BrokenMill schreef:
Ik zou eigenlijk helemaal niets bestellen voordat je je spel hebt getest. Gewoon spellen uit je kast plunderen voor onderdelen en verder normaal papier gebruiken.
Wie weet schrap je je hele idee na 1 keer proberen, of pas je zoveel aan dat je ook weer andere onderdelen nodig hebt.
Dit is heel goed advies.
@Maartendvk, wil je echt een spel ontwerpen, of vind je het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te knutselen?
In het eerste geval gaat het erom dat je realistisch bent en de eerste 50 plays met jezelf en later met wat vrienden de ruwe mechanics zoals je ze in je hoofd hebt probeert in elkaar te passen en bij te schaven, zodat het speelbaar wordt. Er gaat die periode zoveel veranderen dat het zonde van je geld is om hier veel geld aan uit te geven. Blanco kaartjes, een stapel papier met potlood en gum en evt. wat pionnen en dobbelstenen is alles wat je hiervoor nodig hebt. Voor de rest is het heel veel testen, schrappen, testen, omgooien, testen, terug naar de tekentafel en heel veel testen.
Pas tegen de tijd dat je denkt dat je iets hebt wat voor anderen speelbaar en leuk is, en ook nog een beetje gebalanceerd, loont het om er wat geld in te steken om het geheel wat aantrekkelijker te maken, want dan is het tijd voor testen met vage bekenden en de blinde tests. Je gaat dan je spel en de regels bij een spel vreemden op tafel gooien en kijken wat ze ervan vinden. En dat 50x herhalen met verschillende mensen. Ongetwijfeld zul je ook hier zeer vaak terug naar de tekentafel moeten, want het zal je verbazen hoe je zelf iets in je hoofd hebt en er vanuit een ander perspectief compleet anders mee om wordt gegaan.
Hoe mooier je je prototype maakt, hoe lastiger en duurder het wordt elke keer als je terug moet naar de tekentafel.