Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 23:31 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
De planeet Venus

U kent de uitspraak wel. Oorspronkelijk was het gewoon de titel van een boek, maar het is langzaam uitgegroeid tot een soort spreekwoord. Net zoals je je ogen ten hemel slaat als je het zoontje van de baas hoort opscheppen en je mompelend ‘de appel valt niet ver van de boom’ verzucht, kan je nu deze ‘nieuwe’ wijsheid gebruiken om alle verschillen tussen mannen en vrouwen te omschrijven: ‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.’

Laatst viel het zogenaamde spreekwoord weer. We speelden een spelletje met jongens, meisjes, mannen en vrouwen onder elkaar en toen zei iemand het. Een man. Tegen een vrouw. Alleen maar omdat ze kritiek had op zijn rommelige manier van spelen en alle grondstofblokjes per kleur had gesorteerd. In evenwijdige rijtjes van dezelfde lengte.

Er ontstond een kleine discussie. Front A, de jongens en de mannen, vonden dat die van front B, de meisjes en de vrouwen, – in het algemeen en in dit spel in het bijzonder – te veel bezig waren met pietluttige details als blokjes sorteren en kaartstapeltjes recht leggen en te weinig aandacht besteden aan het spel an sich.

‘Wat moet dat daar geweest zijn, op die planeet Venus?!’, zei één der bewoners van Mars met een gezicht vertrokken van afschuw.

Kijk, van zo’n uitspraak gaan de radertjes in mijn hoofd aan het werk. Ik hou me dan niet meer bezig met de discussie waarbij ik biologisch gezien duidelijk tot front B behoor. (Wat trouwens niet belet dat ook ik me af en toe grondig kan ergeren aan mijn frontgenoten.) Nee, in mijn hoofd rolt meteen een film voorbij, een documentaire over de planeet Venus. Het dagelijks leven, vol yoghurtjes, kapperbezoeken en jaloezie. De architectuur, vol spiegels en pastelkleuren. De werkgelegenheid met heel veel glijtijden en halftimers. En de spelletjesmarkt…

Ik zie het helemaal voor me: mooi uitgegeven spelmateriaal in duurzame – lees: dure – stoffen als daar zijn: ivoor, mahoniehout of zijde. Alles in unieke kleurschakeringen;: turkoois, vermiljoen, fuchsia of purper. Geen sprake meer van plastic figuurtjes in achterlijke basiskleuren. Ook het spelconcept is helemaal anders. Geen ingewikkelde spellen met stappenplanning, maar spellen die je volledig ‘op gevoel’ kan spelen. En in de stapel opdrachtkaartjes zit er geregeld iets als: ‘Jullie hebben hard gewerkt, tijd voor een pauze. Leg het spel even stil en babbel een half uurtje over een vrij te kiezen onderwerp.’

Eén van mijn seksegenoten geeft me een pijnlijke elleboogstoot en kijkt me boos aan. ‘Wat zit jij daar nu te grijnzen?’ Met een harde klap beland ik weer op planeet Aarde.


Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 00:27 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
leuk stuk, :thumbup: :thumbup: :thumbup:

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 08:41 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
+ 1

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 09:30 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Babbelstukje dat in feite nergens over gaat. Pretendeert van Venus te komen, maar is gewoon een 't-is-me-wat-kletspraatje van de buurvrouw. Gehoord. Ze zeggen. O is het echt? Deuren die wagenwijd open staan. En zo verder.

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 10:52 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Richard van Vugt schreef:
Babbelstukje dat in feite nergens over gaat.
Tot hier ben ik het met je eens. Daarna verval je helaas in dezelfde fout als de columnist, namelijk het benadrukken van de bekende man/vrouw-clichés.
Ik kan overigens zowel in de column als in de reactie niet ontdekken waar de grens ligt tussen cliché en sarcasme, waardoor het nog verder langs me heen gaat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 12:49 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 14:33 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Dat zal dan wel je vrouwelijke kant zijn :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 16:41 
6. Firefly: The Game (2013)
Avatar gebruiker

Berichten: 87
Woonplaats: Vichte - België
Dierik schreef:
Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .


Hier zit er nog een die dat doet, mooi gesorteerd en gegroepeerd :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 17:48 
7. Macao (2009)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
En hier is iemand die het geweldig vindt om die zorgvuldig opgebouwde torentjes "per ongeluk" omver te duwen. :shifty:

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 18:40 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Tijdens de uitleg bouw ik ook maar wat graag torentjes ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 19:19 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
juiced schreef:
Dierik schreef:
Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .


Hier zit er nog een die dat doet, mooi gesorteerd en gegroepeerd :)


Ik durf dat ook wel eens te doen hoor. En zo ken ik nog wel mannen die dat graag doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 19:21 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
P.T. schreef:
Tijdens de uitleg bouw ik ook maar wat graag torentjes ;)


Is me tijdens jouw uitleg van Singapore op Spiel niet opgevallen. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011, 01:21 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Citaat:
‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.’


In onze spellenclub zijn er dan toch een aantal mannen die van Venus en ook vrouwen die van Mars komen! :-)

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011, 09:25 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Persoonlijk sorteer ik eerste blokjes en vervolgens stapel ik ze op :-P Probeer zelfs met TTR treinen te stapelen ;-)

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011, 10:22 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
spellenclubapeldoorn schreef:
Persoonlijk sorteer ik eerste blokjes en vervolgens stapel ik ze op :-P Probeer zelfs met TTR treinen te stapelen ;-)


Zeer vervelend dat je moeilijk hoge stapels kan bouwen met bepaalde huisjes. Neem nu de klassieke huisjes (zoals de dorpen in de KvCatan): daar wil ik graag een onderste rijtje bouwen, met daar bovenop een omgekeerd rijtje. Dan komt er weer een gewone rij en daar bovenop...
Lukt me nooit omdat de huisjes in het grondvlak uit elkaar schuiven. Grrrmbbl.
Iemand tips.

Ondanks heel mannelijke kenmerken zal ik ook wel van Venus zijn, zeker?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: De planeet Venus  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®