 1520?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

Augsburg 1520, alea



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®