Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011, 10:56 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Jorrit schreef:
Edit: ik bedoel alle workerplacementspellen indelen op moeilijkheidsgraad, niet de paar die ik heb.. (ow en valt carcassonne eigenlijk onder de wpspellen? :think: )

Dat is natuurlijk wel een beetje de vraag, he? Wat is een werkverschaffingsspel dan precies? Het genre schurkt gevaarlijk dicht tegen de meerderhedenspellen aan, en soms kan ik geen enkel onderscheid ontdekken, met name als het spel meerdere spelers toestaat op één actie / gebied in te zetten. Ik kan zelfs nog wel een case maken om actiepunten en werkverschaffing onder één noemer te vegen: elke pion die je inzet kost 1 AP, en je krijgt aan het begin van je beurt x AP om mee te rommelen. x kan op verschillende manieren variëren, maar om daar nu een fundamenteel verschil in te herkennen...

Persoonlijke mening: Ik ben geneigd om te zeggen dat zodra acties of velden door 1 speler volledig kunnen worden geblokkeerd, en wel voor een onbepaalde tijd (ronde tot het hele spel) zodat er niemand anders bijkan, het een werkverschaffer is. Anders is het meerderheden of actiepunten. Cuba is dan dus geen werkverschaffer, en Carson City ook niet. Dat laatste klinkt wat raar, maar als je bedenkt dat een duel in feite neerkomt op het bepalen wie de 'meerderheid' heeft in een 1-om-1 gelijkstand (letterlijk en figuurlijk trouwens, want beslissend is de hoeveelheid wapens!), moet de logica wel zichtbaar zijn. Carcassonne is dus ook geen werkverschaffer.

Als ik dan het lijstje afga (vet zijn nog andere spellen die ik kon bedenken):
  • Dominant Species, Lancaster, Alba Longa: nog niet gespeeld, geen oordeel;
  • Caylus, Caylus Magna Carta, Agricola, Kingsburg: overduidelijke werkverschaffers;
  • Key Market, Fortuna, Le Havre: iets minder duidelijk, maar naar mijn mening nog steeds werkverschaffers;
  • Stenen Tijdperk, Porto Carthago: mengelmoesjes;
  • Troyes, Fresco, Leonardo da Vinci: geen werkverschaffers (alhoewel ik me bij LdV misschien vergis, het is erg lang geleden...).

En ik denk dat de meesten hier zelf wel de lichte en zware spellen uit kunnen pikken.


Laatst bijgewerkt door cymric op vr 14 okt 2011, 14:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011, 13:41 
Avatar gebruiker

Berichten: 81
Hoe zit dat dan eigenlijk met Vasco da Gama? :think: Voor mij (en zie het ook op BGG staan) een worker placement titel en nog een hele sterke titel ook :thumbup:

Oh ja, weight op BBG: 3,3.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011, 16:23 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
Carrie schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met Vasco da Gama? :think: Voor mij (en zie het ook op BGG staan) een worker placement titel en nog een hele sterke titel ook :thumbup:

Oh ja, weight op BBG: 3,3.


Als je gewoon kijkt naar dikte van de manuals denk ik dat Dominant Species wel de lastigste zal zijn. Dit spel is zo wat het enige worker placement game waar ik hersenschade van kan oplopen, al vond ik het zeker een leuk spel ondanks de basic artwork. Troyes leunt hier sterk bij aan, maar die hersenschade komt dan vooral door de VERSCHRIKKELIJK LELIJKE art waar het overzicht ver zoek is.

Spellen als Kingsburg moet je al eens bij nadenken, maar qua moeilijkheid ligt dit toch verre van hoog in mijn kast :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011, 07:40 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Waardoor wordt die weight bepaald?

Le Havre vindt ik zelf persoonlijk lichter dan Troyes.

Edit: Ik zag net op BGG dat je dit aan kunt geven. Dus is net als het cijfer dat een spel krijgt. Ik heb dit nog nooit ingevuld, iemand?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011, 11:42 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik vind het niet zo'n interessant getal. Het is volgens mij nóg sterker afhankelijk van waar je als speler aan bent blootgesteld dan bij de gewone waardering het geval is. Als je begint met spelen is wellicht een familiespel het zwaarste wat je ooit hebt gedaan; daarna komt een keertje Caylus; een keertje Dominant Species; een keertje Hannibal; een keertje ASL. Met wat ik heb gezien en gedaan is de schaal gewoon te klein: 1 = kinderspel, 2 = familiespel, 3 = gamer's game, 4 = 'klassieke' wargame (zeg, Hannibal of Revolution), 5 = wil ik niet eens aan denken (maar zou van toepassing zijn op sommige RTS'en die je op de computer speelt).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011, 14:18 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
cymric schreef:
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik vind het niet zo'n interessant getal. Het is volgens mij nóg sterker afhankelijk van waar je als speler aan bent blootgesteld dan bij de gewone waardering het geval is. Als je begint met spelen is wellicht een familiespel het zwaarste wat je ooit hebt gedaan; daarna komt een keertje Caylus; een keertje Dominant Species; een keertje Hannibal; een keertje ASL. Met wat ik heb gezien en gedaan is de schaal gewoon te klein: 1 = kinderspel, 2 = familiespel, 3 = gamer's game, 4 = 'klassieke' wargame (zeg, Hannibal of Revolution), 5 = wil ik niet eens aan denken (maar zou van toepassing zijn op sommige RTS'en die je op de computer speelt).


[offtopic]
Je wordt bedankt nu heb ik weer zin om Starcraft II te spelen!!
[/offtopic]

:P, ik weet het niet hoor ik ben denk ik niet de grootste speler van worker placement spellen alhoewel 1 van mijn favoriete (Alien Frontiers) er deels onder valt, of iig de mechaniek gebruikt. dus kan verder niet echt over moeilijkheid praten, sowieso is een spel de eerste keer moeilijker dan als je het vaker speelt dus ja moeilijkheidsgraad. weet niet of dat toe te kennen is eerder misschien learning curve.

En Troyes heeft juist prachtige art, omg en consistent ook, het komt tenminste overal in terug dat is van veel spellen niet te zeggen. Alleen het bord al is een meesterwerkje. Maar goed over smaak valt niet te twisten. Maar goed als je Troyes al een moeilijk spel vind, ja je moet met veel rekening houden maar het spel begrijpen en dus kunnen spelen is niet super lastig!!?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Workerplacementspellen - makkelijkste? moeilijkste?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®