Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs 2023 - nominaties

Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 01:48 
Jakkiebak!

Help de Russen de winter door

Tamara Bakker

Voor de eerstvolgende editie van Spel! heb ik onlangs het interessante spel The Red Cathedral gereviewed. Op 14 februari stuurde ik mijn recensie naar de redactie. In de inleiding van de recensie schreef ik: "Terwijl Poetin Oekraïne bedreigt, bouwen in The Red Cathedral de spelers aan een kathedraal voor een Russische machtshebber uit lang vervlogen tijden: de tsaar!". Ik kreeg als reactie terug: "Ik ga die opmerking over Poetin vervangen. Geen idee hoe de vlag erbij hangt als het nummer eenmaal verschijnt." Helaas had onze redacteur een vooruitziende blik en bleef het niet alleen bij bedreigen....

Als kind van de jaren tachtig ben ik opgegroeid met het idee dat de Russen eng zijn, dat je carrière moet maken voordat de bom valt en de USA ons allen zal beschermen.

In de oude Sovjet-Unie volgde de ene hoogbejaarde leider de andere op. In het spel Kremlin wordt dit prachtig geïllustreerd. Het woord Kremlinwatchen was toen de term voor het voorspellen welke bejaarde de volgende Grote Leider zou worden.

Vervolgens viel in 1989 de muur, waren de Russen ineens coole gasten en werd er zelfs in de winter van 1990 een inzamelingsactie voor de Russen gehouden omdat ze getroffen werden door een extreem koude winter. Het motto van die actie was "Help de Russen de winter door".

Mijn Russische klasgenote Anna heeft in de tijd nogal wat "leuke" opmerkingen gekregen van klasgenoten. Denk aan "Anna, je mag best één van mijn boterhammen hebben voor de lunch". Of: "Anna ik heb nog wel een warme trui over, wil je die hebben?" En ook: "Anna, mijn vader heeft nog wat haardhout over. Wil je er wat van hebben, dan hebben jullie het niet meer zo koud in huis."

Inmiddels is Poetin al dit hele millennium aan de macht in Rusland en dat is geen zegen voor de wereldvrede. Van delen van Georgië tot de Krim en nu dan de rest van Oekraïne: het maakt deze man niks uit wat de rest van de wereld ervan vindt.

Ondertussen word ik bij het online spelen van Weerwolven via Wolvesville regelmatig aangesproken op mijn vermeend Russische naam. Ja, de naam Tamara kan Russische wortels hebben, maar dat is in mijn geval zeker niet zo. Ik kom niet niet uit Rusland, mijn wieg stond in Rotterdam. Steeds weer leg ik het uit en maak ik duidelijk dat ik echt niet achter Putler (= Oekraiense bijnaam voor Poetin) sta.

Maar dat is allemaal zeer klein leed in vergelijking met datgene wat de bevolking van Oekraïne momenteel te verduren heeft. Je zult maar in Kiev of Charkov wonen momenteel. Je zult maar moeten vluchten voor de bommen in metrostations die dienst doen als provisorische schuilkelders. Je zult maar familieleden of vrienden verliezen door de Russische bombardementen. Je zult maar moeten vluchten voor al het oorlogsgeweld. Huis en haard achterlaten op zoek naar een veilig heenkomen.

Eén van de leden van mijn spelgroep is een inzamelingsactie begonnen voor vluchtelingen uit Oekraïne en is inmiddels met een vrachtwagen vol spullen oostwaarts vertrokken. En zo zijn er inmiddels veel meer lokale initiatieven. Bovendien is giro 555 (Nederland) momenteel opengesteld voor donaties aan Oekraïne.

Ook in Vlaanderen zijn er volop initiatieven: via Oekraïne 12-12 kan gedoneerd worden; op vrijdagochtend 4 maart om 8.45 draaien alle Vlaamse radiostations "Give peace a chance" en wie een kamer of een ruimte vrij heeft, kan zich melden bij zijn gemeente of stad onder de hashtag #PlekVrij.

Bij deze wil ik iedereen vragen zijn steentje bij te dragen om dit keer de Oekraïeners de winter door te helpen!

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 08:04 
..........

Mooi en zorgvuldig geschreven, hartverwarmende boodschap.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 08:30 
Caballero

Mooi gezegd. Het is ontzettend naar en eng wat er nu gebeurt in Oekraïne.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 09:06 
Geheim Genootschap

Mooi :clap:

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 09:49 
Stamhoofd

Mooi geschreven . Heb je ook nog een linkje naar je Red Cathedral review? :)

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 11:12 
Burgemeester

De titel klonk aanvankelijk een beetje eng, maar mooi geschreven. :thumbup:

Online Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 12:11 

Zelf heb ik heb Matryoshka en The Red cathedral nog op de shelf of shame staan. Ik ben aan het duimen dat we snel van deze ellende af zijn, dat ik met goed fatsoen de spellen op tafel kan leggen.

Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 12:27 
Standaard moderator

Dank voor de reacties!

Wat betreft mijn recensie van The Red Cathedral: deze verschijnt offline in de Spel! en kan ik hier niet delen.

Wel kan ik delen dat ik het spel de moeite waard vind, met name met twee of drie spelers. Ik zie niet goed in waarom je dit spel op de plank zou moeten laten liggen tot na de oorlog in Oekraïne.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 21:26 

Goed gezegd.
Mijn gemoed is zwaar deze dagen en geld geven is nooit genoeg, maar in ieder geval is het iets.
Daarom: geef gul en hoop dat je zelf nooit hoeft te vluchten.

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 10:16 
Geheim Genootschap

Help de Russen de winter door vind ik eerlijk gezegd een vrij ongelukkig getimede titel.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 10:21 
Nou moe!

kosterix schreef:
Help de Russen de winter door vind ik eerlijk gezegd een vrij ongelukkig getimede titel.

Artikels zijn meer dan enkel een titel.

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 10:57 
Standaard moderator

kosterix schreef:

Als je het artikel hebt gelezen, dan weet je waar de titel op slaat.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 11:05 
Geheim Genootschap

Zeker en ik blijf het een slechte titel vinden, al zal het voor de meeste Nederlanders het een pot nat zijn.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 14:44 

Tamara_Bakker schreef:
kosterix schreef:

Ik vind dat geen steekhoudend argument. Alleen omdat de zin ergens in je verhaal voorkomt mag je dat als titel gebruiken? Ik vind dat meer clickbait, dan de kern waar je verhaal om draait.
En de kern van je verhaal is overigens duidelijk, het helpen van Oekrainse vluchtelingen vind ik een mooi en nobel streven.

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2022, 17:27 
..........

Antoi schreef:
Tamara_Bakker schreef:
kosterix schreef:

Ik vind dat geen steekhoudend argument. Alleen omdat de zin ergens in je verhaal voorkomt mag je dat als titel gebruiken? Ik vind dat meer clickbait, dan de kern waar je verhaal om draait.
En de kern van je verhaal is overigens duidelijk, het helpen van Oekrainse vluchtelingen vind ik een mooi en nobel streven.

Als je het artikel hebt gelezen en begrepen, dan zie je hoe passend en pakkend de titel is. Heeft in mijn optiek niets met clickbait te maken.

Offline Profiel     

16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Help de Russen de winter door