Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012, 10:16 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Gezelschapsspellen 2.0

Ik lees in een tijdschrift de rubriek ‘Hipsters’ met als ondertitel: (ik citeer) ‘überhippe hebbedingen voor elke zelfverklaarde gadgetfreak’. Even voor alle duidelijkheid, ik reken mezelf absoluut niet tot die doelgroep (hé, ik ben een vrouw), maar ik ben nu eenmaal zo leergierig en nieuwsgierig (hé, ik ben een vrouw) dat ik zulke rubrieken toch lees.

Deze keer bespreekt een item de ‘Ipawn Games’. Jumbo, de spelletjesfabrikant met het logge logo van een olifant, brengt een handvol klassieke gezelschapsspellen uit in hybride Ipad-versies. Daarbij doet het scherm van een Ipad dienst als interactief speelbord, meegeleverde pionnetjes worden er bovenop geplaatst. Meerdere spelers kunnen offline of online delen in de pret. Voorlopig zijn er vier spelletjes beschikbaar: Ganzenbord, Slangen & Ladders, Air Hockey en The fishing game.

Nou, die olifant gaat wel mee met zijn tijd, is het eerste wat ik denk. Ik herinner me dat beestje vooral van het blanco blokje bij Boardscript en van op de doos van Pim Pam Pet, Hamertje Tik en Lotto. (Inderdaad, mijn kindertijd ligt alweer een flink stuk terug in de vorige eeuw.) De laatste jaren verscheen Jumbo niet zo vaak meer in mijn blikveld, zelfs als zelfverklaarde spellenfreak. Ze brengen weinig nieuwe spellen uit (en al zeker niet voor volwassenen), maar ze zijn wel goed in vernieuwde spelletjes op de markt gooien. De Jumbo-website toont zowat van elke klassieker een reis- of elektronische versie.

Voor mij blijft de vraag wat daar de meerwaarde van is. Een gezelschapsspel is iets tastbaars dat uit hout of karton bestaat, op een tafel wordt neergelegd met daar wat gezelschap omheen. En dan een gezellige tijd beleven. Daar moeten echt geen elektronische bliepjes of special effects bij. Ik herinner me het lichtjes golvende Ganzenbord van mijn oma: 30x20 cm, Anton Pieck-achtige tekeningen en houten ganzen als pionnen. Doe dat maar eens na op 9.7 inch.

The fishing game had ik vroeger zelf. Een vreselijk irritant spelleke in plastic: een opwindbaar ronddraaiend zwembad met daarin acht kleurige, lawaaierige vissen die je met de bijgeleverde hengeltjes aan de haak moest slaan. Ik was er héél slecht in, behendigheid 0/10 (hé, ik ben een vrouw), maar dat was meteen ook een reden waarom ons gezelschap er veel plezier aan beleefde. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat virtueel vegen met een hengelstick tegen een glad schermpje onmogelijk het gevoel van good oldfashioned fishing kan oproepen.

Natuurlijk zondig ik af en toe tegen mijn eigen regels en speel een spelletje op mijn computer. Soms zit daar zelfs de variant van een klassiek bordspel bij. Maar dat is dan omdat ik in volle eenzaamheid plots zin heb in een spel. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik met vier vriendjes voor, boven of aan een computerschermpje ga hangen om een spel te spelen.

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012, 10:21 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Het is ook erg opvallend dat de eerste spellen die op deze manier gespeeld kunnen worden, maar weer eens de grootste gedrochten zijn die onze hobby ooit heeft voort kunnen brengen. Uitgevers zijn echt vastberaden de consument dom en onwetend te laten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012, 12:24 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Jumbo heeft al een keer verschrikkelijk fout gegokt, en ik denk dat ze op deze manier proberen om nog een béétje aansluiting bij de moderne ontwikkelingen te vinden. Hallo! Wij zijn er ook nog!, zoiets.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012, 14:34 
1. Magic: The Gathering (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Ach ja, ik sluit niet uit dat de I-pawn en soortgelijke initiatieven toch enige successen op gaan leveren. Feit is dat de kinderen in de huidige tijd anders opgroeien dan dat wij dat deden (pfff, wat kun je je oud voelen dan :D ).

Kinderen komen op zeer jonge leeftijd al in aanraking met spelcomputers, tablets en pc's. Veelal eerder dan dat zij met bordspellen e.d. in aanraking komen. Mijn echtgenote geeft onderwijs op het middelbaar onderwijs, dat doet zij op een eigen laptop die is aangesloten op een 'digi-bord'. Er gaan daarbij al geluiden op om elke leerling een tablet te verstrekken voor het onderwijs. Geen blackboard meer, geen krijtjes en geen inkt op tijdens een proefwerk.....

Tablets worden op die manier voor kinderen vanaf een jaar of 12 (als het al niet jonger is) een onderdeel van het dagelijks leven.

De keuze voor de eerste vier spellen..... Ja, het is geen hoogstaande kwaliteit, maar toen ik (als jongetje van een jaar of zes/zeven) met moeder ganzenbord mocht spelen, vond ik dat helemaal geweldig. En ik heb dan ook flink wat potjes gespeeld en daarbij destijds nooit het idee gehad dat het een stom spel was. Nu zou ik dat nooit meer spelen (behalve met de kids straks), maar als Jumbo de jongere doelgroep wil bereiken dan zijn deze spellen wellicht niet eens een slechte keuze.

Begrijp mij niet verkeerd, ook voor mij zal de tablet nooit een vervanging zijn van een 'echt' bordspel net als de E-reader nooit een vervanging zal zijn van een boek of tijdschrift. Toch ben ik inmiddels verplicht om mijn vakliteratuur met de tablet te lezen en zie ik op vakantie toch steeds meer E-readers verschijnen bij mijn mede-reizigers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012, 12:10 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Heb er ook een dubbel gevoel over. De keuze in de eerste vier spellen is op zijn zachts gezegd veel te belegen, en zeker niet uitdagend. Air hockey en vissen zou ik nog wel een keertje willen proberen met mijn kleine zoontje, maar het lijkt me niet de moeite waard om blind de 'magic plastic' speelstukken ervoor te kopen, laat staan er een iPad voor aan te schaffen.

Maar de combi speelstukken + liggend computerscherm vind ik helemaal goed. De kasten staan hier bomvol dozen met veel lucht en spellen waarbij je soms best lang bezig bent om ze op te bouwen en weer netjes op te bergen.

Ik zou wel in de koopverleiding komen van een iPad versie Pinguïn met mooie Pinguins. Met 'algemene' pionnen zou je ook andere tussendoortjes als Level X prima kunnen doen. YINSH lijkt me ook te gek. Scheelt een boel gedraai.... (2 x 5 ringen en gaan!)

En als dit soort spul aanslaat: ik verheug me nu al op 17" laptop met touchscreen versies van spellen als Funkenschlag, Steam, Through the ages etc. (speciaal spelonderdeel: het 'opstaande muurtje' om dingen als je geldvoorraad etc. verborgen te houden voor andere spelers)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012, 12:28 
5. Claustrophobia (2009)

Berichten: 118
Woonplaats: Eindhoven
Waar ik zelf waarschijnlijk veel eerder voor zou gaan zijn spellen met augmented reality. Ik zie het echt al ZO voor me: een prachtige dungeon crawler met muren, kistjes, etc, zonder dat het veel kastruimte inneemt door grote dozen met een berg spelonderdelen. De gemiddelde dungeon crawler neemt zonder al die muren en deuren al een massa plek in (Descent bijvoorbeeld).

Ik zou er zo voor gaan...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012, 12:36 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik citeer hieronder even uit het rapport dat bij de uitreiking van de Spinaward voor de Ipawn is gebruikt:

Citaat:
Het project heeft tot op heden de volgende resultaten geboekt:

Downloads / Verkoop
Binnen 1,5 maand (15 nov 2011 – dec 2011)
•+/- 80.000 downloads van de 4 iPawn spellen
•+/- 60.000 iPawn speldozen verkocht
•Free publicity waarde: €2.751.000
•+430 unieke blog posts en meer dan 2000 berichten op blogs, Facebook en Twitter binnen 4 weken;


Dan mag je toch wel van een commercieel succes spreken lijkt me. :shock:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012, 14:09 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
En dan heb ik mijn versie van ganzenborden nog niet eens gedownload! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012, 14:16 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Citaat:
... meer dan 2000 berichten op blogs, Facebook en Twitter binnen 4 weken;

En daar zijn er nu binnen een paar uur al weer 5 bij....


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012, 09:30 
9. That's Pretty Clever! (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Als toekomst beeld een touchscreen tafel met losse spelonderdelen erop lijkt mij wel wat hoor!
Je koopt de houten/plastic onderdelen in een doos met daarin ook een code om een app te downloaden. Na het eten even een doekje over de tafel, men opent het mapje games, selecteert het gekozen spel en je tafel wordt 1 groot bordspel. De stukken die je erop zet communiceren met de tafel en de score wordt automatisch bijgehouden.. Sign me up!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Gezelschapsspellen 2.0  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®