Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 13:00 
Rooster Booster

Berichten: 82
Peter Hein schreef:
Maar volgens mij heb je cymrics post niet goed gelezen. In een toernooi-omgeving zal T&D best goed kunnen zijn, omdat je dan je eigen deck mag samenstellen. Als je alleen de goede kaarten uit T&D pakt, zul je best in staat moeten zijn een leuk deckje te maken. Cymric beweert juist dat als je T&D speelt in een normaal spelletje, dus zonder eigen decks, het een zwakke uitbreiding is.


Je citeert exact het enige zinnetje van me dat over het toernooispel gaat. De rest gaat over het basisspel. Je hebt dus mijn bericht niet goed gelezen.

Verder mag je best van alles vinden wat tegen de feiten in gaat. Dat is de onervarenheid. Bij het 1e potje boter kaas en eieren had je ongetwijfeld ook een winnaar, terwijl nu per definitie er geen winnaar uit kan komen.

_________________
* http://www.feuerteufel.nl


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 13:33 
1. Dominion (2008)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Duikertje schreef:
je bedoelt B&H :?:


ik zat denk ik te dromen. Ik bedoelde H&W (Ik snap niet hoe ik erop kom) :oops:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 14:22 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
lol, het lijkt er niet eens op :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 14:43 
8. De Taveernen van de Oude Stad (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik denk dat ik met zoiets als kooplieden en handel in mijn hoofd zat.
Het blijft stom natuurlijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 15:30 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Geeft niet, stommer is om R&H als afkorting te drukken op de R&K set...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 19:23 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Duikertje schreef:
Geeft niet, stommer is om R&H als afkorting te drukken op de R&K set...


Dat zal dan wel een overblijfsel uit Duitsland zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006, 21:45 
Rooster Booster

Berichten: 82
BaSL schreef:
Duikertje schreef:
Geeft niet, stommer is om R&H als afkorting te drukken op de R&K set...


Dat zal dan wel een overblijfsel uit Duitsland zijn.

Klopt. Het is alleen een beetje jammer dat in de 1e uitgave het wel goed kon, maar in de 2e niet meer... Je zou toch denken dat ze gewoon de 1e editie gewoon nog een keer zouden uitgeven, maar het blijft 999games... hun reputatie blijven ze constant bewijzen. Als je denkt dat het niet meer gekker kan dan overtreffen ze zichzelf weer :x

_________________
* http://www.feuerteufel.nl


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006, 08:49 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Tsja schreef:
Verder mag je best van alles vinden wat tegen de feiten in gaat. Dat is de onervarenheid. Bij het 1e potje boter kaas en eieren had je ongetwijfeld ook een winnaar, terwijl nu per definitie er geen winnaar uit kan komen.


Hier moet ik toch tegen in gaan. Toen ik T&D zo'n zes jaar geleden kocht, hadden mijn vriendin en ik er al meer dan 100 potjes op zitten, dus echt onervaren waren en zijn we niet. Ik heb aardig wat geëxperimenteerd met de uitbreiding, maar tegen de tijd dat je je in de positie hebt gemanoeuvreerd die jij beschrijft (die namelijk behoorlijk wat verschillende kaarten vereist) heb je al zo'n achterstand opgebouwd dat je het verder wel kunt vergeten.
Het spijt me voor jou, maar op basis van deze feiten vind ik het een duffe uitbreiding.

Edit: maar ondanks je drammerigheid denk ik dat ik het toch maar weer eens een kans moet geven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006, 22:45 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 61
fretjes4ever schreef:
Als je aan eind van de beurt een ontwikkelingskaart wil ruilen, dan mag je hem onder een stapel leggen en daarvan de bovenste kaart pakken. Maar mag je ook een 'groene' 'gele' of 'rode' kaart onder 1 van de paarse stapels leggen? die liggen niet voor niks apart denk ik. Of mag dit wel?


Dat mag zeker, en is eigenlijk ook de bedoeling. In het begin liggen de T&D kaarten in aparte stapels zodat je ze in het begin makkelijk kunt vinden. Maar gaandeweg het spel is het niet de bedoeling dat je nog steeds weet waar alle paarse kaarten liggen. Bovendien ben je verplicht om de kaart onder een stapel te leggen waar je er ook een vanaf haalt (als je ruilt). Het is dus onvermijdelijk.

cymric schreef:
Ik houd mijn uitbreidingskaarten altijd gescheiden van de rest en vice versa.


Als je met T&D speelt is dat noodzakelijker dan met de andere uitbreidingen. Een heleboel mensen spelen gewoon alles door elkaar heen, omdat ze dat leuker vinden. Je kunt het beste zelf bepalen wat je het leukste vind, en niet zozeer wat 999games aanraadt.

cymric schreef:
fretjes4ever schreef:
en dan nog een vraag. Wat is precies de werking/functie van de kaart 'steen der wijzen' na het lezen van de beschrijvingen komen we hier nog steeds niet uit.
Je krijgt er 2 OP voor. Verder blokkeert deze kaart álle gele kaarten en toverboeken die iets naars kunnen doen met landen, gebouwen, of eenheden. Deze kaart is alleen interessant als je al 9 of 10 OP hebt en wilt dat je tegenstander geen leuke grappen meer zal uithalen. Voor de rest is de kaart waardeloos.


Anders gezegd, er mogen geen Aanvals Actiekaarten en Aanvals Toverboeken meer gespeeld worden. In het uitgebreide basisspel is deze kaart idd minder goed omdat het moeilijk in te schatten is of je nog veel Aanvals Actiekaarten kunt gebruiken; of je die nog nodig hebt. In het toernooispel kun je de Steen neerleggen op het moment dat je (vrijwel) alle Aanvals Actiekaarten hebt gespeeld, en bijv. een Geheim Broedergenootschap hebt mocht je nog Aanvals Actiekaarten over hebben. De OP's die de Steen oplevert, zijn meer waard. 6 toverkracht en 3 goud is zeer voordelig, en in feite maar '4,5 grondstof' per punt, en maar 1 bouwplaats. Veel betere puntengebouwen heb je niet. En je Steen kan ook niet worden vernietigd met een Vuurduivel. Niet zo waardeloos dus als je misschien zou denken.

cymric schreef:
Landverbetering kost je 3 toverkracht waar je maximaal 3 grondstoffen voor terugkrijgt. Magie zal uitsluitend helpen een bepaald type grondstof te vergaren; het levert je nooit méér op. Het is maar de vraag of je je niet-toverende tegenstander kunt stoppen op het moment dat jijzelf voldoende magie in je eigen koninkrijk hebt liggen om offensief te werk te gaan---en aangezien die magie vrijwel geen OP (of, nog veel gemener, molens!) oplevert, kun je je met recht afvragen of dat een zinnige investering is geweest.


Landbetovering kost dan wel 3 toverkracht, maar indien je er een land van 3 grondstoffen mee afpakt, en dat inruilt voor een eigen land met 0 grondstoffen haal je er toch voordeel uit. Jij hebt dan wel geen winst gemaakt (1 grondstof = 1 toverkracht), maar je tegenstander wél 3 grondstoffen verlies. En daar gaat het ook om.

Peter Hein schreef:
In een toernooi-omgeving zal T&D best goed kunnen zijn, omdat je dan je eigen deck mag samenstellen. Als je alleen de goede kaarten uit T&D pakt, zul je best in staat moeten zijn een leuk deckje te maken.


Als in het uitgebreide basisspel jij alleen er voor kiest om de T&D kaarten te gebruiken, heb je zeker Het Magische Oog en ben je er ook redelijk zeker van dat je de goede kaarten kunt krijgen. Zeker als je de T&D-stapels apart houdt. Je hebt geen last van je tegenstander, en dat biedt echt wel kansen.

Peter Hein schreef:
Cymric beweert juist dat als je T&D speelt in een normaal spelletje, dus zonder eigen decks, het een zwakke uitbreiding is.


Waarom? Je kunt het prima combineren met de kaarten uit het basisspel, en zo zitten er in iedere set wel zwakke kaarten. In T&D niet meer dan in andere (T&D bevat ook wel meer kaarten).

Peter Hein schreef:
T&D bestaat namelijk voor 90% uit complete bagger die geen molens of punten opleveren, alleen 'leuke dingen'. Als je dus niet met een eigen deck werkt, maar allebei met hetzelfde basisspel plus T&D speelt (en eventueel andere uitbreidingen) kost het veel te veel tijd om de goede kaarten uit T&D te verkrijgen, al was het maar omdat je eerst minstens een tovenaar te pakken moet krijgen.


90% is zéér overdreven. Natuurlijk moet je T&D combineren met andere dingen, en zo toch die molens en die punten te verkrijgen. En zoveel tijd kost het écht ook weer niet om een citadel en tovenaar te bouwen. Je moet gewoon het bouwen van dorpen niet te veel vergeten, en dan komt het wel goed. Als je tot 13 OP gaat dan bevat het spel genoeg overwinningspunten om beide tot dat aantal te komen.

Peter Hein schreef:
als je het kaartspel 'gewoon' speelt, en dus niet met een eigen deck, is T&D een zwakke uitbreiding en zal de speler die zich daar op richt altijd verliezen van de speler die dat niet doet.


Dus je kunt volgens jou beter vermijden dat je met T&D speelt in het uitgebreide basisspel, omdat anders beide spelers er toch niet mee zullen spelen? T&D is niet zwakker (en ik heb ook genoeg potjes gespeeld om het te weten), en daarom zal er altijd ook minstens 1 speler wél mee spelen. Vaak zelfs twee, omdat het spel dan leuker wordt (en daar doe je het ook voor).

Peter Hein schreef:
Ik heb aardig wat geëxperimenteerd met de uitbreiding, maar tegen de tijd dat je je in de positie hebt gemanoeuvreerd die jij beschrijft (die namelijk behoorlijk wat verschillende kaarten vereist) heb je al zo'n achterstand opgebouwd dat je het verder wel kunt vergeten. Het spijt me voor jou, maar op basis van deze feiten vind ik het een duffe uitbreiding.


Misschien speelde jij het niet zo efficiënt als zou kunnen. Als je niet te kwistig met toverkracht omspringt, en niet vergeet om ook uit te breiden, kun je nooit ver achter komen. Een beetje geluk met kaarten trekken en je gaat gelijk op of je staat voor. Je kunt tegen het einde van het spel een heleboel dingen beheersen, en door dat op de juiste manier te doen kun je winnen. En het is zeker geen duffe uitbreiding, want hij is juist bijzonder in vergelijking met de andere uitbreidingen.

Als je niet overtuigd bent, dan kun er nog altijd voor kiezen T&D in het uitgebreide basisspel aantrekkelijker te maken. Ofwel je doet alsof Reform 2003 niet bestaat en speelt gewoon met de oude regels. Je kunt ook met een aantal kaarten van andere sets erbij spelen. Dan kun je denken aan Tolhuizen, Piratenvloten (voor het goed), Paleis (leuke combinatie met Wiel des Tijds), Landvoogd (goed i.c.m. Tijdsprong) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Volop mogelijkheden, en dan hoef je dus niet met complete sets te spelen. Ook bij T&D kun je de minder sterke kaarten eruit halen, zodat je die tenminste niet meer hoeft tegen te komen in de stapels.

Ik geloof zelfs dat T&D in het uitgebreide basisspel sterker kan zijn dan in het toernooi (omdat in het toernooi je tegenstander een sterk deck kan bouwen, dat sterker is dan jouw deck).

_________________
"Er is niets beter dan zoeken, als je iets wilt vinden. Gewoonlijk vind je wel iets als je zoekt, hoewel het niet altijd precies dátgene is wat je wilt hebben."


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006, 11:28 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Gretz, hartelijk dank voor je uitvoerige analyse van T&D. Daar heb ik tenminste wat aan.

Het 'probleem' met T&D in het basisspel is denk ik dat je er echt in moet investeren om het goed te kunnen gebruiken. Een beetje de leuke kaarten er uit pikken, zoals bij de andere uitbreidingen, is niet haalbaar omdat je eerst je toverpuntproductie middels een Citadel en een of twee tovenaars moet opbouwen.

Het lijkt er op dat je de uitbreiding goed moet kennen om er goed mee te kunnen spelen, wat bij de andere uitbreidingen veel minder het geval is. Toen ik T&D kocht zaten mijn vriendin en ik zo goed in het basisspel en de andere uitbreidingen (vooral die uit de Turnierset, later uitgebracht als W&V en R&H geloof ik), dat we precies wisten wat daarvan de goede kaarten en slimme combinaties waren. Als je dan ineens probeert je te richten op een totaal ander concept begeef je je op onbekend terrein en moet je noodgedwongen je oude bekende speelwijze achterlaten. Het is dan denk ik niet verrassend dat de speler die iets onbekends probeert een achterstand heeft op de speler die dat niet doet en voor de vertrouwde bewezen strategieën gaat.

Als je daaraan toevoegt dat ik de experimentele speler was en mijn vriendin sowieso 70% van onze potjes wint kun je nagaan dat mijn kansen met T&D niet geweldig waren. Na een stuk of tien potjes heb ik het opgegeven en laten we T&D gewoon achterwege, het komt niet eens meer uit de doos. Sindsdien slaag ik er ook af en toe weer in om te winnen. :D

Misschien moet ik het toch maar weer eens proberen. Het is nog steeds mijn favoriete 2-p spel, maar door de speelduur en intensiviteit spelen we het helaas nauwelijks meer (Jambo is een uitstekend surrogaat).

Nog een vraag: maakt het voor het nut van T&D veel uit of je het alleen in combinatie met de basisset speelt of ook met (alle) andere uitbreidingen erbij?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006, 13:00 
Rooster Booster

Berichten: 82
Peter Hein schreef:
Het 'probleem' met T&D in het basisspel is denk ik dat je er echt in moet investeren om het goed te kunnen gebruiken. Een beetje de leuke kaarten er uit pikken, zoals bij de andere uitbreidingen, is niet haalbaar omdat je eerst je toverpuntproductie middels een Citadel en een of twee tovenaars moet opbouwen.

Je begint al met 1 erts, 1 goud en 1 graan. Het maken van een citadel is dus meteen in het begin van het spel redelijk eenvoudig. Je hoeft er nog maar 1 erts en 1 goud bij te hebben.

Bij het begin van het spel moet je 3 handkaarten pakken, dan kies je een toverstapel. Dan heb je eigenlijk 100% zeker al een tovenaar, en met een beetje mazzel zit het magische oog er ook in. Het meest handige is 2 tovenaars en het oog.

Na het bouwen van de citadel leg je het oog neer (gratis). Vanaf nu ga je weer normaal spelen. De kosten voor een tovenaar krijg je vanzelf wel bij elkaar. Omdat een bezette citadel 1 punt extra is, kan je vaak als 2e het 3e punt maken, of kan je met reform ook vaak het 7e punt krijgen. Dan voer je direct het oog uit (een tovenaar begint al met 2 magie), en pak je een spion/handelaar (liefst spion), om meteen lekker tegen te kunnen werken. enz enz enz....

_________________
* http://www.feuerteufel.nl


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2006, 14:12 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 61
Peter Hein schreef:
Nog een vraag: maakt het voor het nut van T&D veel uit of je het alleen in combinatie met de basisset speelt of ook met (alle) andere uitbreidingen erbij?

Het voordeel van T&D is dan dat je snel kunt gaan toveren. Als je voor de Universiteit of voor het Raadhuis wilt gaan, dan heb je eerst een stad nodig en ook nog een duur gebouw. Dat heb je pas liggen later in het spel. En hoe meer uitbreidingssets, hoe meer kaarten en hoe meer stapels, en dan is Het Magische Oog nóg beter. Maar toveren gebruiken voor een andere strategie kan altijd goed uitpakken bij het basisspel.

Als ik met veel uitbreidingen speel gooi ik altijd alles door elkaar. Dan bepaalt de stapel waaruit je je startkaarten moet zoeken min of meer je strategie. En dan ga ik tot heel veel punten, en dan gebruik je T&D alleen nog later in het spel, om bijv. het punt voor het citadel.

In de andere uitbreidingssets zitten een aantal kaarten die van pas kunnen komen i.c.m. met T&D, zoals de Toverbond (B&H), Tolhuis (R&K), Goudsmid (H&W). Maar in die andere uitbreidingssets zitten ook een heleboel kaarten die het de niet-tovenaar makkelijker maken om een duidelijke en effectieve strategie te volgen. Dus het valt moeilijk te zeggen of het veel uitmaakt.

_________________
"Er is niets beter dan zoeken, als je iets wilt vinden. Gewoonlijk vind je wel iets als je zoekt, hoewel het niet altijd precies dátgene is wat je wilt hebben."


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2006, 23:52 
Rooster Booster

Berichten: 82
Toverbond doet niet mee in het basisspel ;)

_________________
* http://www.feuerteufel.nl


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006, 22:40 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 61
In de deckdatabase
staat het volgende: "In het Uitgebreid Basisspel dient de Toverbond slechts in het spel te worden gebruikt indien de uitbreiding Tovenaars & Draken tevens in het spel aanwezig is."

Je hoeft uiteraard niet met de Toverbond te spelen, maar het maakt het gevecht er denk ik wel leuker op. Maar om eerlijk te zijn heb ik de Toverbonden ook nog nooit in het basisspel gebruikt, en in het toernooispel zelden.

_________________
"Er is niets beter dan zoeken, als je iets wilt vinden. Gewoonlijk vind je wel iets als je zoekt, hoewel het niet altijd precies dátgene is wat je wilt hebben."


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 apr 2006, 16:05 
Rooster Booster

Berichten: 82
In de handleiding staat: "De Toverbond-kaarten worden bij een "Uitgebreid basisspel" uit het spel genomen. Deze kaarten zijn slechts bedoeld voor spelers die het toernooispel met kaarten uit de themaset "Tovenaars & Draken" willen spelen."

_________________
* http://www.feuerteufel.nl


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - tovernaars en draken van kaartspel kolonisten  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan Kaartspel: Tovenaars en Draken



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®