Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 16:28 
.

Berichten: 5
Woonplaats: Houten
Hoi allemaal,
Heb sinds kort het spel Mottainai in bezit. Ben helemaal overdonderd door het briljante design van Carl Chudyk. Was vroeger al gek op bv San Juan, maar dit is een stap beter, en voor mij al het beste kaartspel wat ik bezit.

Ik lees overal dat "Glory to Rome" nog een stap beter is dan Mottainai, en sta al te trappelen om dat spel te spelen. Deze wordt niet meer gemaakt, enis zover ik weet nergens in Nederland te krijgen. Zie wel het een en ander om BGG, maar dat is alleen in de VS en echt belachelijk duur. (mag best wat kosten, maar 200USD is echt te veel)

Ik zit er dus nu aan te denken om zelf maar een Print en Play versie te maken. Heeft iemand dit misschien al eens gedaan?

Als iemand anders andere suggesties heeft, graag!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 16:48 
.

Berichten: 5
Woonplaats: Houten
had deze waarschijnlijk beter in een ander subforum kunnen plaatsen, maar kan volgens mij niet meer verplaatsen..


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 09:38 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
mazzelaar schreef:
had deze waarschijnlijk beter in een ander subforum kunnen plaatsen, maar kan volgens mij niet meer verplaatsen..

Ik wel :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 11:36 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
mazzelaar schreef:
Ik lees overal dat "Glory to Rome" nog een stap beter is dan Mottainai, en sta al te trappelen om dat spel te spelen. Deze wordt niet meer gemaakt, enis zover ik weet nergens in Nederland te krijgen. Zie wel het een en ander om BGG, maar dat is alleen in de VS en echt belachelijk duur.


Glory To Rome bevat veel meer kaarten, en is daarmee een stuk onvoorspelbaarder dan Mottainai. Veel van de kaarten lijken echt te sterk, maar dat houdt elkaar weer in balans. Ik heb zelf de Blackbox editie van Glory To Rome, en alhoewel hij niet vaak op tafel komt, is het een spel dat mijn verzameling niet gaat verlaten. Juist de onvoorspelbaarheid zorgt voor grote afwisseling: soms is een potje heel snel voorbij, en wint iemand omdat hij de meeste grondstoffen heeft verzameld, maar een andere keer weet iemand een speciale winconditie te bereiken.

Ook al is een spel moeilijk te krijgen, ik zou het toch een beetje vreemd vinden om een print & play versie te maken. Voelt niet eerlijk voor de designer? Maar ik zit niet in de PNP scene, dus geen idee of dat normaal / geaccepteerd is. Lijkt me wel veel werk om Glory To Rome te maken, want het zijn best veel kaarten.

Ik zou denken dat de oude versie (met cartoony art) nog wel te vinden zou moeten zijn, maar anders zou je ook kunnen zoeken naar Uchronia - ook van Carl Chudyck, en schijnt heel erg op Glory To Rome te lijken (er is volgens mij zelfs een rechtzaak over geweest, omdat de spellen te veel op elkaar zouden lijken, en de uitgever van Uchronia zou daarmee de uitgever van Glory To Rome benadelen).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 12:44 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 79
Woonplaats: Ekeren
Glory To Rome en al zijn derivaten (Mottainai, Uchronia,...) zijn allen fijne spelen die wel dezelfde lijn volgen, maar toch genoeg verschillen, vind ik. Uchronia speelt iets chaotischer, Mottainai iets sneller, maar persoonlijk vind ik GtR toch het elegantste spel van Chudyk. Het komt alleen te weinig op tafel :)

Maar ook ik wou geen honderden $'s op tafel gooien voor de black box editie... dus heb ik mijn eigen versie maar ge-print-and-played, zoals ik ook gedaan heb met Evolution (http://www.bordspelmania.eu/op-zoek-naar/topic17779.html#p217010) en Paperback (http://www.bordspelmania.eu/speladvies/topic16564.html#p201849

Ik hou wel van het artwork van Heiko Gunther, dus heb ik zijn stijl nagebootst en elke kaart in Photoshop gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is zeker de moeite om het spel te PnP'en, maar het kost ook wel wat moeite... Het zijn véél kaartjes. Ik vond het dat zeker waard. Maar ik vind knutselen dan ook leuk ;)

Meer over mijn uit de hand gelopen PnP-hobby: https://boardgamegeek.com/geeklist/148335/my-favorite-pastime-printplay-and-diy/page/1?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 13:35 
Avatar gebruiker
Hmm, ik vind het niet raar om een print & play versie te maken als het spel niet mee nieuw wordt aangeboden of alleen voor hele hoge prijzen omdat er bijna geen spellen meer zijn. Overigens kijk ik altijd op de trading sectie van Board Game Geek. Als ik voor het spel geen goede trade kan aanbieden, vraag ik mensen of ik hun trade spellen kan kopen, meestal is dat geen enkel probleem. Ik heb maar een keer een persoon gehad, die echt alleen wilde ruilen... Later was ik blij dat ik het niet had overgenomen, want Appels & peren vond ik echt saai:-p

Er zijn diverse ruilaanbieders voor Glory to Rome in Nederland:
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... s=fortrade

Ik ga voor het eerst deelnemen aan een Math Trade om mijn Mage Wars tegen iets proberen te ruilen: beste-van-web/topic19253.html


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 19:02 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Glory to Rome is heel erg goed. Ik heb de lelijke cartoon versie persoonlijk. Dat is niet heel veel beter dan een print & play imo. Check trouwens ook innovation, die is ook echt interessant en in lijn met zijn andere spellen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2017, 19:16 
.

Berichten: 5
Woonplaats: Houten
@wensp ziet er erg mooi uit jouw PnP versie!

Ik ben het met jullie eens, liever doe ik natuurlijk geen PnP versie, en ik zou graag willen dat de originele makers er ook aan verdienen.

Het is zo dat ze er zelf een beetje een zooitje van hebben gemaakt met de rechten/prints. Het is me niet helemaal duidelijk wat er allemaal mis is gegaan, maar lijkt me duidelijk dat dit spel het verdiend om op dit moment in print te zijn.

Mottainai is echt wel gaaf, de snelheid is een pluspunt. Wat ik begrijp van GtR is dat je dus je gebouwen eerst neerlegt en dan pas afmaakt. Dat stelt je tegenstander nog in staat op iets te reageren. (niet het geval met Mottainai).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 21:09 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Voor mij zijn de spellen van Carl Chudyk eigenlijk allemaal te tactisch, maar ik begrijp dat velen dat juist waarderen. Mottainai is al klaar voordat je een engine hebt gebouwd en dat vind ik jammer. Glory to Rome vind ik een beter spel, ook al is dat nog steeds erg tactisch en erg combo-gevoelig.

Van Carl Chudyk heb ik verder Innovation en Impulse gespeeld. Als je Mottainai top vind, kan ik je die twee spellen van harte aanraden om een keer te spelen. Ze komen hier bij de spellenclub regelmatig op tafel en zeker Innovation is goed verkrijgbaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 20:13 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Off topic: Wisten jullie dat er ook een echte BaSL versie van Glory to Rome was? Die kun je hier vinden!

On topic: zou zelf ook weleens een versie van Glory to Rome of Mottainai met mooi artwork willen hebben. Toch maar eens in verdiepen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 20:40 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
:shh:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 20:50 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Zo beter Bas? :lol:

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 20:57 
6. Puerto Rico (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Dierik schreef:
Zo beter Bas? :lol:

Afbeelding


:clap: :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 22:11 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Aaaargh!

:P :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 22:12 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Glory to Rijen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Glory to Rome: Zelf printen of kopen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Glory to Rome, Mottainai



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®