Help de Russen de winter doorTamara BakkerVoor de eerstvolgende editie van Spel! heb ik onlangs het interessante spel The Red Cathedral gereviewed. Op 14 februari stuurde ik mijn recensie naar de redactie. In de inleiding van de recensie schreef ik: "Terwijl Poetin Oekraïne bedreigt, bouwen in The Red Cathedral de spelers aan een kathedraal voor een Russische machtshebber uit lang vervlogen tijden: de tsaar!". Ik kreeg als reactie terug: "Ik ga die opmerking over Poetin vervangen. Geen idee hoe de vlag erbij hangt als het nummer eenmaal verschijnt." Helaas had onze redacteur een vooruitziende blik en bleef het niet alleen bij bedreigen....
Als kind van de jaren tachtig ben ik opgegroeid met het idee dat de Russen eng zijn, dat je carrière moet maken voordat de bom valt en de USA ons allen zal beschermen.
In de oude Sovjet-Unie volgde de ene hoogbejaarde leider de andere op. In het spel Kremlin wordt dit prachtig geïllustreerd. Het woord Kremlinwatchen was toen de term voor het voorspellen welke bejaarde de volgende Grote Leider zou worden.
Vervolgens viel in 1989 de muur, waren de Russen ineens coole gasten en werd er zelfs in de winter van 1990 een inzamelingsactie voor de Russen gehouden omdat ze getroffen werden door een extreem koude winter. Het motto van die actie was "Help de Russen de winter door".
Mijn Russische klasgenote Anna heeft in de tijd nogal wat "leuke" opmerkingen gekregen van klasgenoten. Denk aan "Anna, je mag best één van mijn boterhammen hebben voor de lunch". Of: "Anna ik heb nog wel een warme trui over, wil je die hebben?" En ook: "Anna, mijn vader heeft nog wat haardhout over. Wil je er wat van hebben, dan hebben jullie het niet meer zo koud in huis."
Inmiddels is Poetin al dit hele millennium aan de macht in Rusland en dat is geen zegen voor de wereldvrede. Van delen van Georgië tot de Krim en nu dan de rest van Oekraïne: het maakt deze man niks uit wat de rest van de wereld ervan vindt.
Ondertussen word ik bij het online spelen van Weerwolven via Wolvesville regelmatig aangesproken op mijn vermeend Russische naam. Ja, de naam Tamara kan Russische wortels hebben, maar dat is in mijn geval zeker niet zo. Ik kom niet niet uit Rusland, mijn wieg stond in Rotterdam. Steeds weer leg ik het uit en maak ik duidelijk dat ik echt niet achter Putler (= Oekraiense bijnaam voor Poetin) sta.
Maar dat is allemaal zeer klein leed in vergelijking met datgene wat de bevolking van Oekraïne momenteel te verduren heeft. Je zult maar in Kiev of Charkov wonen momenteel. Je zult maar moeten vluchten voor de bommen in metrostations die dienst doen als provisorische schuilkelders. Je zult maar familieleden of vrienden verliezen door de Russische bombardementen. Je zult maar moeten vluchten voor al het oorlogsgeweld. Huis en haard achterlaten op zoek naar een veilig heenkomen.
Eén van de leden van mijn spelgroep is een inzamelingsactie begonnen voor vluchtelingen uit Oekraïne en is inmiddels met een vrachtwagen vol spullen oostwaarts vertrokken. En zo zijn er inmiddels veel meer lokale initiatieven. Bovendien is giro 555 (Nederland) momenteel opengesteld voor donaties aan Oekraïne.
Ook in Vlaanderen zijn er volop initiatieven: via
Oekraïne 12-12 kan gedoneerd worden; op vrijdagochtend 4 maart om 8.45 draaien alle Vlaamse radiostations "
Give peace a chance" en wie een kamer of een ruimte vrij heeft, kan zich melden bij zijn gemeente of stad onder de hashtag #PlekVrij.
Bij deze wil ik iedereen vragen zijn steentje bij te dragen om dit keer de Oekraïeners de winter door te helpen!