Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





72 berichten | Pagina 4 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011, 21:44 
5. Stone Age (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Laatst heb ik dit spel gespeeld of nou jah een poging gewaagd. Verliep wat traag doordat we niet alle regels echt bestudeerd hadden van te voren en als je dit onder het spel wilt doen..
Ik snap iets niet aan het spel dus vandaar deze vraag:

Om te schieten met kanonnen moet je gooien met een aantal dobbelstenen. Stel dat je kapitein een zeemanschap van 2 heeft dan mag je gooien met twee dobbelstenen. Als ik win mag ik schieten met al mijn kanonnen.. maar ik heb 3 kanonnen.. Hier ontstaat mijn verwarring.. (denk ik) want de treffers worden bepaald door mijn worp. Maar ik heb maar met 2 dobbelstenen gegooid.. Wat raakt mijn derde kanon dan? En hoe zit het met een schip met 5 kanonnen, ik zie geen kaarten met een zeemanschap van 5?? Ik heb vast ergens overheen gelezen of iets verkeerd begrepen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011, 22:20 
1. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Hmz als ik de achterkant lees van de spelregels "voorbeeld van een gevecht" en daar maak ik op dat je na het gooien van de dobbelstenen om zeemansschap nog een keer gooit met het aantal dobbelstenen gelijk aan de gegooide succes worpen.. Dat zou veel uitleggen :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011, 23:25 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Voorbeeld: beide spelers schieten. Jan heeft een zeemanschap van 2, piet 3. Jan gooit een doodskop en een 2. Piet 2 doodskoppen en een 1.

Piet wint het gevecht op zeemanschap. Hij pakt evenveel dobbelstenen als kanonnen. Hij pakt dus bijvoorbeeld 5 dobbelstenen en gooit. De waardes die hij gooit, bepalen de schade. Doodskoppen mag de andere speler zelf bepalen waar de schade komt. Tenzij piet een kettingkogel of kartet gebruikt.

Jan heeft het gevecht om zeemanschap verloren. Hij mag echter wel schieten. Hij mag enkel maar schieten met het aantal doodskoppen, met een maximum van het aantal kanonnen. Hij had 1 doodskop gegooid in het gevecht om zeemanschap. Hij gooit dus 1 dobbelsteen ongeacht het aantal kanonnen. Tenzij hij geen kanonnen heeft.

Dus: gooi altijd eerst om zeemanschap. Bepaal wie er gewonnen heeft en doe vervolgens de actie:
- schieten: gooien met het aantal kanonnen.
- vluchten: geslaagd als de ander geen doodskoppen heeft.
- aan boord: klaar. Samen dobbelen om leiderschap, gevecht tussen de bemanning.

Voor de verliezer geldt altijd nog:
- schieten. Gooien met het aantal doodskoppen dat je had, met een maximum van je kanonnen.
- vluchten: niets
Aan boord: niets

Is het zo duidelijk? :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011, 23:49 
6. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Yes! Bedankt Peter! Vond het al zo vreemd toen we t spel aant spelen waren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2011, 23:29 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Vanavond dit spel bij Tjoek gespeeld, ik wist dat hij enthousiast was maar zelf had ik niet hele hoge verwachtingen maar WAUW wat een mooi een cool spel, er zitten zoveel methodes in om te winnen. Hebbe hebbe hebbe is nu het gevoel :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2011, 09:24 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Hoop dit spel te kunnen spelen op de Ducosim beurs ben erg benieuwd!!

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 03:25 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
vraagje, er staat in de spelregels dat je niet meer dan 5 premies van 1 natie kunt hebben, maar betekent dit dat je als je op de 5 premies van een natie zit je die schepen niet meer aan kunt vallen, of gewoon dat je er niet meer premies bij krijgt.

Wij speelde vanavond het laatste omdat ik niet specifiek zag staan dat je erna niet meer zou mogen aanvallen, maar we twijfelde toch wel heel erg..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 13:06 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
missiloon schreef:
vraagje, er staat in de spelregels dat je niet meer dan 5 premies van 1 natie kunt hebben, maar betekent dit dat je als je op de 5 premies van een natie zit je die schepen niet meer aan kunt vallen, of gewoon dat je er niet meer premies bij krijgt.

Wij speelde vanavond het laatste omdat ik niet specifiek zag staan dat je erna niet meer zou mogen aanvallen, maar we twijfelde toch wel heel erg..


Je mag wel nog aanvallen, je kunt gewoon niet meer dan 5 premies per land. je bent dan al hun meest gezochte piraat.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:01 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
JeVo schreef:
missiloon schreef:
vraagje, er staat in de spelregels dat je niet meer dan 5 premies van 1 natie kunt hebben, maar betekent dit dat je als je op de 5 premies van een natie zit je die schepen niet meer aan kunt vallen, of gewoon dat je er niet meer premies bij krijgt.

Wij speelde vanavond het laatste omdat ik niet specifiek zag staan dat je erna niet meer zou mogen aanvallen, maar we twijfelde toch wel heel erg..


Je mag wel nog aanvallen, je kunt gewoon niet meer dan 5 premies per land. je bent dan al hun meest gezochte piraat.


Mooi dan hebben wij het goed gespeeld :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 00:20 
Condottiƫrre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Vrijdagavond hebben wij ons ook eens gewaagd aan een potje Piraten en Kooplui. We hebben het echter ook vroegtijdig gestaakt (was na een dikke twee uur) omdat we de regels echt nog niet voldoende onder de knie hadden.

Nu had ik een vraagje over de missies. Een missie moet je altijd claimen in de haven waar het kaartje zich bevindt. Als je er in slaagt een missie te claimen dan mag je het kaartje bij jou nemen en op je spelersbordje leggen. Als later tijdens het spel de missie probeert uit te voeren maar dat mislukt, blijft het kaartje dan op je spelersbord liggen? Kan je dan later nog eens opnieuw proberen om die missie uit te voeren? Is voor mij niet zo duidelijk.

En dan merkte ik nog iets anders op. Ik weet niet of er nog zijn zoals in mijn geval maar mijn vracht kaarten hebben op de achterkant een nederlandstalige opdruk (vracht). De andere kant echter, de kant van de handelswaren dus zijn ze allemaal met een franstalige opdruk. Zijn er nog mensen die dit 'foutje' hebben?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 09:23 
10. KLASK 4 (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Als ik het me goed kan herinneren is de missie die mislukt is ook echt klaar, geen herkansing.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 11:43 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Dat van die missies is een goede vraag, er staat niets over in de nederlandse handleiding... dus dacht ik ik pak de engelse van z-man" maar daar staat ook niet over. voor mijn gevoel blijft de kaart tot je hem volbrecht want er vlak naast in de handleiding bij missies wordt wel duidelijk gemaakt dat als het mislukt de rumor vals is. En bij rumors vind ik dat ook passend, bij missies zou ik het thematisch ook logisch vinden als je meerdere kansen hebt.

Wat jij hebt met je vrachtkaarten heb ik niet, bij mij heten de goederen bv gewoon "suiker of bv "ontsnapt " Wat raar dat bij jou de kaartjes in het frans zijn!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 14:25 
Condottiƫrre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
missiloon schreef:
Wat jij hebt met je vrachtkaarten heb ik niet, bij mij heten de goederen bv gewoon "suiker of bv "ontsnapt " Wat raar dat bij jou de kaartjes in het frans zijn!


Ja vreemd he. Ik ga dit toch even melden aan White Goblin.

Wat de missies betreft zou ik het eerder spelen dat je geen herkansing hebt zoals Jorrit zegt. Maar het is inderdaad vervelend dat het niet expliciet in de regels staat. Iemand anders hierover duidelijkheid?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 23:23 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
missiloon schreef:
[...]En bij rumors vind ik dat ook passend, bij missies zou ik het thematisch ook logisch vinden als je meerdere kansen hebt. [...]


Een missie die faalt, is mislukt. Jammer, maar helaas, afleggen die kaart en later een andere oppikken die beter aansluit bij de stats van je kapitein.

Ik zal de regels er even bij moeten zoeken, daar kom ik op terug.

JeVo

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011, 14:15 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
JeVo schreef:
missiloon schreef:
[...]En bij rumors vind ik dat ook passend, bij missies zou ik het thematisch ook logisch vinden als je meerdere kansen hebt. [...]


Een missie die faalt, is mislukt. Jammer, maar helaas, afleggen die kaart en later een andere oppikken die beter aansluit bij de stats van je kapitein.

Ik zal de regels er even bij moeten zoeken, daar kom ik op terug.

JeVo


De quote komt uit deze discussie:
http://boardgamegeek.com/article/5978192#5978192

sedjtroll wrote:
1. The rules say what happens when you fail to CLAIM a mission card - it sticks around unless it says otherwise... I don't see where it says what to do if you fail the mission itself though. I can see arguments for discarding it and for keeping it in hand.


Dougmysticeye wrote:
I have not read all the mission cards so some of them might counter the rule but generally if you fail the mission you discard it.


Christian (designer): Correct

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
72 berichten | Pagina 4 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Piraten en kooplui  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

Piraten & Kooplui



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®