Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012, 22:20 
columnist

Berichten: 36
Citaat:
Met de assistente van dokter Van der Ploeg!

Een klein quizvraagje om te beginnen: Wat hebben de kreet 'Met de assistente van dokter Van der Ploeg', de Belgische songfestivalhit 'Me and My Guitar' en het riviertje 'de Rubicon' met elkaar gemeen?

Niet al te moeilijk, denk ik?

Voor wie het nog niet weet, wat meer info:

Me and My Guitar werd gecomponeerd door Tom Dice, De assistente met de heerlijke stem is Mien Dobbelsteen en de Rubicon is de rivier die bekend werd toen Julius Caesar en zijn legioenen in 49 v.Chr. de rivier zuidwaarts overstaken na de verovering van wat Gallia Transalpina zou gaan heten, waarmee de breuk met de Senaat een feit was. Een staatsgreep werd daardoor onvermijdelijk. Caesar sprak bij deze oversteek de illustere woorden Alea iacta est (Latijn: de teerling is geworpen).

Het is nu wel duidelijk dat het enige juiste antwoord en tevens ook het onderwerp van deze column 'de dobbelsteen' is.

In mijn prille jeugdjaren, gebruikte ik de dobbelsteen vooral in spelletjes waar het aantal ogen aangaf hoeveel vakjes je vooruit mocht gaan. Ganzenbord, Mens Erger Je Niet, Monopoly, Backgammon, ... de typische Roll & Move spellen, je kent ze wel. Een andere toepassing van de dobbelsteen was het maken van getallenreeksjes zoals in Yathzee of van woordjes zoals in Boggle.

Het is volgens mij pas in mijn studententijd dat ik leerde dat dobbelstenen ook anders kon gebruikt worden, zoals bijv. in Risk en Axis & Allies om te bepalen of een aanval al dan niet succesvol was. Het is ook in deze periode dat ik Chapeau leerde kennen. Chapeau wordt gespeeld met 5 pokerdobbelstenen en is voor mij, in het juiste gezelschap, nog steeds één van mijn favoriete spellen (voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chapeau_(poker)). Chapeau heeft trouwens wel wat weg van Perudo dat ook tot mijn favoriete spellen behoort. Ik heb de indruk (maar ik weet niet waarom) dat Chapeau, zoals op Wikipedia beschreven, eerder een Vlaams spel is. Klopt dit? Is het ook gekend in Nederland?

Dan is het voor mij even stil wat betreft spellen met dobbelstenen totdat de Kolonisten op de markt verschijnen. Hier worden de dobbelstenen gebruikt om te bepalen welke gebieden goederen opleveren. Het is ook een van de eerste spellen die ik me herinner waarin kansberekening (een beetje) belangrijk wordt, met name tijdens het kiezen van je gebieden. Dezelfde kansberekening kom je ook tegen bij Can't Stop. Dit is waarschijnlijk het spel dat ik tegenwoordig het meeste speel van al mijn spellen, zij het dan tijdens het pendelen op mijn Android-mobieltje.

Na de kolonisten was het weer een hele periode stil rond het gebruik van de dobbelsteen. Het leek zelfs wel of er in een goede Euro-game vooral geen dobbelstenen aan te pas mochten komen.

Maar dan, in de de jaren 2000, duiken er in mijn spellencollectie plots heel wat spellen op waarin de dobbelsteen heel creatief gebruikt wordt. Ik denk dan o.a. aan:

- Pony Express, waarin je de dobbelsteen gebruikt om indianen omver te kegelen
- Formula Dé, waarin je niet alleen 6-zijdige maar ook heel wat andere dobbelstenen tegenkomt om de versnellingen van je formule 1 wagen te simuleren
- Dice Town, waarin de verschillende pokercombinaties op een nieuwe manier gebruikt worden om overwinningspunten te verzamelen
- Regenwormen, een nieuwe manier van setjes verzamelen, gekoppeld aan het nemen van tegeltjes
- Mémoir 44 en aanverwanten, waarin dobbelstenen aangeven welke eenheden je mag bevelen of welke eenheden doel treffen
- Trinners Trail. De dobbelstenen bepalen hoeveel grondstoffen je in elke mijn kan vinden
- Battlestar Galactica, waarin een achtzijdige dobbelsteen regelmatig een cruciale rol speelt bij skill checks of ruimte-aanvallen.
- Um Krone und Kragen. Hier kies je afhankelijk van je worp kaarten die je weer extra dobbelstenen opleveren
- Exxtra, waarin je met je dobbelstenen getallen van 2 cijfers vormt die, goed geplaatst, bepalen of je vooruit mag gaan of niet.

Ook opvallend is het ontstaan van de dobbelvarianten van bekende bordspellen als Ra, Carcassonne, Ticket To Ride, de Kolonisten van Catan, Alhambra en onlangs zelfs Qwirkle en Set.

De laatste jaren, zijn er wat mij betreft althans, heel wat leuke complexere spellen op de markt gekomen waarin dobbelstenen een zeer belangrijke rol spelen. Ik denk hierbij vooral aan Alien Frontiers, Kingsburg, Troyes, Yspahan, Macao, die Burgen von Burgund, Alea Iacta Est en Stone Age

Eén van de nieuwste hits is uiteraard ook Quarriors, waarin dobbelstenen de hoofdrol spelen. Deze heb ik echter nog niet gespeeld.

Mijn laatste aanwinst is A Fistful of Penguins, waarin een 8-tal dobbelstenen met leeuwen, pinguïns, elanden, kamelen, eekhoorns en kangoeroes de hoofdrol spelen. Misschien niet het meest originele spel, maar wel leuk als tussendoortje.

Ik moet zeggen dat spellen met dobbelstenen me meer en meer beginnen te bevallen en volgens mij is dat omdat dobbelstenen niet meer (alleen) als toevalsgenerator gebruikt worden. In tegendeel, er duiken steeds nieuwe manieren om de dobbelsteen zo creatief mogelijk te gebruiken!


Kennen jullie nog andere (liefst leuke) spellen die dobbelstenen op een originele manier gebruiken?

Kire


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012, 22:33 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Quarriors is bij mij ook de laatste hit in mijn spellenkast. Ik was altijd verwoed tegenstander van dobbelstenen, maar langzaam maar zeker begin ik ook de charmes te ontdekken. Yspahan is één van m'n favoriete spellen en Macao ook. Daarnaast is Perudo natuurlijk ook een heerlijk spel om met een borrel erbij te spelen. Echter met een spel als regenwormen maak je mij nog steeds niet blij.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012, 17:32 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Leuk stukje weer. :clap: Ik herken zeker wat je zegt. Voor mij zelf was Yspahan de ontdekking van het spel dat de dobbelsteen met tactische afwegingen combineerde. Ik vond dit toen echt een enorme eye-opener :o.

Ondertussen hebben uitgevers all-over-the-world ontdekt dat dobbelstenen weer "hot" zijn gezien het aantal titels dat ons dit jaar te wachten staat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012, 19:17 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Leuk stukje!
Ik moet zeggen dat ik een stiekeme voorliefde heb voor spellen die slim gebruik maken van dobbelstenen. Ik vind Yspahan erg leuk, maar ook spellen als Die Burgen von Burgund en Stone Age vind ik erg leuk.

Andere spellen die je nog niet genoemd heb en die wel aardig zijn:
- King of Tokyo (favoriete filler van het moment; yahtzee-achtig gebruik)
- Roll Through the Ages (yahtzee-civilization game)
- Claustrophobia (een dungeon crawl met dobbelstenen die de krachten van de good guys en bad guy bepalen, heel inventief!)
- Shanghaien (geinig dobbelspelletje waarbij je dobbelstenen bij kaarten plaatst die je hoopt te veroveren en zo punten in kleuren te scoren)
- Discworld: Ankh Morpork (dobbelsteen als locatie-bepaler waar negatieve events plaatsvinden; misschien niet zo inventief)
- IRONDIE (lastig te krijgen dobbelspel met prachtige dobbelstenen die aanval/verdediging/leven representeren en met elkaar in gevecht gaan)
- Poseidon's Kingdom (dobbelstenen die een golf volladen die dan over het bord wordt geworpen)
- Geharrewar in de Sushibar (vergelijkbaar, maar wat mij betreft beter dan Regenwormen; al is het ook niet veel bijzonders)
- Tumblin Dice (tik dobbelstenen van een platform af en scoor punten naar mate hoe ver de dobbelsteen komt en de waarde die hij aangeeft)
- Wiraqocha (dobbelsteencombinaties komen overeen met gebieden op het bord die je met diverse figuren kunt veroveren; lekker agressief spel)

En ik ben momenteel benieuwd naar Dragon Rampage, een dobbelspel van Richard Launius (maker van oa Arkham Horror).

Kortom, veel dobbelspellen en veel ingenieuze mechanismes!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012, 21:47 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
D-Day Dice is een heuse "dobbel-oorlog".
Zowel solitair als met meerdere spelers te spelen.

Een print & play variant is op BGG te verkrijgen (inclusief de Nederlandse regels): http://boardgamegeek.com/boardgame/61028/d-day-dice-free-trial-version


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012, 22:02 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik moet meteen aan basl en zombie dice denken :p


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012, 22:31 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
P.T. schreef:
Ik moet meteen aan basl en zombie dice denken :p


Haha, ja. "Basl en hoe gebruik ik al mijn geluk in twee beurten...."

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 00:38 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Konijnenhokken kun je ook wel zien als een apart dobbelspel. Daarbij moet je toch steeds de overweging maken of je verder gaat voor meer punten of genoegen neemt met de punten die je nu hebt gegooid.

Risk express (het kleine en korter durende broertje van Risk) kan mij ook nog wel bekoren. Meestal vanwege de frustraties die het met zich mee brengt als je het net niet gooit wat er op het kaartje staat of het kaartje net niet kunt pikken van je tegenstander.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 01:15 
9. Hanabi (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 46
Woonplaats: Sydney
Flash Point: Fire Rescue is een spel in de stijl van Pandemie, maar dobbelstenen i.p.v. kaarten bepalen waar het heet wordt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 10:19 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Willy the Kid schreef:
P.T. schreef:
Ik moet meteen aan basl en zombie dice denken :p


Haha, ja. "Basl en hoe gebruik ik al mijn geluk in twee beurten...."


Allemaal techniek, zat geen geluk bij! 8)


Moet zeggen dat dobbelstenen inderdaad steeds beter en leuker worden gebruikt. Ik kan het wel waarderen. Van Kingsburg to Um Krone und Kragen, ik speel het graag!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Met de assistente van dokter Van der Ploeg!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®