Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011, 10:20 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik heb aandachtig alles inmiddels gelezen (denk ik) over spelontwerpen, auteursrechten en ga zo maar door. Wat ik nergens tegen kom is het volgende:

Hoe weet je of een spel dat je bedenkt niet al bestaat?

Iedereen (ik ook) die een spel bedenkt denkt dat ie natuurlijk de beste is en de origineelste en de.... [vul maar in] . Maar er zijn zo ontzettend veel spellen op de wereld dat niemand ze echt allemaal kent natuurlijk.
Dus straks zit ik iets origineels te bedenken en komt achteraf een bedrijf claimen dat hun een soortgelijk spel al hebben en dat ik het niet mag uitgeven of moet betalen of iets dergelijks.
En dergelijk soort claims heb ik ook al eens hier en daar voorbij zien komen, en in de muziekindustrie pikken ze en claimen ze er helemaal een boel op los. Met spellen minder misschien, maar toch....

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011, 10:27 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Bridget schreef:
Ik heb aandachtig alles inmiddels gelezen (denk ik) over spelontwerpen, auteursrechten en ga zo maar door. Wat ik nergens tegen kom is het volgende:

Hoe weet je of een spel dat je bedenkt niet al bestaat?

Iedereen (ik ook) die een spel bedenkt denkt dat ie natuurlijk de beste is en de origineelste en de.... [vul maar in] . Maar er zijn zo ontzettend veel spellen op de wereld dat niemand ze echt allemaal kent natuurlijk.
Dus straks zit ik iets origineels te bedenken en komt achteraf een bedrijf claimen dat hun een soortgelijk spel al hebben en dat ik het niet mag uitgeven of moet betalen of iets dergelijks.
En dergelijk soort claims heb ik ook al eens hier en daar voorbij zien komen, en in de muziekindustrie pikken ze en claimen ze er helemaal een boel op los. Met spellen minder misschien, maar toch....


Volgens mij heb je voor spel ideeen ook een soort van patent aanvraag.

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011, 11:08 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Vraag het na. Post je basis ideeën hier, op Boardgamegeek, op bgdf.com, etc. Er zit veel kennis op het web. Ben niet bang dat je idee wordt gestolen, maar vraag gewoon rond.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011, 11:52 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Bridget schreef:
Hoe weet je of een spel dat je bedenkt niet al bestaat?

Dat weet je niet of niet goed.

Citaat:
Dus straks zit ik iets origineels te bedenken en komt achteraf een bedrijf claimen dat hun een soortgelijk spel al hebben en dat ik het niet mag uitgeven of moet betalen of iets dergelijks. En dergelijk soort claims heb ik ook al eens hier en daar voorbij zien komen, en in de muziekindustrie pikken ze en claimen ze er helemaal een boel op los. Met spellen minder misschien, maar toch....

In feite zal dit bijna nooit voorkomen, voornamelijk omdat spelmechanismen juridisch slecht tot niet te beschermen zijn. Hoe er naar het geheel als spel wordt gekeken verschilt van land tot land, maar als jij origineel artwork regelt, de spelregels op een originele manier opschrijft, en geen patenten gebruikt zonder licentie (het enige mij bekende voorbeeld is het 'tappen' van kaarten in Magic) ben je in veruit de meeste gevallen al voldoende beschermd. Uit het feit dat Asmodée Dobble nog steeds verkoopt maak ik op dat de zaak dan wel stilletjes is geschikt, dan wel in het voordeel van Asmodée is uitgevallen—en dan praten we over twee spellen die echt ongebruikelijk veel op elkaar lijken.

Een ander argument is: in de spellenindustrie is niet veel geld te halen. In de muziek- en filmwereld, met miljardenbudgetten en -publieken, liggen de zaken ietsjes anders. Lees: daar een zaak aanspannen levert nog een leuk zakcentje op (waar het de meesten van ons, materialist als we zijn, toch om te doen is). In de bordspellenwereld kun je waarschijnlijk net je proceskosten eruit halen, en dan moet je maar hopen dat je nog kunt rekenen op de goodwill van je clientèle.

Ik denk dat BasL dan ook de spijker op z'n kop slaat door te zeggen dat je vooral moet rondvragen op het web. De meesten hebben daar waarschijnlijk een broertje dood aan ('het is mijn idee!', 'ja, en dan gaan anderen ermee aan de haal!', enzovoort) maar dit spel wordt naar menselijke maatstaven verrassend fair gespeeld. Trouwens, iedereen die een beetje met ontwerpen heeft geknutseld weet dat er een enorme kloof gaapt tussen een idee en een echt, werkend, goed gebalanceerd en mooi geproduceerd spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011, 21:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 76
Snuffel wat rond in de spel-genres van BGG's database.

Kom je niets tegen dat te veel op jouw spel lijkt, ga dan gerust door met jouw idee.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Hoe weet je of een spel al bestaat?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®