Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: BordspelManiaK: Vals
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013, 07:55 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Vals

Waar gespeeld wordt, kan vals gespeeld worden. Kijk maar naar de sportwereld. Er wordt onderhand wekelijks over ‘valsspelers’ bericht. En ja, vals spelen gebeurt ook in de spellenwereld.

Dan heb ik het hier natuurlijk niet over het gebruik van allerhande stimulerende middelen, om een betere prestatie neer te zetten dan je concurrenten aan tafel. Trouwens, het gebruik van deze middelen bij het spelen zou toch niets uithalen. Nee, over puntenfiches te veel nemen, de eigen telsteen enkele plekken verder zetten dan toegestaan, de volgorde van je kaarten veranderen en ga zo maar door, daar heb ik het nu over.

Ik beken in alle eerlijkheid dat ik liever kansloos verlies, of met een paar puntjes verschil, dan dat ik vals moet spelen om te kunnen winnen. Ik ben trouwens ook nooit beticht of betrapt op vals spelen. Of nee, dat is niet helemaal waar. Vroeger, toen we bij oma thuis het kaartspel 'Duizenden' speelden, werd ik door haar eens van vals spelen beticht. Het probleem zat echter in het hanteren van verschillende huisregels. Dan ontstonden er pittige discussies... Maar dat is weer voer voor een andere column.

Intussen heb ik de afgelopen jaren aan genoeg tafels gezeten om bij een persoon een gevoel te krijgen dat iets niet pluis is. Gelukkig gebeurt dit slechts af en toe. Snel weet ik de vinger op de zere plek te leggen, maar om dan daadwerkelijk iemand te betichten van valse handelingen, dat doe ik ook weer niet snel. Als ik de regels goed genoeg ken, en iemand doet iets wat niet goed is, bewust of onbewust, zal ik uiteraard die speler corrigeren. Dat zal iedereen wel doen die het spel kent en oplettend is. De desbetreffende persoon kan het spel voor het eerst spelen, en het is dikwijls een hele klus om dan meteen alle regels te onthouden! Ik moet hem of haar nog ontmoeten die de 100 % in huis heeft.

Graag wil ik de sfeer aan tafel gezellig en gemoedelijk houden. Het onbewust spelen van fouten tegen de regels is, vooral de eerste keren en afhankelijk van de complexiteit van het spel en de kwaliteit van de spelregels, moeilijk te vermijden. Dat snap ik ook wel, maar dat is niet de kern van deze column.

Jullie merken wel dat de scheidingslijn tussen vals spelen en fouten maken tijdens het spelen erg dun is. Het punt is dat veel spellen enige ruimte laten om de boel te bedriegen. Wat te denken bij spellen waarbij je ‘solistisch’ bezig bent. De spelliefhebber weet wat ik hier precies mee bedoel. Of spellen waar men het hoofd bij de eigen strategie of tactiek dient te houden. Er zijn spellen waarbij op ieder moment te controleren valt of men het juiste aantal punten heeft, maar dat is zeker niet altijd mogelijk.

Je kan er van op aan dat, wanneer mijn gevoel juist is, ik een volgende keer niet meer bij een speler die bewust vals speelt wil aanschuiven. Behalve bij een neefje van mij. Maar ik zorg er wel voor dat hij een volgende keer niet meer de puntentelling doet bij dat betreffende spel.

Ano Niem


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Vals
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013, 15:41 
Garnaal

Berichten: 385
Woonplaats: belgië
Ik ben persoonlijk ook enorm tegen valsspelen en dit omdat ik het zelf nooit doe. Welke eer valt nu te rapen van een overwinning die je behaalde door de boel te belazeren? Als ik een fout gemaakt heb ben ik ook de eerste om te zeggen dat ik iets gedaan heb dat niet mag, ook al hebben mijn tegenspelers er niets van gemerkt. Noem het een soort wroeging die bij mij de kop opsteekt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Vals
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013, 17:02 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Zelf trek ik overigens de grens tussen 'vals spelen' en 'fout spelen' bij de intentie van de speler.

Als iemand moedwillig de regels van een spel breekt, dan heb ik het over vals spelen. Dan is voor mij de lol er snel af en zal ik niet zo snel meer de behoefte hebben om met deze persoon een spel te spelen.

Fout spelen gebeurt ons allemaal wel eens. Dat je achteraf de regels nog een bekijkt en dan blijkt dat je iets niet goed hebt gedaan. Dat gaat duidelijk per ongeluk en is wat mij betreft geen enkel probleem. De volgende keer beter dan!

Taalkundig zal fout spelen wellicht ook onder vals spelen vallen, maar dat is niet de manier waarop wij het hier zien.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Vals
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2013, 14:07 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Wanneer iemand één keer bewust vals speelt, dan komt die nooit meer aan de speeltafel bij mij.
Daarentegen: fout spelen gebeurt bij ons vrijwel altijd, aangezien we elke week nieuwe spellen spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Vals
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2013, 16:42 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Piet schreef:
Wanneer iemand één keer bewust vals speelt, dan komt die nooit meer aan de speeltafel bij mij.
Daarentegen: fout spelen gebeurt bij ons vrijwel altijd, aangezien we elke week nieuwe spellen spelen.


Helemaal mee eens. Maar omdat ik vals spelen zo vreselijk vind (mijn motto is: als je al vals speelt in spelletjes, hoe gedraag je je dan in het 'echte leven'?), schaam ik me elke keer kapot als iemand me erop wijst dat ik iets fout doe. En al helemaal als het lijkt alsof ik mezelf door die fout beter af lijk te maken...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Vals  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®