Jorrit schreef:
Edit: ik bedoel alle workerplacementspellen indelen op moeilijkheidsgraad, niet de paar die ik heb.. (ow en valt carcassonne eigenlijk onder de wpspellen?
)
Dat is natuurlijk wel een beetje de vraag, he? Wat is een werkverschaffingsspel dan
precies? Het genre schurkt gevaarlijk dicht tegen de meerderhedenspellen aan, en soms kan ik geen enkel onderscheid ontdekken, met name als het spel meerdere spelers toestaat op één actie / gebied in te zetten. Ik kan zelfs nog wel een case maken om actiepunten en werkverschaffing onder één noemer te vegen: elke pion die je inzet kost 1 AP, en je krijgt aan het begin van je beurt
x AP om mee te rommelen.
x kan op verschillende manieren variëren, maar om daar nu een fundamenteel verschil in te herkennen...
Persoonlijke mening: Ik ben geneigd om te zeggen dat zodra acties of velden door 1 speler
volledig kunnen worden geblokkeerd, en wel voor een onbepaalde tijd (ronde tot het hele spel) zodat er niemand anders bijkan, het een werkverschaffer is. Anders is het meerderheden of actiepunten. Cuba is dan dus geen werkverschaffer, en Carson City ook niet. Dat laatste klinkt wat raar, maar als je bedenkt dat een duel in feite neerkomt op het bepalen wie de 'meerderheid' heeft in een 1-om-1 gelijkstand (letterlijk en figuurlijk trouwens, want beslissend is de
hoeveelheid wapens!), moet de logica wel zichtbaar zijn. Carcassonne is dus ook geen werkverschaffer.
Als ik dan het lijstje afga (vet zijn nog andere spellen die ik kon bedenken):
- Dominant Species, Lancaster, Alba Longa: nog niet gespeeld, geen oordeel;
- Caylus, Caylus Magna Carta, Agricola, Kingsburg: overduidelijke werkverschaffers;
- Key Market, Fortuna, Le Havre: iets minder duidelijk, maar naar mijn mening nog steeds werkverschaffers;
- Stenen Tijdperk, Porto Carthago: mengelmoesjes;
- Troyes, Fresco, Leonardo da Vinci: geen werkverschaffers (alhoewel ik me bij LdV misschien vergis, het is erg lang geleden...).
En ik denk dat de meesten hier zelf wel de lichte en zware spellen uit kunnen pikken.