Ik was het
andere draadje een beetje aan het vervuilen geloof ik. Na wat zoeken kwam ik deze tegen.
Gisteren dus Scenario 1 gespeeld. Helemaal keurig officieel. Maar zoals ik al meldde in het andere draadje vonden we het wat saai met de beperkte regelset. Zaterdag zou ik hem nog eens gaan spelen met iemand die hem graag eens wilde proberen, maar ik was er niet uit wat ik zou gaan doen. Of scenario 1 voor 2 personen, met meer regels, of naar het officiele scenario 5 voor 2 spelers springen, of meteen gaan voor een 4 persoons SAGS, afhankelijk van wie er nog meer mee wil doen.
Toen zag ik
op BGG iemand die een andere manier had om Earth Reborn voor het eerst te spelen en het aan mensen te leren. Hij legde gewoon 5 tegels op tafel, gaf iedere speler een karakter, gaf ieder karakter een random wapen, en legde vervolgens 'movement', 'close combat', 'interrupting' en 'ranged combat' uit. Hij gaf iedereen een (uitvoerbare) missiekaart en legde die open neer, zodat iedereen die kon zien, en... gaan maar!
Ik had vanavond de mogelijkheid om zoiets dergelijks eens te proberen met 2 andere spelers waar ik regelmatig mee speel. Experimentje.
Wat ik heb gedaan...Een klein frame gemaakt, en iedereen een tegel laten uitzoeken en binnen het frame laten leggen. Net zolang doorgegaan tot het frame opgevuld was en er een kaart lag. Toen iedereen wat deuren laten neerleggen. Iedereen een karakter laten kiezen. Ik heb er Cherokee Bill en MKII eerst uitgehaald, want die starten al met een afstandwapen, en ook de zombies eruit gehaald, want die zijn zwak ten opzichte van de anderen.
Ergens op dit punt zag ik m'n medespelers een beetje twijfelachtig kijken. Ik moet zeggen dat ik me ook wel afvroeg of dit zo wel KON werken.
Begonnen met de basisregels en bewegen en close combat. Gevraagd of ze al zin hadden om te beginnen, of dat ze meer regels wilden horen. Ze wilden er meer. Ranged combat uitgelegd, en zoeken. Ze waren er toen wel klaar voor, om te beginnen.
"Maar wat is het doel?"
"Wat jullie willen. We kunnen gaan voor 'last man standing'. Of ik geef ieder een missie uit de missiekaarten en wie het eerst de missie heeft voltooid heeft gewonnen."
"Zijn er ook missiekaarten dan!? Laat eens zien...Wat zijn die cijfers? Oh, punten die je kunt scoren? Dus we zouden ook kunnen gaan voor wie als eerste 15 punten heeft?"
"Ja, ook dat is een mogelijkheid."
"Oh, maar we kunnen ook een missie open neerleggen en wie de missie als eerste voltooid heeft, heeft gewonnen. Aangezien de missie open is, is er gegarandeerd confrontatie."
"Ok, is prima, doen we dat."
Er werd wat lacherig gereageerd. Zelf begon ik steeds meer te twijfelen of het wel zou gaan werken, maar het was het proberen waard.
Dus...We trokken een missie die haalbaar was: geheime bestanden in The Secret Room vernietigen, en de Secret Room lag op de kaart. Die was dus uitvoerbaar.
Nou, het werkte allemaal! Tot m'n eigen verbazing. We hadden hier en daar toch nog wel wat fouten gemaakt, maar dat is een kwestie van de regels nog eens goed doorlezen. Wel kwamen we na afloop tot de conclusie dat 1 karakter in zo'n opzet niet zo leuk is, en dat je er eigenlijk 2 moet hebben. Complete speeltijd, inclusief regeluitleg en het maken van de kaart, lag op 2,5 uur. Met wat kleine aanpassingen is dit zeker voor herhaling vatbaar komende zaterdag.
Hulde aan de maker van het spel. Als je dit soort rare dingen kunt uithalen, en het spel is nog steeds speelbaar, dan zit er iets fundamenteel goed.