Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 09:52 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Best mensen,

Sinds een half jaar heb ik een paar goede bordspel ideeën in mijn hoofd.
En zou hier graag een prototype voor willen maken.

Ben totaal nieuw op dit forum en vroeg mij af of er mensen zijn die tips voor mij hebben.

Zelf heb ik al heel wat a4tjes volgeschreven aan aantekeningen en hele simpele illustraties gemaakt.

Mijn doel is binnen 20 weken een speelbaar prototype te hebben waarbij de regels helder en duidelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 11:12 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 109
Woonplaats: De Bilt
Afhankelijk van wat voor elementen je spel heeft kan je zelf met knip-en-plakwerk een heel eind komen.

Heb je spullen nodig die je niet zelf even print (en als je niet bestaande spellen wil gebruiken voor elementen), dan heeft spelspul.nl een boel handige spullen en je kan ze ook vinden op de Ducosim beurzen. Ook de Duitse tegenhanger heeft veel: spielmaterial.de

Bij veel Nederlandse 'normale' drukkers kan je ook kaarten laten drukken. Wil je nog een stapje verder, en echte kaarten en/of doos laten maken, dan kan je bijvoorbeeld kijken naar boardgamesmaker.com. Daar maken ze alles vanaf 1 stuk

Meest algemene tip is echter: kom langs bij Ducosim in Amersfoort volgende week zaterdag (18 januari) en praat met een paar spelontwerpers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 11:16 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
Je eerste prototype kan het beste zo simpel mogelijk zijn. Gewoon op wit papier tekenen/schrijven/printen, zonder illustraties. Voor kaarten kan je oude kaarten van een ander spel in sleeves steken met een papiertje er bij.
Dit doe je het liefst vroeg in je ontwerp proces, omdat je waarschijnlijk nog een hoop aanpassingen gaat maken nadat je het hebt getest. In dat stadium kan je ook veel in je eentje testen om een goed basis idee te krijgen van wat wel en niet werkt.

Als je genoeg hebt getest en klaar bent voor een mooier prototype zijn er verschillende print on demand websites voor bordspellen.
Ik heb gebruik gemaakt van:
https://www.makemygame.com/ - Onderdeel van Cartamundi in Belgie. Goede kwaliteit, maar een beperkt aanbod
https://www.thegamecrafter.com/ - Amerikaans, dus verzendkosten zijn hoog, maar erg veel opties
https://www.printplaygames.com/ - Ook Amerikaans, net weer iets anders dan thegamecrafter.


Als je er aan denkt om je spel zelf uit te geven, en je wil het demonstreren op beurzen, dan is het ook belangrijk dat je een illustrator / vormgever inhuurt zodat het er gelikt uit ziet, maar in het begin is dat nog helemaal niet nodig.

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 12:42 
7. "Black-out" (1939)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Ik heb zelf een Prototype gemaakt van elementen uit andere spellen, en kaartjes geschreven op blanco ansichtkaarten van de Hema. (Door de helft gesneden)
Zeker de eerste 10 a 20 testspelen veranderd er waarschijnlijk nog heel veel. Dus ik zou geen tijd steken in mooie vormgeving, eerst lekker vaak testen met simpel knip en plak werk,zodat je snel aanpassingen kunt doen.
succes!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2020, 09:06 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Harstikke bedankt iedereen voor de mooie uitleg en handige tips.

Ik zal zeker gebruik maken van de genoemde sites.
Die zullen het werk erg makkelijk maken.
Ben binnekort een labelmaker bestellen om zo makkelijk en netjes de kaartjes met tekst te voorzien.
(Alleen tekst nog geen illustratie erop)

Ook vroeg ik mij af of er mensen zijn die 3d printers gebruiken?
Zat wat rond te neuzen en de aanschaf prijs viel me erg mee.
Alleen natuurlijk met printers is de inkt altijd de grote kostenpost.

Graag hoor ik jullie ervaringen hierover.

Mvg,

Maarten

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 09:58 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Goedemorgen Iedereen,

Heb besloten om mijn eerste inkopen voor spel onderdelen te doen bij spelspul.nl

Ik heb ook op de duitse variant spielmaterial gekeken.
Maar kon alles van mijn lijstje vinden bij spelspul.nl.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met deze winkel?
Mijn eerste aankoop stelt niet al teveel voor.
Zal nog niet al te veel extra kopen.

Ook zag ik deze geinige dobbelsteen:

https://www.spelspul.nl/nl/dobbelstenen ... elder_rood

Valt deze goed te gebruiken?
Bijvoorbeeld voor speler die aanval doet maar dan ook gelijk de aanval de tegenstander ziet. Ipv 2 verschillende dobbelstenen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Maarten





Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 10:16 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Excel is een must, evenals Notepad++, google drive of equivalent voor backups. GitHub is nog beter maar een beetje nerdy.
Zet versie nummers bij alles.
Dan stevig papier en potlood en gummetje;-)

Op zijn minst heb je designer notes die de flow van de componenten vastlegt. Helpt ook om overzicht te houden.

Ontwerpen is erg leuk!

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 10:17 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
AliExpress is mijn keuze

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 15:16 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 109
Woonplaats: De Bilt
Je vroeg naar gebruik van een 3D printer, deze heb ik inderdaad aangeschaft om alles wat je maar wilt te kunnen maken voor prototypes.

Zelf heb ik een Prusa mk2s. Het bevalt goed, hij is inmiddels al wel weer oud (eind 2017). Gebruik is makkelijk en vrij goedkoop, je moet er wel eens wat aan schroeven en vervangen maar dat valt te overzien.

Voor mijn prototypes vind ik het ideaal, ik kan makkelijk huisjes, pionnen, en andere onderdelen zelf printen en spelen met ontwerpen.

Ervaring met spelspul.nl is verder erg goed bij mij, ik zal altijd eerder bij hen bestellen dan de Duitse site. Alleen heeft de Duitse site wat meer aanbod. AliExpres begin ik niet aan, het is goedkoop maar te lange levertijd, onzekerheid over kwaliteit en ik steun liever een Nederlandse of Duitse site.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 15:34 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
Ik zou eigenlijk helemaal niets bestellen voordat je je spel hebt getest. Gewoon spellen uit je kast plunderen voor onderdelen en verder normaal papier gebruiken.
Wie weet schrap je je hele idee na 1 keer proberen, of pas je zoveel aan dat je ook weer andere onderdelen nodig hebt.

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2020, 15:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ervaring met Spelspul.... TOP! :thumbup: Ook de fysieke winkel Speel vond ik een fijne verassing, zelfde adres etc. weet niet wat de precieze verhouding tussen beide is, maar het lijkt een webshop die nu een fysieke winkel heeft geopend in de oude bibliotheek.

Dus kan je zeker bestellen niets spannends aan. Eigen spel ontwerpen lijkt mij geen makkie, maar testen, testen, testen, bijschaven, bijschaven, bijschaven, testen, testen, testen, enz.... enz....

En vooral ook door andere laten spelen. Na een potje of 1000 zou je wel moeten weten of het een goed spel is :)... maar ik heb het dus nooit zelf gedaan, maar er zijn toch een heleboel spellen die hetzelfde doen als een eerder verschenen spel en niet beter zijn... helaas.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2020, 08:43 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
Ben je van plan om zaterdag 18 januari naar Ducosim spellenbeurs te gaan? Met het spellenmaakgilde gaan we gezamenlijk prototypes testen (en hebben we een bijeenkomst als makers).

Je bent zeker van harte welkom om mee te doen in de test roulatie.

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2020, 08:47 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
warjan schreef:
Ben je van plan om zaterdag 18 januari naar Ducosim spellenbeurs te gaan? Met het spellenmaakgilde gaan we gezamenlijk prototypes testen (en hebben we een bijeenkomst als makers).

Je bent zeker van harte welkom om mee te doen in de test roulatie.
Helaas zit ik nog momenteel eventjes aanboord.

Bedankt voor de uitnodiging.
Ik zal over paar weken weer thuis zijn en dan zeker alle bijeenkomsten in de gaten houden.




Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2020, 09:55 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 127
BrokenMill schreef:
Ik zou eigenlijk helemaal niets bestellen voordat je je spel hebt getest. Gewoon spellen uit je kast plunderen voor onderdelen en verder normaal papier gebruiken.
Wie weet schrap je je hele idee na 1 keer proberen, of pas je zoveel aan dat je ook weer andere onderdelen nodig hebt.


Dit is heel goed advies.

@Maartendvk, wil je echt een spel ontwerpen, of vind je het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te knutselen?

In het eerste geval gaat het erom dat je realistisch bent en de eerste 50 plays met jezelf en later met wat vrienden de ruwe mechanics zoals je ze in je hoofd hebt probeert in elkaar te passen en bij te schaven, zodat het speelbaar wordt. Er gaat die periode zoveel veranderen dat het zonde van je geld is om hier veel geld aan uit te geven. Blanco kaartjes, een stapel papier met potlood en gum en evt. wat pionnen en dobbelstenen is alles wat je hiervoor nodig hebt. Voor de rest is het heel veel testen, schrappen, testen, omgooien, testen, terug naar de tekentafel en heel veel testen.

Pas tegen de tijd dat je denkt dat je iets hebt wat voor anderen speelbaar en leuk is, en ook nog een beetje gebalanceerd, loont het om er wat geld in te steken om het geheel wat aantrekkelijker te maken, want dan is het tijd voor testen met vage bekenden en de blinde tests. Je gaat dan je spel en de regels bij een spel vreemden op tafel gooien en kijken wat ze ervan vinden. En dat 50x herhalen met verschillende mensen. Ongetwijfeld zul je ook hier zeer vaak terug naar de tekentafel moeten, want het zal je verbazen hoe je zelf iets in je hoofd hebt en er vanuit een ander perspectief compleet anders mee om wordt gegaan.

Hoe mooier je je prototype maakt, hoe lastiger en duurder het wordt elke keer als je terug moet naar de tekentafel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bordspel prototype
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2020, 10:17 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Dankje Thronesmasher,

Dankjewel voor je advies.
Ik wil een echt spel ontwerpen, maar knutselen vind ik zeker leuk en als het geen donderend succes word. Heb ik een ieder geval een leuke tijd gehad en hou ik me eigen speelbare spel eraan over die ik dan persoonlijk zelf leuk vind haha.

Klopt mijn begin budget nu is nog maximaal 100 euro en al het spul wat ik bij spelspul ga bestellen is net iets boven de 30 euro.
Dus ruim binnen mijn start budget.
Ik wil een visueel duidelijk simpel prototype waar de mechanics zeker goed getest worden.

Voor de rest is het plan zelf veel knutselen en uitprinten.
Veel papier en karton.

Het laten testen kijk ik ook erg na uit.
Dat is zeker een doel waar ik na toe werk en ieders reactie met wat daarop de aanpassingen zullen zijn.
Maar ook natuurlijk dingen die duidelijker moeten.
Een uitleg oppapier zetten in een handleiding is een skill waar ik al een klein beetje ervaring in heb.

Door me werk waar ik veel procedures maak zodat een ieder een installatie kan bedienen. Kort en duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Maarten


Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Bordspel prototype  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®