Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2020, 12:54 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Presidenten behoort ook tot mijn lievelingsspellen op BoardGameArena. Presidenten heeft veel weg van “De Grote Dalmutti”. Presidenten wordt echter gespeeld met een normale deck kaarten, inclusief de 2 jokers. Alle kaarten komen dus evenveel voor, in tegenstelling met de Dalmutti waar er bijvoorbeeld 12 twaalven in het spel zijn.

Presidenten kan je best met 4 spelers spelen.

Bedoeling is als eerste je handkaarten kwijt te geraken. In het eerste spel wordt de startspeler willekeurig bepaald. Daarna begint de verliezende speler van het vorige spelletje. Hij wordt de slaaf. De voorlaatste wordt de boer. De winnaar wordt de president en de tweede de eerste minister.
De slaaf dient zijn twee beste kaarten te ruilen met 2 kaarten van de president en de boer dient zijn beste kaart te ruilen met de eerste minister. De jokers zijn de beste kaarten, gevolg door de 2, de aas, de heer, de dame enz. De 3 is de laagste kaart.

De slaaf speelt om te beginnen een enkele kaart, een paar, of 3 dezelfde kaarten. De volgende spelers mogen steeds hoger gaan, maar moeten dan evenveel kaarten afleggen als de vorige speler. Enkel de joker speel je alleen, zelfs als er een bijv. een paar op tafel ligt. De joker wint altijd en beëindigt. Eens je past, lig er uit voor die slag. Dit is ook anders dan bij de Dalmutti en dit was even wennen voor mij.

Je mag ook 4 dezelfde kaarten spelen. Dit veroorzaakt dan een revolutie. Dit wil zeggen dat de kaartvolgorde omgedraaid wordt. De 3 is dan de hoogste kaart. Als er weer iemand 4 dezelfde kaarten speelt in hetzelfde spelletje, draait de volgorde weer om enz. Dit komt echter zeer weinig voor.

Ik vind Presidenten een zeer aangenaam spel en ben steeds voor een spelletje te vinden!

Wat ik onlangs leerde is dat je Presidenten op BGA ook met een variant kan spelen. De speler die de tafel opstart kan er voor kiezen met deze variant te spelen. Met deze variant mag je dezelfde kaart als je voorganger spelen. Dit heeft als extra affect dat de eerstvolgende speler dan overgeslagen wordt. Deze variant zorgt toch wel voor een ander spelverloop en geeft een aantal extra tactische opties die ik nog niet helemaal onder de knie heb. Dat wordt nog even oefenen!

Ik heb op BGA een groep aangemaakt ‘BordSpelMania Fans”. Indien je wil, mag je je hierbij aansluiten. Dit kan een leuke manier zijn om BordSpelMania leden al spelend te leren kennen!

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2020, 13:23 
Matroos

Berichten: 49
Erg leuk kaartspel inderdaad. Wij speelden dit regelmatig ook met meerdere stokken tegelijkertijd en met soms wel 10 spelers. (Wij noemden het "klootzakken" waarbij de laatste speler de klootzak was :lol: wellicht minder gevoelig maar niet minder lullig dan de slaaf)

Ook met 4 spelers speelden we vaak al met 2 stokken kaarten om e.e.a. minder voorspelbaar te maken.

Boer/Eerste minister deden wij niet altijd, iig niet bij 4 spelers, bij een grotere groep vaak wel.
Revolutie hebben wij nog nooit gedaan.
Die variant ken ik verder ook niet, klinkt wel interessant!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Digitale bord- en kaartspellen & apps  
 Feed - Onderwerp - (BGA) BoardGameArena - Presidenten  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Presidenten



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®