Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Codenames regels
BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2016, 23:10 
Joker

Berichten: 9
We hebben net het spel Codenames met 2 personen gespeeld. Tijdens het spelen kwamen wat vragen op die ik niet zo snel uit de regels kon halen.

Vraag 1
Stel ik zeg Amerika 2. Ik bluf omdat er maar 1 is waar Amerika mee te maken heeft, mag dit.

Vraag 2
Moet bij het geven van de hint altijd de kleur van de tegenstander er in zittten of mag ik ook bluffen


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2016, 23:50 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ik kan fout zijn, maar speel je met 2 niet coöperatief?

M.a.w. er is geen tegenstander (behalve 'het spel' dat na elke zet van jullie een kaartje legt van haar kleur).

In dat opzicht is het wat gek dat je je medespeler misleidt wat tevens een antwoord is op je beide vragen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 01:07 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Kevin schreef:
Ik kan fout zijn, maar speel je met 2 niet coöperatief?

M.a.w. er is geen tegenstander (behalve 'het spel' dat na elke zet van jullie een kaartje legt van haar kleur).

In dat opzicht is het wat gek dat je je medespeler misleidt wat tevens een antwoord is op je beide vragen.


Klopt met 2 spelers is het coöperatief, dan hoor je elkaar te helpen om in zo min mogelijke beurten het spel te winnen


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 01:49 
Joker

Berichten: 9
Snap ik het dan verkeerd.

Ik moet bij de twee spelers variant toch ook mijn sleutelkaartje apart houden en de tegenstander in zo min mogelijk beurten laten winnen.

Er kan er maar 1 de winnaar zijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 09:02 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1487
Woonplaats: Beverwijk
rayadam schreef:
Vraag 1
Stel ik zeg Amerika 2. Ik bluf omdat er maar 1 is waar Amerika mee te maken heeft, mag dit.
Nee, dat mag niet (net als in het gewone spel).

Vraag 2
Moet bij het geven van de hint altijd de kleur van de tegenstander er in zittten of mag ik ook bluffen
Ik snap je vraag denk ik niet. Kun je 'm beter uitleggen?
De hints die je geeft gaan altijd over jullie eigen kleur. Voor de "tegenstander" geef je nooit hints, maar dek je na elke beurt (hint) een woord af (in de kleur van de tegenstander).



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 09:03 
Party Animal

Berichten: 473
Woonplaats: Heiloo
Volgens mij speel je alleen voor de kleur die begint, dat is jouw team.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 10:31 
Joker

Berichten: 9
Dank voor jullie hulp.

Ik heb gedacht dat je tegen elkaar moet spelen, maar uit jullie verhaal blijkt dus dat je met elkaar speelt. Ik heb diverse YouTube filmpjes gekeken waarin het tegen elkaar spelen dus echt wel naar voren komt. Wordt soms duidelijk gezegt "ik heb gewonnen"

Mijn 2de vraag was: Ik moet een hint bedenken en aantal roepen daarbij. Heb twee voorbeelden.

Voorbeeld 1 mijn maat SPEELT MET ROOD: de kaartjes op tafel zijn: tombe, egypte en koning. Ik kies voor de hint Pyramide 3, maar al deze kaartjes zijn blauw, wat dan !.

Voorbeeld 2: mijn maat SPEELT MET ROOD: de kaartjes op de tafel zijn: tombe, egypte en koning. Ik kies voor de hint Pyramide 3, maar tombe en egypte zijn blauw en koning is rood. Stel hij raad eerst de blauwe.

Uiteindelijk hebben ze alle drie met Pyramide te maken alleen verschillende kleuren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 10:49 
Party Animal

Berichten: 473
Woonplaats: Heiloo
voorbeeld 1 en 2: geef geen aanwijzing waardoor er fout geraden kan worden!
Voorbeeld 1 is simpel: wat je maat ook zegt, alles is fout. Niet doen dus.
Voorbeeld 2: wanneer er eerst een blauwe geraden wordt, is de beurt meteen voorbij. Ook niet doen dus.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 11:01 
Professor Pimpel

Berichten: 211
Woonplaats: Weert, Nederland
Uit de regels:
Als je met z’n tweeën wil spelen dan kun je in hetzelfde team plaatsnemen tegenover elkaar. Deze variant kan je ook met meerdere spelers spelen als je bijvoorbeeld niet graag tegen iemand wil spelen, maar juist voor een hele goede score wil gaan.
De voorbereiding van het spel is hetzelfde als in het standaard spel. Eén speler is het hoofd van de geheime dienst en de andere(n) zijn de geheim agent(en). Het andere team heeft geen spelers, maar je hebt wel nog steeds hun kaarten nodig.
De kleur van je team wordt bepaald door de kleur die aangeeft welk team moet starten volgens de sleutel.
Speel je beurten net zoals in het standaard spel, het enige verschil is dat je nu alleen je best moet doen om vijandelijke spionnen en de huurmoordenaar te vermijden.
Het hoofd van de geheime dienst simuleert het andere team door elke keer als zij aan de beurt zijn een woord van dat team af te dekken. Hij mag zelf kiezen welk woord
afgedekt wordt, dus daar zit ook een stukje strategie in.
Als je contact maakt met de huurmoordenaar is het spel direct afgelopen. Je scoort dan geen punten. Als je alle kaarten van jouw team hebt afgedekt, winnen jullie het spel. Je score wordt bepaald door het aantal spionnen dat nog over is in de stapel van je fictieve tegenstander.
Tip: Je score wordt dus bepaald door hoeveel beurten je nodig hebt gehad, maar ook door eventueel fout aangewezen woorden op het speelveld.



Misschien dat er nog een andere versie is, maar niet in de officiele regels in ieder geval. Heb je een link naar een van de filmpjes die je gezien hebt?

Samengevat:
Als je met z'n tweeen speelt win je samen of verlies je samen.
De ene speler geeft alleen hints, de ander raadt alleen.
Doel van het spel met z'n tweetjes is om in zo min mogelijk beurten alle kaartjes van jullie kleur te vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 16:18 
Joker

Berichten: 9
De link is https://youtu.be/INq0Du7-8oY

Wat maakt het dan leuk om dit spel met zijn tweeen te spelen ? Alle hints die een van twee zeggen zijn in het voordeel, dus hoe eerder je alles van 1 kleur hebt openliggen des te beter.

Met twee spelers zit er dus geen strijdgevoel, alleen bij teams.

Het filmpje doet anders lijken


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 16:47 
Party Animal

Berichten: 473
Woonplaats: Heiloo
De strijd zit in je score: hoe minder beurten, hoe beter.
Dit staat ook in de regels, je score krijgt een waardering.

Je wilt het dus zo goed en snel mogelijk doen, de volgende keer kunnen jullie proberen een betere score neer te zetten.

Maar het is en blijft een partyspel, het leukst met minimaal 4 (en liefst 6) personen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 17:45 
Joker

Berichten: 9
Tip: Je score wordt dus bepaald door hoeveel beurten je nodig hebt gehad, maar ook door eventueel fout aangewezen woorden op het speelveld.

Voorbeeld van puntentelling is

Ronde 1: de kaartjes op tafel zijn: tombe, egypte en koning. hint Pyramide 3, alle drie worden ze geraden, is dat dan 3 punten

Ronde 2: de kaartjes op tafel zijn: vrijheidsbeeld, empire state building, president. Hint Amerika 3, er worden er twee geraden, 2 punten (die derde die niet geraden is blijft dan over voor een extra beurt in ronde 3)

Ronde 3: in deze ronde wordt de eerste goed geraden en dan een witte vlak gekozen, dus 1 punt

En door tot dat alle 8 of 9 kleuren van rood en blauw op zijn.

Snap ik het goed zo.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 17:58 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Nee, je begrijpt het verkeerd.
Hier zijn de spelregels: http://czechgames.com/files/rules/coden ... les-nl.pdf
Zie pagina 8 voor uitleg hoe het met 2 spelers gespeeld dient te worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Codenames regels
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2016, 23:10 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Stel jullie zijn team rood:
Dan probeer je de 9 rode spionnen (dit is: woorden) aan te duiden volgens de basisregels van het spel.
Speler A geeft de tip, speler B duidt de woorden een voor een aan.
Bijvoorbeeld tombe, egypte en koning bij de hint piramide, 3. Als je speler B past, eindigt de beurt.
Speler A legt nu een blauw woord toe (als het ware alsof het blauwe tegenstanderteam er 1 raadt). Speler A kiest welk woord.
Dan begint beurt 2. Speler A geeft weer een tip. Speler B probeert de juiste woorden aan te duiden.
Het spel eindigt als jullie alle 9 rode woorden hebben aangeduid.
De score wordt bepaald door het aantal dichtgelegde blauwe woorden (d.i. met andere woorden jullie aantal beurten + de fout aangeduide blauwe woorden [speler B duidde bijvoorbeeld'driehoek' aan bij de eerdere piramidetip en driehoek was een blauw woord]).

Lees de regels nog eens op je gemak grondig door, dan kom je er wel uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Codenames regels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Codenames, Vlaada Chvátil, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®