BrokenMill schreef:
500 Kickstarter backers ga je niet halen, als je je alleen op Nederland richt. Rond de 100 zou een stuk realistischer zijn voor een nieuwe uitgever. Mijn eerste 2 Kickstarters hadden ook rond de 100 Nederlandse backers. Maar je zou wel 500-1000 exemplaren kunnen laten drukken en hopen dat je de rest aan winkels en op beurzen kan verkopen. Veel drukkers hebben een minimum van 1500, maar er zijn er ook wel een paar die een oplage van 500 kunnen doen.
Gamefound is een optie, maar ik heb het idee dat het momenteel vooral interessant is voor grote spellen van bekende uitgevers. Als kleine uitgever heb je op Kickstarter op dit moment denk ik nog net iets betere kansen, maar dat kan in de toekomst zeker veranderen.
Promotie op beurzen is zeker een goede manier om je spel te promoten, en als je je toch alleen op de Nederlandse markt wil richten is dat ook een stuk makkelijker. Facebook ads zijn relatief goedkoop, dus vaak wel een goed idee. BGG ads zijn prijzig, en afhankelijk van het type spel hoeveel impact het heeft omdat BGG vaak naar zwaardere spellen neigt. Goede artwork is enorm belangrijk, want een mooie doos trekt meteen de aandacht.
Het scheelt je wel een hoop zorgen met belastingen en verzendkosten als je het binnen Nederland houdt, dus dat zou wel een voordeel zijn.
Succes met je spel!
"Rond de 100 zou een stuk realistischer zijn voor een nieuwe uitgever."
Poe, dat zet het beeld wel op scherp. Maar heel goed om te weten natuurlijk!
Wederom bedankt voor alle informatie. In deze oriënteringsfase helpt dat enorm.
Qua 'goede artwork' zit ik er verder over te denken om de AI-kant ook eens te onderzoeken (zoals Midjourney). Inmiddels is er heel veel mogelijk.
Zijn er al spellen bekend die hier gebruik van gemaakt hebben?