Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 08:44 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Demo-en is ook een vak voor vrouwen

door Brigitte den Hartog


Bordspelen zijn al geruime tijd niet meer iets voor alleen mannen. Behalve bij de spelwinkels waar achterin een groepje oud-studenten Magic of Warhammer aan het spelen zijn, zien we steeds meer vrouwen aan de tafels bij de eurogames. Ook bij de demo’s op beurzen worden er steeds meer dames bereid gevonden een spel uit te leggen aan bezoekers.

Tijd om deze dames eens te benoemen en uiteraard maken we van de gelegenheid gebruik onze lijst met stereotypen uitleggers uit te breiden:

Karin de Kinderjuf

Karin is de vrouw van Michael de meester, alleen denkt dat ze met kleine kinderen te maken heeft die voor het eerst een bordspel gaan doen. Ook als er geen kinderen meedoen.
Ze vertelt alles op een zeer kinderlijke manier met een hoge stem. Alsof ze een kinderboek voorleest is ze heel enthousiast en geeft met haar stem aan of iets goed is of met een iets zwaardere stem wat niet zo goed is.

Uitstekend als er wel kinderen aan tafel zitten (en bij HABA spellen waarschijnlijk) maar bij volwassenen (ook al is het een Kingdomino) kan een professionelere uitleg volstaan.

Carolien Compleet

Haar zus Carolien denkt ook dat ze met beginners te maken heeft.
Ze legt het spel helemaal uit tot in de puntjes, ook het veilingsysteem moet helemaal compleet uitgelegd worden. Ook als de bezoekers aan tafel al ervaren spelers zijn en ook aangeven “Zoals Hoogspanning dus, oké” en graag verder willen met het spel, gaat Carolien onverschrokken door met uitleggen hoe dat systeem werkt van bieden en passen.

Ze kent het spel Hoogspanning niet, heeft de opmerking van de toehoorders niet gehoord of is eigenwijs, maar de uitleg gaat in haar tempo en met evenveel woorden gewoon door en wordt niet ingekort. Ik denk dat ze het anders zelf niet meer snapt.

Brenda Bijvoorbeeld

Legt het spel alleen uit aan de hand van voorbeelden. Ze speelt het spel voor met de speelstukken van de spelers en roept steeds “Bijvoorbeeld: deze speler doet dit, dan doet die speler dat.” Het woordje “Bijvoorbeeld” is hier echt een stopwoordje en wordt in iedere zin zeker één of zelfs twee keer of vaker toegevoegd. “Bijvoorbeeld, deze meeple gaat naar bijvoorbeeld deze plek en koopt dan bijvoorbeeld deze tegel.”

Aan het eind van de uitleg weten de spelers best wat ze kunnen of mogen doen, maar wat uiteindelijk het doel van het spel is, is hier niet duidelijk geworden.

Op Spiel kun je haar internationale evenbeeld Floor For Example met een zwaar Frans/Italiaans/Spaans accent vinden.

Simone Strategie

Ook een zeer warrige uitleg kunnen we krijgen van Simone. Legt het spel redelijk goed uit, maar vergeet daarbij niet haar eigen favoriete strategie ook aan de uitleg mee te geven. Zo weten we nu bij Puerto Rico welke gebouwen we wel of juist niet moeten aanschaffen en zullen het ook meteen op deze manier spelen, terwijl het juist zo leuk is om zelf in een spel verder te ontdekken wat de mogelijkheden zijn.

Olga Omgeving

Olga houdt zich meer bezig met de omgeving en de mensen om haar heen als met ‘haar tafel’ en het spel dat ze aan het uitleggen is. De uitleg is kort en daarna zoekt ze zo snel mogelijk afleiding of raakt afgeleid door andere tafels en/of mensen die langslopen.
Als er een kennis langskomt gaat ze daar uitgebreid mee staan praten en vergeet het spel op tafel verder in de gaten te houden of loopt zelfs weg, met de kennis mee, een eindje verderop. De mensen die aan de tafel zitten en nog vragen hebben over het spel zijn genoodzaakt een andere demo-er te zoeken of de regels zelf erbij te pakken.

Bella Buitendienst

Bella zit eigenlijk allen op kantoor als receptioniste, maar haar uitgever had niet genoeg mensen om naar de beurs te gaan en vond Bella wel een charmante verschijning om op de beurs te hebben rondlopen.
Haar blonde lokken en kort rokje vallen wel op, maar als je bij haar aan tafel zit valt ook op dat ze zelf helemaal geen fan is van bordspellen. Ze is goed geïnstrueerd en blijft maar zeggen hoe leuk het spel is en waar je het kan kopen, maar je weet dat ze het zelf nooit in huis zal halen.

Toch mis ik al deze types, dit jaar geen Spiel, geen Spellenspektakel en geen Spel in oktober en november. Het jaar begon al ‘goed’ met meteen de annulering van Zuiderspel. Vervolgens ook de Ducosim beurzen.

We hebben een kleine glimp van ze kunnen opvangen online via Spiel.digital en de beschikbare kanalen, de uitleg was daar niet allemaal even helder en duidelijk, heb ik zelf ervaren. Ik ben ook geen perfect Engelssprekend persoon maar vooral de personen die met een zwaar anderstalig accent een spel uitleggen maken dat Spiel toch echt Spiel was.

Lees ook: Demo-en is ook een vak...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 09:59 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Leuke typetjes weer en wederom herkenbaar.

Ik vraag me alleen wel af of spelletjes doen echt een mannending was vroeger. Zelf speel ik nog geen 15 jaar de moderne bordspellen. In mijn omgeving watennhet toch vaker de moeders die met de kinderen ( ook boven de 12) spellen speelden. Toen Catan populair werd warennhet in mijn omgeving vaak stelletjes die bij elkaar kwamen op met 4 het te spelen.

Behalve de spellen zoals Magic of Warhammer heb ik nooit het idee gehad dat bordspellen echt een mannending zijn. Zeker niet als je kaartspellen ook meetelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 10:32 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Edwin84 schreef:
Leuke typetjes weer en wederom herkenbaar.

Ik vraag me alleen wel af of spelletjes doen echt een mannending was vroeger. Zelf speel ik nog geen 15 jaar de moderne bordspellen. In mijn omgeving watennhet toch vaker de moeders die met de kinderen ( ook boven de 12) spellen speelden. Toen Catan populair werd warennhet in mijn omgeving vaak stelletjes die bij elkaar kwamen op met 4 het te spelen.

Behalve de spellen zoals Magic of Warhammer heb ik nooit het idee gehad dat bordspellen echt een mannending zijn. Zeker niet als je kaartspellen ook meetelt.

Dat mag in de krant, want Edwin en ik zijn het eens! :lol: Heb zelfde ervaring al mijn hele leven. Verhouding man-vrouw is volstrekt gelijk en altijd al geweest. En de typetjes die beschreven worden, zijn heel erg leuk getroffen, maar wel geheel ook van toepassing op mannen. Net als de eerder beschreven mannelijke typetjes trouwens. Zolang we de vermeende verschillen blijven benadrukken, blijven we ze ook zien, zeg maar (dixit Cruijff).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 10:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Pura Vida schreef:
Edwin84 schreef:
Leuke typetjes weer en wederom herkenbaar.

Ik vraag me alleen wel af of spelletjes doen echt een mannending was vroeger. Zelf speel ik nog geen 15 jaar de moderne bordspellen. In mijn omgeving watennhet toch vaker de moeders die met de kinderen ( ook boven de 12) spellen speelden. Toen Catan populair werd warennhet in mijn omgeving vaak stelletjes die bij elkaar kwamen op met 4 het te spelen.

Behalve de spellen zoals Magic of Warhammer heb ik nooit het idee gehad dat bordspellen echt een mannending zijn. Zeker niet als je kaartspellen ook meetelt.

Dat mag in de krant, want Edwin en ik zijn het eens! Heb zelfde ervaring al mijn hele leven. Verhouding man-vrouw is volstrekt gelijk en altijd al geweest. En de typetjes die beschreven worden, zijn heel erg leuk getroffen, maar wel geheel ook van toepassing op mannen. Net als de eerder beschreven mannelijke typetjes trouwens. Zolang we de vermeende verschillen blijven benadrukken, blijven we ze ook zien, zeg maar (dixit Cruijff).
We zijn het best wel vaak eens hoor :). Er was een topic waarin we het oneens waren maar dat is slechts 1 onderwerp.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 22:19 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Ik vraag me alleen wel af of spelletjes doen echt een mannending was vroeger.


Ik heb in de jaren negentig de Ducosimbeurzen georganiseerd en was betrokken bij de organisatie van een handvol Spellenspektakels. Eerstgenoemde beurzen waren toen nagenoeg geheel een mannending. Idem voor de eerste Spellenspektakels.

Bij Ducosim kwam de diversiteit een beetje op gang toen we meer en meer (Duitse) gezelschapsspellen gingen demonstreren. Mijn "rare kaartspel toernooien" trokken een divers publiek. We hebben zelfs ene Bruinsma flink gestimuleerd om meer met dat soort spellen te gaan doen.

Het Spellenspektakel heb ik met Ducosim in ’97 een stevige duw richting gezelschapsspellen gegeven. In dezelfde periode werd 999 Games een uitgever van aansprekende gezelschapsspellen. In het kielzog van Catan kwamen steeds meer stelletjes op die beurs af. Vanaf de eeuwwisseling ging het helemaal de goede (inclusieve) kant op.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 22:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Leuk om te lezen. Dit is voor mijn tijd in de hobby inderdaad. Was puur het beurswezen een mannending? Want bordspellen spelen thuis met vrienden en familie was volgens mij niet echt een mannending.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 22:39 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Leuk om te lezen. Dit is voor mijn tijd in de hobby inderdaad. Was puur het beurswezen een mannending? Want bordspellen spelen thuis met vrienden en familie was volgens mij niet echt een mannending.


De beurzen waren ooit sterk gericht op wargames enzo, daar had het ongetwijfeld mee te maken.

De eerste Magicgolf bestond grotendeels uit puberende jochies (met een onbedwingbare behoefte om een teringbende van mijn speelzaal te maken, om nog maar te zwijgen over de rijpe lichaamsgeuren). Dat was een heel ander soort diversiteit voor de wargamende medemens. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 23:29 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: deurne nl
Ik moet zeggen dat ik als vrouw me toch regelmatig behoorlijk in de minderheid voel. Het gaat zeker vooruit maar kijk eens naar de foto's van Spiel vorig jaar. Ik denk dat er weinig of misschien zelfs geen foto's zijn waarop meer vrouwen staan dan mannen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2020, 08:48 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Dat er op thuisniveau meer door en met vrouwen gespeeld wordt kan ik me wel in herkennen, maar bij de fanatieke hobbyisten zijn de mannen toch wel ruim in de meerderheid. Ik hoop dat dat steeds meer in balans zal komen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2020, 09:44 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 853
Woonplaats: Bollenstreek
liefde_is schreef:
Ik moet zeggen dat ik als vrouw me toch regelmatig behoorlijk in de minderheid voel. Het gaat zeker vooruit maar kijk eens naar de foto's van Spiel vorig jaar. Ik denk dat er weinig of misschien zelfs geen foto's zijn waarop meer vrouwen staan dan mannen.


In de galeria van Spiel is een jaar een brei-hoekje geweest. Daar zaten echt meer vrouwen dan mannen. Maar dat is inderdaad misschien wel de uitzondering op de regel geweest.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2020, 09:59 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
liefde_is schreef:
Ik moet zeggen dat ik als vrouw me toch regelmatig behoorlijk in de minderheid voel. Het gaat zeker vooruit maar kijk eens naar de foto's van Spiel vorig jaar. Ik denk dat er weinig of misschien zelfs geen foto's zijn waarop meer vrouwen staan dan mannen.
Geldt dat alleen voor spellenbeurzen?
Op de huishoudbeurs na denk ik dat er toch meer interesse is bij mannen van oudsher om een beurs te bezoeken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2020, 10:21 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
En op de gemiddelde spelavond van een spellenclub is het aantal vrouwen ook serieus in de minderheid.
Maar ik ken ook wel wat vrouwen die vaak spellen spelen, maar dit gewoon gezellig met de vriendinnen doen en niet de behoefte hebben om beurzen of spellenclubs te bezoeken.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2020, 10:37 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Gelukkig zijn er ook best veel demoërs (zowel vrouw als man) die gewoon goed uitleggen, al is het natuurlijk leuker om over deze typetjes te lezen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2020, 11:20 
10. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Gouda
liefde_is schreef:
Ik moet zeggen dat ik als vrouw me toch regelmatig behoorlijk in de minderheid voel. Het gaat zeker vooruit maar kijk eens naar de foto's van Spiel vorig jaar. Ik denk dat er weinig of misschien zelfs geen foto's zijn waarop meer vrouwen staan dan mannen.


Ik herken het niet helemaal. De laatste jaren zie ik toch echt veel meer vrouwen op de beurzen verschijnen (ook zonder kinderschare in haar kielzog) en toen ik vorig jaar enkele dagen op Spiel als demo'er aanwezig was zag ik in elke stand mede-vrouwen opbouwen en uitleggen. Dat was tijdens de eerste spellenspektakels die ik zo'n 15 jaar geleden begon te bezoeken, heel anders. Teveel zweterige mannen in magic t-shirtjes ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2021, 11:13 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Gelukkig zijn er nu veel meer vrouwen die gezelschapsspellen spelen dan in de jaren '90. Maar als ik (tot vorig jaar) om me heen kijk op speelavonden en beurzen dan is de meerderheid nog steeds mannelijk.

Sowieso merk ik dat met name bij de "zwaardere" spellen, en vooral bij wargames, dat dat voornamelijk mannelijke spelers aantrekt.

Off-topic: Persoonlijk denk ik dat vrouwen niet zo snel aangetrokken worden tot spellen waarbij vechten/oorlog de hoofdmoot vormt. De achterliggende reden hiervan is ongetwijfeld dezelfde als dat in het echte leven mannen vaker betrokken zijn bij agressie/gevechten dan vrouwen. Maar dat is wellicht een onderwerp voor een andere discussie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Demo-en is ook een vak voor vrouwen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column, vrouwen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®