Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2020, 19:42 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Zie de *EXHIBITION: 20th Century* crowdfund: https://www.kickstarter.com/projects/cw ... th-century

Afbeelding

Doel van het spel: Maak de beste tentoonstelling met 20e eeuwse voorwerpen.
Van sneeuwbol tot Tamagotchi, van de eerste Ford-T tot de laatste (?) Elfstedentocht.

Afbeelding
In dit plaatje zie je de tentoonstellingshal van 1 speler tegen het einde van het spel, met de 5 speciale vitrines bijna vol met 20e eeuwse objecten.

Om de beste tentoonstelling op te zetten, orden je je vitrines chronologisch met voorwerpen uit verschillende werelddelen.
In je 5 vitrines focus je op een tijdperk, een werelddeel, op het contrast tussen het begin en einde van de eeuw, op een representatief voorwerp voor het midden van de eeuw, en in je langste vitrine laat je jouw bezoekers langs de 20e eeuw lopen.
Vervul ook algemene doelen, door objecten van veel verschillende decennia op te stellen, opeenvolgende jaren te hebben, alle 6 werelddelen of veel van 1 uitgelicht werelddeel te plaatsen.


Afbeelding
De kaarten hebben jaar 1900 tot 1999 en 1 van 6 werelddelen (kleuren). Het spel is taal-onafhankelijk!

Afbeelding

Het marktmechanisme is heel simpel maar origineel en geeft veel diepgang in het spel.
Interactie zit in dit marktmechanisme en de strijd om bepaalde doelen sneller of beter te vervullen.
Time de invulling van je hal goed om goede opties te houden en de meeste faam-punten te scoren!

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Cwali op za 16 mei 2020, 15:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 18:44 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Zie nu ook alles over de VARIATIEVITRINES. Klinkt toch het mooist in het Nederlands. :D

Op https://www.kickstarter.com/projects/cw ... ts/2834986

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 20:29 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Intrigerend, ik ga me er vanavond in verdiepen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 13:19 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Inmiddels zijn er nieuwe uitbreidingen voor *RollToTheTop*, *Habitats* en *Factory Funner* in de crowdfund toegevoegd, in eerste instantie alleen verkrijgbaar via deze crowdfund, in Reward combies met *EXHIBITION: 20th Century*.

*RollToTheTop Duel*, zie https://www.kickstarter.com/projects/cw ... ts/2835632
Afbeelding

*HABITATS Doubles expansion*, zie https://www.kickstarter.com/projects/cw ... ts/2838526
Afbeelding

*FACTORY FUNNER Precision Reservoirs*, zie https://www.kickstarter.com/projects/cw ... ts/2842584
Afbeelding

De crowdfund staat op 63%, nog een week te gaan, dus vertel het door svp!
Afbeelding

En *Nova Luna* (half *Habitats*, half *Patchwork*) is genomineerd voor Spiel-des-Jahres. Duimen svp! :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 08:11 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Ik heb wel interesse, maar vind de verzendkosten in verhouding tot de kosten van het spel te gortig. Ik snap dat overdracht op een beurs oid er nu niet in zit, maar het verschil is nu wel erg groot.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 09:58 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
olavf schreef:
Ik heb wel interesse, maar vind de verzendkosten in verhouding tot de kosten van het spel te gortig. Ik snap dat overdracht op een beurs oid er nu niet in zit, maar het verschil is nu wel erg groot.

Ik ga er toch vanuit dat we "snel" weer de Utrechtse spellendag of Ducosim kunnen doen ... of zijn dat "evenementen met een landelijke uitstraling"?
Bij invullen van Antarctica als verzendland worden geen verzendkosten gerekend.

Bezorgkosten is EUR 12,- wereldwijd, dus naar België of Bolivia of waar dan ook.
Stel dat het vanuit Duitsland wordt verzonden zoals bij eerdere crowdfunds, dan kost het me vanaf die verzender naar Nederlandse adressen tussen 9,77 en 12,15 (uh de halfjaarlijkse prijsaanpassingen, uh verhogingen, zullen er nog tussen zitten) afhankelijk van het aantal items in het pledge level. Betaalkosten, Kickstarter fee, transport van fabriek naar verzender, en wat ik nog meer kan verzinnen meegerekend kost het me naar Nederland meer dan de 12,- in Kickstarter pledges, naar verdere landen meer meer. Als ik het toch vanuit de VS laat versturen of bijv. uit Azië als het in China gemaakt wordt, dan liggen de verschillen per bezorg-land heel anders (dan zijn de transportkosten van fabrikant naar verzender ook anders, dat moet eigenlijk logischerwijs in de berekening), mede daarom is de gemiddelde 12,- (wat onder het werkelijke gemiddelde ligt bij onder de 10.000 backers) niet onlogisch bij niet te grote verschillen per land in werkelijkheid. En met de vele pledge levels door de 3 andere spellen uitbreidingen ben ik blij dat ik die verzendkosten-invulling simpel heb gehouden. :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 11:47 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Cwali schreef:
olavf schreef:
Ik heb wel interesse, maar vind de verzendkosten in verhouding tot de kosten van het spel te gortig. Ik snap dat overdracht op een beurs oid er nu niet in zit, maar het verschil is nu wel erg groot.

Ik ga er toch vanuit dat we "snel" weer de Utrechtse spellendag of Ducosim kunnen doen ... of zijn dat "evenementen met een landelijke uitstraling"?
Bij invullen van Antarctica als verzendland worden geen verzendkosten gerekend.

Bezorgkosten is EUR 12,- wereldwijd, dus naar België of Bolivia of waar dan ook.
Stel dat het vanuit Duitsland wordt verzonden zoals bij eerdere crowdfunds, dan kost het me vanaf die verzender naar Nederlandse adressen tussen 9,77 en 12,15 (uh de halfjaarlijkse prijsaanpassingen, uh verhogingen, zullen er nog tussen zitten) afhankelijk van het aantal items in het pledge level. Betaalkosten, Kickstarter fee, transport van fabriek naar verzender, en wat ik nog meer kan verzinnen meegerekend kost het me naar Nederland meer dan de 12,- in Kickstarter pledges, naar verdere landen meer meer. Als ik het toch vanuit de VS laat versturen of bijv. uit Azië als het in China gemaakt wordt, dan liggen de verschillen per bezorg-land heel anders (dan zijn de transportkosten van fabrikant naar verzender ook anders, dat moet eigenlijk logischerwijs in de berekening), mede daarom is de gemiddelde 12,- (wat onder het werkelijke gemiddelde ligt bij onder de 10.000 backers) niet onlogisch bij niet te grote verschillen per land in werkelijkheid. En met de vele pledge levels door de 3 andere spellen uitbreidingen ben ik blij dat ik die verzendkosten-invulling simpel heb gehouden. :D

Het is beslist geen kritiek op de prijsbepaling: die is heerlijk overzichtelijk. Voor mij (en bijv. ook veel Essenbezoekers) betekent het echter, in vergelijking met voorgaande projecten, een opslag van €12. Ik denk dat dat echt veel invloed heeft op het aantal backers.
Je hebt gelijk: mogelijk (en hopelijk) treffen we elkaar wel weer in Utrecht, maar ik heb er nog geen zicht op. Ik heb nog een paar dagen om te beslissen, misschien wordt alles nog anders :D

Ik hoop in ieder geval dat je project het haalt. Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 12:57 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Voor mij zijn helaas ook de relatief hoge verzendkosten de bottleneck (en dit is ook geen kritiek op de prijsbepaling :wink:). Ik weet niet hoeveel backers je normaal uit de Benelux hebt, maar een “thuisvoordeel” in verzendkosten had misschien wel geholpen. Wel mooi om te zien dat je alles uit de (vitrine)kast haalt om de KS te doen slagen :clap: . Succes!!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 23:50 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
freeze schreef:
Voor mij zijn helaas ook de relatief hoge verzendkosten de bottleneck (en dit is ook geen kritiek op de prijsbepaling :wink:). Ik weet niet hoeveel backers je normaal uit de Benelux hebt, maar een “thuisvoordeel” in verzendkosten had misschien wel geholpen. Wel mooi om te zien dat je alles uit de (vitrine)kast haalt om de KS te doen slagen :clap: . Succes!!!

:) Ik zal niet objectief zijn maar ik vind het een superspel. Heb net een solopartijtje gespeeld, ik ben geen solo-spel-fan en het spel past meer bij strijd tussen spelers maar deze partij was toch weer spannend om een hoge score uit te halen. Bij elke partij zie ik de Kickstarter helemaal zitten maar ik zie dat nog niet helemaal terug in de funding ... :wtf: Nog ruim 5 dagen om het te doen slagen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 12:18 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
79% funded en nog ruim 2 dagen ... als ik m'n eerdere Kickstarters bekijk dan kwamen er soms veel backers bij in de laatste dagen en soms niet, moeilijk te voorspellen.
Eergister was TheDiceTower LifeCrowdsurfing video, daar had ik bij vorige spellen steeds mazzel mee maar dit project kwam er niet in voor. Anders was deze crowdfund nu "safe" geweest. Ik vroeg Tom er naar en: "Yeah, I run a script that only looks at games that are 100% or more for games with only a week out. I'm so sorry it got missed! I hope it succeeds." Dan komen spannende crowdfunds niet in die video ... de Kickstarter voor dit spel is de enige spannende nu, zag ik in de KickTheTable-lijst, misschien helpt dat nog iets. :) Wishful thinking! Qua Newsletter-subscribers enzo heb ik inmiddels vrijwel alle significante dingen gedaan om het bekend te maken, helpt allemaal maar de jump naar een breder publiek lukt deze keer nog niet erg, het project en het spel leent zich daar juist wel voor dachten wij maar we zullen zien hoe het verder gaat met dit spel. :) Met Habitats waren er in 2015/2016 ook twijfels of het wel lukt om mensen te bereiken voor dat spel en nu is een deel van dat spel via Nova Luna genomineerd voor Spiel-des-Jahres en zie ik net dat dat de hoogste stijger was afgelopen week in de Boardgamegeek-rating. Alles heeft ook veel met toeval te maken, nog een paar dagen om de kansen voor *EXHIBITION: 20th Century* zo groot mogelijk te maken. :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 12:57 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan reviews een reden kan zijn. Een spel backen op kickstarter is altijd een risico (hoe goed het track record van de uitgever ook mag zijn) en als er dan ook nog eens geen reviews zijn, zijn veel spelers terughoudend denk ik.
Niet dat reviews altijd zo goed zijn, maar je krijgt meestal op zijn minst een goed beeld van het spelverloop, dat vind ik nu op de ks-pagina niet zo duidelijk. Het introfilmpje maakt duidelijk dat je uitvindingen in chronologische volgorde moet krijgen, maar wat dat nu juist een (goed) spel maakt, mis ik. Wat is je 'unique selling point' als spel?
Het key mechanism lijkt me hoe de kaarten genomen worden en dat is voor mij niet duidelijk genoeg uit de ks-pagina (hoewel de animatie het wel toont). De 'point salad' lijkt me ook wel interessant, maar ook daar weinig focus op... En algemeen lijkt het wel wat weg te hebben van 'Ex Libris' waarbij je alfabetisch plaatst, liefst in meerdere rijen en waarbij je ook voor verscheidene zaken punten krijgt aan het einde.
Mogelijk speelt ook het hele coronagedoe mee: geen mond tot mond reclame op beurzen of spelavonden, voor sommige mensen financiële drama's en werkonzekerheid enz.
En geen deluxe versie misschien ook, boeit mij totaal niet, maar als ik zie dat die bij
kickstarts vaak het meeste gekozen worden, lijkt me dat wel een must.
Mij lijkt het op zich wel interessant, maar vindt de prijs door de verzending ook wat hoog voor wat in essentie een kaartspel is...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 13:02 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Heb zelf wel naar het project gekeken en de verzendkosten nog niet eens gezien.

Mij stonden de kaarten tegen. Ik vond de lay-out en kleurstelling gewoon niet mooi.

Een spel hoeft niet super deluxe in zijn spelonderdelen te zijn, maar als de artwork niet mijn smaak is valt het voor mij af. Geldt ook voor speelborden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 13:45 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Edwin84 schreef:
Mij stonden de kaarten tegen. Ik vond de lay-out en kleurstelling gewoon niet mooi.

Serieus? Dat vind ik anders uitstekend. De kleuren zijn toch noodzakelijk (of alleszins erg overzichtelijk) voor het overzicht ivm de continenten?

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 13:48 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
The Iced One schreef:
Edwin84 schreef:
Mij stonden de kaarten tegen. Ik vond de lay-out en kleurstelling gewoon niet mooi.

Serieus? Dat vind ik anders uitstekend. De kleuren zijn toch noodzakelijk (of alleszins erg overzichtelijk) voor het overzicht ivm de continenten?
Denk dat dit komt omdat de achtergrond helemaal 1 kleur is met een plaatje erop van het voorwerp. Met name omdat de kleuren erg hard zijn. Het zijn ook de standaard rood, blauw, geel etc. Die de pionnen hebben. Dit in combinatie met lettertype spreekt me niet aan.

Kan het niet beter uitleggen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2020, 14:32 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
- De kleur per continent is hetzelfde als in (het 20e eeuwse) Risk. :)
- Op de kaarten heeft dat een fluwelen look, het idee is dat dat past bij tentoonstellingvitrines.
- Donkerder onderaan en steeds lichter naar boven, om het iets van schuin-zicht illusie over je tentoonstelling te geven. (Bij paars (Oceanië) is er in de getoonde plaatjes overigens iets mis gegaan lijkt het, is egaler en de fluweel-look is daar in de Kickstarter-plaatjes niet te zien.)
- De "houten" omlijsting, natuurlijk ook met het idee dat dat bij tentoonstellingvitrines past, zie je niet zo goed in de getoonde plaatjes maar ziet er in het prototype mooi uit vind ik.
- Er waren meer layouts geprobeerd, bijvoorbeeld "realistische look" op een vitrine, maar uiteindelijk beviel de huidige layout het best. (Vergelijk met Habitats: Daar hadden de dieren "realistisch" met birdview-look en in grootte-verhouding afgebeeld kunnen worden maar dat was toch minder aantrekkelijk geweest denk ik.)
- Donkerder onderaan maakt dat de witte "flavor"-tekst goed leesbaar is. Natuurlijk ook nog een vlak of kader met de tekst uitgeprobeerd, maar de uiteindelijke versie vinden we juist heel mooi.
- De jaartallen en tekst allemaal wit, ziet er ook heel goed uit vind ik. Was allemaal niet mijn idee, maar vooral Ron's en Jenny's werk. Je zou mijn oorspronkelijke layout-versies moeten zien ... is niet mijn specialiteit. :)
- De 10 decennia hebben elk een eigen lettertype, elk een lettertype dat gemaakt is in dat decennium en naar ons gevoel daar ook bij past. En dat blijkt in het spel overzichtelijk te werken als je naar jaartallen/tijdperken zoekt.
- De kaarten hebben een werelddeelnaambordje bovenin, ook weer zo gemaakt dat het als tentoonstelingvitrine-bordjes oogt. Aangepast aan de lengte van het werelddeel-woord, voor de overzichtelijkheid, ook voor wie sommige kleuren niet uit elkaar kan houden.
- Het werelddeel-contour staat op elke kaart, gewoon omdat dat cool is en igv. kleurenblindheid herkenbaar.
- De layout van het object op elke kaart, daar kun je ook nog een boek over schrijven. :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Crowdfunding  
 Feed - Onderwerp - *EXHIBITION: 20th Century* crowdfund  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

EXHIBITION: 20th Century



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®