Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Relativisprong
BerichtGeplaatst: vr 28 feb 2020, 13:48 
PIONier

Berichten: 2
Hoi...

Ik wou een simpel spel voorstellen dat kan gespeeld worden met enkele pions op een schaakbord of dambord. Ik vind het zelf een tof spel en een apart spel. De regels zijn heel simpel maar er zijn ook veel valstrikken. Eigenlijk zijn de regels zo simpel dat ik verwacht dat iemand hier reeds moet opgekomen zijn. Maar ik heb er zelf geen idee van.

Dit is de startpositie:

Afbeelding

Zoals te zien is, heeft wit twee pionnen, net als zwart. Er wordt gespeeld op een 4x4 bord. (Maar het zou ook mogelijk zijn op een groter bord.)

Wit of zwart zou als eerste kunnen spelen. Ik zal aannemen dat wit hier eerst speelt.

Afbeelding

Welke zetten kan Wit maken? Het wordt eigenlijk bepaald door de relatieve posities van de zwarte pionnen. De soort sprong die de witte pionnen kunnen maken wordt aangegeven door de blauwe lijn. De groenen lijnen geven dan aan wat de mogelijk sprongen zijn voor de witte pionnen.
Zoals men kan zien, hoeft de sprong niet in dezelfde richting te gebeuren als de blauwe lijn aangeeft. Het hoeft enkel dezelfde soort sprong te zijn.

Laat me aannemen dat Wit een sprong voortwaarts maakt:

Afbeelding

Nu is het aan Zwart. Dezelfde regels gelden voor Zwart. Zwart moet nu kijken naar de relatieve posities van de witte pionnen, zoals aangegeven door de blauwe lijn. De groenen lijnen tonen dan welke zetten Zwart kan maken.

Laat me dan aannemen dat Zwart deze zet maakt:

Afbeelding

Er geldt opnieuw hetzelfde. De blauwe lijn geeft aan wat voor sprong de witte pionnen kunnen maken. De groene tonen de mogelijke zetten van Wit.

Zoals men zou kunnen merken, kan Wit een zwarte pion raken. Als Wit die zet maakt, heeft hij gewonnen.

Aldus, als men de pion van de tegenstander kan raken, wint men.

Er is wel nog één andere wijze waarop men ook kan winnen, namelijk, door ervoor te zorgen dat je tegenstander geen enkel zet kan maken.

Zoals in deze positie:

Afbeelding

Wit is aan zet. De blauwe lijn geeft het soort sprong aan dat hij dient te maken... geen enkele zet is echter mogelijk dus Zwart wint.

PS: Ik laat het toe dat men over een pion(nen) kan springen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Relativisprong
BerichtGeplaatst: vr 28 feb 2020, 16:18 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Creatief en grappig gevonden! :D

Intuïtief denk ik dat er maar weinig winnende zetten zijn. Als er al winnende strategieën zijn dan zou dat betekenen dat het een scripted spelverloop geeft. Ik denk dat een computersimulatie makkelijk deze puzzel kan kraken.

Ik kan het mis hebben en ik hoop het zeer voor je, maar het voelt als een deterministisch spel, net zoals boter-kaas-en-eieren dat is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Relativisprong
BerichtGeplaatst: za 29 feb 2020, 13:52 
PIONier

Berichten: 2
Cool! Bedankt!

Ik neem aan dat het inderdaad gelijk spel is als geen van beide een fout maakt. Maar men dient wel zeer voorzichtig zijn om geen fout te maken... want af en toe lijkt men een zet te kunnen maken die niet onmiddellijk verliest maar wel zou kunnen leiden tot een verlies in twee zetten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Relativisprong  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®