Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: BordspelManiaK: Lost
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 00:58 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Lost

Verslavingen, ze bestaan in alle maten en vormen. Zelf heb ik nogal eens last van de kortstondige, maar hevige soort. Dat gaat van tv-series en boekenreeksen tot een pannenkoekenperiode of een plotse passie voor sudoku’s.

Het verloopt altijd volgens een vast patroon: ik raak verslingerd aan iets, breng enkele weken aan een stuk geen dag door zonder mijn ‘verslaving’ te voeden en dan eindigt het even plots als het is begonnen. Daarbij zijn er nog drie opvallende kenmerken, die ik na jaren van diepgaand zelfonderzoek heb ontdekt:

    1) Het onderwerp van mijn addictie is vaak iets waar ik eerst wat twijfelachtig of zelfs negatief tegenover sta. Ik begreep aanvankelijk helemaal niks van zo’n sudoku. En een tv-reeks over politiek? ‘Borgen’ zou mij vast niet kunnen boeien.
    2) Alles waar ik ‘verslaafd’ aan raak, hou ik een korte periode zo hard vast, dat ik het daarna even niet meer kan zien, maar achteraf worden het ‘klassiekers'. Dat ene liedje van Boudewijn De Groot dat ik een tijdje grijs draaide tot ik er genoeg van had... Ik vind het nog steeds steengoed wanneer ik het nu af en toe hoor.
    3) De ene passie wordt opgevolgd door de andere. Na de ene tv-reeks volgde de andere, na de woordzoekers kwamen de filippines en de logigrammen, na een wekenlang ontbijt met cornflakes, ga ik moeiteloos over op het boterham-met-choco-dieet, enz.

Die aanleg voor korte verslavingen heb ik ook met spellen en ze volgen exact hetzelfde patroon. Het beste voorbeeld is ‘Lost cities’.

De eerste keer dat ik het speelde was ik helemaal niet enthousiast. De uitleg had ik maar half begrepen en ik vond de puntentelling ongelooflijk ingewikkeld. (Een wiskundig wonder ben ik nooit geweest.) Bovendien verloor ik het eerste spel grandioos, wat niet meteen bijdraagt tot liefde op het eerste gezicht. Toen een vriendin twijfelde om het te kopen, heb ik dat zelfs sterk afgeraden. (Waarvoor ik me tot op de dag van vandaag diep schaam.)

Toen het spel enige tijd na mijn eerste afkeer voor mijn neus op tafel kwam en ik de spelregels nog eens helder voorgekauwd kreeg, sloeg er een vonkje over. De drug drong in mijn bloed en maakte dat ik verloren was. Bij elke gelegenheid haalde ik de doos tevoorschijn en dan speelden we meerdere spelletjes achter elkaar, het vierkante ‘gouden’ doosje reisde mee op alle vakanties en als de drang echt te groot werd en er geen tegenspeler te vinden was, ging ik het wel eens on line spelen op één of andere duistere website.

Tot de dag kwam dat er een soort gewenning optrad. De spanningsboog stond minder strak gespannen, ik speelde haast op automatische piloot en ik kende de kneepjes nu wel. Het was over. Andere spellen mochten ook weer uit de kast komen en ‘Lost cities’ raakte wat op de achtergrond. Maar als iemand nu vraagt wat ik een goed spel vind, staat het nog steeds in mijn top 5 en ik ga zeker in op de uitnodiging voor een potje.

En ja, ook deze verslaving voldeed aan regel 3: toen er iemand met een grote groene doos kwam aanzetten en de spelregels van ‘7 wonders’ begon te lezen, was ik zwaar sceptisch. En daarna werd ik high. En daarna…

I’m lost in a vicious circle.

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Lost
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 22:26 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Prachtige column. :clap:

Ik heb dit zelf wat minder moet ik zeggen maar wel leuk om te lezen. En om me heen zie ik dit wel meer gebeuren dus ik verwacht dat je hier op het forum nog wel wat medestanders zult vinden. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: BordspelManiaK: Lost
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 22:57 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Dierik schreef:
Prachtige column. :clap:

Ik heb dit zelf wat minder moet ik zeggen maar wel leuk om te lezen. En om me heen zie ik dit wel meer gebeuren dus ik verwacht dat je hier op het forum nog wel wat medestanders zult vinden. :wink:


Dat klopt ;) al ben ik niet zo van het afkeuren stadium. ik ben meestal eerst flink inlezen, dan enthousiasmeren en dan klaar ermee ;). Maar daarna wil ik het nog altijd spelen :D.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Lost  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®