Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 12:11 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Inmiddels Concordia Venus ook met 2 spelers geprobeerd, op Ionium zonder de B steden. Werkt goed, hoewel het bord nóg wel iets krapper zou mogen wat ons betreft.
Zonder meer spannend voor de punten op het eind is het verkrijgen van de kaarten. In voetbaltermen zijn dat allemaal '6 punten-wedstrijden' met 2 personen aan tafel. Immers de verdubbelaar voor de een ontbreekt bij de ander. Onderstaand voorbeeld met het grote scoreverschil is te danken aan één extra Saturnus kaart voor rood (die blauw dus niet heeft, scheelt 9 punten beide kanten op) en idem Mars kaart voor rood (waar blauw met 6 kolonisten = 12 punten op het bord veel aan zou hebben, maar die rood dus wegkaapte (6 punten de rode kant op). 2 kaartjes dus bepalen winst en verlies.

Afbeelding

Hebben anderen nog leuke ervaringen met CV voor 2, c.q. ideeën om het spel voor 2 personen nog wat krapper te maken? Nog een categorie steden eruit laten?

Overigens speel je dit spel met zijn tweeën in iets meer dan een uur. Vette plus voor speeltijd dus.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Pura Vida op di 24 sep 2019, 08:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 12:54 
Avatar gebruiker
Ik heb Venus aan mij laten voorbijgaan, maar ben wel grote fan van Concordia. Corsica is geweldig met 2, misschien de Venus-variant op die map proberen?


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 13:29 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Filosoof schreef:
Ik heb Venus aan mij laten voorbijgaan, maar ben wel grote fan van Concordia. Corsica is geweldig met 2, misschien de Venus-variant op die map proberen?


Ik geloof je meteen, wordt ook gemeld in de 'heat map' van BGG (zie bestand), waar Corsica er als beste uitkomt voor 2 personen. Met name door de 'slechts' 20 steden waar je kunt bouwen (in vgl met de 22 Ionium klein, of nog veel meer op de andere kaarten). Echter: Corsica zit helaas niet in Venus.


Bijlagen:
Concordia_Player_Counts_(BGG_version)_v2.0.pdf [232.08 KiB]
1244 keer gedownload

_________________
Afbeelding
Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 13:40 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Ben het niet eens met het feit dat 2 kaarten winst of verlies bepalen.

In de 2 beurten dat de tegenstander de kaart voor je neus wegkaapt kun je een andere kaart kopen. Mogelijk een ambacht kaart of een Venus kaart die ook punten beide kanten oplevert.

Zijn de kaarten niet interessant op dat moment had de andere speler extra steden kunnen bouwen om de bestaande Saturnus kaart sterker te maken of een andere kaart sterker te maken.

Als het geen gelijk spel is en er is een duidelijke winnaar is er altijd een punten verschil.
Dit verschil kun je wel praten naar een specifieke actie of kaart maar is uiteindelijk het resultaat van het hele gespeelde spel.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 14:33 
Avatar gebruiker
Pura Vida schreef:
Echter: Corsica zit helaas niet in Venus.

Als je vaak Concordia speelt met 2 of zelfs als je gewoon vaak Concordia speelt, dan vind ik die dubbelzijdige extra map (Corsica & Gallia) toch wel de investering waard. Ik geloof niet dat steden weglaten of andere lapmiddeltjes een map ineens beter maken. Maar goed, dat moet ieder voor zich maar beslissen.

En dat een kaart het verschil kan maken, natuurlijk. Maar zoals Edwin zegt, is die ene kaart verschil het resultaat van een heel spel en strategie. Je moet die kaart kunnen kopen, je moet je geld/grondstoffen goed krijgen, je moet de kans hebben (creëren?) om ze te kopen, je moet je spel aanpassen zodat die kaart ook punten oplevert. Het is niet dat je een heel spel zomaar wat kan doen en door toevallig een kaart te kopen in de laatste ronde even het spel kan winnen.
Concordia is een heel strategisch spel met veel tactische beslissingen waar een sterke/ervaren speler heel vaak aan het langste eind zal trekken. Geluk en willekeur zijn echt wel beperkt.
Als de punten dicht bij elkaar liggen, zijn jullie aan elkaar gewaagd (wat het spel alleen maar ten goede komt).


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 14:49 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Filosoof schreef:
Als je vaak Concordia speelt met 2 of zelfs als je gewoon vaak Concordia speelt, dan vind ik die dubbelzijdige extra map (Corsica & Gallia) toch wel de investering waard. Ik geloof niet dat steden weglaten of andere lapmiddeltjes een map ineens beter maken. Maar goed, dat moet ieder voor zich maar beslissen.


Ik dank je hartelijk voor deze tip, want ik had geen idee dat die kaart los te koop was. Daar ga ik nu dus snel achteraan... :thumbup:

Reactie op die paar kaarten verschil: Edwin en jij hebben natuurlijk gelijk: er zit veel meer achter het uiteindelijke verschil van die twee kaartjes. Wat ik alleen wilde duiden is dat een klein verschil in strategie toch uiteindelijk een behoorlijk puntenverschil kan veroorzaken.
Echt een schitterend spel, dat Concordia. Draait supergoed en is bloedspannend.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 16:48 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Corsica/Gallia heb ik niet, noch ooit gespeeld, maar ik ben enthousiast over Creta/Egyptus. Creta is een van de kleinere borden van Concordia, en Egyptus doet het ook erg goed met twee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 19:19 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Jerome schreef:
Corsica/Gallia heb ik niet, noch ooit gespeeld, maar ik ben enthousiast over Creta/Egyptus. Creta is een van de kleinere borden van Concordia, en Egyptus doet het ook erg goed met twee.

Ja, voeg maar wat toe aan de keuzestress. :lol:

Creta of Corsica. Ik ga ze niet allebei in huis halen, al was het maar omdat er nog net één bord past in de Venus doos. Ik ga wel eens kijken, en laat de beschikbaarheid op de markt maar de doorslag geven...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019, 23:35 
Avatar gebruiker
Ik wou me in mijn advies ook beperken tot eentje, Corsica dus. Maar ik kan Kreta natuurlijk ook wel aanraden. Toch vind ik Corsica met 2 net iets beter omdat de vorm van het eiland (Corsica vs. Kreta) het spel enorm beïnvloedt. Bij Corsica zijn schepen en kolonisten even belangrijk, bij Kreta zijn schepen een pak beter. Maar laat dat nu niet noodzakelijk de doorslag geven. Egypte is inderdaad ook een aardige map, in mijn ogen wel iets beter dan Gallia.
Maar goed, ik heb dat probleem niet "er past maar een in de doos", ik heb gewoon alle mappen (en kijk al uit naar de nieuwe).


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 09:31 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Vinden jullie die kaarten dan zoveel variatie brengen?

Heb zelf genoeg aan de kaarten die bij dr Venus editie zaten. Ze zijn wel iets anders met soms meer of minder steden maar heb niet het idee dat het spel hierdoor heel anders speelt.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 16:52 
Avatar gebruiker
Dat kan je van veel spellen zeggen: Ticket to Ride, Concordia, Age of Steam... Het zijn altijd twists, de verschillen blijven miniem, maar ik heb wel steeds duidelijke voorkeuren. Dus qua spelervaring zijn ze voor mij voldoende verschillend.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 17:49 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Misschien heb je wel een punt, Edwin, maar ik kon het toch niet laten. Corsica/Gallia was beschikbaar bij een zaakje in Bleiswijk en die is dus heden onderweg. Ik vraag me niet af of ik die kaart nou echt nodig heb, want met dat argument heb ik überhaupt geen spellen meer nodig... :lol:
Toch is de krapte op de Corsica kaart echt een aanvulling voor 2 personen, denk ik. Ik laat t tzt wel weten wat mijn ervaringen zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019, 19:12 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Filosoof schreef:
Dat kan je van veel spellen zeggen: Ticket to Ride, Concordia, Age of Steam... Het zijn altijd twists, de verschillen blijven miniem, maar ik heb wel steeds duidelijke voorkeuren. Dus qua spelervaring zijn ze voor mij voldoende verschillend.
Bij TTR de losse kaarten ben ik het eens maar iedere TTR als aparte game heeft toch weer net andere regels en opties. Ook kun je elkaar volledig blokken.

Omdat je hier ook als 2e of 3e speler kan bouwen en kaarten op zich genoeg ruimte bieden voelt het anders.

Andere spellen hebben ook grotere verschillen in de kaarten. Hier is geen tot weinig verschil tussen land en zee wegen. Bij een spel als TM voelt een kaart heel anders aan afhankelijk van je ras. Water oversteken is lastiger dan via land voor sommige rassen en andersom.

Ook spellen waar de kaart bepaald waar je wel of niet kunt bouwen of waar je de grondstoffen vandaan haalt heeft het meer impact.

Concordia is altijd 1 stap naar de volgende stad en je kunt er gewoon bouwen. Ook zijn de resources aan het begin van het spel random. Dit wordt niet door de kaart beïnvloed. Ook begin je allemaal in dezelfde stad waardoor concurrentie voor de grondstoffen in het begin van het spel hetzelfde is.

Ben wel benieuwd naar jouw ervaring Pure Vidaof het veel scheelt.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 27 sep 2019, 00:01 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Corsica inmiddels binnen en gespeeld. Uitstekend bord voor twee spelers. Dank voor de tip, filosoof!
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 27 sep 2019, 01:14 
Avatar gebruiker
Pura Vida schreef:
Corsica inmiddels binnen en gespeeld. Uitstekend bord voor twee spelers. Dank voor de tip, filosoof!
Afbeelding
Fijn dat je het leuk vond. Corsica maakt het echt uitdagender met twee.


Omhoog
     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Concordia Venus ervaringen met 2?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Concordia



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®