Breaking! PLEIDOOI VAN EN VOOR LELIJKE EENDJESels. TimmermansSpellen met dieren als thema? Je vindt ze bij de vleet en geef toe: de illustraties zijn vaak prachtig en schattig, net zoals de dieren zelf. Onlangs ontving deze reporter een aanvraag tot interview van een viertal dat zich gediscrimineerd voelt en graag ook hun stem eens willen laten horen om een pleidooi te houden voor zichzelf en hun lotgenoten: de lelijke eendjes.Welkom allemaal, misschien kunnen jullie jezelf even voorstellen aan de lezers?Bob de Blobvis: Goeiedag, allereerst hartelijk dank om op onze vraag in te gaan en ons uit te nodigen! Ik ben een blobvis en mijn soort werd in het verleden uitgekozen tot lelijkste dier ter wereld. Een nogal bedenkelijke eer, maar het heeft mijn familie wel enige naamsbekendheid gegeven natuurlijk.
Bertrand het Beerdiertje: Aangenaam! Ik zie u een beetje vreemd kijken naar mij alsof ik een zeer tropisch beest ben, maar niets is minder waar. Wij beerdiertjes leven overal om jullie heen, maar zijn niet met het blote oog zichtbaar doordat we zo minuscuul klein zijn.
Rosalia de Roodlip Vleermuisvis: Buenos dias, fijn u te ontmoeten! Ik ben iets exotischer en extravaganter dan Bertrand en Bob en mij vindt u vooral rond Ecuador en Peru. Ik zie er misschien nogal streng en sikkeneurig uit, maar schijn bedriegt hoor.
Nathan de Naakte Molrat: Hallo, sorry ik heb een slechte dag en het zoals gewoonlijk fris zonder vacht, dus ben misschien wat korter van stof vandaag.
Jullie wilden graag onze lezers aandacht vestigen op een specifiek probleem?Bob: Dat klopt! Wij vinden dat sommige spellen wel eens meer aandacht mogen geven aan de zogenaamde ‘lelijke’ dieren. Meestal moet het steeds maar om ter schattigste, mooiste, speciaalste zijn en dat zijn veel lelijke eendjes een beetje beu. Wij worden ondergewaardeerd en daar mag verandering in komen. Vandaar dat wij hier graag en pleidooi voor onszelf willen houden en suggesties doen om ons in spellen te integreren op een positieve manier.
Ga jullie gang! Wat zijn de voorstellen die jullie hebben?Bertrand: Allereerst wil ik al even stipuleren dat wij ook in reeds bestaande spellen gebruikt kunnen worden. Beerdiertje is een verzamelterm, maar onze specifieke namen vormen uitstekende
Scrabble-woorden. Zeg nu zelf, met mijn collega het ‘VULPENSTEKELSTRANDBEERDIERTJE’ haal je een prachtige score. Enige probleem kan zijn dat als je dat woord ook nog eens op de 3 x woordwaarde weet te leggen, niemand van de vernederde tegenspelers achteraf nog met jou wil spelen...
Bob: Ik zag Bertrands familie al wel eens opduiken in een uitbreiding van
Oceans, maar daar stond hij weer tussen de diepzeemonsters afgebeeld en dat vind ik er toch een beetje over. Ik ben vrij zeker dat ze mij daar ook zouden hebben tussen gestoken indien ze aan me gedacht hadden, maar mensen vergeten wel eens dat mijn soort er vooral verschrikkelijk uitziet wanneer we UIT het water gehaald zijn. Jij zou toch ook ongelukkig kijken als ze u plots zonder zuurstof uit uw natuurlijke habitat zouden halen?
Rosalia: In spelletjes als
Great Barrier Reef en
Reef Encounter Gebruiken ze ook meestal steeds dezelfde vissen, dat wordt op de duur een beetje cliché. In plaats van keizersvissen, papegaaivissen en de door de film nog populairdere Nemo’s en Dory’s (nvdr: clownvisjes en doktersvissen), zouden ook andere exotische soorten zoals de mijne in het voetlicht gezet mogen worden. Misschien kan het klein starten in zo’n spel waarna mijn rode lippen ook vereeuwigd kunnen worden door Pixar!
Is het altijd en overal zo?Nathan: Nee, zeker niet, er is gelukkig wel enige positieve evolutie.
Wingspan hebben wij lelijke eendjes met grote vreugde onthaald! Daar kwamen o.a. ook de Californische condor, de Kalkoen en de Kakapoo in voor. Niet meteen de meest knuffelige en mooiste vogels, maar toch mochten ze hun opwachting maken. Zelfs de kiwi die niet kan vliegen werd in een uitbreiding toegevoegd. Dat is pas inclusie!
Rosalia: Exacto! En in
Ark Nova vind je de bergduivel terug en zelfs een neusaap. Die staat nochtans ook vaak in top 10 lijstjes van lelijke dieren. Zo kan het dus ook! Wij staan alvast te popelen om eveneens in spellen opgenomen te worden.
Dan heb ik nog een leuk eindvraagje: In welke spellen of uitbreidingen zouden jullie jezelf graag zien toegevoegd worden?Bertrand: Wel, beerdiertjes vind je niet enkel terug in de diepste wateren, maar ook op de hoogste bergen en zelfs terug in de ruimte. Wij zijn daar reeds mee naartoe genomen voor onderzoek, net omdat wij zo sterk zijn en overal kunnen overleven. In principe wil dat dus zeggen dat wij ook in spellen met een ruimte-thema kunnen gebruikt worden!
Wild Space gebruikt dieren als astronauten, misschien kan een beerdiertje passen in een uitbreiding?
Rosalia: Ik denk persoonlijk dat als de artiest van
Oceans met zijn aquarelkleuren aan de slag gaat om een portret van mij te maken, dat een prachtig resultaat kan geven! Zeg nu zelf, mijn lippen alleen al stralen toch iets erotisch uit, niet? (werpt wulpse blik).
Nathan: Rosalia alsjeblief seg. Moest ik met mijn ogen kunnen rollen, ze lagen bijna uit mijn kassen…
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden om een leuke cartoony look te krijgen en te mogen meedoen in
Creature Comforts. Zeg nu zelf: die sokken en sjaals die de spelers daar maken, die zijn perfect voor mij!
Bob: Als ik heel ambitieus ben, dan zou ik eigenlijk wel graag deel uitmaken van de
Aquarius uitbreiding van Ark Nova die gepland is. Moest iemand van de lezers per toeval connecties hebben bij Feuerland Spiele waarbij het ontwikkeld wordt ….
Oh en bijna vergeten: mogen onze lezers ook nog suggesties achterlaten?Allen in koor: Graag!!
Door uw reporter: els. Timmermans