Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: reef encounter
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 08:44 
9. Clever hoch Drei: Challenge I (2021)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
:?: :?: Als ik een recensie wil lezen van dit spel (in het nederlands), moet ik goed zoeken. Via spellink.nl vind ik er in ieder geval niet 1.
Hoe komt dat? Het spel is toch een half jaar terug al verschenen?
Is dit spel te weinig de moeite waard?....... :?: :?:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 08:46 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
http://www.gamepack.nl/gamepack/rec-reef1.html

Dit is er in ieder geval één! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 12:30 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Meer een beschrijving dan een recensie, maar wel leuk dat het met de eerste editie is gebeurd: de tweede (die je nu koopt---de eerste kost een vermogen) is veel donkerder en koraalriffiger van kleur. Het is overigens wel een goede beschrijving!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 13:25 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Ik begrijp er niets van dat Reef Encounter niet gerecenseerd is/wordt, en als ik niet persoonlijk gelieerd zou zijn aan dit spel dan had ik er allang een recensie over geschreven op mijn hobby-site. Persoonlijk is dit spel mijn lieveling binnen het Quined/White Goblin spectrum -meer nog dan Caylus-, omdat het een sterk strategisch spel is met mooie materialen, uitstekend speelbaar met alle opgegeven speleraantallen (2,3 of 4 spelers). Als er enige vergelijking zou moeten worden gemaakt met een ander spel, dan zou ik zeggen Eufraat en Tigris (eveneens één van mijn favoriete spellen). Maar waar men aan het eind van de beurt bij Eufraat en Tigris een nieuwe voorraad legtegels blind moet pakken uit de zak, heeft men bij Reef Encounter de keuze uit een etalage van nieuwe tegels -de open zee-. Hierdoor is de faktor "geluk" in dit spel slechts heel weinig aanwezig, en is men dus overgeleverd aan de eigen hersenspinsels.
Enkele recensie uit het buitenland:
http://www.thedicetower.com/reviews/reefencounter.htm
http://www.rpg.net/reviews/archive/11/11989.phtml
http://www.funagain.com/control/product/~product_id=015479
http://www.hall9000.de/rezi.pl?spiel=reef_encounter
http://www.trictrac.net/index.php3?id=jeux&rub=detail&inf=detail&jeu=5167

Nota bene dat het enige verschil tussen de eerste en de tweede editie de graphics is.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 14:39 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
cymric schreef:
Meer een beschrijving dan een recensie, maar wel leuk dat het met de eerste editie is gebeurd: de tweede (die je nu koopt---de eerste kost een vermogen) is veel donkerder en koraalriffiger van kleur. Het is overigens wel een goede beschrijving!


Daar heb je wel gelijk in, maar het is volgens mij het enige dat beschikbaar is in het Nederlands! :(

Citaat:
Het leukste element van het spel is de geïntroduceerde rangorde van de koralen


Bovenstaande uitspraak zorgde ervoor dat ik het nog net als recensie kwalificeer, maar je hebt gelijk! :D

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 16:40 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
francobollus schreef:
Ik begrijp er niets van dat Reef Encounter niet gerecenseerd is/wordt (...)


Jammer ja, en ook over Siena had ik graag meer gelezen. Ik vind het een van de mooiste spellen die ik ken, maar op het SpSp kwam ik niet aan de beurt, in de winkel heb ik het nog nooit zien liggen en informatie is schaars.
Ondertussen schaft de lokale spellenboer eindelijk een setje Caylus aan, daar was gelukkig erg veel over te doen in de publieke kanalen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 17:55 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Punt is dat Caylus na publikatie vrijwel elk ander spel heeft overvleugeld---of dat nou terecht is of niet. Het creëerde een hoop buzz waardoor de rest eigenlijk een beetje is vergeten. Het feit dat de eerste oplage razendsnel uitverkocht was en de tweede zeker in de VS lang op zich liet wachten, maakte velen héél ongeduldig. En je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Bovendien is Reef Encounter een moeilijk spel, omdat je veel minder snel in de gaten hebt wat nou slimme truuks zijn en hoe je effectief met je garnalen en poliepen om moet gaan. (Dit in tegenstelling tot het veel statischere Caylus dat een keer of 20 hetzelfde langzaam-veranderende riedeltje afwerkt.) Desondanks vind ik dat er nog best een redelijke portie geluk inzit, omdat het aanbod poliepen dat je ter aanvulling trekt toch willekeurig gebeurt. Je mag nu kiezen uit 5 verschillende sets die redelijk snel variëren---en omdat je in tegenstelling tot het door Frank aangehaalde Eufraat & Tigris niet mag ruilen, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Alhoewel je niet echt hoort te vertrouwen op die getrokken poliepen, overkomt het mij vaak genoeg dat ik even niet verder kan omdat ik de juiste kleur niet heb.

Het zal wel koudwatervrees zijn. Letterlijk :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 18:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
francobollus schreef:
Ik begrijp er niets van dat Reef Encounter niet gerecenseerd is/wordt,.....


1) Je was waarschijnlijk al een liefhebber van het spel voordat Quined in de database van de Kamer van Koophandel zat. Schrijf die recensie gewoon met de liefhebberspet op.

2) Reef Encounter is een van de spellen die ik ook maar weer eens op de ?to do list? zal zetten. Om de een of andere reden is dit spel aan de aandacht ontsnapt, maar dit laat zich gelukkig herstellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 19:49 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Een kort verslag van een spellensessie waarin we het spel gespeeld hebben kun je vinden op
http://www.spelmagazijn.nl/nl/versl140.html
Daarna is het er niet meer van gekomen. Voor een spel als Reef Encounter is dat voor te weinig om een spelbeschrijving met oordeel over te kunnen maken. Zodra ik het spel nog enkele malen gespeeld heb, komt het vast wel een keer in Spelmagazijn.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006, 23:42 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Inderdaad, patat en pizza kun je tijdens Reef Encounter niet echt goed gebruiken. Al het bloed stroomt dan uit je hersenen naar de spijsvertering weg :-).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006, 13:59 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
Je was waarschijnlijk al een liefhebber van het spel voordat Quined in de database van de Kamer van Koophandel zat. Schrijf die recensie gewoon met de liefhebberspet op.

Je hebt gelijk, zo is het inderdaad gegaan. Misschien moet ik, omwille van het oogpunt informatievoorziening, maar een recensie maken. Ik zal er wel bijschrijven dat die recensie dan op uitdrukkelijk verzoek van gerenommeerd spelrecensent Erwin Broens is verschenen ;)
Nee, zonder gekheid, ik laat het liever aan de onbevooroordeelden over.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006, 15:03 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 187
Woonplaats: Amsterdam
Afgelopen oktober heb ik Reef Encounter op Essen gespeeld. Na een spel met een zeer belabberde regeluitleg van een Italiaan met zijn arm in het gips (pas aan het eind van het spel kregen we te horen dat de dominantie van de poliepen invloed heeft op de eindscore) kwam ik tot de conclusie dat het een ingenieus spel is, waarbij alle spelelementen op elkaar inhaken.
Desondanks heb ik het toch niet gekocht en de belangrijkste reden is dat ik al genoeg spellen in die categorie (90 minuten, redelijk ingewikkeld) bezit die stof aan het vangen zijn.
Ik heb me dan ook voorgenomen me iets meer te richten op de 2-persoons, kortere en eenvoudigere spellen. Neemt niet weg dat ik dit spel aan kan raden (voor zover ik dat kan na 1 spel).


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - reef encounter  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

QWG Games, Reef Encounter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®