Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 feb 2020, 16:25 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 57
Woonplaats: Affligem
Gisteren kreeg ik het bericht van een Duitse uitgever dat één van mijn spelontwerpen zal worden uitgegeven. In bijlage zat een contractvoorstel met een bepaald percentage en een onmiddellijke vooruitbetaling na handtekening. In eerste instantie is dat een enorme opluchting, meteen erna volgden een hele hoop onzekerheden.

Nu vraag ik me af hoe dat zit ivm. belastingen voor de (Vlaamse / Belgische fiscus). Enkele vragen:

-1- Geldt dat aan het eind van het jaar als een extra inkomst die belast moet worden?
-2- Ik werk op dit moment als leerkracht in een verlofstelsel, 4/5, met een premie. Kan ik mijn premie daardoor verliezen? Het werk leverde ik vorige jaren (toen werkte ik voltijds), de betaling is wellicht pas voor 2021
-3- Ik werkte afgelopen jaren aan een schoolhandboek mee (Frappant Nederlands 3 en 4 ASO). Die royalties worden niet belast. Geldt dat ook voor een betaling van een buitenlandse speluitgever of is het dan anders?

Wie mij kan antwoorden of kan vertellen waar ik de antwoorden kan vinden (Vlaamse site, welke overheidsdienst ik moet bellen, ...): BEDANKT! :clap:

Btw: Ik ben me er terdege van bewust dat de uitgave van een spel niet zo veel opbrengt. Dat vind ik prima. Ik hoef er niets aan te verdienen, maar zou het sneu vinden als ik er geld aan verlies.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 27 feb 2020, 16:45 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
welke overheidsdienst ik moet bellen

Goh, FOD Financiën misschien :wink:
De vraag die je hier stelt gewoon via het contactformulier van FOD financiën zou volgens mij moeten lukken.
Succes alleszins! Ik neem aan dat je ons hier tijdig op de hoogte brengt als er meer info over je spel gedeeld mag worden :)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2020, 09:22 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 57
Woonplaats: Affligem
Bedankt voor de tips, ik ga eens rondbellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2020, 10:34 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Je kan misschien ook enkele Belgische spelauteurs contacteren via BGG zoals David Ausloos (ausloosd), Thomas vande Ginste (The Wasp), Fréderic Moyersoen (Frederic Moyersoen) enz. Er zijn nog wel meer Belgen die bij buitenlandse uitgeverijen een spel hebben uitgebracht.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2020, 18:23 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 57
Woonplaats: Affligem
Dat is nog een goed idee, ga ik doen. Hopelijk zien ze het niet als spam.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 maart 2020, 14:01 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Pieterfalun schreef:
...
-2- Ik werk op dit moment als leerkracht in een verlofstelsel, 4/5, met een premie. Kan ik mijn premie daardoor verliezen? Het werk leverde ik vorige jaren (toen werkte ik voltijds), de betaling is wellicht pas voor 2021.


Als je een premie krijgt voor een (deeltijds) verlofstelsel mag je geen inkomen hebben uit een bijberoep. Jouw rechten op dit spel zullen gezien worden als een extra inkomen.
Ik vermoed dat je best kan kijken om die inkomsten van de uitgeverij te laten uitbetalen in een bvba. Anders kan je best overstappen op een niet-thematisch verlof. Dan krijg je geen tegemoetkoming meer, maar mag je wel andere inkomsten hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2020, 16:09 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 57
Woonplaats: Affligem
Piet schreef:
Pieterfalun schreef:
...
-2- Ik werk op dit moment als leerkracht in een verlofstelsel, 4/5, met een premie. Kan ik mijn premie daardoor verliezen? Het werk leverde ik vorige jaren (toen werkte ik voltijds), de betaling is wellicht pas voor 2021.


Als je een premie krijgt voor een (deeltijds) verlofstelsel mag je geen inkomen hebben uit een bijberoep. Jouw rechten op dit spel zullen gezien worden als een extra inkomen.
Ik vermoed dat je best kan kijken om die inkomsten van de uitgeverij te laten uitbetalen in een bvba. Anders kan je best overstappen op een niet-thematisch verlof. Dan krijg je geen tegemoetkoming meer, maar mag je wel andere inkomsten hebben.


Ik gebeld met RVA, een Royalty zien zij blijkbaar niet als extra inkomst. Contractwerk wel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2020, 13:56 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Pieterfalun schreef:
Piet schreef:
Pieterfalun schreef:
...
-2- Ik werk op dit moment als leerkracht in een verlofstelsel, 4/5, met een premie. Kan ik mijn premie daardoor verliezen? Het werk leverde ik vorige jaren (toen werkte ik voltijds), de betaling is wellicht pas voor 2021.


Als je een premie krijgt voor een (deeltijds) verlofstelsel mag je geen inkomen hebben uit een bijberoep. Jouw rechten op dit spel zullen gezien worden als een extra inkomen.
Ik vermoed dat je best kan kijken om die inkomsten van de uitgeverij te laten uitbetalen in een bvba. Anders kan je best overstappen op een niet-thematisch verlof. Dan krijg je geen tegemoetkoming meer, maar mag je wel andere inkomsten hebben.


Ik gebeld met RVA, een Royalty zien zij blijkbaar niet als extra inkomst. Contractwerk wel.


Dat is wel leuk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - VRAAG bij contract van Duitse uitgever: wat met belastingen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®