Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Communicatieproblemen
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 13:24 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Communicatieproblemen

Tom - Jumping Turtle Games

Even geleden stonden we met Jumping Turtle Games op Zuiderspel (een aanrader trouwens als je er nog niet bent geweest). Buiten de gebruikelijke demonstraties viel het ons op dat er één vraag voortdurend weerkeerde. Die vraag was "Wanneer komt de Nederlandse versie van Teotihuacan?". Of om beter te zijn er waren verschillende soortgelijke vragen. Enkele voorbeelden:

Is Teo Theekan er al?
Jullie gingen toch Tie Wie Kan doen hé?
Wanneer komt Teo Die Wiet Kan?
Heb je al een datum voor Teo euh Tie Wie, ik bedoel Teo Tie Wie... Je weet wel welk spel ik bedoel?
Jullie gingen toch Dice Settlers doen hé en hoe noemt dat ander spel nu weer?
Komt Tie Ka Ti Wie bijna uit?
...

Ok, als je zelf één van de vraagstellers was, wil ik duidelijk zijn. Je hoeft je zeker niet te schamen en je moet zeker niet denken dat we er mee gelachen hebben. Bij ons is de naam maanden lang Project "Den Teo" geweest en pas na een intensieve bedrijfsstage zijn we er eindelijk in geslaagd om zelf Teotihuacan uit te spreken (maar vraag ons niet om het 10 keer snel na elkaar te zeggen). Weinig spellen hebben dan ook hun persoonlijke "Hoe spreek je de naam uit Youtube Video"



Er werd ook gevraagd naar Dice Settlers en de uitbreiding van Welcome to, maar dit was in vergelijking met wat we al gewoon waren van bijvoorbeeld Spyfall, maar nu liepen we echt op wolken, want zoveel vragen. Dit moet toch een succes worden!

Terug thuis als de rust was weergekeerd, was ik alleen met mijn gedachten en mijn enthousiasme was snel over. Mijn gedachten zetten me dikwijls met de voeten op de grond en nu was het een koude douche. Moet ik gelukkig zijn met het feit dat er een massa mensen komen vragen wanneer onze nieuwe release uitkomt? Persoonlijk denk ik van niet. Als mensen deze vraag hebben, mag ik niet verwachten dat ze naar mij moeten toestappen op een spellenbeurs om mij persoonlijk de vraag te stellen. Het is onze taak om te zorgen dat de mensen deze informatie hebben als ze die willen weten! En hoe moeten ze deze vinden? Het staat niet op onze website, ik heb geen nieuwsbrief verzonden, ik ben het niet deur aan deur gaan vertellen en op onze Facebook kan je alleen vinden dat hij komt. Tja, laten we aannemen dat er iets mis is met onze communicatie. Zeker omdat tot overmaat van ramp iemand me dan nog mailde met de vraag "Doen jullie Welcome To nog, want ik vind hem niet op de website?". Tja, daar heb ik inderdaad de tijd nog niet voor gehad...

Dus als je dacht dat "communicatieproblemen" sloeg op het uitspreken van de naam van een spel dat waarschijnlijk ontstaan is nadat één of andere grapjas tijdens een brainstorm opperde "Hé, willen we eens zoeken naar de meest moeilijk uit te spreken naam die in Latijns-Amerika te vinden is en er een spel over maken" en als antwoord kwam "Toppie! Dat gaan we doen" dan ben je mis. Ik wil het hebben over het gebrek aan communicatie van uitgevers. Vooreerst beken ik schuld. Jumping Turtle Games heeft een dikke onvoldoende. We kunnen discussiëren over het feit dat we nu 2/10 of 4/10 hebben, maar we zijn gebuisd (hebben gefaald).

Ik ben dan wel eens gaan denken aan hoe anderen het doen, maar dan ga ik mij toch de bedenking maken, zijn wij de enige die gebuisd is? Ik heb in het verleden dikwijls informatie opgezocht over een out of print spel en nergens gevonden wanneer er een reprint kwam (of dat die er niet kwam). En kunnen we altijd snel vinden wanneer nu een nieuwe release zal verschijnen of welke releases er aankomen? Ik heb toch al dikwijls vastgesteld dat dit problematisch is.

Persoonlijk leer ik graag van voorbeelden. Daarom dat ik even een intensieve periode van marktresearch heb verricht (ja, ik doe research). In onze regio kan je niet anders dan groot respect hebben voor 999 Games, want zij hebben bordspellen hier op de kaart gezet. En het toeval wil dat op het moment van schrijven Wingspan is uitverkocht. Dus even naar de 999 Games site dan maar. Bij het spel zie ik "Niet op voorraad". Er staat wel al een banner bij met "Het nest is leeg, de vogel is gevlogen. Nog wel verkrijgbaar bij de spellenspeciaalzaken!". Al bonuspunten voor 999 Games, de banner is zelfs speciaal voor het spel gemaakt! Nu stel dat het ook bij mijn speciaalzaak is uitverkocht en ik wacht liefst tot ik hem daar terug kan kopen. Wanneer komt dan die reprint? Dat vind ik nergens. Bij het nieuws van 999 Games kan ik nog vinden dat ze geld schenken voor elk verkocht spel aan de vogelbescherming. Bewonderenswaardig, maar dat vertelt me niet wanneer het spel terug beschikbaar is. Als dit een jaar is, koop ik hem misschien beter nog snel ergens online voor hij helemaal is uitverkocht. Als het een maand is, wacht ik liever. Moet ik nu de speciaalzaak contacteren of 999 Games?

Ik zie in de rechterbenedenhoek van de pagina een gezichtje dat me toelacht. Kan ik daar een vraag stellen? Ik klik er op en dat gezichtje stelt mij echter de vraag "Hoe zou je jouw ervaring waarderen?". Euh, welke ervaring...? Mijn middagmaal was overheerlijk, maar ik twijfel dat ze daar interesse in hebben. Met wat ik gisterenavond voor het slapengaan gedaan heb, hebben ze helemaal geen affaire (Gloomhaven is namelijk niet door 999 Games uitgegeven). Dus wat bedoelen ze nu? Dan klik ik maar bovenaan op de link "klantenservice". Daar krijg ik de vraag "Hoe kunnen we je helpen?". Ok, dat is al beter. Dan krijg ik de links "Veel gestelde vragen" ('Waar komt jullie logo vandaan' is blijkbaar een vraag die meer gesteld wordt dan 'wanneer komt Wingspan terug'), "Een onderdeel bestellen" (hoe dikwijls zou ik hiervan gebruik moeten maken voor ik een volledig speelbare Wingspan thuis heb staan?) en "Bestelinformatie" (Nu ja, ik kan hem niet bestellen dus dat is het ook niet). Wat naar beneden scrollen dan maar. Daar staat nog een formulier "Stel een vraag of bestel een onderdeel". In de keuzelijst voor het onderwerp van mijn vraag, staat ook niet echt iets dat mij voldoening brengt, dus ik koos voor "klacht/compliment". En dan ging ik voor volgende vraag:

Ik begin met: "Felicitaties met de mooie website, hij ziet er fantastisch uit." => compliment (een gemeend compliment voor de duidelijkheid)
Om dan verder te gaan met: "Ik zie echter dat Wingspan is uitverkocht en ik kan nergens informatie vinden wanneer deze terug beschikbaar zal zijn. Hebben jullie een idee wanneer deze terug binnen zal zijn?" => klacht (of klachtje om beter te zijn)

Voila, weer een formulier perfect ingevuld. Ik speelde ook met het idee om "pers/sponsoring" aan te duiden met het idee dat de pers misschien sneller een antwoord zal krijgen, maar ik wist echt niet wat ik dan aan 999 Games moest schenken als sponsoring... In elk geval (zoals verwacht) scoort 999 Games al veel beter dan ons, maar moet de lat nog hoger is de vraag?

En hoe dit afliep: Dezelfde dag nog een vriendelijk mailtje met een bedanktje voor de felicitaties en Wingspan zal in augustus terug beschikbaar zijn voor wie het wil weten. Dus probleem opgelost, maar ik heb het moeten vragen in deze tijd van big data.

En nu mijn vraag aan jullie. Willen jullie helpen aan een betere en eenvoudigere wereld? Discussieer dan even over volgende vragen: Stoort het dat je naar zulke informatie moet zoeken/vragen? Wat willen jullie weten van een speluitgever? Welke informatie verwachten jullie? Verwachten jullie zoals bij alle helden onze background story? Hoe moeten we die informatie bij jullie brengen (Facebook, Twitter, onze website, een nieuwsbrief, geïnspireerd op Jehova en deur aan deur gaan met een "speltoren",...)? Wat moeten we veranderen of blijven jullie gewoon langskomen op de spellenbeurzen om jullie vragen te stellen? Kan je een voorbeeld geven van iemand die het perfect doet en liefst anders dan de rest (ik leer liefst van voorbeelden en niet uit suffe boeken)? Nu is je kans! En concentreer je niet op Jumping Turtle Games. Wij zijn gebuisd, dat hebben we al vastgesteld en wij willen verbeteren. Met wat geluk lezen ook andere uitgevers dit en halen ze er ook inspiratie uit. We hebben geen full-time marketing verantwoordelijke, dus verwacht geen wonderen, maar geef ons een richting die we uit moeten en we houden er rekening mee! We denken bijvoorbeeld aan een nieuwe site en dan is deze informatie zeker bruikbaar.

En vooral, als we binnenkort beter communiceren, kom dan nog steeds langs op de spellenbeurzen voor een babbeltje, want ik doe niet liever dan met andere spellenliefhebbers praten! Maar het zou fantastisch zijn als er iemand langskomt met "Hé, ik heb gezien dat Nunathloogagamiutbingoi (een stad in Alaska, waar we zeker nog een spel over willen maken) tegen eind juni uitkomt, ik kijk er al naar uit!" Toch een prachtige conversatie-opener?

Oh ja en voor ik het vergeet: Den Teo komt er begin mei en Dice Settlers een maandje later...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 14:24 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Hè ik wist dat den Teo in mei te verwachten was. Als ik me niet vergis staat dat in een van de banners hier op BSM :thumbup:


Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 14:54 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Wie geeft eigenlijk die punten? Is daar een jury voor samengesteld.

Hoe het anders moet, zou ik niet echt weten ... daar ik meestal contact zoek via FB of mail om iets te weten. Of als die vraag ineens in me opkomt tijdens een beurs vraag ik het daar wel.

Kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat hedentendage als standé pédé moet geweten zijn.
Mail verstuurd bij wijze van spreken en direct bellen of ze de mail ontvangen hebben ... zo dat principe.
Dat de informatie soms niet terug te vinden is, kan ik begrijpen daar je niet alleen bezig bent met je bedrijfje JTG ... je hebt ook nog andere bezigheden die ook de nodige aandacht vragen.

Dus Tom, sorry vriend dat ik je hierbij geen duidelijke hulp kan inbieden.

En daarbij ge zijt zo'ne toffe pé da'k liever face to face met jou een klappeke doen zalle :thumbup:

Greets
Gert
Blog Spelletjes Enzo

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 15:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Toen ik op de banner klikte die jullie hier op BSM geplaatst hebben, omdat ik wilde weten wanneer den Teo uitkwam en wat dat dan zou kosten, werd ik geleid naar Facebook. Ai, daar ben ik weg en ik wil er niks meer mee te maken hebben. Dus als je me vraagt wat je beter kan doen dan is mijn suggestie om je publiek in ieder geval naar je eigen website te leiden en dan kan daar, hoe beknopt ook, de adequate en actuele informatie te vinden zijn.
Vast ook een link naar Facebook en instagram, maar ik kies ervoor daar niet op te klikken.

Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 15:42 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind dat Stonemaier dit wel uitstekend doet. Zij posten altijd lang op voorhand teasers van nieuwe spellen (creeërt buzz en geeft je iets om alvast geld voor opzij te zetten :wink: ), maar vooral hun nieuwsbrief is erg informatief en volledig. Hun site bezoek ik nooit, dus geen idee wat daar op staat, maar in de nieuwsbrief staat van elk spel in ontwikkeling een mooie tijdlijn met hoever ze daar reeds mee staan. Wat ik bij dat overzicht wél nog mis is enige indicatie van om welk soort spel het gaat zodat ik weet of ik er naar uit moet kijken of niet.
Zeker als je reeds bestaande spellen gaat uitbrengen communiceer je hier best tijdig over zodat geïnteresseerden niet al de Engelse versie gekocht hebben. Met Teotihuacan (gewoon lezen wat er staat, dan is het toch helemaal niet moeilijk? :think: ) waren jullie goed op tijd, maar de uiteindelijke release is een half jaar na Spiel dus ik vermoed dat de die hard gamers (het doelpubliek voor het betreffende spel lijkt me) het spel mogelijk al reeds in hun bezit hebben. Ik denk nog steeds dat je beter taalafhankelijke spellen uitbrengt in het Nederlands dan taalonafhankelijke, iets wat 999games goed begrepen heeft en ook de reden waarom Wingspan zo'n succes is geworden denk ik.

Ik denk dat de eerste bron van informatie nog steeds de website van een uitgever zou moeten zijn en ik zou daar wel graag alle informatie op zien die er voorhanden is. Reprint data zijn erg belangrijk en zeker laten weten dat er überhaupt een reprint aankomt om de redenen die je zelf al aangeeft.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2019, 20:50 
Locomotief

Berichten: 37
ozymandias schreef:
Kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat hedentendage als standé pédé moet geweten zijn.


Dat gevoel heb ik alvast. We hebben een immense hoeveelheid communicatiemiddelen, dus we zijn daarmee wat verwend, maar ik geef toe dat ik er soms wat in verloren loop, zowel privé als professioneel. We hebben nog geen budget voor een marketingverantwoordelijke of een social media manager, maar toch moeten we zien dat we alle communicatie op een aanvaardbaar niveau houden.

ozymandias schreef:
En daarbij ge zijt zo'ne toffe pé da'k liever face to face met jou een klappeke doen zalle :thumbup:


Dat is zeker een communicatiekanaal dat ik open zal houden! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2019, 20:55 
Locomotief

Berichten: 37
Jerome schreef:
Toen ik op de banner klikte die jullie hier op BSM geplaatst hebben, omdat ik wilde weten wanneer den Teo uitkwam en wat dat dan zou kosten, werd ik geleid naar Facebook. Ai, daar ben ik weg en ik wil er niks meer mee te maken hebben. Dus als je me vraagt wat je beter kan doen dan is mijn suggestie om je publiek in ieder geval naar je eigen website te leiden en dan kan daar, hoe beknopt ook, de adequate en actuele informatie te vinden zijn.
Vast ook een link naar Facebook en instagram, maar ik kies ervoor daar niet op te klikken.

Succes!


Bedankt voor je feedback. De reden waarom deze link naar onze Facebook ging heeft wel een beetje te maken met onze "communicatieproblemen" betreffende de website dan vooral.

Op het moment dat de banner online ging hadden we nog onze oude website en die was helemaal niet up-to-date. De website was ook lastig aan te passen waardoor het heel wat tijd in beslag nam om een nieuw spel toe te voegen. We hebben dan beslist om in een snel tempo een nieuwe website aan te maken die beter aanpasbaar was. Ondertussen is deze een goeie week online, maar ik heb er niet meer aan gedacht de link te laten aanpassen en ik denk dat de campagne nu zowat afloopt.

De website is wel nog niet helemaal klaar, maar de basis is er al: http://jumpingturtlegames.be/. De bedoeling is dat er op termijn ook een overzicht komt met te verwachten spellen, agenda,...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2019, 21:18 
Locomotief

Berichten: 37
The Iced One schreef:
Ik vind dat Stonemaier dit wel uitstekend doet.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het over releases, reprints en timing aankomt, denk ik niet dat iemand hem kan overtreffen. Omdat hij echt ook met de regelmaat van de klok werkt (ik dacht dat zijn updates een bepaalde timing hebben), vrees ik dat we dat moeilijk kunnen waarmaken zeker omdat vooral bij reeds bestaande spellen de communicatie over timing naar ons toe ook zeer warrig en voor hetziening vatbaar is. Volgens de eerste voorspellingen zouden we al een tijdje onze versie van Teotihuacan aan het spelen moeten geweest zijn :(

The Iced One schreef:
Wat ik bij dat overzicht wél nog mis is enige indicatie van om welk soort spel het gaat zodat ik weet of ik er naar uit moet kijken of niet.


Bedoel je dan gewoon een indicatie van het type spel zoals "kinderspel", "partyspel", "zwaar strategisch spel"... of eerder een korte beschrijving (of beiden)?

The Iced One schreef:
Zeker als je reeds bestaande spellen gaat uitbrengen communiceer je hier best tijdig over zodat geïnteresseerden niet al de Engelse versie gekocht hebben.


In principe communiceren we van zodra het contract is getekend. Aangezien vele uitgevers nog andere werkzaamheden hebben buiten de spellenwereld lopen die zaken dikwijls vertraging op en wordt er veel in een eerste fase in onderling vertrouwen gedaan, maar ik communiceer toch liever niet voor we 100% zeker zijn dat alles in orde is. We hebben in het verleden namelijk al meermaals meegemaakt dat we iets hebben toegezegd, een tijdje niets horen en dan zien dat ineens een andere uitgever het spel heeft opgepikt... Als we dan al alle communicatie zouden hebben rondgestuurd, komt dit niet zo goed over voor ons imago.

The Iced One schreef:
Ik denk nog steeds dat je beter taalafhankelijke spellen uitbrengt in het Nederlands dan taalonafhankelijke, iets wat 999games goed begrepen heeft en ook de reden waarom Wingspan zo'n succes is geworden denk ik.


Ik begrijp zeker je redenering. Er zijn wel nog technische problemen met taalafhankelijke spellen en dat is dat (zeker bij lage volumes) de prijs omhoog gaat als je ook de tekst moet wijzigen omdat dit dan een component is die je niet meer "in massa" kan produceren. Dat kan dan tot gevolg hebben dat het prijsverschil tussen de Nederlandse en Engelse versie omhoog gaat. Dus dat zou dan ook weer een reden kunnen zijn waarom men toch die Engelse versie wil oppikken. Als we op voorhand weten dat het prijsverschil onredelijk is, dan is dat voor ons meestal wel een reden om een spel niet uit te brengen in het Nederlands. Bij Dice Settlers vormde de vertaling van de kaarten geen enkel probleem voor de prijs en daarom is deze dus ook doorgegaan.

Ik heb nu ook gemerkt dat er bijvoorbeeld op Zuiderspel 2 mensen naar mij gekomen zijn om te bedanken dat we het spel in het Nederlands deden omdat ze toch nog altijd liever in hun eigen taal kopen. Dat vind ik natuurlijk fantastisch en ik hoop dat er ook nog voldoende mensen zijn die ons willen steunen en de NL verkiezen.

In elk geval, op dit moment is het al dan niet aanwezig zijn van taal op het materiaal niet echt een criterium in onze beslissing om een project te doen of niet. De focus ligt nu op goeie spellen die aan een aanvaardbare prijs kunnen aangeboden worden. Misschien dat uit de analyse van verkopen in de toekomst dat wel een criterium kan worden.

Bedankt voor je feedback!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Communicatieproblemen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®