Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 08:19 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Times are changing

Tom - Jumping Turtle Games

Ik had even een flashback naar het begin van de jaren ’90. De periode dat ik de laatste jaren van de lagere school doorliep. In die tijd speelde ik al spellen en ook toen al probeerde ik origineler uit de hoek te komen dan een Levensweg of Monopoly. Voor mijn familie was met mij een spel spelen meer een “verplicht nummertje” dan ontspanning. En als de vriendjes kwamen spelen was het altijd moeilijk om zulke spellen verkocht te krijgen. Ze speelden liever wat ze al kenden en dan nog liefst op hun eigen manier, want een regelboek vonden ze toch meer iets voor weinig inventieve personen.

Het resultaat was dat ik dikwijls in mijn eentje zat te spelen. De uitspraak van familie die binnen kwam “Kunt ge winnen?”, was ik al snel beu. In die tijd was ik ook al begonnen met zelf wat spellen te bedenken of spellen aan te passen. Daarvoor combineerde ik onderdelen van verschillende spellen, aangevuld met wat zelfgetekende spelborden. Het spijtige gevolg is wel dat ik uit mijn kindertijd geen enkele speldoos kan terugvinden die nog compleet is.

Dat ik een buitenbeentje was, werd altijd pijnlijk duidelijk op de laatste dag van het schooljaar. We mochten dan een spel meebrengen naar de klas. Waar iedereen verzamelde rond spellen als Galgje, Risk en Wie is het, daar bleef ik wel eens alleen bij mijn tafel zitten. Behalve die ene keer toen ik voor HeroQuest gekozen had. De jongens van de klas troepten samen rond de orcs en mummies, maar effectief het spel correct spelen was wel wat veel gevraagd. Ik denk dat ik toen net nog kon bekomen dat ze wilden dobbelstenen rollen om te bewegen en de monsters te bevechten. Op zich toch al een klein succes.

Dan kwam mijn tijd in de middelbare school. Nintendo en Sega begonnen aan hun grote opmars en daar kon ik met mijn papier en karton niet tegenop. Wegens gebrek aan medespelers kwamen ook bij mij de bordspellen meer en meer op de achtergrond terecht, maar eind jaren ’90, toen ik de overstap maakte naar de universiteit, gebeurde iets wonderbaarlijks. Iets waarvoor ik tot op vandaag Wolfgang Kramer en Richard Ulrich nog altijd zeer dankbaar ben: de release van El Grande. Ik had deze cadeau gekregen en was er zelf direct fan van. Met veel enthousiasme heb ik hem kunnen pitchen bij vrienden en ja hoor, ik kreeg ze eindelijk mee! Een mooie tijd werd ingezet en ik had eindelijk een groepje vrienden om regelmatig mee rond de tafel te zitten en nieuwe spellen te ontdekken. Ik kon eindelijk spelen!

Toen ik begon te werken waren we enkele jaren na de eeuwwisseling. Gelukkig bleef ons groepje intact, maar uitbreiden zat er nog niet echt in. Als je op het werk tijdens de lunch aan de praat raakte en je vertelde dat je spellen speelde, zag je genoeg aan hun blik. “Is dat niet voor kinderen?”, “Monopoly en zo?”, “Ik speel soms ook wel eens ganzenbord met de kindjes”,... Tja de hobby promoten was toen echt niet makkelijk.

Deze periode heeft lang geduurd. Ik bleef hardnekkig promotie voeren, maar de respons bleef hetzelfde. Je gaat jezelf natuurlijk wel een beetje indekken en je formuleert het eerder als “Ik speel de nieuwere generatie bordspellen, dus niet echt een Monopoly“. Je had dan twee mogelijkheden, ofwel kwam de reactie “Zoiets zoals Catan dan?” en dan wist je dat je al met een verlicht mens te maken had, of “Wat bedoel je? Dan eerder iets zoals Beurs Monopoly of zo?” en ja, dan wist je dat er nog veel werk was. Ik herinner me nog dat iemand met veel enthousiasme zei “Oh ja, ik doe dat ook graag, we komen al jaren met de vrienden samen voor spelavonden, wat speel je zoal?” Ik pinkte al een traan van geluk weg toen ik zei “Momenteel regelmatig Caylus, Puerto Rico en Agricola”. Dan zag je al die twijfelende blik verschijnen en kwam de reactie “Wij spelen vooral Risk”. Daar kwam de volgende traan, maar deze keer niet van geluk...

De laatste jaren is het echt wel veranderd. Ik kan nu fier zeggen “Ik speel het betere bordspel!!!”. In de reactie lees je niets meer van het “grow up!” dat je vroeger wel eens tegen kwam, maar dikwijls een oprechte interesse. Het gebeurt regelmatig dat iemand reageert met “Oh, ik zou dat ook wel eens willen proberen, maar ik weet niet goed hoe” of “Ja, ik heb vrienden die ook zeer actief zijn en zelfs naar die grote beurs in Duitsland trekken” of simpelweg “Ja, we spelen thuis regelmatig Ticket to Ride en Dixit”. De hersteller van onze boiler (die zich een weg moest banen door mijn bescheiden collectie) sprak me aan om te vertellen dat hij elke zondag met zijn broers afspreekt om te spelen en vroeg naar wat suggesties. En een tijdje terug op het werk sprak iemand me aan omdat ze me had herkend op een foto van Zomerspel. Times are changing!

Ik ben ook realistisch, we zijn nog altijd maar met een kleine groep, maar ze beginnen ons op te merken en velen ontdekken dat het leuk is! Het is nu het ideale moment om onze hobby nog verder te promoten. De zwaarste strijd is al gestreden. Vertel aan iedereen die het horen wil dat je graag spellen speelt en sta ze bij met raad en daad. Ik ben ervan overtuigd dat meer en meer mensen zich aan de spellentafel zullen aansluiten!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 11:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Een verlichte boilerman moet ik nog tegen komen maar ook ik merk dat ‘de betere bordspellen’ langzaam maar zeker hun weg gevonden hebben naar voormalige Monopolisten en Riskers.

Leuk stukje :clap:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 11:51 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Leuk om te lezen en heel herkenbaar!

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 12:17 

Berichten: 148
Woonplaats: 's-Gravenzande
Op mijn werk weten ze het inmiddels wel en ook daarbuiten. En iedereen wil de foto van de nieuwe aanwas na Essen zien. En heel soms begint er eentje dat hij wel eens iets wil proberen. Binnenkort een sessie Pandemie met 4 nieuwelingen! Geweldig!
Dank voor je stukje!!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 17:35 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Times are sure changing...

Dit jaar op Spiel heb ik een spel verkocht aan (ex)leidinggevende.
Vorig jaar een hele dag bij haar thuis met man en kinderen spellen gespeeld.
Nu hebben de kids een eigen gezamelijk spaarpotje om spellen te komen.
En dit jaar waren ze voor het eerst op Spiel.
Leuk om te merken dat missiewerk loont. :angel:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: do 02 nov 2017, 13:42 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Inderdaad heel herkenbaar.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: za 11 nov 2017, 12:25 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
De gedachte dat the times are changing is leuk, zeker gezien de aanwas aan geweldige bordspellen elk jaar weer meer en beter! Ja, de times are changing voor de bordspellen.

Ik weet niet hoe jouw kennissen kring is, maar mijn ervaring is dat Werkend Nederland doorheen de jaren steeds minder, tegenwoordig totaal niet(*) geinteresseerd in nieuwe dingen: dat wordt niet beter, eerder slechter.

Nieuwe dingen (algemener dus dan moderne board games!) die ze moeten leren, en op de man gevraagd is de reactie steevast dat ze bordspellen niet leuk vinden, en je voelt dat ze bedoelen: eerder eng. Dat is al 20 jaar niet veranderd. Er zijn op een groep van 60 collega's 1 a 2 die wel eens een modern bordspel spelen buiten werk om. Dat geldt voor universitair, hbo en mbo niveau.

Vermoed dat het te maken heeft met het opzien tegen spelregels lezen, lezen uberhaupt, begrijpend lezen specifiek, en dan de moeite van het toepassen van de regels in de praktijk, lees een spelletje spelen.
20 jaar geleden vond ik het heerlijk om de tientallen bladzijden van een obscuur avalon hill spel uit te vogelen en daarna uit te leggen aan gewone stervelingen die het daarna meteen konden spelen, nu is dat al wat minder, dankzij internet, en bovendien was er vroeger geen alternatief (anders dan het spel niet kopen).
Ter vergelijking een vrouwelijke collega had istanbul, kaartspel catan, en de vergeten stad, die ze met een vriendin speelde. Vond istanbul en DVS maar matigjes, en won altijd met catan. Maar ook daar die fixatie op conformisme, je moet er specifiek naar vragen in afzondering.

Vermoed ook dat heel werkend nederland wel eens een spellenzaak bezocht heeft, en een groot deel ervan is de winkel uitgelopen met een spel dat in de winkel aangesmeerd was door een ongeinteresseerde mbo verkoper, en eenmaal thuisgekomen bleek het spel zaad, en daarmee einde experiment. no more boardgames, start netflix.

Niet alleen heeft werkend nederland geen puf om nieuwe dingen uit te proberen, ze houden krampachtig (om niet te zeggen doodsbang) vast aan bekende bezigheden, en na doorvragen is dat: zich voortplanten, verbouwen, fitness, pizza bestellen en series kijken op netflix. Zat laast te kijken naar The Melancholy of Haruhi Suzumiya, heel herkenbaar. Het is de nederlandse handelsgeest, dat zal niet veranderen. Je ziet het ook terug in het markt forum deel hier: steeds de bekende spellen, waar men voor tweedehansjes de nieuwprijs vraagt. Als ze 10 euro kunnen besparen door te switchen van energieleverancier zullen ze dat doen. Ik weet niet hoe werkvolk zich op de been houdt, het komt nog altijd zo verbeten over.

Dus vergeet het maar. Een Nederlands gezin met een modern bordspel in huis, die dat bordspel ook zelf gespeeld heeft, is en blijft de uitzondering. Voel me niet geroepen om zendelingenwerk te verrichten, maar als ik enthousiast ben over een spel dan vertel ik erover en moet de toehoorder zelf maar verder kijken.

Dat >99% van Nederlanders nooit moderne bordspellen speelt, is niet erg zolang je leuke mensen kunt vinden die je hobby delen, dat kan bij beurzen, evenementen en social media.

Een alternatief is emigreren naar Duitsland, daar speelt iedereen alles, maar ja, alle andere aspecten van wonen in Duitsland staan me niet zo aan.

De meeste kans dat je iemand treft die wel eens bordspellen heeft uitgeprobeerd, is bij een programmeur; ik schat 10-20%, maar goed die moeten professioneel open staan voor nieuwe dingen. De meeste kantoormensen spelen niet eens video games, beweren ze, want columns op de smartphone 'telt' niet.

(*) mijn baas had De Vergeten Stad gekocht op mijn aanraden. Komt dolenthousiast thuis om het aan zijn dochters te laten zien, ze weigeren subiet met de reactie dat ze alleen maar willen rikken. Dat was Breda. Zegt misschien iets over Breda? Nou nee. Ik woon zelf in Woerden, en heb op rommelmarkten 3 spellen gekocht: risk (was nog maagdelijk), voor de wind (was zelfs nog gesealed), en samurai (was compleet zei het kutkind, eenmaal thuis bleek de helft weg, ik vermoed door de hond opgegeten).

Het zou wellicht leuk zijn als het CBS eens ging tellen hoeveel mensen nou echt bordspellen speelt (10x per jaar zou al knap zijn).

Het kan ook best zo zijn dat er complete bevolkingsgroepen zijn die boardgamen, maar ik ken ze niet. Dat beurzen drukbezocht zijn door gezinnen zegt helemaal niets, de huishoudbeurs wordt ook drukbezocht. Dat Spiel groter was dan ooit zegt iets over Duitsland, niet over Nederland. Je hebt meer kans om een bordspeler te vinden in grote steden zoals Utrecht, maar dat komt vooral doordat daar meer mensen zijn.

Kortom, tot het tegendeel bewezen is:
The times are not changing.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: za 11 nov 2017, 13:03 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 851
Woonplaats: Bollenstreek
Jerome schreef:
Een verlichte boilerman moet ik nog tegen komen maar ook ik merk dat ‘de betere bordspellen’ langzaam maar zeker hun weg gevonden hebben naar voormalige Monopolisten en Riskers.

Leuk stukje :clap:



Inderdaad leuk stukje!

Ik heb ooit een verlichte verhuizer (keek heel geïnteresseerd naar mijn te verhuizen spellencollectie) en een verlichte installateur (begon een gesprek over spellen) over de vloer gehad.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 14:34 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
De abominabele situatie in Woerden niet aanzien voor heel Nederland, hè. :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 15:07 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
BaSL schreef:
De abominabele situatie in Woerden niet aanzien voor heel Nederland, hè. :wink:


Valt mee hoor, ken denk ik max 50 mensen in Woerden en zeker de helft speelt regelmatig bordspellen :D

Kom elk jaar mensen uit Woerden tegen op Spiel en het Spellenspektakel.

In mijn herinnering komt Splotter Games ook uit Woerden, ken de mannen niet overigens.

Blik op Hout heeft in Woerden een leuk assortiment aan bordspellen en de medewerkers kun je daar volgens mij ook best een goed advies van krijgen. Ben daar eens met het personeel aan het spelen geweest zodat ze wisten wat ze verkochten. En de eigenaresse van de winkel organiseert spellenavonden en kom ik vaak tegen op spellenbeurzen.

Op mijn werk (in een ziekenhuis, niet in Woerden) schat ik dat 10% bordspellen speelt. Diverse collega's stellen mij zo af en toe vragen wat leuke nieuwe spellen zijn dus zijn niet alleen geïnteresseerd in Risk en Triviant.

De zwaardere veel spelers spellen is maar een kleine markt voor in NL, maar dat is in Duitsland volgens mij net zo.

Daarnaast zien we in NL er veel uitgevers bij komen en de productie groeien. Als er niet meer mensen zouden spelen zouden er ook niet meer spellen verkocht worden.

En ik werk dat tegen, door het grote aantal spellen dat we hebben koop ik juist elk jaar ietsje minder :lol:

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 16:39 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
:lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 18:05 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
leuke column!

ik ga binnenkort een spelavond houden op het werk samen met mijn leidinggevende. Hij speelt spellen zoals dominion en vraagt soms wel eens of ik een tip heb. Met hem samen wil ik een avond spelletjes voorbereiden zodat hij ook kan uitleggen. En dat worden dan wel spellen zoals regenwormen, sushi go, carcassonne uiteraard (iedereen leeft helemaal mee met de toernooien elke keer) en nog een coöperatief spel in ieder geval en nog wat klein grut. Maar je moet ergens beginnen.

Ik zat wel te denken om ook een groter spel neer te leggen om gewoon te laten zien wat er ook kan als je in de hobby verder gaat ;).

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 18:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
kosterix schreef:
De gedachte dat the times are changing is leuk, zeker gezien de aanwas aan geweldige bordspellen elk jaar weer meer en beter! Ja, de times are changing voor de bordspellen.

Ik weet niet hoe jouw kennissen kring is, maar mijn ervaring is dat Werkend Nederland doorheen de jaren steeds minder, tegenwoordig totaal niet(*) geinteresseerd in nieuwe dingen: dat wordt niet beter, eerder slechter.

Nieuwe dingen (algemener dus dan moderne board games!) die ze moeten leren, en op de man gevraagd is de reactie steevast dat ze bordspellen niet leuk vinden, en je voelt dat ze bedoelen: eerder eng. Dat is al 20 jaar niet veranderd. Er zijn op een groep van 60 collega's 1 a 2 die wel eens een modern bordspel spelen buiten werk om. Dat geldt voor universitair, hbo en mbo niveau.

Vermoed dat het te maken heeft met het opzien tegen spelregels lezen, lezen uberhaupt, begrijpend lezen specifiek, en dan de moeite van het toepassen van de regels in de praktijk, lees een spelletje spelen.
20 jaar geleden vond ik het heerlijk om de tientallen bladzijden van een obscuur avalon hill spel uit te vogelen en daarna uit te leggen aan gewone stervelingen die het daarna meteen konden spelen, nu is dat al wat minder, dankzij internet, en bovendien was er vroeger geen alternatief (anders dan het spel niet kopen).
Ter vergelijking een vrouwelijke collega had istanbul, kaartspel catan, en de vergeten stad, die ze met een vriendin speelde. Vond istanbul en DVS maar matigjes, en won altijd met catan. Maar ook daar die fixatie op conformisme, je moet er specifiek naar vragen in afzondering.

Vermoed ook dat heel werkend nederland wel eens een spellenzaak bezocht heeft, en een groot deel ervan is de winkel uitgelopen met een spel dat in de winkel aangesmeerd was door een ongeinteresseerde mbo verkoper, en eenmaal thuisgekomen bleek het spel zaad, en daarmee einde experiment. no more boardgames, start netflix.

Niet alleen heeft werkend nederland geen puf om nieuwe dingen uit te proberen, ze houden krampachtig (om niet te zeggen doodsbang) vast aan bekende bezigheden, en na doorvragen is dat: zich voortplanten, verbouwen, fitness, pizza bestellen en series kijken op netflix. Zat laast te kijken naar The Melancholy of Haruhi Suzumiya, heel herkenbaar. Het is de nederlandse handelsgeest, dat zal niet veranderen. Je ziet het ook terug in het markt forum deel hier: steeds de bekende spellen, waar men voor tweedehansjes de nieuwprijs vraagt. Als ze 10 euro kunnen besparen door te switchen van energieleverancier zullen ze dat doen. Ik weet niet hoe werkvolk zich op de been houdt, het komt nog altijd zo verbeten over.

Dus vergeet het maar. Een Nederlands gezin met een modern bordspel in huis, die dat bordspel ook zelf gespeeld heeft, is en blijft de uitzondering. Voel me niet geroepen om zendelingenwerk te verrichten, maar als ik enthousiast ben over een spel dan vertel ik erover en moet de toehoorder zelf maar verder kijken.

Dat >99% van Nederlanders nooit moderne bordspellen speelt, is niet erg zolang je leuke mensen kunt vinden die je hobby delen, dat kan bij beurzen, evenementen en social media.

Een alternatief is emigreren naar Duitsland, daar speelt iedereen alles, maar ja, alle andere aspecten van wonen in Duitsland staan me niet zo aan.

De meeste kans dat je iemand treft die wel eens bordspellen heeft uitgeprobeerd, is bij een programmeur; ik schat 10-20%, maar goed die moeten professioneel open staan voor nieuwe dingen. De meeste kantoormensen spelen niet eens video games, beweren ze, want columns op de smartphone 'telt' niet.

(*) mijn baas had De Vergeten Stad gekocht op mijn aanraden. Komt dolenthousiast thuis om het aan zijn dochters te laten zien, ze weigeren subiet met de reactie dat ze alleen maar willen rikken. Dat was Breda. Zegt misschien iets over Breda? Nou nee. Ik woon zelf in Woerden, en heb op rommelmarkten 3 spellen gekocht: risk (was nog maagdelijk), voor de wind (was zelfs nog gesealed), en samurai (was compleet zei het kutkind, eenmaal thuis bleek de helft weg, ik vermoed door de hond opgegeten).

Het zou wellicht leuk zijn als het CBS eens ging tellen hoeveel mensen nou echt bordspellen speelt (10x per jaar zou al knap zijn).

Het kan ook best zo zijn dat er complete bevolkingsgroepen zijn die boardgamen, maar ik ken ze niet. Dat beurzen drukbezocht zijn door gezinnen zegt helemaal niets, de huishoudbeurs wordt ook drukbezocht. Dat Spiel groter was dan ooit zegt iets over Duitsland, niet over Nederland. Je hebt meer kans om een bordspeler te vinden in grote steden zoals Utrecht, maar dat komt vooral doordat daar meer mensen zijn.

Kortom, tot het tegendeel bewezen is:
The times are not changing.
Dit is wel heel erg negatief.

Mijn ervaring is niet dat in spellenzaken ongeïnteresseerd mensen werken. Dit is eerder bij de grote ketens waar alleen Catan en monopoly in de schappen liggen. Spellenspeciaalzaken hebben juist liefhebbers van het bordspel werken.

Wel leeft de hobby niet mainstream maar bij ons op het werk ken ik bijna niemand die videogames speelt. Mensen zijn tegenwoordig gewoon te druk.

Als ik dan weer zie hoe druk is het is op een Spelle spektakel zie ik toch dat veel mensen spelletjes blijkbaar wel leuk vinden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2017, 18:48 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
kosterix schreef:
Ik weet niet hoe jouw kennissen kring is, maar mijn ervaring is dat Werkend Nederland doorheen de jaren steeds minder, tegenwoordig totaal niet(*) geinteresseerd in nieuwe dingen: dat wordt niet beter, eerder slechter.


Nope... werkend nederland kijkt steeds minder tv, en mijn ervaring is dat juist dat enthousiasme zeer aanstekelijk werkt!!
Miss dat het ligt aan het enthousiasme......

kosterix schreef:
Vermoed ook dat heel werkend nederland wel eens een spellenzaak bezocht heeft, en een groot deel ervan is de winkel uitgelopen met een spel dat in de winkel aangesmeerd was door een ongeinteresseerde mbo verkoper, en eenmaal thuisgekomen bleek het spel zaad, en daarmee einde experiment. no more boardgames, start netflix.

Als je de Intertoys een spellenwinkel noemt denk ik dat je gelijk hebt, anders is dit klink klare onzin.

kosterix schreef:
Voel me niet geroepen om zendelingenwerk te verrichten, maar als ik enthousiast ben over een spel dan vertel ik erover en moet de toehoorder zelf maar verder kijken.

Komt dat voor?
kosterix schreef:
De meeste kans dat je iemand treft die wel eens bordspellen heeft uitgeprobeerd, is bij een programmeur; ik schat 10-20%, maar goed die moeten professioneel open staan voor nieuwe dingen. De meeste kantoormensen spelen niet eens video games, beweren ze, want columns op de smartphone 'telt' niet.

Wat een onzin!
Mijn ervaring is dat iedereen die in zijn jeugd heel graag Risk heeft gespeeld warm gemaakt kan worden voor deze fantastische hobby.

kosterix schreef:
en heb op rommelmarkten 3 spellen gekocht: risk (was nog maagdelijk), voor de wind (was zelfs nog gesealed), en samurai (was compleet zei het kutkind, eenmaal thuis bleek de helft weg, ik vermoed door de hond opgegeten).

Daar was de prijs ook naar denk ik dan.

Vind je het nog wel leuk?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Times are changing
BerichtGeplaatst: di 21 nov 2017, 14:24 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Tom, een mooie herkenbaar stukje.

Ik heb bij de werkgevers waarvoor ik gewerkt heb wel eens een bordspelavond georganiseerd en achteraf waren mensen verbaasd hoeveel leuke en goed bordspellen er zijn.

Vooral Bonanza, Ticket to Ride, Carcassonne en 7 Wonders gebruikte ik om mensen kennis te laten maken met deze gateway titels.

Wat dan mooi is om terug te horen dat ze het zelfde weekend een van deze titels hadden aangeschaft. Zelfs de Alfa mannetjes waren verrast en minder sceptisch...

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Times are changing  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®