Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011, 13:54 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
Earth Reborn
Afbeelding

Ik moet een deze dagen aan het spel Earth Reborn. Een vriend van mij heeft het spel en wil het graag spelen en ik heb toegezegd binnekort langs te komen.

Heeft iemand op dit forum ervaring met het spel? En zoja hoe is dat bevallen?

Ik ben bang dat het spel niet zo mijn ding is. Ik ben toch echt wel een euro speltype. heb nietzoveel met het thema ook, in iedergeval niet in een bordspel. Het zou beter passen in een PC/Console game.

Het spel is ook een scenario spel en daar hou ik ook niet zo van...
Een positief ding is dan weer wel dat het maar 1 uur duurd.
Misschien zit ik er naast en vind ik het top, ik laat het jullie nog wel weten. Tot die tijd hoor ik graag of er al mensen op dit forum zijn die het al ondergaan zijn...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011, 14:12 
1. Call of Cthulhu: The Card Game (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 302
Woonplaats: Beverwijk
Zie mijn eerdere opmerkingen hier

Ter aanuvlling:
Ik speel graag euro's maar net zo graag (of misschien wel liever) het zogenoemde Ameritrash. Ook in dit spel zul je moeten dobbelen voor je damage en defense zoals bij de meeste ameritrash spellen, het spel heeft echter nog veel meer in petto dan dobbelen voor damage.

Ik noem:
- prachtige miniaturen
- search mechanisme
- automatische scenario generator
- interactief spelbord (bijna alles kan stuk en/of bediend worden)
- IPS (iconographic phrasing system) - heel veel wordt uitgelegd dmv icoontjes

Thema
Het thema is bij dit spel wel heel goed uitgewerkt. In het scenarioboek is een prachtig verhaal opgeschreven hoe het uiteindelijk tot A-day heeft kunnen komen en wat er de 500 jaar daarna is gebeurd. Wat mij betreft een aanrader om meer in de sfeer te komen van het spel. Mogelijk dat jij als eurospeler aan het verhaal niet heel veel zal hebben maar ik zou het zeker proberen.

Scenario's
De scenario's zijn zo opgezet dat je begint bij scenario 1 en hiervoor alleen de basisregels moet kennen. Voor scenario 2 moet je weer wat extra regels doornemen, enz.

Eerste scenario duurt zeker niet lang. Ik verwacht dat je hier maximaal 45 minuten mee bezig zult zijn. Als iemand de basisregels al zelf heeft doorgelezen zal de uitleg voor het eerste scenario hooguit 10 minuten in beslag nemen. Alhoewel de dobbelsteen altijd tegen kan werken wordt goed strategisch en tactisch inzicht in dit spel wat mij betreft wel degelijk beloond.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011, 20:42 
2. Keyflower (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik heb deze morgen in mijn bezit. Ik ben nu al onder de indruk van de spelregels (online te vinden). De achtergrond is hier echt wel meer dan "Je bent een edele in de Middeleeuwen blabla..." Het leest als een kortverhaal.
Ik vermoed dat we hiermee wel heel wat speelplezier voor de boeg hebben. Ik laat het hier zeker weten.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011, 22:19 
1. Call of Cthulhu: The Card Game (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 302
Woonplaats: Beverwijk
Na drie potjes kan ik wel zeggen dat je toch ook vooral goed moet nadenken hoe je je characters aanstuurt. Je krijgt aan het begin van je beurt 5 order tiles met op elke ordertile 4 orders. Elke ordertile kan je toewijzen aan een character. Vervolgens kan je deze characters 1 of meerdere orders geven die staan aangegeven op de order tile. Dit doe je door command points te spenderen. Een order kan 1-4 command points (cp) kosten. Elke character kan echter per ronde een maximum aantal cp spenderen.

Het juist toewijzen van ordertiles aan characters is mijn inziens een erg tactisch en zeer belangrijk instrument van het spel. Hier komt dus geen dobbelsteen bij kijken. Wat mij betreft dus enorm rijk aan thema maar ook zeer duidelijk voorzien van tactische elementen. Al zijn de spelregels voor het eerste scenario in 10 minuten uit te leggen, toch durf ik te zeggen dat degene die de ordertiles het slimst gebruikt altijd zal winnen of je moet wel heel erg ongelukkig zijn met de dobbelsteen.

In latere scenarios wordt het juist toewijzen van ordertiles alleen nog maar belangrijker omdat je alleen met bepaalde orders gecombineerde acties kan uitvoeren of tegenstanders kan onderbreken in hun actie.

Ik denk dat je net als Stefaan van het doorlezen van de spelregels al heel erg enthousiast zal worden. Hier te vinden


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011, 17:21 
5. War of the Ring Collector's Edition (2010)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Eerste spelsessie achter de rug van scenario 1. Dit smaakt naar meer. Gelukkig bouwt de complexiteit op doorheen 9 scenario's want alles in 1 keer lijkt me vrijwel onmogelijk (en ik durf stellen dat ik op dat vlak niet flauw ben :shifty: ).
Ik zal een gewaagde stelling doen en stellen dat dit spel heeft wat ik leuk vind in Heroscape (vechten, unieke karakters, omgevingseffecten, een scenario met verschillende doelen), maar dan op een zeer hoog niveau. Zelfs in scenario 1 (dat slechts 3 van de 19 spelregelhoofdstukken gebruikt) zijn de mogelijkheden al behoorlijk groot. We vroegen ons zelfs af of je met de volledige regels niet te veel dingen zal moeten in het oog houden.
Het is blijkbaar ook een spel waarvan mensen die op een spellenavond passeren, zeggen: "Die wil ik ook wel eens doen."
Ik hou jullie op de hoogte.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012, 23:32 
10. Ticket to Ride (2004)

Berichten: 118
Woonplaats: Eindhoven
Ik was het andere draadje een beetje aan het vervuilen geloof ik. Na wat zoeken kwam ik deze tegen.

Gisteren dus Scenario 1 gespeeld. Helemaal keurig officieel. Maar zoals ik al meldde in het andere draadje vonden we het wat saai met de beperkte regelset. Zaterdag zou ik hem nog eens gaan spelen met iemand die hem graag eens wilde proberen, maar ik was er niet uit wat ik zou gaan doen. Of scenario 1 voor 2 personen, met meer regels, of naar het officiele scenario 5 voor 2 spelers springen, of meteen gaan voor een 4 persoons SAGS, afhankelijk van wie er nog meer mee wil doen.

Toen zag ik op BGG iemand die een andere manier had om Earth Reborn voor het eerst te spelen en het aan mensen te leren. Hij legde gewoon 5 tegels op tafel, gaf iedere speler een karakter, gaf ieder karakter een random wapen, en legde vervolgens 'movement', 'close combat', 'interrupting' en 'ranged combat' uit. Hij gaf iedereen een (uitvoerbare) missiekaart en legde die open neer, zodat iedereen die kon zien, en... gaan maar!

Ik had vanavond de mogelijkheid om zoiets dergelijks eens te proberen met 2 andere spelers waar ik regelmatig mee speel. Experimentje.

Wat ik heb gedaan...Een klein frame gemaakt, en iedereen een tegel laten uitzoeken en binnen het frame laten leggen. Net zolang doorgegaan tot het frame opgevuld was en er een kaart lag. Toen iedereen wat deuren laten neerleggen. Iedereen een karakter laten kiezen. Ik heb er Cherokee Bill en MKII eerst uitgehaald, want die starten al met een afstandwapen, en ook de zombies eruit gehaald, want die zijn zwak ten opzichte van de anderen.

Ergens op dit punt zag ik m'n medespelers een beetje twijfelachtig kijken. Ik moet zeggen dat ik me ook wel afvroeg of dit zo wel KON werken.

Begonnen met de basisregels en bewegen en close combat. Gevraagd of ze al zin hadden om te beginnen, of dat ze meer regels wilden horen. Ze wilden er meer. Ranged combat uitgelegd, en zoeken. Ze waren er toen wel klaar voor, om te beginnen.

"Maar wat is het doel?"
"Wat jullie willen. We kunnen gaan voor 'last man standing'. Of ik geef ieder een missie uit de missiekaarten en wie het eerst de missie heeft voltooid heeft gewonnen."
"Zijn er ook missiekaarten dan!? Laat eens zien...Wat zijn die cijfers? Oh, punten die je kunt scoren? Dus we zouden ook kunnen gaan voor wie als eerste 15 punten heeft?"
"Ja, ook dat is een mogelijkheid."
"Oh, maar we kunnen ook een missie open neerleggen en wie de missie als eerste voltooid heeft, heeft gewonnen. Aangezien de missie open is, is er gegarandeerd confrontatie."
"Ok, is prima, doen we dat."
Er werd wat lacherig gereageerd. Zelf begon ik steeds meer te twijfelen of het wel zou gaan werken, maar het was het proberen waard.

Dus...We trokken een missie die haalbaar was: geheime bestanden in The Secret Room vernietigen, en de Secret Room lag op de kaart. Die was dus uitvoerbaar.

Nou, het werkte allemaal! Tot m'n eigen verbazing. We hadden hier en daar toch nog wel wat fouten gemaakt, maar dat is een kwestie van de regels nog eens goed doorlezen. Wel kwamen we na afloop tot de conclusie dat 1 karakter in zo'n opzet niet zo leuk is, en dat je er eigenlijk 2 moet hebben. Complete speeltijd, inclusief regeluitleg en het maken van de kaart, lag op 2,5 uur. Met wat kleine aanpassingen is dit zeker voor herhaling vatbaar komende zaterdag.

Hulde aan de maker van het spel. Als je dit soort rare dingen kunt uithalen, en het spel is nog steeds speelbaar, dan zit er iets fundamenteel goed.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Earth Reborn
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012, 01:15 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Wauw dat heb je goed opgelost!!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Earth Reborn  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®