Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 01:37 
Rooster Booster

Berichten: 82
Is het in onderstaande situatie toegestaan om de zwarte vaas in 1 actie tussen de 2 tempels te plaatsen? Op dit moment zijn het 2 verschillende koninkrijken, maar met deze verplaatsing wordt het rechter koninkrijk leiderloos. Daarom zou het wel mogen denk ik, maar toch...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 09:15 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Sint Truiden/ Belgie
Het is inderdaad niet toegestaan om een leider te gebruiken om koninkrijken te verbinden.
Maar je redenering is grotendeels correct. Als je de leider wegneemt, is het geen koninkrijk meer.

Het zou niet mogen als er nog een andere leider aan de rechtse tempel lag. Want dan blijven het twee koninkrijken.

_________________
We worden niet te oud om te spelen. We worden wel oud omdat we niet spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 11:18 
Rooster Booster

Berichten: 82
Bedankt voor je snelle antwoord :)

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat het niet mag. Op dit moment zijn het 2 koninkrijken en als je in 1 actie die leider verplaatst dan verbind je 2 koninkrijken. Het resultaat van de verplaatsing is echter dat het rechterkoninkrijk geen koninkrijk meer is, maar onderdeel van het linker (met een intern conflict :P). Maar het is in 1 actie niet zo dat die leider van het bord wordt gehaald waardoor het rechterkoninkrijk geen koninkrijk meer is (naar mijn mening). Als je dat wilt dan moet je de leider in actie 1 van het bord halen en in actie 2 tussen de tempels neerleggen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 12:15 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Interessante vraag! Hier zijn nog wat mensen die vinden dat het wel mag:

http://www.boardgamegeek.com/geekforum. ... adid=29837


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 12:26 
Rooster Booster

Berichten: 82
Bedankt voor de link :) Het is een leuke discussie en ook daar zijn voor en tegenstanders ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 12:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Maar toch is het antwoord dat Musti gaf correct :-). Zie vooral mijn laatste bijdrage aan die discussie op BGG---de site die daar wordt genoemd heeft wat mij betreft het laatste en definitieve woord in deze (ik kan moeilijk ingaan tegen 'answers have been confirmed by Reiner Knizia' :-)).

Ik snap je uitleg overigens heel goed: je denkt bij het verplaatsen van een leider op het bord al gauw dat deze als het ware op z'n ossenkarretje over het land trekt en continu in verbinding staat met een tempel tot hij op z'n nieuwe plek is gearriveerd. Maar zo werkt dat niet: de leider wordt gewoon deus ex machina ergens op het bord neergezet en waar hij vandaan kwam (bord of voorraad) doet niet ter zake. Het gaat om de situatie die bestaat op het moment dat de leider wordt geplaatst ook al is die een tiende van een seconde oud: er is in jouw voorbeeld dan sprake van een koninkrijk en een normale regio, dus mag de leider worden geplaatst. Hij veroorzaakt inderdaad wel een intern conflict.

Anders maak je er toch gewoon een optie van?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 13:07 
Rooster Booster

Berichten: 82
Ja inderdaad is die andere pagina handig. Als ik kijk naar dat voorbeeld waarbij je de leider binnen een koninkrijk verplaatst waarbij de leider een verbindpunt is en waar hij naar een ander verbindpunt verplaatst wordt, dan is dat tegenstrijdig met wat ik zeg in mijn 'probleem'. Gevoelsmatig zou dat trouwens ook gewoon mogen bij mij, maar ik zoek gewoon de officiele regel mbt dit soort situaties :) Het lijkt erop dat ik ongelijk heb 8) ThnX voor de links en de reacties iig.


EDIT (toevoegingetje ;)):
Ik was geen van beide spelers in dit spel. Sterker nog, ik deed niet eens mee aan deze pot. Ik ben dus objectief wat betreft de gevolgen in deze situatie ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Eufraat & Tigris Leider verplaatsen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Eufraat & Tigris



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®